Suomeen tulee pakkorokotuslaki ensi vuonna!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskomatonta!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uskomatonta!

Vieras
Suomessa tulee voimaan 1.1.2011 eli reilun kuukauden kuluttua PAKKOROKOTUSLAKI!

Lain ovat allekirjoittaneet Paula Risikko ja Tarja Halonen.

Kunnilla on sen jälkeen velvollisuus järjestää pakkorokotuksia asukkailleen mitä tahansa tautia vastaan. Riittää, että taudilla on huomattavia vahingollisia vaikutuksia vaikka vain osalle väestöstä.

Näin ollen, ihan normi influenssapiikkikin on sitten ensi vuonna PAKKO ottaa jokaisen jos/kun niin määrätään! Siinä ei auta vedota sikainfluenssarokotteen mahdollisiin narkolepsiasivuvaikutuksiin tai ettei halua elohopeaa elimistöönsä.

Taloudellisetkin haittavaikutukset (esimerkiksi työntekijän sairauspoissaolojen rahallinen merkitys työnantajalle) on mahdollista nähdä "merkittävinä vahingollisina vaikutuksina" joiden perusteella pakkorokotuksia aletaan suorittaa! Rahahan nykyään useinkin nähdään terveysasioista puhuttaessa ja päätettäessä merkittävänä seikkana.

Että mitenkäs on ihmiset? Mitä olemme mieltä siitä että meiltä viedään pois oikeus itse päättää, mitä myrkkyjä lapsiimme ja meihin itseemme piikitetään ja kuinka usein? Itse vastustan ehdottomasti uutta lakia.

Ei ole todellakaan ihme, että tämä laki on päätetty toteuttaa KAIKESSA HILJAISUUDESSA. Ei ole lehdissä näkynyt uutisia ja keskustelua siitä, mitä kaikkea tämä pakkorokotuslaki voi yksilötasolla ihmisille merkitä!

Linkin takana lakiesitys kokonaisuudessaan:

FINLEX

Ja tässä lainaus olennaisimmasta kohdasta tuota lakia:

Laki tartuntatautilain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan tartuntatautilain (583/1986) ... :

Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi tartuntatautilain muuttamisesta
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tartuntatautilakia. Esityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö päättäisi tartuntatautilaissa tarkoitetuista taloudellisesti merkittävistä rokotehankinnoista Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sijasta.

Lisäksi lakiin tehtäisiin teknisluonteisia tarkistuksia.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011.

--------------------------------------------------------------------------------

12 §
Kunnan on järjestettävä yleisiä pakollisia rokotuksia sellaisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi, joka voi saada aikaan huomattavaa vahinkoa väestön tai sen osan terveydelle, taikka muusta terveydenhoidollisesti tärkeästä syystä. Valtioneuvosto päättää pakollisen rokotuksen toimeenpanon ajankohdasta ja siitä, mitä väestönosaa, ryhmää tai ikäluokkaa rokottamisvelvollisuus koskee, minkä ajan päätös on voimassa sekä mitä rokotuksessa on muutoin noudatettava. Ennen päätöksen tekemistä asiasta on hankittava Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen lausunto, jollei Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ole tehnyt asiaa koskevaa esitystä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos huolehtii ennen tämän lain voimaantuloa aloittamiensa rokotehankintojen loppuun saattamisesta.

Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.

--------------------------------------------------------------------------------

Helsingissä 29 päivänä lokakuuta 2010

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Peruspalveluministeri
Paula Risikko

mä ymmärrän niin että tuo laitos päättää mitä rokotuksia hommataan ja että kunnilla on pakko järjestää rokotukset... mutta kansalainen sais edelleen päättää

Pakko ei ole ko kuolla. Mitähän saa rangaistukseksi jos ei suostu pakollakkaan rokotukseen? Vankilan olen jo nähny joten ei pelota. Mut asiahan on sillälailla että sano suomen paskalaki mitä vaan rokotuksista, minnuun eikä minun lapseen pistetä YHTÄÄN mittään rokotetta jos en sitä halua. Piste.

[QUOTE="minä";22551112]mä ymmärrän niin että tuo laitos päättää mitä rokotuksia hommataan ja että kunnilla on pakko järjestää rokotukset... mutta kansalainen sais edelleen päättää[/QUOTE]

Näin mäkin luulen.

