Suppareista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairaslomaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairaslomaa?

Vieras
Miten te ketkä olette käsketty kotiin lepäämään supistusten takia, millä viikolla olette olleet, minkälaisia supistukset on olleet, miten usein niitä on tullut ja onko ollut muita oireita?

Itsellä supistellut jonkun verran tässä lähiaikoina ja kaksoset vielä tulossa. Mietin vaan, että mikä on se raja, milloin pitäisi pyytää sairaslomaa jos sitä ei tarjota? Supistukset olleet vielä kivuttomia. Vuotoja ei ole ollut.

Supistuksiahan saattaa tulla joillakin ihan alkuraskaudesta asti, ja tällöin sairaslomaa ei tietenkään määrätä koko loppuraskaudeksi.

Lääkäri katsoo asiaa sen mukaan, vaikuttavatko supistukset kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanteeseen. JOs kohdunkaula ei lyhene eikä kohdunsuu pehmene, eivät supistukset ole aiheuttaneet mitään joten sairaslomaakaan ei tarvitse.

Entä miten silloin pitäisi toimia kun suppareita on ollut, mutta kertaakaan ei ole lääkärillä tullut käytyä. Ei mulle ole edes ehdoteltu lääkärikäynti missään vaiheessa (ei alussakaan lääkärin tarkastusta), miten sillon voi arvioida onko kohdunkaula lyhentynyt / pehmentynyt...jos siis vertailukohtaa ei ole?? Eikä lääkäriaikaakaan tiedossa. Supparit ei mulla oon mitään superkivuliaita ollut, mutta alaselkä kyllä jonkin verran noista kipeytyy ja hetkellisesti tietty myös masussa tuntuu ikävälle.

nyt rv 23

Lääkäri näkee sen jos kohdunkaula on lyhentynyt, vaikka ei ole sinun paikkoja koskaan ennen nähnytkään. Aina kannattaa käydä muutenkin lääkärissä, jos on kovin suppareita, koska ei ne ennakkoon kovin hirveitä tarvi nuo muutokset olla synnytys voi tulla aikas nopeastikin. Jääkää mieluummin ennen lomalle, kun liian myöhään.

Ap: ole erityisen varovainen, kun sulla on kaksosraskaus. Siinä jäädään paljon helpommin lomalle!

Odotan itse myös kaksosia ja lääkäri määräsi mut sairaslomalle viikolla 22 (kivuttomien) suppareiden takia. Kaksosraskaudessa ollaan tosiaan huomattavasti herkempiä määräämään lepoon ja hyvä niin, se on kuitenkin aina riskiraskaus. Jos tunnet tarvetta lepoon ja lääkäri ei sitä sulle ehdota, sano vain itse reippaasti. Kannattaa muistaa tärkeysjärjestys, töissä kyllä ehtii istumaan.

Mulla saattoi tulla useita kertoja päivässä kun esim. istui pidempään töissä tai teki jotain kotihommia. Lääkäriin menin kun mua alkoi huolestuttamaan se, et ne supparit tulikin peräkkäin eikä olleet sellasia yksittäisiä kuin yleensä.

Mä olen ollut kolmesti sairaslomalla suppareiden takia; rv 21 ja 24 aikoihin kumpanakin viikon ja nyt rv 29:stä eteenpäin loppuun saakka. Lääkärin mukaan kivuliaat ja/tai säännölliset supistukset ovat aina sairasloman aihe. Joka kerta multa on katsottu kohdunsuun ja -kaulan tilanne, viime kerralla supistukset olivat jo aiheuttaneet vahinkoa joten tosiaan olen kotona nyt synnytykseen saakka. Joka kerta lääkäri (aina eri henkilö) ehdotti (tai oikeastaan määräsi) saikkua ihan itse, eikä tarvinnut mitenkään sitä pyytää..

Supistuksiin liittyi mulla lisäksi menkkakipumaista tunnetta ja ne tulivat säännöllisesti noin 15-20 minuutin, pahimmillaan 8 minuutin välein ja olivat niin kipeitä, että kävelemään ei pystynyt. Aluksi olin vuodelevossa, joka auttoikin. Nyt vain ohjeena olla kotona ja ottaa iisisti, kauppohin tms saa lähteä jos itse jaksaa, mutta ei mielellään pois paikkakunnalta. Näillä olen hyvin pärjännyt ja tilanne näyttää nyt hyvältä.

Viikot 17-19 olin saikulla suppareitten takia. Eivät olleet kivuliaita, mutta tuntuivat selvästi ja olivat inhottavia. Niitä tuli useita päivässä. Lepo auttoi eikä suppareita enää sen jälkeen ole tullut. Nyt rv 23 +.

Itse kävin juuri eilen neuvolalääkärillä supistusten takia ja hän laittoi minut kahden viikon sairaslomalle huolimatta siitä, ettei kohdunsuulla ollut muutoksia. Lääkäri kertoi, että tässä vaiheessa (rv 20) usein parin viikon lepo auttaa ja sitten tilanne rauhoittuu loppuraskauteen saakka.

