Surullinen ja vi*****nut olo ehkä sun lapsesi takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paska

Vieras
Hain lastani tarhasta, siinä oli 3 mulle vierasta lasta portin pielessä leikkimässä. Yksi kysy toiselta että "Onko toi sun äiti?" toinen vastaa "No EI!Mun äiti ei oo läski!"
Huudan lastani. Tämä kolmen ryhmä alkaa nauraa että "Mikon äiti on läski!" "Mikon äiti on läski!" [nimi muutettu]
Arvaa tuliko paha mieli lapsen ja itsein puolesta. Ipanat oli jotain 4-6 vuotiaita. Täytyy vaan ihmetellä että millasia äitejä mahtaa heitillä olla, kun läski tuntuu juurtuneen sanavarastoon jo äidinmaidossa.
Mietin vaan että millasta huutelua tulee kun lapsi alottaa koulun, kun nyt satun oleen tällanen LÄSKI! :(
Ohan se ihan kauheaa kun kaikki äipät ei oo pillikinttuja, lapsetkin sen tietää.

Ja sinä jäit lammasmaisesti vaan loukkaantuneena tuijottamaan sanomatta lapsille, että ei ole sopivaa, eikä kilttiä ilkkua muita ihmisä noin. Että sietäisivät hävetä kielenkäyttöään ja sassiin, sekä laittaa suuta soukemmalle? Näyttää omalla esimerkillä mikä on oikein??

Joo, tutulta kuulostaa, omakohtaisia kokemuksia löytyy, kun keväällä hain esikoista srk:n kerhosta - tosin olin viimosilla raskauskuukausilla... Kyllä muksujen kielenkäytöstä kuultaa läpi juuri ne ajatukset ja kommentit mitä kotona viljellään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja sinä jäit lammasmaisesti vaan loukkaantuneena tuijottamaan sanomatta lapsille, että ei ole sopivaa, eikä kilttiä ilkkua muita ihmisä noin. Että sietäisivät hävetä kielenkäyttöään ja sassiin, sekä laittaa suuta soukemmalle? Näyttää omalla esimerkillä mikä on oikein??

PEESI! aikuisen täytyy tuollaisessa tilanteessa avata suu ja muistuttaa lapsia kielenkäytöstä. ei päiväkodissa ne hoitajat kaikkea kuule, ja näin ollen tietenkään pysty puuttumaan. tai jos lapsille ei viitsi sanoa, hoitajille ainakin tieto että ketkä tuollaisia huutelee.
hiljaisuudella hyväksyit lasten huutelun!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Joo, tutulta kuulostaa, omakohtaisia kokemuksia löytyy, kun keväällä hain esikoista srk:n kerhosta - tosin olin viimosilla raskauskuukausilla... Kyllä muksujen kielenkäytöstä kuultaa läpi juuri ne ajatukset ja kommentit mitä kotona viljellään.

En voi käsittää että tuon ikäsetkin pitää lihavia ihmisiä jo kammotuksena. "Läskit" on nykyajan mörköjä.
Nyt jo itken täällä. Olen niin väsyny.

Surullista tosiaan, mutta lapset päästävät suustaan välillä sammakoita.
Olisit oikaissut niiden käytöstä ,kun kerran eivät sitä vielä osanneet.
Tämä ei muuten tarkoita, että kotona puhuttaisiin noin tai että lasta ei olisi kielletty haukkumasta ihmisiä.
Lapset ovat lapsia ja oppivat pikku hiljaa.
Ryhmässä tyhmyys tiivistyy :(

jos tapahtuu vielä kerran, ota asia puheeksi tarhassa, mun mielestä tarhan tätienkin kuuluu puuttua asiaan. |O kuinka mielellään puuttuvat, sitä en mene arvioimaan. mutta pieni ryhmäpalaveri voisi olla paikallaan.

huomenna kun viet poikaasi tarhaan sano tarhantädeille näistä tytöistä. jos he ottaisi asian esille, ja kävisi läpitte mitä on oikein huudella ja mitä ei. ehkä laittaisi jopa vanhemmille kotio lappua.

hmmm. kuulostat masentuneelta...älä nyt tuon takia hermostu noin paljon. ikäväähän tuo oli. kanna kilosi ylpeydellä tai sitten teet asialle jotain jos pelkäät että lastasi kiusataan painosi takia.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
huomenna kun viet poikaasi tarhaan sano tarhantädeille näistä tytöistä. jos he ottaisi asian esille, ja kävisi läpitte mitä on oikein huudella ja mitä ei. ehkä laittaisi jopa vanhemmille kotio lappua.

