suomalainen urheiluvalmetajakin sanoo-karppaus pahasta =)

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Hehhohaa
Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä;29482939:
Jep,kyllähän se täytyy sitten olla niin kun oikein urheiluvalmentaja sanoo!
Unohdit tärkeimmän: kyseessähän oli vieläpä SUOMALAINEN urheiluvalmentaja! Kyllä suomalainen urheiluvalmentaja totuuden kertoo. Ulkomaalainen urheiluvalmentaja taas vedättää 6-0.
 
vier
Söin lounaaksi keitettyä kukkakaalia, parsakaalia, vihreää salaattia, kurkkua, raejuustoa ja kermaista kanakastiketta, missä oli kesäkurpitsaa ja vihreää paprikaa mukana. Kyllä taas meni suonet tukkoon ja epäterveellisyys loistaa kilometrin päähän.

Ottakaa nyt oikeesti se (puu)silmä käteen ja menkää lukemaan karppauksesta vähän enemmän. Voin kertoa pienen salaisuuden: IL:n ja IS:n lööpit eivät ole luotettavaa faktatietoa, mutta näyttävät uppoavan teihin lähdekritiikittömiin kuin kuuma veitsi margariiniin, aivan kuten toimittaja on laskenutkin ;)
 
-
Samalla logiikalla hiilarien saanti aiheuttaa tottumusta(=riipuvuus) jonka aika moni onkin huomannut. Pastan syönti saa aikaan makeanhimoa jne.
Itse jos syön kovin pastaisen annoksen jossa EI OLE rasvaa, esim. makaronilaatikkoa vähällä lihalla/munalla niin syömisen aikana ja jälkeen on suussa "vaahto" joka haluaa lisää ruokaa :D Vähän sama kaurapuurossa. Se ei vie nälkää pois kovinkaan hyvin.

Vaan syöppäs lounaalla suurehko kebabbiannos jossa lihaa ja kastikkeita niin nälkä pysyy poissa jopa 8 tuntia. En sano, että se olisi tervellistä rasvan ja suolan suhteen, mutta aina minulla on helpommin nälkä mitä vähemmän syö rasvaa ja lihaa. Pastasta tosi helposti nälkä uudestaan.
No sitten nälkä pysyy poissa 8 tuntia ja sen jälkeen sulla on entistä kovempi nälkä. Pasta ei ehkä pidäkkään poissa nälkää. Totesin vain, että urheillessa tarvitsee hiilihydraatteja. Jos hiilihydraatit vetää liian vähiin, ei esim. lihakset kehity. Voit sä syödä lounaalla 150g kanaa/lihaa/kalaa ja 60g (kuivapaino) pastaa tai riisiä ja paljon kasviksia. Pysyy nälkä poissa pari tuntia. Sitten sä voit syödä rahkan ja vaikka banaanin ja nälkä pysyy kurissa pari tuntia. Sitten sä voit taas vetää päivällisen samaan tyyliin, kuin lounaalla. Yhtäpaljon kaloreita, kuin kebabissa. Aineenvaihdunta hyrrää. Suonet ei tukkeudu.
Ei ole ihanteellista saada pidettyä nälkää pois mahdollisimman kauan. Ei myöskään ole ihanteellista syödä pelkkää proteiinia. Eikä ole ihanteellista syödä pelkkää hiilaria. Kaikelle on käyttöä.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29482524:
Musta ois kiinnostavaa tietää, jos karppaus kerran on lihastyölle niin huono, niin miksi näin karppaajana on ensimmäisiä kertoja oikein tuntuu miten eri lihasryhmät työskentelee ja se tuntuu hyvältä?
Oman kokamuksen mukaan vähillä hiilareilla on joskus sellainen äkillinen ponnistelu raskaampaa, mutta kestävyys on parantunut.

