51 v.
Äitipuoleni on minua vuoden vanhempi.
On siinä ollut sulattelemista puoliin ja toisiin kolmenkymmenen vuoden ajan.
On siinä ollut sulattelemista puoliin ja toisiin kolmenkymmenen vuoden ajan.
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti;10490719:Tyttäreni on 19 v ja hänen miesystävänsä 26-vuotta vanhempi. Kyllä äidin sydäntä kieltämättä raastaa tuo ikäero, vaikka lapseni tuntuukin vuoden seurustelun jälkeen olevan kovasti onnellinen. Minkäpä voit?? Aika näyttää, mihin suuntaan tilanne kehittyy.
Alkuperäinen kirjoittaja älä ole itsekäs;9612708:Toivoisin, että lapseni valmistuisi keväällä. En toivoisi, että lapseni jäisi työttömäksi. Toivoisin, että naapurini tervehtyisi pitkäaikaisesta sairaudestaan. Toivoisin, että Suomenlahden vedet puhdistuisivat kaikkialla uimakuntoon.Alkuperäinen kirjoittaja monta pulmaa:Itse en toivoisi lapselleni noin iäkästä miestä, lasten hankkiminen tuossa iässä yms. ei ole ihan ongelmatonta. Samoin kokemukset elämästä ovat eri tasolla.
quote]
Keskitytään nyt ihan vain omaan elämään, et sä lapsiasi omista. "En toivoisi.."
ei se sun aikuinen lapsi ole enää mitenkään sun.
En omista lapsiani, en. Enkä naapurianikaan. En edes Suomenlahden vesiä. Mitähän se mahtaisi olla se "ihan vain oma elämä", mihin pitäisi keskittyä? Minun elämäni liittyy läheisesti monen muun ihmisen elämään, ja vielä moneen muuhunkin asiaan, ja toivon asioiden sujuvan hyvin. En minä niistä määrää, enkä niin kuvittele. Kuvittelikohan tuo edellinen kirjoittaja niin?
Alkuperäinen kirjoittaja Kenenkäs elämää;10491244:Mutta liikaa on ikäeroa ihan varmasti, vaikkei voisi toisen puolesta elääkään. Äitinä ajattelen näin, enkä toivoisi oman tyttären kohdalle.Alkuperäinen kirjoittaja älä ole itsekäs;9612708:Toivoisin, että lapseni valmistuisi keväällä. En toivoisi, että lapseni jäisi työttömäksi. Toivoisin, että naapurini tervehtyisi pitkäaikaisesta sairaudestaan. Toivoisin, että Suomenlahden vedet puhdistuisivat kaikkialla uimakuntoon.
En omista lapsiani, en. Enkä naapurianikaan. En edes Suomenlahden vesiä. Mitähän se mahtaisi olla se "ihan vain oma elämä", mihin pitäisi keskittyä? Minun elämäni liittyy läheisesti monen muun ihmisen elämään, ja vielä moneen muuhunkin asiaan, ja toivon asioiden sujuvan hyvin. En minä niistä määrää, enkä niin kuvittele. Kuvittelikohan tuo edellinen kirjoittaja niin?
Täytyy kyllä ihan suoraan sanoa sinulle, että, ethän loukkaannu.Alkuperäinen kirjoittaja Miehen mietteitä;10595292:Eksyin sattumalta tähän viestiketjuun, jota oli todella mielenkiintoista lukea.
Pari vuotta sitten 56 vuoden kypsässä iässä tulin rakastuneeksi neitoon, joka oli tuolloin 24. Neito elää ja asuu kulttuurissa, jossa avioliitot vanhempien miesten kanssa ovat arkipäiväisiä ja hyväksyttäviä.
Sydämeni valittu valmistuu vuoden päästä yliopistosta ja on pienessä mielessään päätänyt, että on aika virallistaa suhteemme.
Kahden vuoden ajan olen kantanut huolta ja murhetta ajatuksestani, että olen varastamassa toisen nuoruutta, mutta toisaalta hänestä ei se mene ollenkaan niin.