Pakko ei ole ko kuolla. Mitähän saa rangaistukseksi jos ei suostu pakollakkaan rokotukseen? Vankilan olen jo nähny joten ei pelota. Mut asiahan on sillälailla että sano suomen paskalaki mitä vaan rokotuksista, minnuun eikä minun lapseen pistetä YHTÄÄN mittään rokotetta jos en sitä halua. Piste.

Tässähän on rako työllistymiselle.

Perustetaan iskuryhmiä, jotka noutaa rokotuksiin.

Pah, sanon minä.

"Valtioneuvosto päättää pakollisen rokotuksen toimeenpanon ajankohdasta ja siitä, mitä väestönosaa, ryhmää tai ikäluokkaa rokottamisvelvollisuus koskee, minkä ajan päätös on voimassa sekä mitä rokotuksessa on muutoin noudatettava."

Ei tuossa minusta sanota että kaikkien on pakko ottaa rokotus, vaan nimenomaan sitä että kunnan on velvollisia järjestää rokotuksen.

"Valtioneuvosto päättää pakollisen rokotuksen toimeenpanon ajankohdasta ja siitä, mitä väestönosaa, ryhmää tai ikäluokkaa rokottamisvelvollisuus koskee, minkä ajan päätös on voimassa sekä mitä rokotuksessa on muutoin noudatettava."

Ei tuossa minusta sanota että kaikkien on pakko ottaa rokotus, vaan nimenomaan sitä että kunnan on velvollisia järjestää rokotuksen.

Hyss... älä puhu mitään... katsotaan kuinka moni ylihysteerinen palstamamma ehtii muuttaa Ruotsiin...

[QUOTE="minä";22551112]mä ymmärrän niin että tuo laitos päättää mitä rokotuksia hommataan ja että kunnilla on pakko järjestää rokotukset... mutta kansalainen sais edelleen päättää[/QUOTE]

Valitettavasti ymmärrät väärin, silla tuo on lakitekstiä ja pakollisuus viittaa siihen että ROKOTUS on pakollinen (siis pakollinen ottaa). Vastakohta tälle pakolliselle rokotukselle olisi vapaaehtoinen rokotus.

Kunnan pakko järjestää rokotusmahdollisuus ihmisille on eri asia, silloin ihminen voi rokotuksen joko ottaa tai jättää eli itse rokotus on kuitenkin vapaaehtoinen.

Mutta PAKOLLINEN ROKOTUS on rokotus, josta ei voi kieltäytyä. Se on pakollinen, pakko ottaa kun viranomaiset niin määräävät.

Ja ilmeisesti jos pakollista rokotusta ei ottaisi, niin sillä on jotain rangaistusseuraamuksia, sillä näinhän yhteiskunnassa aina on jos lakia rikotaan.

Se oli hyssälä joka tuon valmisteli ennen kuin lähti kelaan töihin, ilman vanhempien lupaa tai ilmoittamatta voidaan lapselle antaa rokotus koemielessäkin.

[QUOTE="vieras";22551168]Hyss... älä puhu mitään... katsotaan kuinka moni ylihysteerinen palstamamma ehtii muuttaa Ruotsiin...[/QUOTE]

Hah. Mulle se ei onneksi ois temppu eikä mikkään hinata ylihysteerinen kankkuni rajan taakse. Asuntoki sieltä jo löytyy valmiiksi :D
Mut toivottaan että tuo nyt kans tarkottaa vaan sitä että kuntien on pakko järjestää rokotukset, eikä sitä että kaikki pakkorokotettaan.

Valitettavasti ymmärrät väärin, silla tuo on lakitekstiä ja pakollisuus viittaa siihen että ROKOTUS on pakollinen (siis pakollinen ottaa). Vastakohta tälle pakolliselle rokotukselle olisi vapaaehtoinen rokotus.

Kunnan pakko järjestää rokotusmahdollisuus ihmisille on eri asia, silloin ihminen voi rokotuksen joko ottaa tai jättää eli itse rokotus on kuitenkin vapaaehtoinen.