Mä yleensä syön jonkun mandariinin ennen treenejä.
Sä et varmaan ole ainakaan kasvattamassa lihasmassaa :)
Lihasryhmien työskentely tuntuu, jos jää hiilarit puuttumaan. Urheilussa tarvitaan hiilareita. Sä saat sen reenin tuntumaan oikein hyvin, kun pidät huolen, että sun kropassa on hiilareita ja teet vaan vähän kovemman reenin. Siitä on sitten hyötyäkin enemmän.
 
kfkfkf
No siis tuo valmentaja on siinä aivan oikeassa, että urheilijat tarvitsevat hiilareita.

Ja kyllähän karppaajatkin niitä saavat, mutta vain vähän.

Ite en siis edelleenkään oo karpannut, ainakaan tietoisesti, mutta minä söin hiilareita vähän ja silloin tällöin otin yhden päivän, jolloin söin niitä paljon paljon enemmän mitä normaalisti. Laihdutus sai tästä ihan uutta virtaa
 
-
Söin lounaaksi keitettyä kukkakaalia, parsakaalia, vihreää salaattia, kurkkua, raejuustoa ja kermaista kanakastiketta, missä oli kesäkurpitsaa ja vihreää paprikaa mukana. Kyllä taas meni suonet tukkoon ja epäterveellisyys loistaa kilometrin päähän.

Ottakaa nyt oikeesti se (puu)silmä käteen ja menkää lukemaan karppauksesta vähän enemmän. Voin kertoa pienen salaisuuden: IL:n ja IS:n lööpit eivät ole luotettavaa faktatietoa, mutta näyttävät uppoavan teihin lähdekritiikittömiin kuin kuuma veitsi margariiniin, aivan kuten toimittaja on laskenutkin ;)
Edelleen ne hiilarit on tarpeellisia liikkuvalla ihmisellä. Olis kandennut lisätä tohon lounaaseen kourallinen riisiä tai pastaa (täysjyvää) niin jaksaisit paljon paremmin.
 
vier
Edelleen ne hiilarit on tarpeellisia liikkuvalla ihmisellä. Olis kandennut lisätä tohon lounaaseen kourallinen riisiä tai pastaa (täysjyvää) niin jaksaisit paljon paremmin.
Mitä mun pitäisi jaksaa ja mitä en jaksa tuolla ruualla?
Eilen olin lenkillä, tänään on vapaapäivä siitä puuhasta, koska olen yksin lasten kanssa aamusta iltaan ;) Pulkkamäkeen kyllä lähdetään just nyt ja siellä ei ole virta loppunut kesken, vaikken pyhää pastaa syökään aina lounaalla.

Ja miksi taas vedettiin se "ei kannata syödä pelkkää proteiinia/rasvaa" -kortti esiin? Kuka niin edes tekee?
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
-
Mitä mun pitäisi jaksaa ja mitä en jaksa tuolla ruualla?
Eilen olin lenkillä, tänään on vapaapäivä siitä puuhasta, koska olen yksin lasten kanssa aamusta iltaan ;) Pulkkamäkeen kyllä lähdetään just nyt ja siellä ei ole virta loppunut kesken, vaikken pyhää pastaa syökään aina lounaalla.

Ja miksi taas vedettiin se "ei kannata syödä pelkkää proteiinia/rasvaa" -kortti esiin? Kuka niin edes tekee?
Eihän kukaan ole vetänyt mitään pelkkää proteiinia/rasvaa korttia? Mitä sä olet vetänyt?
Sanoin, että olisit lisännyt ruokaasi kourallisen riisiä tai pastaa. Lihakset tarvii hiilareita. Niitä ei tu hirveesti kasviksista. Jaksaisit vielä paremmin sielä pulkkamäessä ja lenkillä, kun lisäisit hiukan vielä hiilareita.
 