Peesi. Mulla 5 lasta ja olen hieman ylipainoinen. Vanhin lapseni 13v. poika ja olen joskus kysynyt häneltä,että onko sun kaverit sanonut minun painosta jotakin? Vastaus oli, että ei ikinä kuinka niin?

Tosi kurjaa. Tuon ikäiset lapset eivät osaa vielä arvioida, vertailevat ja kiltimpikin lällättelee lauman mukana arvioimatta vaikutuksia. Älä ota vakavasti. Lasten maailmassa kuuluisi olla lähistöllä aikuisia jotka opastavat "ei näin". Minusta päiväkodinpihalla pitäisi olla enemmän aikuisia niin viidakon lait eivät jyräisi ja lapset keskenään loukkaavat toisiaan, ovat kuitenkin vasta lapsia. Tuon ikäiset ovat kypsymättömiä, nopein voittaa jne. Empatia opitaan, tai sitten ei.. Aikuisia tarvitaan kuitenkin mukaan tuomaan turvan tunnetta.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Ei ne tyttöjä olleet, vaan 2 poikaa siinä huuteli ja tyttö oli hiljaa. Kolmen lapsen ryhmä. Mutta samapa tuo. Kyllä aion sanoa tosiaan, jos vielä törmään samaan ongelmaan. En enää tiedä ketä ne lapset oli, elleivät huuda toiste, en muista enää kasvoja. Muistan vaan että niillä oli lippalakit. Nimiä tms en kuullut.

Alkuperäinen kirjoittaja paska:
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:

En voi käsittää että tuon ikäsetkin pitää lihavia ihmisiä jo kammotuksena. "Läskit" on nykyajan mörköjä.
Nyt jo itken täällä. Olen niin väsyny.

Meitin srk.n kerhossa esikoinen on oppinut vaikka mitä! Ekat haukkamasanat ja kirosanat! Mutta tuohon edelliseen palatakseni: mua kun pojat ehtivät läskiksi haukkua, tilanne oli se, että eteinen oli täynnänsä meitä lapsiaan hakevia vanhempia. Poikien äidit eivät ilmeelläänkään reagoineet lohkaisuun vaan jatkoivat lastensa hyysäämistä. Ite sen sijaan sain sanottua, että paha on hoikkakaan olla, kun vauva potkii mahassa... Yhden pojan ilme oli muistamisen arvoinen; oikein näki hämmästyksen, kun ymmärsi tilanteen... Jos toiste tulee vastaan samanlainen tilanne, puutu asiaan ja ole ylpeästi ja rohkeasti juuri sellainen kuin olet :)! Kelpaat lapsellesi juuri sellaisena, älä muista välitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
PEESI! aikuisen täytyy tuollaisessa tilanteessa avata suu ja muistuttaa lapsia kielenkäytöstä. ei päiväkodissa ne hoitajat kaikkea kuule, ja näin ollen tietenkään pysty puuttumaan. tai jos lapsille ei viitsi sanoa, hoitajille ainakin tieto että ketkä tuollaisia huutelee.
hiljaisuudella hyväksyit lasten huutelun!!!

Mun mielestä se on kylläkin VANHEMPIEN asie opettaa lapsilleen hyviä tapoja! IKINÄ ei ole mun lapset tuollalailla huudelleet kellekään, ymmärtävät kyllä mikä on soveliasta. Jopa pienet lapset sen ymmärtää.

Että kasvattakaa vaan itse niitä kullannuppujanne, älkääkä laittako vastuuta sille, kelle huudellaan. Vai onko kiusattukin sitten vastuussa siitä, mitä muut hälle tekee jos ei uskalla sanoa vastaan? Kyllä mäkin olisin ap:nä ollut kiusaantunut. Enemmän ehkä hämmästynyt siitä, miten vähän nykylapsilla (jopa pienillä ) on kunnioitusta vanhempia kohtaan.

Yhteistyössä