Suuri niskatusvotus > ennuste ja lopputulos! Sekä Turner-raskauksien epätoivoa, iloa, surua ja suurta rakkautta lasta kohtaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Neiti21:
No niin, täällä me ennusteista huolimatta sinnitellään :D
Viimeultrassa kaikki oli ihan ok, turvotusta edelleen (mm. keuhkot näkyivät erillisinä, eli siellä jotain nestettä on)mutta ei ollut enää lisääntynyt. mutta vauva... syke oli täysin normaali nyt ja eläväinen kuin mikä oli . aukoi suutaan ja nieli lapsivettä, potki ja sätki.
rakenteet ok vieläkin näytti olevan :D
Punktioon siis nyt ylihuomenna sitten :)

Elämä yllättää.. ei tiedä miten käy :)
T:Neiti, rv 15+2
Onnea toivotan kovasti! Ja voimia tulosten odotteluun. Odottavan aika on pitkä :hug:
 
Meillä oli nt 4,55 mm rv 11+2. Riskiluvuksi saatiin huima 1:5! Lapsivesipunktiosta tuli normaalit kromosomit ja tyttö olisi tulossa. Vielä rakenneultraa pitää jännittää ja toivoa ettei sydämestä löydy vikaa.
 
Olen nämä aiemmat pitkät ketjut lukenut läpi ja saanut sieltä hieman helpotusta tuskaan. Ikää 40v, Rv 12+2 tehtiin np-ultra jossa rakenteet kunnossa, mutta 4,8mm turvotusta. Veriseula otettu, mutta en järkytykseltäni muista kuulleeni vastausta jos se on valmis. Riski 1:5. Istukkabiopsiaa ei voitu ottaa istukan sijainnin vuoksi. Nyt sitten kärvistellään vkolle 15 ja odotetaan punktiota. Pari unetonta yötä takana.
 
Juniperus: En tiedä lohduttaako yhtään, mutta itse sain nukuttua yöni rauhassa kun niskaturvotuksen löytymisen jälkeen muita tuloksia odotellessa mies tokaisi aina asiaa murehtiessani, että ihan turhaan murehdit asiaa jolle ei voi mitään tässä vaiheessa. Murehdi vasta sitten jos jotain oikeasti löytyy...

Ja niinhän se on, etukäteen murehtiminen ja ylipäätään sellaisten asioiden murehtiminen, jolle ei kerta kaikkiaan itse voi mitään on äärimmäisen turhaa ja energiaavievää.
 
Samaa sinulle Juniperus jaluaisin sanoa kuin Viuvauvou ..että koita ottaa se asenne että murehdit sitten jos on jotain aihetta siihen. Meillä turvotusta oli 2.9 tk lääkärin mittaamana ( 3pvä myöhemmin erikoislääkärin mittaamana 2.1 ja hän oli kyllä sitä mieltä, ettei turvotus voi noin paljon vähentyä, että edellisessä mittauksessa on jokin mennyt väärin) ja tuvotuksen ja veriseulan yhteisriski luvuksi saatiin 1:5 ja itsellä kanssa kyllä shokkina tuli. Istukkapunktio tehtiin vaikkakin istukka oli takana, mutta sen verran ylhäällä että se saatiin otettua. Kyllähän tuo sitten itselläkin mietitytti, mut helpotti kun tiesi että sit saa varman vastauksen. Voimia sulle tuleviin viikkoihin, jotka mitä arvatenkin tuntuvat pitkiltä :hug: mutta koita jaksaa. Meillä muuten sitten 10pvä päästä punktiosta tuli vastaus et kromosomeiltaan terve tyttö ois tulossa :heart:
 
