Suomalaiset on tylsiä ruoanlaittajia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";28036457]Ootko koskaan kattonut, mitä esim. britit tai jenkit syö? :D Käynti amerikkalaisessa ruokakaupassa mullistaa mielen... Tuoreissa raaka-aineissa ei ole mitään vikaa, ja niitä saa ainakin täällä meillä päin ihan kaikista ruokakaupoista ;)[/QUOTE]

On tosi nokkelaa ottaa juuri nuo kaksi maata esimerkeiksi ja sitten verrata Suomeen ;) ;)

On tosi nokkelaa ottaa juuri nuo kaksi maata esimerkeiksi ja sitten verrata Suomeen ;) ;)

No Hollannissa syötiin työpaikkaruokalassa semmosta harmaata, friteerattua mössöä, josta en tänä päivänäkään tiedä mitä se on. Tarkoittaako se, että KAIKKI hollantilaiset syövät harmaata mössöä? Mun mielestä tää aloitus oli näitä tyypillisiä "miten te voitte syödä tollaista paskaa"-aloituksia, paitsi että tällä kertaa yleistys ulotettiin ihan koko Suomeen, ei pelkästään makaronimössö-palstamammoihin :D

No Suomi on vähän kieltämättä jämähtänyt jonnekin sota-ajalle jossain määrin. Suomessa ei kasva luonnostaan mitään hedelmiä, eksoottisia juttuja yms. Lähinnä jotain ankeaa perunaa ja naurista ja lanttua on esi-isät pupeltaneet, silloin tällöin voineet saada vähän lihaakin mukaan. Nykyään kyllä monet nuoret tuntuu kokkaavan kaikenlaista eksoottista yms, mutta hyvin monella perheellä on tällaista, että ruoka on arkena esim: valkoista höttömakaroonia ja jauhelihaa siihen, ehkä päälle munamaito ja sitten uuniin makaronilaatikoksi. Lautasen reunala voi löytyä hyvänä päivänä ketsupin lisäksi myös porkkanaraastetta... Suomessa ei juuri osata käyttää kasviksia, hedelmiä ja makuja mielestäni. Turhan usein ollaan sellaisella makaroni/peruna/riisi + liha/kala/kana-linjalla.

Mutta hei, ei ne muiden maiden ruokakulttuuritkaan niin päätähuimaavia ole. Briteissä syövät pottulastuja vähän joka aterialla ihan normiruokana, kaikki syövät vaaleaa pullaleipää... Jenkeissä on hirveästi kaikkia valmismössöjä mitä syövät, aamupalaksi tehdään jotain pannukakkuja sellaisesta valmis-jauheesta missä on ties mitä ja vesi vaan sekaan.. Leipä on sielläkin jotain höttönöttöä, ruokana jotain makaronia ja juustoa.. Ja olen jenkeissä siis asunutkin muutaman vuoden. Siellä tuntui että vaan tällaiset terveyskaupat myivät täysjyväleipää etc.

[QUOTE="Jenis";28036943]No Hollannissa syötiin työpaikkaruokalassa semmosta harmaata, friteerattua mössöä, josta en tänä päivänäkään tiedä mitä se on. Tarkoittaako se, että KAIKKI hollantilaiset syövät harmaata mössöä? Mun mielestä tää aloitus oli näitä tyypillisiä "miten te voitte syödä tollaista paskaa"-aloituksia, paitsi että tällä kertaa yleistys ulotettiin ihan koko Suomeen, ei pelkästään makaronimössö-palstamammoihin :D[/QUOTE]

Jos se siltä tuntuu, niin tarkoitus ei kyllä ollut ihan se.

Jos se siltä tuntuu, niin tarkoitus ei kyllä ollut ihan se.

