Susi asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minttusuklainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minttusuklainen

Vieras
No täällä meillä päin on nyt sitten tehty susihavaintoja. Mutta ei minua pelota. Olen perehtynyt susi asiaan. Tiedetty on että susia täälä on aina mutta heti jos joku näkee jäljen niin tulee hirveä haloo ja heti on koirat häviämässä ja ihmiset panikoi :o .

Siinä vaiheessa voisi minustakin tuntua pahalta jos joku kävisi kaatamassa yhden suden laumasta koska tällöin lauma menee sekaisin ja saalistaa ns. helppoa saalista eli kotieläimiä, mutta näin ei käy jos ihmiset eivät tyhmänä kaada yhtä lauman jäsentä. Lauma ei nimittäin osaa saalistaa isoa riistaa ilman sitä yhtä jäsentä. Nykyään valitetaan jo siitä että sudet syö hirviä ja peuroja, mutta ihmiset hyvät sehän on heidän ravintoaan ei pedosta saa kasvis syöjää.

Ihmiset jotka lehti juttujen perusteella suden tuomitsee on turha puhua yhtään mitään, tutkikaa ja hakekaa sudesta tietoa.

Susien puolustajat ympäri suomea rakentavat susi aitoja ja joskus nukkuvat susi alueella teltoissa eikä kukaan ole syödyksi joutunut.

Luuleeko nyky ihminen että susi tietää että se lammas on ihmisen lammas???

Susihan haistaa saaliin pitkän matkan päästä ja lähtee kohti esim. nyt hirveä. Mutta jos matkalla kohdalle osuukin se vapaana oleva perheen musti tai lammas aitaus ja nälkä on suuri niin loogistahan on että he nälkäänsä turruttavat tällä ns helpolla ja lähellä olevalla riistalla kuin että vaeltaisi 30 km hirven luo.
Tätä voisi verrata vaikka näin että jos Sinulle hyvä ihminen olisi tarjolla pihvi ja perunamuusi yms valmiina edessäsi ja vieressä olisi ruoka aineet niin söisittekö valmiin ruoan vai alkaisitteko vääntämään ruokaa???

<br><br>

olis sitten varmaan parempi jos ampuis koko lauman. Niin ei jäis ketään saalistamaan "helppoa saalista" eli esim. mun koiria..... :laugh:

Riitäis kun niitä olis korkeasaaressa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2006 klo 13:08 ampukaa kaikki kirjoitti:
olis sitten varmaan parempi jos ampuis koko lauman. Niin ei jäis ketään saalistamaan "helppoa saalista" eli esim. mun koiria..... :laugh:

Riitäis kun niitä olis korkeasaaressa.

Riittää kun sun laises ihmiset olis häkissä...vankilassa :kieh: :laugh: Susi on tuhat kertaa sua arvokkaampi ja upeempi. Inhottaa tollanen sisupelko-viha.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2006 klo 13:18 jepu kirjoitti:
ei miustakaan olisi kovin kivaa, jos nurkilla pyöris susia. Ihan kivoja eläimiä, mutta tulevat nykyjään liian lähelle ihmisten asutusta.

mun mielestä taas ihmiset menevät liian lähelle villieläinten reviirejä :/

Ihminen on ennenkin pystynyt asumaan susien kanssa samoja alueita ja susihan saalistaa ja mielellään "helppoakin" saalista silloin varsinkin, kun hanki on korkea ja esim. hirviä vaikea saada kiinni tai niitä on liian vähän...(tähänkin ihminen voi vaikuttaa..) Monet sairaudet myös heikentävät metsäneläimiä, jolloin ne tulevat "helpolle" saaliille. Eli koirat sisälle pimeän ajaksi, jos asut alueella, missä sudet helposti liikkuvat...rajaseuduilla ne kyllä nappaavat päivällä pihastakin..joten pieniä vauvoja ei kannata nukuttaa ikkunan alla tai pikkulasten antaa yksin leikkiä pihassa..susi nappaa ja nopeasti..et kerkeä näkemäänkään. Myös ahma ja ilves käyvät mielellään vierailemassa ihmisten alueilla..eikä kukaan nosta niistä haloota. Ja susien määrän rajoittaminen ei aina onnistu..ne kun vierailevat tuosta itärajan takaa saalistusmatkoillaan... :whistle: Ja en tahdo pelotella ketään, nää on vaan tosiasioita itärajalla korvessa koko elämänsä ajan asuneelle...koiraharrastusta harjoittaneelle ja myös sitä vauvanhoitoa...ite olin lapsi talvellajolloin sudet hätistelivät myös ihmisiä ja me päästiin taksilla kouluun..ihan kotiovelta...eikä kukaan vaatinu susien päitä vadille..joku koiransa menettäny isäntä kävi ilman lupia ampumassa pari sutta, mutta niin on aina tehty...ihmisen ja suden viha-rakkaussuhde...

Hohhoijaa, taasko nämä etelän ihmiset alkavat susia puolustelemaan? Tulkaa asumaan sinne, missä on miltei joka päiväistä että sudet syö lemmikkikoiria ja lapset joutuvat menemään koulubusseilla pelon vuoksi. :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 09:40 Vieras kirjoitti:
Hohhoijaa, taasko nämä etelän ihmiset alkavat susia puolustelemaan? Tulkaa asumaan sinne, missä on miltei joka päiväistä että sudet syö lemmikkikoiria ja lapset joutuvat menemään koulubusseilla pelon vuoksi. :wave:

aivan! ja vaikka kuinka niitä telttoja pystytettäs... hei haloo!!!! se on hyvä sielä kerrostalon 5. kerroksesta huudella!

Yhteistyössä