Koittakaa jaksaa. Itselläni on ollut kaksi raskautta peräkkäin joissa on ollut iso turvotus. (Ekassa 8.2mm joka todettiin 10mm myöhemmin) ja nyt 5mm pahimmillaan. Tällä hetkellä kaikki on ok. Terveet pojan kromosomit löytyi eikä rakenne poikkeavuuksia ole (vk22).
Olen kirjoittanut paljon näistä asioista tänne ja myös puhunut lääkäreiden kanssa joista viimeisin näytti minulle erään kolleegansa tarkastamattoman väitöskirjan näistä sikiön turvotuksista. Kirjoitin tämän saman tuonne pitkään ketjuun joka ilmeisesti myös "romahti" koska en päässyt sinne vikalle sivulle enään sisään.
Ja siis asiaan. Tuossa oli kaavio joka oli laadittu suuren aineiston perusteella eli mahd. kaikista Suomen tapauksista ja siinä oli tälläinen osio:
Yli 3.5mm turvotuksella terve lapsi :50% mahdollisuus. Suurin riski on kromosomi poikkeavuus.
Yli 6.5mm turvotuksella terve lapsi: 15% mahdollisuus.
Pienempiä turvotus arvoja en muista.
Eli koittakaa jaksaa odottaa noita punktio tuloksia, jos ne ovat ok on suuri mahdollisuus ettö kaikki on ok. Välillä sikiöllä on isoakin turvotusta (alle 6mm) joka pikku hiljaa laskee ja jolle ei löydy mitään selitystä. Jostain syystä tuo 6mm on sellainen raja arvo jonka alle menevät turvotus tapaukset (puhtailla kromosomeilla) saavat selvästi realistiset mahdollisuudet. Lääkärini mukaan sen yli menevillä tulee usein vakavia kasvun hidastumia ym.
 
On sinulla ollut huono tuuri, kun kahdessa raskaudessa ollut turvotusta. Minua helpotti kyllä tuo punktion tulos, nyt on sentään paremmat mahdollisuudet terveeseen lapseen. Samalla masentaa tieto, että suurin osa perinnöllisistä sairauksista ja oireyhtymistä ei tuossa peruskromosomistotutkimuksessa näy. Täytyy toivoa vain parasta ja otettava sellainen lapsi vastaan kuin on tulossa. Kaikkea ei voi mitenkään sulkea pois. Meillä on rakenneultra muutaman viikon päästä, kamalan pitkä aika. Sydäntä sitten vielä ratsataan. Jotenkin haluan uskoa ettei sielä mitään vakavaa löydy. Vauva kuitenkin myllää jo ihan mukavasti vatsassa, luulisi että jos jotain vaikeaa vikaa olisi, ei sitä tekisi.
 
Kun sain tietää että kromosomit ovat puhtaat en jaksanut hirveästi enään pelätä. Tietysti sydänvian riski oli olemassa mutta jotenkin se ei tuntunut enään niin kauhealta. Suomessa on hyvä syhänkirurgia ja monet vaivat on korjattavissa. Eniten minua mietitytti se kun turvotus uusiutui. Edellisellä kerralla sanottiin että mahdollisuus samaan (isoon turvotukseen) on tosi pieni n.1-2% joten sen uusiutuminen lähinnä mietitytti. Nyt lapsi (poika) liikkuu tosi vilkkaasti ja mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Meillä on yksi kontrolli käynti vielä viikolla 24.
Toivon todella paljon että olet samassa "iso niskaturvotus ilman syytä joukossa". Mahdollisuus että jotain on vinossa normaalissa raskaudessa, jossa ei ole havaittu mitään poikkeavaa on noin 3-4% ja minun lääkärini mukaan reilun turvotuksen omaavalla sikiöllä (jolla on puhtaat kromosomit) prosenttiliku on noin 5% joten aika samoilla viivoilla ollaan kun "normaali raskaudessa". Koita jaksaa ja kerro miten teillä menee.

Olen itse kamppaillut näiden asioiden parissa viime vuoden kesäkuusta lähtien, silloin edellisessä raskaudesssa havaittiin suuri turvotus (joka oli myös hieman keholla) ja tämä raskaus päätettiin heinäkuussa. Tulin nopeasti uudelleen raskaaksi ja ekassa ultrassa oli taas turvotusta sekä kystat kaulalla (pahimmillaan 7mm). Olen lukenut kaiken mitä näistä asioista löytyy ja valitettavasti tavannut liian monta tylyä lääkäriä.
Tsemppiä kaikille jotka ovat samassa veneessä !
 
Pahin ahdistus helpottanut. Kävin tarkastamassa äitpkl.n tekstin. veriseulan tuloksia ei tullut tai ei le merkitty. Nenäluu oli näkynyt (näin nenän mutta nenäluu jäi jälkikäteen arvion varaan), joka aika lailla ilm näillä viikoilla puhuu Downia vastaan.. Odottavan aika on pitkä.
 