Eli jos sä sanot että suomalaiset (rapiat 5 miljoonaa henkilöä...) on tylsiä ruuanlaittajia jotka ei käytä mausteita vaan "valmisjuttuja", niin mitä tahdot sillä sanoa? Muuta kuin että "suomalaiset" on yhenlaisia, ja sinä itse nähtävästi erilainen? Tää palsta on älyttömien yleistysten eldorado, sori vaan :D

• Tykkää
Reactions: Lentokala
[QUOTE="nuuh";28036113]Mulla matikan rumilus lötköttää tuolla lavuaarissa :) pääsee kohta keiton sekaan. Vai pitäisköhän sanoa madée´ niin kuullostais vähän fiinimmältä :D[/QUOTE]

Ei tartte kuulostaa fiiniltä vaan oikelta, eli "mateen".

[QUOTE="Jenis";28036988]Eli jos sä sanot että suomalaiset (rapiat 5 miljoonaa henkilöä...) on tylsiä ruuanlaittajia jotka ei käytä mausteita vaan "valmisjuttuja", niin mitä tahdot sillä sanoa? Muuta kuin että "suomalaiset" on yhenlaisia, ja sinä itse nähtävästi erilainen? Tää palsta on älyttömien yleistysten eldorado, sori vaan :D[/QUOTE]

Kyllä, täällä käytetään paljon valmisjuttuja. En silti tarkoittanut sanoa, että "miten te voitte syödä tollaista paskaa".

Kyllä, täällä käytetään paljon valmisjuttuja. En silti tarkoittanut sanoa, että "miten te voitte syödä tollaista paskaa".

Ok, eli sä tahdot paheksua "suomalaisten" ruuanlaittotapoja sivistyneesti ilman kirosanoja, selevä :D

Varmasti Suomessa käytetään paljon esim. eineksiä, eihän niitä muuten olisi kaupan. Mutta jos olet seurannut uutisia, olet varmasti myös huomannut että niiden menekki on laskussa, ja ns. puhtaan kotiruuan arvostus nousussa. Maantieteelle taas emme mitään voi, valitettavasti.

[QUOTE="Jenis";28037042]Ok, eli sä tahdot paheksua "suomalaisten" ruuanlaittotapoja sivistyneesti ilman kirosanoja, selevä :D

Varmasti Suomessa käytetään paljon esim. eineksiä, eihän niitä muuten olisi kaupan. Mutta jos olet seurannut uutisia, olet varmasti myös huomannut että niiden menekki on laskussa, ja ns. puhtaan kotiruuan arvostus nousussa. Maantieteelle taas emme mitään voi, valitettavasti.[/QUOTE]

Huoh, paheksua? Miksi haluat ajatella niin?
Minusta ero noissa kahdessa reseptissä oli huvittava.

[QUOTE="vieras";28036781]Mä inhoan ruuanlaittoa. Mieluiten en kokkaisi ikinä, mutta lasten takia on pakko. En kyllä edes osaa laittaa ruokaa sen kummemmin, samoja sapuskoita meilläkin syödään jatkuvasti. Enkä tosiaankaan jaksa alkaa etsiä kaupasta kymmeniä aineita tai notkumaan hellan ääressä tunteja.

Kunhan lapset muuttaa pois kotoa, en tee enää ollenkaan ruokaa.[/QUOTE]

Tunnen useammankin kaltaisesi.
Ja toiset taas rakastavat ruuanlaittoa.

Mun mielestä on hyvä, että helppoja ja selkeitä ohjeita löytyy myös niille,
ketkä eivät ruuanlaitosta pidä, mutta haluavat silti (hienoa!) valmistaa itse perheen ruuat :)

Me muut Master Chefit ei oikeestaan niitä reseptejä edes tarvitakaan; kunhan perusasiat on hallussa, niin silloin voi soveltaa oman mielen mukaan.

Turhaa hienostelua jonkin reseptin perusteella. Joka maassa on oma kulttuuri, Suomi on maailman pohjoisin. Länsimaisuus on muutenkin porvarillista ja liioiteltua vaativuutta. Ole tyytyväinen siihen mitä sinulla on.

Yhteistyössä