Täällä taas, vaikka jo lupasinkin olla pois lopullisesti.
Kiitokset kaikille osanotoista ja muistamisesta tämän painajaisen keskellä. Palasin, koska halusin oman kokemukseni pohjalta sanoa, että älkää ihmeessä luottako kaikkeen mitä kuulette lääkärin suusta. Totta on, että näissä tilanteissa jokainen sana jää ikuisesti mieleen, mutta lääkärit eivät omaa tutkijan koulutusta eikä heillä ole aikaa seurata alalla tapahtuvaa tutkimusta tiiviisti. Näin ollen lääkärin lausunto ei aina vastaa täysin tutkittua totuutta. Esim. meille annettiin tämän turner prosessin aikana välillä todella positiivinen kuva tilanteesta ja turhaa toivoa, kun kaikki kuitenkin päättyi pahimpaan mahdolliseen.
Jos mahdollista pyytäkää aina myös toisen lääkärin mielipide, se rauhoittaa kummasti. Ja toivon kaikille kovasti voimia tilanteenne kanssa, kaikki se tulosten ja ultrien odottaminen voi olla tosi piinaavaa, mutta jos kaikki menee hyvin, on se varmasti sen arvoista!!
Ursus martimus, voimia tulevaan! Omalta osaltani voin sanoa vaan, että haudalla käyminen on lohduttanut ainakin minua. Tuntuu hyvältä, että haudalla palaa kynttilä ja on paikka missä voin käydä enkeli-tytärtäni tapaamassa ja muistamassa. Ainoa asia mistä en tahdo päästä yli on, että minulle ei tyttöä näytetty, vaikka pyysinkin. Sanoivat ettei kannata katsoa, koska on ollut kuolleena jo pidempään. En oikein pysty antamaan itselleni anteeksi, että en pidellyt vauvaa edes sylissä ja saanut tilaisuutta hyvästellä häntä, mutta en osannut olla ehdoton siinä lääketokkurassa. Nyt tilaisuus on iäksi mennyt ohi, se kalvaa kyllä sisältäpäin. Nyt kuitenkin olen palannut jo töihin ja se repii väkisinkin takaisin elämään, halusin tai en. Raskasta on kyllä ollut ja tulee olemaankin ja tiedän että kukaan ei voi koskaan korvata esikoistani, ei vaikka meille syntyisi sata uutta vauvaa, sydämessä ja sylissä on tyhjä paikka varmasti loppuelämäni. Vaikka tyttö tuhkattiin yhdessä muiden sikiöiden kanssa, halusin että myös Kiiasta jää minun sydämen lisäksi jälki maailmaan ja hankin muistokiveen laatan, jossa lukee nimi ja syntymä- ja kuolinpäivä. Ja ursus martimus, muista tukeutua muihin, nyt ei tarvitse olla vahva ja jaksaa! Olet ajatuksissa!
T.Kiia