suomeen synnyttamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Englannista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Englannista

Vieras
Onko mahdollista tulla suomeen synnyttamaan jos asuu ulkomailla? Asun siis englannissa ja haluaisin tulla suomeen synnyttamaan mutta en tieda mita kaikkea pitaisi ottaa huomioon, maksaako jotain ja kuinka aikaisin pitaa ilmoittaa sairaalaan etta olisin tulossa sinne synnyttamaan ja enta miten ne viimeiset raskauden aikaiset tarkastukset.. viimeisin olisi taalla reilu kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja enta sitten ne passit ja nimenrekisteroimiset, kuinka kauan niiden saamisessa kestaa. Kaikki tieto olisi oikein oikein tervetullutta, kun en ole oikein netista asiasta tietoa loytanyt? Kiitos kaikkille tiedon rippeista jo nain etukateen!

Varmaan helpointa soittaa sen kunnan neuvolaan/sairaalaan, missä meinaa synnyttää, osaavat sieltä neuvoa. Itsekin tällä hetkellä ulkomailla, mutta aiomme muuttaa takaisin Suomeen reilusti ennen laskettua aikaa.

Jotain voin vastata omasta kokemuksesta (yksi lapsi, Suomessa syntynyt):
-Suomessa neuvoloita on loppuraskaudessa kerran viikossa
- pian kotiintulon jälkeen saimme seurakunnalta kirjeen ristiäisten järjestämisestä/nimen antamisesta ym. (alle viikko?)
- jo sairaalassa vauva sai väliaikaisen sosiaaliturvatunnuksen
- passissa (lapsen) meillä meni n. 3 viikkoa
- ehkä viikko ristiäisistä tuli kelakortti postissa, todella nopeasti!

Onko sinulla Suomen kansalaisuus tai kuulutko peräti Suomen sosiaaliturvan piiriin? Tai onko sinulle kv sairasvakuutuskortti? Sillähän pääsee synnyttämään ilmaiseksi (tai samalla taksalla kun ko. maan kansalaiset) ympäri Eurooppaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ulkomaan mamma:
Onko sinulla Suomen kansalaisuus tai kuulutko peräti Suomen sosiaaliturvan piiriin? Tai onko sinulle kv sairasvakuutuskortti? Sillähän pääsee synnyttämään ilmaiseksi (tai samalla taksalla kun ko. maan kansalaiset) ympäri Eurooppaa.

Ja maksu synnyttämään mennessä taitaa olla Suomessa kaikkialla 26 euroa/vuorokausi. Ensisynnyttäjiä kai mielellään pidetään 3 vuorokautta, jos oikein muistelen...?

Miksi et halua synnyttaa Englannissa? Ma olen esikoiseni siella synnyttanyt, samoin taman tulevan. Ei ole ollut hoidossa valittamista. Ja kylla niita tarkastuksia ainakin mulla oli loppuvaiheessa ihan joka viikko.

Ja sellainen lisäys , että jos et kuulu tällä hetkellä Suomen sosiaaliturvaan, niin maksat lystin itse ja se onkin sitten hiukka enemmän kun sen 26 euroa/pvä. Siihen voi ottaa vakuutuksen , joka kattaa kuluja, mutta saako vakuutusta enää kun on jo synnytys lähellä sitä en tiedä.
Itse synnytin esikoisen Belgiassa ja niin tämän toisenkin. En kuulu Suomen sosiaaliturvaan, vaikka ei mielessä ole edes käynyt että Suomessa synnyttäisin. Kyllä muissa maissakin osataan lapset maailmaan saattaa. Lisäksi ota huomioon , milloin olisit matkustamassa takaisin Suomeen Englannista, jos lentokoneella , olisi suotavaa kuukautta ennen laskettua aikaa, silloinkin tarvitset varmasti lääkärin todistuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Englannista:
Ja enta sitten ne passit ja nimenrekisteroimiset, kuinka kauan niiden saamisessa kestaa.

