Suositelkaas mulle jotain matkakohdetta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pekingissä pääsee myös kätevästi liikumaan metrolla ja taksilla, tosin ruuhka-aikoja kannattaa välttää, ne on aika uskomattomia. Historiaa ainakin löytyy kaupungista paljon. Itse tykkään Shanghaista enemmän, mutta jso historia kiinnostaa suosittelen Pekingiä.

Siellä metrossa oli melkein aina kamala tungos, istumapaikan sai harvoin, lähinnä vain jos lähti kaukaiselta asemalta eikä aina silloinkaan.

Minusta taksit olivat tosi hankalia Pekingissä, kuljin pääasiassa metrolla ja busseilla. Metro on tosi helppo ja lipun voi ostaa automaatista. Taksit yrittävät huijata jatkuvasti hinnoissa ja pari kertaa, kun olisin taksilla mennyt, niin kukaan ei suostunut pysähtymään. Lopulta pari pysähtyi ja kun näytin kartasta paikkaa, niin vaan pudistivat päätään, vaikka varmasti tiesivät paikan, koska oli tunnettu paikka. En tiedä mistä johtui, ettei taksia meinannut saada millään eikä saanutkaan silloin. Pekingissä ei melkein kukaan puhu englantia ja huijaajia on aika paljon, riksataksiin mentäessä sanotaan ensin hinta 3 yuania ja ajelun jälkeen otetaan kyltti esiin, jossa hinta onkin 300 yuania. Ei tietenkään kannata maksaa, mutta siitä hinnasta voi joutua valittamaan todella pitkään ja joutuu siltikin maksamaan enemmän kuin mistä oli sovittu.

Siellä metrossa oli melkein aina kamala tungos, istumapaikan sai harvoin, lähinnä vain jos lähti kaukaiselta asemalta eikä aina silloinkaan.

Minusta taksit olivat tosi hankalia Pekingissä, kuljin pääasiassa metrolla ja busseilla. Metro on tosi helppo ja lipun voi ostaa automaatista. Taksit yrittävät huijata jatkuvasti hinnoissa ja pari kertaa, kun olisin taksilla mennyt, niin kukaan ei suostunut pysähtymään. Lopulta pari pysähtyi ja kun näytin kartasta paikkaa, niin vaan pudistivat päätään, vaikka varmasti tiesivät paikan, koska oli tunnettu paikka. En tiedä mistä johtui, ettei taksia meinannut saada millään eikä saanutkaan silloin. Pekingissä ei melkein kukaan puhu englantia ja huijaajia on aika paljon, riksataksiin mentäessä sanotaan ensin hinta 3 yuania ja ajelun jälkeen otetaan kyltti esiin, jossa hinta onkin 300 yuania. Ei tietenkään kannata maksaa, mutta siitä hinnasta voi joutua valittamaan todella pitkään ja joutuu siltikin maksamaan enemmän kuin mistä oli sovittu.

Metrossa on tietysti aina ruuhkaa niin kuin melkein missä vaan. Mutta mun mielestä metrolla voi liikkua ihan hyvin ruuhka-ajan ulkopuolella, ruuhka-aikaan taas kun ei meinaa mahtua koko asemalle. Nyt kun tarkemmin mietin niin Pekingistä ei taida juuri olla taksikokemuksia, mutta Shanghaissa taksi on ehdottomasti paras vaihtoehto. Ei yritetty kertaakaan huijata ja ihan hyvin pärjättiin vaikka kukaan ei puhunut englantia. Itse asiassa pari kertaa kuski vähensi hinnasta rahaa, koska ajoi ensin harhaan. Kuskit todella ystävällisiä ja tuttu sai jopa takaisin läppärinsä, jonka unohti taksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27687990:
Peking voisi olla mielenkiintoinen matkakohde. Joko siellä saa turistit liikkua vapaasti vai onko Kiinassa vielä alueita, joille ei saa mennä? En välittäisi istua kymmentä vuotta kiinalaisessa vankilassa sen vuoksi, että ylitin "toverirajan" sadalla metrillä :D

Tiibetiin lähtisin kaikista mieluiten ja sinne pääsisikin junalla. Mutta turistit saavat olla vain tietyllä alueella ja tietyissä hotelleissa :(

Istanbul voisi olla aika kiva vaihtoehto. Ei olisi edes kamalan pitkä lentokaan :)

Kyllä ainakin me olemme liikkuneet ympäri Kiinaa ilman mitään eri lupia. Hyvin on mennyt. Tosin, en tieä, onko Tiibet avattu ulkonaisille. Jos olisi, niin se junamatka Lhasaan vosii ola myös todella melenkiintoinen.

Metrossa on tietysti aina ruuhkaa niin kuin melkein missä vaan. Mutta mun mielestä metrolla voi liikkua ihan hyvin ruuhka-ajan ulkopuolella, ruuhka-aikaan taas kun ei meinaa mahtua koko asemalle. Nyt kun tarkemmin mietin niin Pekingistä ei taida juuri olla taksikokemuksia, mutta Shanghaissa taksi on ehdottomasti paras vaihtoehto. Ei yritetty kertaakaan huijata ja ihan hyvin pärjättiin vaikka kukaan ei puhunut englantia. Itse asiassa pari kertaa kuski vähensi hinnasta rahaa, koska ajoi ensin harhaan. Kuskit todella ystävällisiä ja tuttu sai jopa takaisin läppärinsä, jonka unohti taksiin.

Itsekin liikuin sillä metrolla päivittäin. Ahdasta oli tosin melkein aina, mutta mieluummin tosiaan liikun metrolla kuin esimerkiksi taksilla.

Mikä Pekingissä on hyvää? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun niin moni tuntuu sitä suosittelevan. Itse joudun mahdollisesti menemään sinne työmatkalle ens vuoden puolella, eikä houkuttele yhtään :D Inhoan suurkaupunkeja, kamalaa tungosta, kiinalaista ruokaa ja osittain mentaliteettiakin.

Tykkäämistäni paikoista Keittiksen kriteerit täyttäisi Länsi-Espanja, esim Jerezin seutu, jossa keksittiin sekä sherry että flamenco :) Mutta ehkäpä Espanja on jo tuttu...

Yhteistyössä