Suomessa margariinin valmistukseen käytettiin -60 -luvulla kissanraatoja ja muitakin pilaantuneita ruhoja. Mitä lie nykyisin?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen käyttänyt voita jo vuosikymmeniä kun asiantuntijat on varoitelleet prosessoiduista korvikkeista.

Väite kissanraadoista margariinissa osoittautui oikeaksi: Näin rasvasota eteni.

1960-luvun alussa kävi ilmi, että Suomessa margariinin valmistukseen käytettiin raaka-aineita, jotka olivat ihmisen ruuaksi kelpaamattomia.

• 1960-luvulla maata kuohutti elintarvikepetos, joka lokasi margariinin maineen pitkäksi aikaa.
  • Lehdessä julkaistussa kohujutussa kysyttiin, söivätkö ihmiset jalostettua saastaa.
  • Todistajalausuntojen mukaan rasvansulattamoissa oli käytetty muun muassa mädäntyneitä eläinten raatoja.
Margariinihan on kissanrasvaa! Tämän lauseen varsin moni teini-iän ohittanut on jossain välissä saattanut kuulla.

Moni on ehkä jo unohtanut, että lause ei ole pelkkä vitsi.

Margariinin keksijänä pidetään ranskalaista kemistiä, joka jo 150 vuotta sitten keksi halvan voin korvikkeen, jossa oli naudan talia, maitoa ja vettä. Hippolyte Mège-Mourièsin kehittämää sekoitetta söivät erityisesti Ranskan armeijan sotilaat ja työläiset.

Suomessa margariinia alettiin valmistaa yli sata vuotta sitten. Kansan syvät rivit eivät pitäneet margariinia heti herkkuna, vaan uuden tuotteen pelättiin aiheuttavan monenmoisia vaivoja yösokeudesta pahantuulisuuteen ja työkyvyn menettämiseen.

IL

vierailija
Mun mielestä suomalainen leipäkulttuuri on jotenkin metka.

Ku ensiksi läästätään kasa pahaa margariinia ja seuraavaksi yritetään poistaa sen ällöttävä maku latomalla päälle ensiksi jotain lihaa, seuraavaksi jotain rehua ja päälle vielä juustoa.

Jos jäätte ajattelemaan niin kokeilkaa.

Ihan vain sipaisu voita. Tai -etenkin vaalealle leivälle- tilkka oliiviöljyä.

Tai prlkkää juustoa. Tai juuston kanssa tomaattia tai kurkkua.

Tai silleen kun näin kanarialla bussikuskin tekevän eli tuore patonki kaupasta, sit palvelutiskille, täti siellä halkaisi patongin ja siivutuskoneella höyläsi ilmakuivatusta kinkusta useamman ohuen siivun patongin väliin ja siinä se.

Vähemmän on enemmän!

vierailija
vierailija
Miksi tyytyä yhdenlaiseen kun voi kokea monenlaista?

Mutta vartti sitten uunista tullut, leikattavaksi jäähtynyt hedelmä-pähkinäleipä ei todella kaipaa mitään. Muuta kuin sen jonkun maineitseman ylähuulen.
Oikeasti hyvä leipä ei kaipaa päälleen mitään!
Miksi sitten ehdottaa ensin vaan ensin yhtä vaihtoehtoa, arvon tuuliviiri?

vierailija
Ennen pantiin mirrit multaan, nyt ne pannaan suvikultaan.

- Kuorma käsitti mädänneitä luita, pääkalloja ja sorkkia, ja siinä oli aivan vilisemällä matoja. Siirrettyämme luut ynnä muut vaunun vieressä olevaan kuorma-autoon jäi rautatievaunun pohjalle lähes kymmenen senttiä paksu kerros matoja, muistuttaen elävää muurahaispesää. Kuormien joukossa oli koiria, kissoja ja jäniksiä. Paikkakuntalaiset myös toivat keittimölle kaikki itse kuolleet eläimensä saaden niistä maksun.. Kuorma vietiin margariinitehtaalle.

Ohjeistit sitten

En.

Ootko jotenkin outo?

Siis ku mulla on nyt pöydällä uusin Pirkka-kehti ja sen otsikossa lukee "Matka Vantaalta Nuorgamiin. Hyppää rekan kyytiin! Nääin ruoka kulkee halki suomen.

Ni koska mä ohjeistan ni meet nyt hakemaan kyseisen lehden ja seuraavaksi pakkaat matkaveskan ja lähdet liftaamaan?

Mun mielestä, enkä muiden mielipiteitä osaa kertoa, hyvä leipä ei päällisiä kaipaa ja sillä sipuli.

Yhteistyössä