Tulevaisuuden suunnitelmamme eivät täysin kohtaa, neito haluaisi luonnollisesti lapsen/lapsia ja minua ajatus vaipparuletista tällä iällä ei niin kovin houkuta. Toisaalta olen tietty itsekkäästi huolissani siitä millaisen isyyden voisin antaa/tarjota mahdolliselle tulokkaalle, en kuvittele eläväni ikuisesti.
Olen vapautumassa työelämästä ja sen myötä omaan taloudelliset mahdollisuudet ja vilpittömän halun esim. matkustella neidon kanssa, näyttää hänelle paikat, joista olen itse pitänyt ja löytää uusia paikkoja, jotka mahdollisesti voisivat laajentaa meidän kummankin maailmankuvaa ja tähän kuvioon lapsi ei oiken sovi.
Olen ollut suunnattoman ylpeä neidosta, joka vaikeissa olosuhteissa on jaksanut opiskella ja enemmän kai isällisesti ajatellut toivovani hänen löytävän paikkansa elämässä.
Jos ihminen, josta pidän todella paljon haluaa jakaa elämänsä, jota kaiken todennäköisyyden mukaan minulla on häntä huomattavasti vähemmän jäljellä, niin miten voisin siihen sanoa "ei" ??
Haluan korostaa, että kyseessä ei ole ollut taloudellinen/seksuaalinen hyväksikäyttö, ei puolin, eikä toisin. Se nyt vaan sattui käymään näin meille.
Enhän minä loukkaannu, en toki.Täytyy kyllä ihan suoraan sanoa sinulle, että, ethän loukkaannu.
Neidon kulttuuri voi olla juuri tuota mitä sanoit, mutta sinun ajatuksenjuoksusi ei vaikuta samalta. Koska neidon kulttuurissa kai vanhempi mies pysähtyy uuteen kotiinsa; sinulle se tuntuu olevan vähemmän kiehtova ajatus. Eläkkeelle pääsy rasittavan työ uran jälkeen pitäisi olla vapauden koittaminen, ainakin sinun tekstistäsi päätellen ja miksei suomalaisessa kulttuurissa yleensäkin. Mielestäni olet ajanut itsesi aika liisteriin ja ihan rakkaussuhteesta ei kai voi puhua osaltasi, koska et halua sitoutua siihen, tilanteen vaatimalla tavalla?
Mutta, pitääkö lapsen kanssa pysähtyä neljän seinän sisälle?
Voit mainiosti nähdä lapsen vielä aikuisenakin, jos pidät itsestäsi huolta.
Voi kai elämää muovata omaan tilanteeseen sopivaksi.
Teidän yhteisen tulevaisuuden suunnittelu vaatii enemmän keskustelua ja sitoutumista ja hyväksymistä.
Jätä se ulkomaan huora ja ota mut!Alkuperäinen kirjoittaja Miehen mietteitä;10595991:Enhän minä loukkaannu, en toki.
Enkä oikeastaan tiedä miksi tuli avauduttua näinkin julkisesti. Ehkä siksi, että ikäero parisuhteessa on niin kulttuurisidonnainen juttu ja hieman huvittikin siitä käyty yo. keskustelu.
Tulin kerran myös avautuneeksi ikäiselleni työtoverille Nicaraguassa asian tiimoilta ja hän ei ymmärtänyt minua lainkaan. "Tyttö tahtoo ja sinä tahdot, mikä siis on ongelma?"
Neidolla menee hyvin ilman minuakin, hän on sikäläisittäin hyvinpalkatussa harjoittelutoimessa ja epäilemättä saa vakituisen paikan kansainvälisessä organisaatiossa valmistuttuaan ja se ei ole vähän naiseläjälle siellä. Tietysti olen pysytynyt raivaamaan määrättyjä esteitä hänen tieltään, suurin ansio on kyllä aivan puhtaasti hänen oma periksiantamaton kyvykkyytensä.
Mitä tulee "ihan rakkaussuhteesta" osaltani, voit olla oikeassa, onhan siinä mukana hoivaamisen ja puhtaan hellittylenkin halua taholtani. Rakastuminen tunteena sinänsä oli osaltani huvittavankin voimakas, pakkaus nuoruutta, kauneutta ja älyä vei jalat alta.