Mutta PAKOLLINEN ROKOTUS on rokotus, josta ei voi kieltäytyä. Se on pakollinen, pakko ottaa kun viranomaiset niin määräävät.

Ja ilmeisesti jos pakollista rokotusta ei ottaisi, niin sillä on jotain rangaistusseuraamuksia, sillä näinhän yhteiskunnassa aina on jos lakia rikotaan.

Ai että ihan oikeasti väkeä ollaan nyt pakottamassa piikille? Mikähän poliisi sitäkin valvoo, kuka on käynyt piikillä ja kuka ei. Ja mitäs käy niille, jotka eivät käy niitä rokotuksia ottamassa. Jos jättää joka vuosi influenssapiikin ottamatta, onko vankilat täynnä kymmenen vuoden päästä näitä "lainrikkojia"?

Pakkorokotus on ollu tähänkin asti mahdollista, jos WHO niin käskis.

Jos suurin osa pistää pakkorokotusta vastaan, mitä ne voi tehä? Ei ne saa sitä toteutettua, paitsi jos ihmiset passivoituu ja ajattelee "mä en voi tälle mitään" ja antaa piikittää. Vielä jos olis niin fiksuja pakkorokottamiseen määrättyjä, että kieltäytyisivät antamasta rokotetta pakolla...

Pakkorokotus on ollu tähänkin asti mahdollista, jos WHO niin käskis.

Jos suurin osa pistää pakkorokotusta vastaan, mitä ne voi tehä? Ei ne saa sitä toteutettua, paitsi jos ihmiset passivoituu ja ajattelee "mä en voi tälle mitään" ja antaa piikittää. Vielä jos olis niin fiksuja pakkorokottamiseen määrättyjä, että kieltäytyisivät antamasta rokotetta pakolla...

Nähtiinhän se jo sikapiikkihysteriankin kohdalla miten siihen suhtaudutaan, ihmiset menevät lauman mukana ja ottavat sen piikin, isommin paisutellussa tartuntariskissä vastustajia olisi taatusti vähemmistö. Valitettavasti.
Kyllähän ne helposti pystyy seuraamaan kuka on piikin saanut ja kuka ei. Ja sanktion rokottamatta jättäneille voi olla kohtalokkaat

voi teitä, kaikesta saadaan aikaan hysteria!
missään ei ole sanottu, että jokaikisen tulee ottaa, rokotus, vaikka väkisin. opetelkaa lukemaan tai vaihtoehtoisesti odottakaa että saatte lisää tietoa.

sitäpaitsi, joissain taudeissa ja epidemioissa voisi olla hyväkin, että kaikki rokotetaan, jottei nämä kieltäytyjät tyhmyydellään levitä tautia eteenpäin!

Tässä siis laki vuodelta 1986:
12 §
Valtioneuvosto voi määrätä toimeenpantavaksi yleisen pakollisen rokotuksen sellaisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi, joka voi saada aikaan huomattavaa vahinkoa väestön tai sen osan terveydelle, taikka muusta terveydenhoidollisesti tärkeästä syystä. Valtioneuvosto voi samalla antaa muitakin rokotuksen järjestämistä koskevia määräyksiä.

Milloin pakollisen rokotuksen järjestämistä on pidettävä erityisen kiireellisenä, lääkintöhallitus voi antaa sen toimeenpanemiseksi väliaikaisia määräyksiä. Määräyksistä on viipymättä ilmoitettava valtioneuvostolle, jonka on päätettävä asiasta lopullisesti.

Ja saman lain uudet sanamuodot vuoden 2010 esityksessä:
12 §

Kunnan on järjestettävä yleisiä pakollisia rokotuksia sellaisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi, joka voi saada aikaan huomattavaa vahinkoa väestön tai sen osan terveydelle, taikka muusta terveydenhoidollisesti tärkeästä syystä. Valtioneuvosto päättää pakollisen rokotuksen toimeenpanon ajankohdasta ja siitä, mitä väestönosaa, ryhmää tai ikäluokkaa rokottamisvelvollisuus koskee, minkä ajan päätös on voimassa sekä mitä rokotuksessa on muutoin noudatettava. Ennen päätöksen tekemistä asiasta on hankittava Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen lausunto, jollei Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ole tehnyt asiaa koskevaa esitystä.

Yhteistyössä