Soitin ensin neuvolatädilleni, joka varasi minulle samantien ajan neuvolalääkärille.

Minulla on ollut supistuksia päivittäin, toiset tuntuvampia ja toiset ""pienempiä.""

Jäi kiinnostamaan, että oliko kyseessä nimenomaan neuvolalääkäri, joka ei ollut antamassa sitä sairaslomaa?

Hei,

lääkärit määräävät todella eri tavoin sairaslomaa. Minulla ollut supistuksia rv 20 asti, välillä aiemminkin erityisesti kovan työpäivän jälkeen usein ja levossakin, selkä todella kipeä ja yöunet kovin vähissä. Lisäksi iskiasta. Pääsin lääkärintarkastukseen ja kohdunkaulalla ei muutoksia kuitenkaan, tunsin siellä oloni syylliseksi kun olin tuppautunut (lääkäri kyseli miksi minut on tänne laitettu, miksen mennyt päivystykseen, miksei neuvolassa vain otettu näytteitä...) ja ei mitään sairauslomia. Ei edes kehotusta lepoon. Sen tosiaan älyän itsekin, että kun tulen töistä ja paikat kipeät, jaksan lyllertää ehkä puolen kilsan lenkin etanavauhtia saadakseni raitista ilmaa, että nyt tarvitsen lepoa.

Jotenkin vain jo pelottaa, että jos jatkossa supistukset kovenee kuinka edes voin taas päästä lääkärille ja onko minun riskeerattava raskaus tekemällä rasitukseen asti työtä.

Ja mietin myös voinko mieluummin mennä suoraan työterveyslääkärille, kun kerta neuvolan kautta lääkärille pääsy on niin hankalaa ja saa tuntea olevansa idiootti, joka hätäilee turhia. Oletteko kukaan käyneet työterveyslääkärillä raskauden takia, tai siis kun ei jaksa töissä raskausvaivojen takia?

Malla 25 + 5

Ihmettelen kovasti näitä neuvola ja lääkäri-ihmisten eroja. Toiset antaa saikkua suppareihin vaikkei ne olisi kivuliaita kun taas toiset tuskin korvaansa letkauttavat kun kertoo ja kyselee suppareista...

Itse neuvolassa juttelin supistuksista. Minulla noita on 2-7 per päivä ja esimekiksi pitkä autossa istuminen (+pissahätä), siivoaminen, reipas kävely, orkku jne. aikaansaa vatsan kovettumisen ja parin minuutin supparin. toisinaan supparit kestää kauemminkin ja kävellessä niitä voi tulla 3-5 peräkkäin 5-15 minuutin välein. Mutta kun tästä kerroin neuvolatädille hän ei oikeastaan kommentoinut mitenkään asiaa... aiemmin en asiaan itsekään kiinnittänyt huomiota, mutta kun nyt toisille suppareista tulee viikko / kaks saikkua, yhdyntäkieltoja, lepoa jne. niin ihmettelen vaan miten minulle ei mitään keinoja mainittu milla suppareita voisi vähentää...puhumattakaan saikusta...hmmm ....onko muilla samoja kokemuksia?????

Minusta näistäkin pitäisi olla vähän yhtenevämmät ohjeet, kun nyt tuntuu että itse on saanut huonoa palvelua kun neuvoja ei tullut tms. Toisaalta en toki yhdyntä / liikunta /autolla ajo kieltoja tahtoisi, eikä saikullekaan ole aikaa jäädä...mutta silti...

kommentteja????

Mulla oli viimeksi neuvolalääkäri rv 14, silloin tehtiin alatutkimus, kaikki ok. Sitten oli rakenneultra rv 20, ei alatutkimusta.

Nyt oli vain neuvola, jossa kerroin suppareista. Neuvolatäti oli vain sympaattinen, mutta en saanut oikein mitään tukea. Tuntu vähän, että valittaa turhasta. Mutta kuitenkin huolestuttaa. Tietysti pääsen neuvolalääkärille jos siltä tuntuu ja voin mennä äitiyspolille päivystykseen. Ajattelin kyllä varata lääkärille ajan jos supparit jatkuvat. Seuraava äitiyspolikäynti on vasta 2,5 viikon päässä...

Malla ehtikin laittaa viestiä juurikun itse kirjotteli ja vähän samaa ihmetteli. Hei...kiitti vinkistä...työterveyshuollossahan voisikin käydä juttelemassa jos neuvolatäti ei ota vakavasti ja lääkärissäkään ei ole päässyt kertaakaan käymään...

Odotitko heti sairaslomaan sympatian sijaan? JOs jokainen jäisi supistusten takia sairaslomalle niin eihän kukaan raskaanaoleva kävisi rv 20 jälkeen töissä.

Tosiaan jos supparit vaikuttaa kohdunsuun tilanteeseen, asia on eri. Mene lääkäriin.

Yhteistyössä