Hei halusin vain sanoa tuosta variseulasta sen verran että minulla ei otettu sitä kummallakaan kerralla koska sanoivat että isolla turvotuksella hälyyttää lähes aina. (näin ainakin Helsingin sikiötutkimus yksikössä) Eli jos siitä saatte riskilukuja älkää missään nimessa masentuko, vaan odottakaa sitä kromosomi vastausta ihan rauhassa ja käykää vaikka yksityisellä kysymässä mielipidettä lapsen rakenteesta ym.
Valitettvasti en voi muuta sanoa kun että odota, sen olen itse oppinut että hätiköinti ei kannata. Jos asiat ovat hyvään suuntaan menossa turvotus laskee tai ainakin pysyy samana.
 
Kävimme tänään äitiyspolilla jossa minulla oli kontrolli aika ja kaikki oli hyvin. Lapsi liikkui paljon ja oli kasvanut hyvin. Kystat kaulalla olivat hävinneet ja turvotus laskenut. Minulle kuitenkin sanottiin että kuulun riskiraskausryhmään ja näitä kontrolleja tehdään loppuun asti. Lääkäti sanoi että sikiön kasvua tullaan tarkkailemaan ja sitä ettei turvotusta ala esiintyä esim. sydämmen tai vatsan alueella. Jotenkin jo toivoin että olisin saanut "vapauttavan päätöksen". Toisaalata on tosi hyvä että tarkkailun alla ollaan koko raskaus mutta hieman raskaalta se tuntuu. Minulla on myös mukana paperi joka täytyy antaa synnytyssairaalaan missä pyydetään ilmoittamaan lapsen syntymä ja mahdolliset komplikaatiot heti sikiötutkimusyksikköön. Lapsi joutuu syntymänsä jalkeen kattavaan tarkastuksen.
Jotenkin kun kirjoitan tätä tähän, asia tuntuu pahemmalta. Tuntuu ihan siltä kun lääkärit epäilisivät jotakin mutta eivät kerro sitä minulle. Vainoharha iskee...
Koitan olla positiivinen. Laskettuun aikaan on 3½ kuukautta ja ei auta kun odottaa.
 
Frivi: Musta toi kuulostaa noinpäin just paremmalta eli mahdolliset ongelmat havaitaan aikaisessa vaiheessa ja niihin pystytään puuttumaan heti eikä hetken päästä. Esim. mahdolliseen sydänoperaatioon pystytään varautumaan eikä se sitten tule yllätyksenä syntymän jälkeen, jolloin hoidon tarve saattaisi jäädä huomaamatta ja hoidon saaminen viivästyä.

Kaverilla kävi juuri niin, että raskausajan normaaleissa kontrolleissa ei ollut mitään, mutta sitten muutama päivä kotiutuksesta vauva tuli todella vakavasti sairaaksi, onneksi kuitenkin ehti hoitoon. Mutta jos olisi tutkittu tarkemmin jo raskauden loppupuolella ja juuri ennen synnytystä, niin hoito olisi voitu aloittaa heti syntymän jälkeen.

Ajattele siis positiivisesti noita kontrolleja! :flower: =)
 
Joo, kyllä mä olen tyytyväinen että nyt tutkitaan tosi tarkasti sikiötä ennen kun syntyy. Olen itse vain ollut näissä tutkimuksissa käytännössä kesäkuusta lähtien (kun edellinen raskaus lasketaan mukaan). On huomattavasti helpompaa, jos jotain löytyy, että voi valmiiksi asennoitua asiaan. Viikonloput kaikille !!
 
Tänään kävin rakenneultrassa. Sydän kurkussa koko ajan odotin "löydöksiä", mutta vauva vastasi viikkoja ja mitään poikkeavaa ei löytynyt. Sydän vaikutti myös normaalilta. Kolmen viikon päästä(rv 24) vielä sydäntä kontrolloidaan uudestaan. Näillä näkymin siis loppuun asti mennään, vaikkakin sydäntä seurataan koko ajan.
 
