Mielenkiintoinen keskustelu, vaikkakin rönsyjä on moneen suuntaan...
Työni puolesta olen paljon tekemisissä yliopistotasolla tekniikkaa opiskelevien nuorten aikuisten (siis teekkarien kanssa). Olen päässyt huomaamaan, miten suomen peruskoulu ja lukio eivät AINAKAAN MATEMAATTISTEN AINEIDEN OSALTA todellakaan ole niin hyviä, kuin mitä Pisa-tutkimukset antavat ymmärtää. (Nyt jos joku kysyy, miten niin muka, niin lyhyesti sanon, että Pisa tutkimuksissa mitataan epäolennaisia asioita, jotka sattuvat Suomessa olemaan kunnossa. Lisäksi tärkein syy, miksi Suomi pärjää Pisa-tutkimuksissa, on se, että täälä ihan perusduunarillakin on moniin muihin maihin verrattuna hyvät perustiedot.)
Pari epäkohtaa Suomen koulutusjärjestelmässä, jotka olen havainnut:
1) Lahjakkaiden oppilaiden opiskeluintoa latistetaan. Jos vaikka matikka on Matille helppoa, niin siitä huolimatta monet opettajat pakottavat Matin laskemaan niitä tylsiä yksinkertaisia perustehtäviä, mitä koko muukin luokka laskee. Matti tylsistyy, alkaa puuhastella omia juttujaan, leimataan häiriköksi, joutuu hankaluuksiin, alkaa kapinoida koko koulujärjestelmää vastaan... No joo, tämä on pahin skenaario, mutta ei utopiaa, koska joka vuosi tapaan opiskelijoita, joille on käynyt näin. Ja siitä huolimatta he ovat yliopistossa ja pärjäävät sielä erinomaisesti.
Luulisi, että Suomen kokoisessa maassa ei olisi varaa heittää lahjakkuuksia hukkaan, vaan kaikki mahdollinen panos olisi tarpeen. Ilmeisesti olen kuitenkin väärässä. Tässä maassa jatkuvasti heitetään lahjakkuutta hukkaan, koska tärkeämpää on, että kenellekään ei tule paha mieli siitä, että Matti saa omaan tahtiinsa ratkaista vaativampia tehtäviä takarivin pulpetissa.
2) Keskiverto opiskelijan osaamistaso on melko heikko. Siis vaikka Pisa-tutkimukset antavat ymmärtää, että meillä osataan vaikka mitä, niin se on kyllä aivan tuubaa. Opetusministeriön päätöksistä johtuen TKK:lle otetaan niin paljon opiskelijoita, että joukkoon mahtuu myös C:n matematiikasta kirjoittaneita. Valitettavasti näillä opiskelijoilla on niin heikko lähtötaso, että heillä on todellisia vaikeuksia pärjätä opinnoissaan. Eikä M:n matikasta kirjoittaneillakaan hurraamista ole. Jos tulokset olisivat niin hyviä, kuin hehkutetaan, niin luulisi jatko-opinnoissakin pärjäävän.
Valitettavasti tästä seuraa se, että niillä aloilla, joilla sovelletaan matematiikkaa oikein tosissaan, ei paljon näy suomalaissyntyisiä opiskelijoita. Sitten käy niin, että näillä aloilla valmistuukin lähinnä intialaisia ja ex-neuvostotasavalloista kotoisin olevia henkilöitä, joilla ei välttämättä valmistumisen ja ilmaisen koulutuksen jälkeen ole kovasti motivaatiota jäädä Suomeen töihin. Luulisi, että Suomella ei olisi varaa kouluttaa verovaroin ulkomaille osaavia ihmisiä, mutta ilmeisesti olen tässäkin väärässä.
No joo, nyt ei enää ehdi kirjoittaa enempää... Muut ongelmat kutsuvat!