Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25203882:
Eli on siis alettu vaatimaan. Neuvoloissa tehtiin kaikenlaisia testejä jo 60-luvulla, kun mä itse olin lapsi. Ja tietysti myös noiden omien lasteni neuvolakäynneillä. Mutta ei mulle silti esitetty neuvolassa mitään vaatimuksia, vaikka muksuni eivät aina ekalla yrityksellä kaikista testeistä selvinneetkään.
Onko todellakin nykyisin niin, että eskarissa pitää osata sitä ja tätä, muuten ei pääse kouluun? Eihän eskari ole edes pakollinen.Onneksi sain omat lapset kasvattaa aikana, jolloin ekalla luokalla oli tarkoitus oppia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan, ei ollut pakko kontata vauvana eikä mennä edes vauvauintiin. Aikana, jolloin lasten ei tarvinnut edes harrastaa ennenkuin itse halusivat. Aikana, jolloin lapset saivat olla lapsia.
Mullakaan ei ole Suomen neuvoloista kokemusta, mutta siis toki Ruotsissakin lapsia testataan ja seurataan näiden kehitystä neuvoloissa ja samoin päiväkodeissa ja kouluissakin puututaan jos lapsen taidoissa tai toiminnassa huomataan jotain huolestuttavaa. Aika lailla samaan tyyliin kuin minkä kuvan olen suomalaisilta kavereilta ja sukulaisilta saanut.
Itse en ole kokenut noita äidille tai äitiyteen osoitettuina vaatimuksina vaan nimenomaan sen lapsen kasvun ja kehityksen seurantana - myös silloin kun omat lapseni eivät ole noita testejä läpäisseet. Toki terkkoja on erilaisia, samoin kuin äitejä jotka ottavat asiat herkemmin itseensä ja jäävät vielä iltakausiksi miettimään terkan sanoja ja etsimään niistä jotain piiloviittauksia siihen kuinka äiti on nyt jollain lailla toiminut väärin.
Koulun odotuksista ei ole myöskään isompaa kokemusta, ainoastaan siinä mielessä että tytölle tehdään parhaillaan testejä joissa selvitetään mahdollista/todennäköistä kehitysvammaa ja tämän perusteella voidaan sitten etsiä hänelle sopivaa eskarivaihtoehtoa ja koulua ylipäätään.
Vauvauinnissa oltiin kahden vanhemman lapsen kanssa, kuopukselta nuo jäivät väliin. Yhtään virallista tahoa en muista missä noista oltaisiin kyselty. Ja meillä vanhempia ollaan varmasti haastateltu enemmän kuin keskiverto-suomalaisperheen vanhempia. Perheessä kun on kaksi erityislasta niin ollaanhan noiussa tutkimuksissa käyty läpi kaikkea mahdollsita aina raskauajoista vauva-ajan kautta tähän päivään. Varmaan pystyisin näkemään nuo kysymykset siinä valossa etttä tuossa kyseenalaistetaan äitiyttäni, mutta en vaan osaa ajatella niin.
muoks. tai sitten on vaan kysymys siitä että me ei asuta Suomessa vaan Ruotsissa ja uomen puolella nuo kaikki testit ja haastattelut yms olisi hoidettu ihan erilaisessa hengessä.