Tosi hienoa kuulla hyvät uutisenne. Te olette varmaan aika samanlaisessa tilanteessa kun me. Tähän asti ei ole mitään löytynyt ja kontrolli jatkuu, toivottavasti teilläkin. saa varmuutta asioista loppun asti. ONNEA JA HYVÄÄ MATKAA
 
Samoin teille! Edellisessä raskaudessa minulla oli vaivoina korkea verenpaine ja raskausdiabetes, joten suurella todennäköisyydellä niistä nytkin joudun kärsimään. Näistä johtuen saan ravata ultrissa varmaan ihan kyllästymiseen asti, että varmaan mahdolliset ongelmatkaan eivät kyllä jää huomaamatta. Vauvan kannalta tämä on tietysti hyvä. Mietin vain, että tutkitaanko näitä turvotusvauvoja yleensä sitten vielä syntymän jälkeenkin? Taisit jotain tällaista kirjoitella.
 
Hei, minun ainakin annettiin ymmärtää että lapselle tehdään hieman tarkempi lääkärin tarkastus kuin "normaalisti". Meillä asiaa voi lisätä tuo peräkkäisten raskauksien turvotus, mutta jotenkin ymmärsin viimeksi lääkärin jutuista että lääkärin tarkastus olisi hieman tarkempi. Mulla on puolen toista viikokon kuluttua uusi aika ja aijon kysyä tuota asiaa vielä ja saada siihen tarkennusta. Kun kysyin mitä voisimme odottaa, vaikka kaikki nyt näyttääkin hyvältä, en saanut muuta vastausta kun- en osaa vasta tuohon. Kerron sinulle heti lisää kun tiedän.
 
Lapsivesipunktio ei onnistunut ensimmäinen kerta. Nyt tällä viikolla ma se otettiin. Pikavastaus tuli tänään. Tiedossa olisi Down tyttö. Päädyimme mieheni kanssa keskeytykseen. Ikääkin on jo (40v), muuten jo pari tervettä lasta, elämäntilanne miehen työn vuoksi sen verran hankala ettei jaksettaisi sitä isoa mullistusta mikä Down lapsen kanssa olisi. Itsekkyyttä sen verran myös... Jaksamisia toisille epätietoisille.
 
mutta tuleepa siten uudelleen.
Haluaisin sanoa teille kaikille että toivoa on!
Minulla näkyi ultrassa 5.2mm turvotus.otettiin istukkabiobsia,onneksi pyysin sen,sillä istukan sijainnin vuoksi ei vesipunktiota olisi voitu edes ottaa.sain tulokset muistaakseni viikolla 14,viikko biopsiasta,ja terveet kromosomit.Meillä oli vanva turner epäily,koska turvotusta oli kaulan molemmin puolin ja sitä oli tosiaan aika paljon.Surantoja ei ollut sitten varsinaisesti kuin kaksi ultraa,pyysin itse niitä lisää.Lopussa viikolla 32 sairastuin diabetekseen ja siksi ultria sitten olikin enemmän.Yhdessä kokoarvio ultrassa sydämestä löytyi pieni reikä,lääkäri arveli että turvotus johtui tästä.Reikä pysyi raskauden jälkeenkin,se on alle 5mm kokoinen ja luokitellaan siksi pieneksi reiäksi,nämä yleensä umpeutuu itsekseen eikä aiheuta vaivoja.meidän pojalla reikä on 2-4mm kokoinen,se ei välttämättä itsekseen umpeudu koska on hankalassa paikassa läpän lähellä.Lääkäri sanoi että näitä tälläisiä tapauksia tulee vastaan pari viikossa,ja on lasten yleisin sydän vika.Poika on voinut hyvin ja 3kk on seuraava sydänultra.
Tässä pari viikkoa sitten kun poika minulle ekan kerran hymyili niin kyllä kyyneleet alkoi valua äidiltä.Kyllä se koko raskausaika oli huolen täyttämää ja alku varsinkin tosi vaikeaa,kun lääkärit ei oikeen toivoa antaneet.epäilivät että raskaus menee melko varmasti kesken ja vähintäänkin lapsi on vakavasti sairas.joten toivoa on!
Voimia kaikille asian kanssa kampaileville,helppoa se ei ole,mutta koettakaa jaksaa :heart:
 

Yhteistyössä