Supistukset, kun lapsivesi mennyt

Oma kokemukseni on kahden lapsen synnytyksen jälkeen, että supistukset on huomattavasti kivuliaampia, kun lapsivettä ei enää ole. Mites muilla? Tietääkö kukaan, onko tästä ihan tutkittua tietoa..pitääkö paikkaansa siis?
 
Mä en ainakaan tiedä kun mulla alkanut supistukset vasta kun on mennyt vedet. Tai sit ne on ollut niin kivuttomia etten ole edes huomannut, ennen kuin vedet menny. Mutta kyllä mielestäni on ihan yleinen tieto että ovat kivuliaampia kun vedet on mennyt, siis kalvot puhjennu, puhkaistu.
 
Kolmas tässä syntyy siis milloin vain (nyt rv 40+5) ja mietin, kannattaako kieltää kalvojen puhkaisu sitten synnytyksessä, jos ei itsestään ole puhjennut. Kuulemma se ainakin nopeuttaa synnytystä, mutta enpä tiedä... Ei välttis tarvis mitään kipulääkettä ottaa, jos asia on niin kuin ajattelen.=) Kiitos, jos joku vastaa! :flower:
 
No minulla kaksi syntynyt niin että kalvot puhkaistu vasta kun on alettu ponnistaa tai kolmosella ei edes puhkaistu vaan käskettiin ponnistaa niin ensimmäisellä ponnistuksella ne puhkes itsestään, joka tapauksessa nämä kaksi synnytystä on ollut "helppoja" ja olen pärjännyt ilman mitään puudutuksia.
Esikoisen kohdalla kalvot puhkaistiin jotta synnytys nopeutuisi. No kivut paheni ja pit saada puudutus joka heikeisin taas supistuksia, sitten piti laittaa tippa joka lisäisi supistuksia, no se taas lisäsi kipuja joten noidankehässä oltiin ja synnytys pitkittyi. Joten se siitä synnytyksen nopeuttamisesta.
Nelosen kohdalla kalvot puhkesivat itsestään ja viimeisten senttien avautuminen oli tuskaa. Siihen asti pärjäsin ihan kivasti ilman mitään puudutuksia, ja siinä vaiheessa 8cm auki niin mitään ei enään annettu muuta kuin ilokaasua :/
Joten kyllä minä ainakin olen sitä mieltä että minulta ei kalvoja puhkota jos synnytys muutenkin etenee, sitten vaikka vähän hitaammin, ellei ole jotain todella hyvää perustelua sille miksi pitäis puhkaista
 
Minustakin supistukset muuttuivat huomattavasti terävemmiksi ja kovemmiksi vesien mentyä. Äde: minulla ainakin oli jo huikea kipulääkkeen tarve ennen kuin vedet menivät.. Aikamoisia ne kivut voivat olla silloinkin kun kalvot ovat ehjät. Kipu toki on yksilöllistä, niin kuin kipukynnyskin..
 
Ensimmäinen synnytys alkoi vesien menolla, ja oli 'ihan helppo' luomusynnytys... toisella kun supistukset oli koventuneet aika lailla ja lääkäri kävi puhkasemassa vedet niin siitä ei kestänyt kun ehkä viisi minuuttia kun lapsi syntyi. Lääkärin mukaan kalvojen puhkaisu usein koventaa supistuksia, eli edistää synnytystä...
Kolmannella vesien meno minusta tuntui lähinnä helpotukselta kun paineen tunne vähän väheni, tosin vauva sitten syntyikin melkein samaan menoon.

Minusta vesien meno ollut aina vaan positiivinen juttu :)
 
Mä en huomannu tmitään eroa.... Vissiiin..sain kyllä seuraaviksi supistuksiksi jo uuden satsin epiduraaliakin, joten emun sana ei oo luotettavimmista päästä...Vaikka vaikuttaahan se epiduraali vasta hetken kuluttua, kun se on laitettu..hömm....
 

Yhteistyössä