Olemme luonnollisesti kekustelleet paljonkin ja neito tuntuu tietävän mitä hän tahtoo ja toivoo tulevaisuudeltaan, hyväksyy sen ettei vanhemman miehen uusi pysyvä(?) koti sijaitse hänen kotimaassaan, jos ei ko. miehen omassakaan, kompromisseja paikoista joissa hän voisi jatkaa alkanutta uraansa ja minä puolestani lopetella omaani löytyy kyllä.
Mikä siis on ongelma? Olen ehkä asenteideni ja haaveideni vanki, olin todella kuvitellut viettäväni eläkepäiväni vapaana kuin Ellun kana, no sitoutuminen neitoon ei moista paljon rajoittane, vähän olen jo tottunut, pitkän omillaanolon jälkeen, uuteen ihmiseen vierelläni, mutta edes yrittää lapsien hankkimista tällä iällä hankaa vastaan, ikäänkuin aloittaa taas alusta. Neidolle asia ei ole ongelma, hänen käsittääkseensä on neitojen osa hoitaa koti ja lapset ja vastuullinen työ ja vanheneva äijä siinä sivussa. Mutta kun mielestäni ei se mene ihan niinkään, ei siellä, eikä missään.
Arvoisa "no", en nyt näitä varsinaisesti kirjoittele neuvoja saadakseni. Olen yksin lomalla Suomessa ja vapaa-aika kirvoittaa kirjoittelemaan joutavuuksia, paitsi neidolle, niin myös nettiin, näköjään.
Palaan vielä puoleksi vuodeksi työhön Nicaraguaan saattamaan projektini päätökseen ja auttamaan seuraajaani, sen jälkeen (= miltei kolmekymmentä vuotta resuamista ties missä maailman kolkissa) hyvästi päivätyöt, Suomessa käytävään kampanjaan työurien pidentämisestä en tunne suurempaa halua osallistua.
Mitä tulevaisuudessa? Pahoin pelkään, että neidon ehdoilla mennään, en ole varma josko tästä liisteristä niin mihinkään haluaisinkaan, kunhan rutisen.
Kiitoksia Nina 27. Pahoittelen, mutta luulenpa ettei parisuhteemme tulisi toimimaan, eikä johtuen ainoastaan ikäerostamme.Jätä se ulkomaan huora ja ota mut!
Tyttöni mies on 3 vuotta nuorempi kuin isänsä??? Siis tytön isäkö?Alkuperäinen kirjoittaja äiti 47v;10604034:Minäkään en ymmärrä sitä, miksi tuomitaan heti suhde, jossa on parilla suuri ikäero. Exmieheni oli minua 10 vuotta vanhempi, mutta ero tuli muista syistä. Nykyisin seurustelen 20 vuotta vanhemman miehen kanssa ja meillä on paljon yhteisiä asioita joita teemme yhdessä ja jutustellaan kaikista asioista. Tyttäreni seurustelee 30 vuotta vanhemman miehen kanssa ja ovat asuneet yhdessä jo pari vuotta. Heilläkin on paljon yhteisiä juttuja joita voivat tehdä yhdessä. Meillä neljällä on tanssiminen kaikkien juttu ja käymme paljon porukalla tanssimassa. Tyttöni mies on 3 vuotta nuorempi kuin isänsä ja minun miesystävä on 3 vuotta nuorempi kuin oma isäni. Olen sitä mieltä että ikä on " numerot passissa". Ei me tytönkään kanssa nuorene, ikää tulee joka vuosi lisää, siis numerot kasvaa..
Tyttöni mies on 3 vuotta nuorempi kuin isänsä??? Siis tytön isäkö?
Voitko hieman tarkentaa? Ymmärsin kyllä että tilanteenne on aika erikoinen joka tapauksessa.
Pääasia että olette sinut asian kanssa, olkoon muut mitä mieltä vaan. Sekaannuksia saattaa syntyä, että kuka on kuka....Alkuperäinen kirjoittaja äiti 47v;10606078:Kyllä, tytön isä on 3 vuotta vanhempi kuin hänen mies ja minun isä on 3 vuotta vanhempi kuin minun miesystävä. Erikoinen tilannehan se on, mutta me olemme onnellisia, eikä ikäerot haittaa meitä, koska meillä on hyvä olla ja nautitaan toisistamme niin kauan kun sitä on meille suotu.