Suositelkaa hyvää polkupyörää 5-vuotiaalle!

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Poika tarvitsee uuden pyörän. Polkija on 112 senttinen nyt eikä osaa ajaa ilman apupyöriä. Mikä on hyvä ja kevyt polkea, ei hajoa heti tai kerää ruostetta yhdessä kesässä?

Onko parempi ostaa kallis käytetty kuin vähän halvempi uusi? Mun kipukynnys menee noin satasessa.

Siis tarkoitat ettei 16-tuumainen riitä? Mä en ole nähnyt isommissa apupyöriä... Suosittelen et opetat polkemaan ilman appareita 16-tuumaisella ja kun se sujuu, ostat isomman. Meidän vekara oli saman kokoinen hiukan alle 5-vee viime kesänä, kun harjoitettiin häntä polkemaan ilman apupyöriä. Reilu viikko meni ja sitten taito oli hallussa. Syyskuussa ostettiin lapselle Tunturi Rigger 20", ja ennen talven tuloa sillä ehdittin jo polkea kymmeniä kilometrejä. Veljenpojilla on samanmerkkiset ja veljen mielestä ne menevät vielä pitkällä tokaluokkalaisellakin, eli arvelin et meilläkin käyttöikää tulee vähintään kolme kesää vielä.

Meillä 5-vuotiaalla on 16" Monark. Menee vielä tämän kesän. Oppi ajamaan kolmevuotiaana ilman apurattaita. Suosittelen kyllä opettelemaan pieneksi jääneellä pyörällä. Siinä on parempi tasapaino, ku isommassa. Jalat pitää yltää hyvin maahan, muuten hommasta ei tule mitään.

[QUOTE="vieras";23341173]Meillä 5-vuotiaalla on 16" Monark. Menee vielä tämän kesän. Oppi ajamaan kolmevuotiaana ilman apurattaita. Suosittelen kyllä opettelemaan pieneksi jääneellä pyörällä. Siinä on parempi tasapaino, ku isommassa. Jalat pitää yltää hyvin maahan, muuten hommasta ei tule mitään.[/QUOTE]

Meillä on nyt 12" ja se on kyllä liian pieni edes harjoitteluun.

Mikä tahansa polkupyöräliikkeessä myytävä merkki varmaan kestää.

Mutta tietysti silläkin on merkitystä, miten sitä polkupyörää säilyttää ja käyttää. Jos sitä aina ihan huoletta paiskotaan ja potkitaan ja ajetaan päin seiniä yms, niin kyllä sillä maalipinnat saa rikki, kun sopivasti osuu. Sen jälkeen vielä säilytetään taivasalla vesisateessa tai kuralätäkössä makaamassa, niin vähemmästäkin ruostuu. Tunnen muutamia, joiden kakarat käsittelee pyöriä tuolla lailla, eikä kuulema kannata mitään kunnollista hankkia, kun ei se kestä kuitenkaan. Ei vaan ole tullut mieleen opettaa lapsiaan vähän kunnioittamaan ja pitämään huolta omaisuudestaan, eikä vanhemmilta löydy edes pumppua, että saisivat ilmaa lastensa pyöriin. Meillä sitten nuo lapsukaiset pyytävät, että voitaisiinko laittaa ilmaa heidän pyöriinsä.

Käytettyä Helkama Nappulaakin olen katsellut. Onko se niin ylivoimaisen hyvä kuin väitetään?

Se on hyvä peruspyörä lapselle. Kestävä ja säilyttää jälleenmyyntiarvonkin, mikäli aiot sen myydä hyvään hintaan... Kivaa siinä on sen sukupuolettomuus. Me pyritään hankkimaan kaikki urheilukamat pyöriä myöten sellaisina, että niitä voi kierrättää pojilla ja tytöillä. Se on muuten yllättävän haastavaa...

[QUOTE="vieras";23341207]
Mutta tietysti silläkin on merkitystä, miten sitä polkupyörää säilyttää ja käyttää. Jos sitä aina ihan huoletta paiskotaan ja potkitaan ja ajetaan päin seiniä yms, niin kyllä sillä maalipinnat saa rikki, kun sopivasti osuu. Sen jälkeen vielä säilytetään taivasalla vesisateessa tai kuralätäkössä makaamassa, niin vähemmästäkin ruostuu. Tunnen muutamia, joiden kakarat käsittelee pyöriä tuolla lailla, eikä kuulema kannata mitään kunnollista hankkia, kun ei se kestä kuitenkaan. Ei vaan ole tullut mieleen opettaa lapsiaan vähän kunnioittamaan ja pitämään huolta omaisuudestaan, eikä vanhemmilta löydy edes pumppua, että saisivat ilmaa lastensa pyöriin. Meillä sitten nuo lapsukaiset pyytävät, että voitaisiinko laittaa ilmaa heidän pyöriinsä.[/QUOTE]

Tässäpä hyvä ajan kuvaus. Valitettavasti.

Käytettyä Helkama Nappulaakin olen katsellut. Onko se niin ylivoimaisen hyvä kuin väitetään?

Juu. hyvä on. Kevyt polkea. Huomiaa, että kun saa apparit pois, pitää istuinta todennäköisesti laskea, että ylettyy helposti myös maahan. Ainakin alussa näin. Hyvä ritsi, kun tarttee mäessä työntöapua :)

Meillä mies ja poitsu valitsivat yhteen ääneen punaisen, toinen vaihtoehto oli sininen. Vanhemmissa pyörissä olen nähnyt vihreätäkin.

Polkupyörissä on eroja. Ihan oikeasti (laakerit, jarrujen herkkyys, jne). Mutta toki ne pitää huoltaa ja säilyttää sateelta suojassa...

Viimeksi muokattu:
Pyörä löytyi lopulta huutonetistä ja se on uudenkarhea Tunturi Rigger. Poika tykkäsi ainakin kuvan perusteella ja mä uskallan luottaa siihen, että on hyvä polkea ja kestävä käytössä :) Kunhan saadaan noudettua siskolta ennen kuin pyöräilykausi alkaa!