Lapsen voi ilmoittaa maistraattiin heti, kun paperi on tullut kotia - vaikka lapsi sitten myöhemmin kastettaisiinkin. Meille paperi tuli viikossa ja kun sen heti palauttaa maistraattiin, niin samantien tai viim. seuraavana päivänä tiedot näkyy myös poliisilla, joten uskois, et silloin saa myös passin. Kela kortti tulee n. 2 viikon sisällä siitä, kun lapsi on reksiteröity. Eli jos on kiire, niin en jäisi odottamaan kastetta. Me toimimme näin eli ilmoitettiin lapsi heti väestörekisterikeskukseen ja kaste oli sitten kun oli.

minakin ihmettelen miksi sulla on halu suomeen synnyttamaan?? meillakin esikoinen syntyi taalla englannissa ja loistavaa oli, kaikki oli aivan ensiluokkaista kaikin puolin. kakkonenkin tulee syntymaan taalla ehdottomasti.
mika hinku on suomeen?

Koska raskauteni on ollut melkein taysin ongelmaton (taytyy koputtaa puuta) niin haluan yrittaa mahdollisimman luonnollista synnytysta, tukijoukoilla, TENSilla ja ilokaasulla (gas and air) en tieda onko viimeiseen mahdollisuus suomessa.
Ja minulla on myos "koti" suomessa ja haluan oman perheeni ja ystavieni olevan paikalla pikkuista tervehtimassa eika tarvitse tehda kahta matkaa aivan pikkuisen vauvan kanssa.

Todellakin haluaisin enemmankin tietoa miten saan sen terveydenhuollon samaan hintaan kuin suomessa asujat ja miten nimen rekisteroiminen, passin hakeminen ja isyyden tunnustus tapahtuu suomessa ja kuinka kauan kestaa.

Haluan vauvani syntyvan suomessa... niin Suomen rakas kylla olen!

... maksatko, tai koska viimeksi olet maksanut veroja Suomeen? Onko sinulla voimassaoleva Kela-kortti?
- jos et maksa tänne veroja niin et kai silloin ole oikeutettu tulla tänne myöskään synnyttämään - siis ainakaan "veronmaksajahintaan"?

Jos hankit kansainvälisen sairasvakuutuskortin, pääset sillä Suomen sairaanhoidon piiriin samalla hinnalla kuin suomalaiset. Suomessa korttia myöntää kela, kyselepä paikalliselta "kelalta" kortista. Korttia kun vilautat, pääset hoitoon, ja laskut lähetetään Englannin sosiaaliturvajärjestelmälle.

Ainakin itse olen synnyttänyt Suomessa hyvinkin luonnollisen synnytyksen, kivunlievityksinä ilokaasu, pallo ja lämpötyynyt. Hyvin meni!

Passissa menee n.3 viikkoa kun viet hakemuksen poliisilaitokselle. Lapsen pitää tällöin jo näkyä järjestelmässä (nimi annettu) ja mukana täytyy olla molempien vanhempien.

no kylla englannissakin voi synnyttaa ihan luonnollisesti ilman mitaan laakitysta ja omien tukijoukkojen kanssa. . . aivan miten itse haluaa :)
mutta tosiaan varaudu siihen etta joudut matkustamaan sinne paljon etuajassa, ja jaamaan lapsen kanssa myos ettet heti lenna takaisin, jos viela olet englantiin palaamassa..

kai se pitaa siella sopia hyvin etukateen, josset myoskaan ole suomessa kirjoilla.

Kylla taalla ollaan luomusynnytyksen kannalla, jos on ollut ongelmaton raskaus ja taalta se minun haluni siihen myos on lahtoisin. Suomalaisten ystavieni kanssa jutellessani, he ovat epiduraalin kannalla, jota en itse todellakaan haluaisi.

En maksa veroja suomeen ja kuulun tosiaankin englannin sosiaaliturvaan. Ja hainkin jo tuota kansainvalista sairausvakuutuskorttia (EHIC, European Health Insurance Card).

Yhteistyössä