Vierasmies
No sitten nälkä pysyy poissa 8 tuntia ja sen jälkeen sulla on entistä kovempi nälkä. Pasta ei ehkä pidäkkään poissa nälkää. Totesin vain, että urheillessa tarvitsee hiilihydraatteja. Jos hiilihydraatit vetää liian vähiin, ei esim. lihakset kehity. Voit sä syödä lounaalla 150g kanaa/lihaa/kalaa ja 60g (kuivapaino) pastaa tai riisiä ja paljon kasviksia. Pysyy nälkä poissa pari tuntia. Sitten sä voit syödä rahkan ja vaikka banaanin ja nälkä pysyy kurissa pari tuntia. Sitten sä voit taas vetää päivällisen samaan tyyliin, kuin lounaalla. Yhtäpaljon kaloreita, kuin kebabissa. Aineenvaihdunta hyrrää. Suonet ei tukkeudu.
Ei ole ihanteellista saada pidettyä nälkää pois mahdollisimman kauan. Ei myöskään ole ihanteellista syödä pelkkää proteiinia. Eikä ole ihanteellista syödä pelkkää hiilaria. Kaikelle on käyttöä.
ONKO JOKU VÄITTÄNYT MUUTA??

Miten helvetissä teidän kanssa voi keskustella kun aivotoiminnan taso on sitä luokkaa että kun joku sanoo karppaus tai VHH niin vastine on "ei kannata syödä PELKKÄÄ rasvaa ja proteiinia!!11"

Eikä mulla ole mielenkiintoa syödä kokoajan "jotain pientä". Helvetti ennenkään kokoaikaa oltu ruokapöydässä ja hyvin jaksettiin kun käytettiin voitakin :)
 
"Mari"
Katsoiin lihavuusleikkauksista kertovaa dokkaria ja siinä Brittien johtava lihavuuslääkäri sanoi musta hyvin, että syödä pitää kun on nälkä ja syödä sen verran, että nälkä lähtee. Välissä ei tarvitse napostella. Ettei leijonakaan syö antilooppien välissä jotain oravaa välipalaksi :D
 
Näin
Edelleen ne hiilarit on tarpeellisia liikkuvalla ihmisellä. Olis kandennut lisätä tohon lounaaseen kourallinen riisiä tai pastaa (täysjyvää) niin jaksaisit paljon paremmin.
Bullshit. Olen vetänyt kovaa treeniä vhh ruokavaliolla jo kolme vuotta ja lihaksia on paljon paljon enemmän kuin naisilla yleensä. Kertaakaan ei ole näiden kolmen vuoden aikana ollut ongelmia jaksamisen kanssa, ei treenien aikana eikä niiden jälkeen. Olen sunnuntaista alaken vetänyt aamulla puuroa ja illalla hiilaria ruuan kanssa treenin jälkeen, koska osallistun erääseen valmennukseen, ja mulla on järjetön nälkä ja jaksaminen todella huonoa. Esimerkiksi eilen treenit meni päin honkia kun ei vaan jaksaminen riittänyt.
Pliis älkää puhuko asioista jos ei ole kokemusta.
 
kfkfkf
[QUOTE="Mari";29483205]Katsoiin lihavuusleikkauksista kertovaa dokkaria ja siinä Brittien johtava lihavuuslääkäri sanoi musta hyvin, että syödä pitää kun on nälkä ja syödä sen verran, että nälkä lähtee. Välissä ei tarvitse napostella. Ettei leijonakaan syö antilooppien välissä jotain oravaa välipalaksi :D[/QUOTE]

Mä taas oon tehnyt niin, että syön vähintään 4h välein ja ainakin 2h pitää olla syömisten välissä. Näin verensokeri pysyy tasaisena ja ei tule ihan älytöntä nälkää ruokailujen välissä. Eikä tule kovassa nälässä vedettyä jotain hevosen annosta :D

Esim heti herättyäni ruisleivän, parin tunnin päästä maitorahkan, lounas noin 4h päästä näistä, sitten välipala parin tunnin päästä jne...
 
[QUOTE="viera";29479700]Väitit aiemmin, että olet aina ollut hoikka. Joko meni taas valehtelun puolelle tai sitten sun miehes on (ollut) todella lihava.[/QUOTE]

Mies painoi seurustelumme alussa 94kg "parhaimmillaan". 69kg. Nyt painan kymmenen kiloa vähemmän. Kun aloin VHH-ruokavaliolle, olin juuri synnyttänyt putkeen kaksi lasta ja kuten olen aiemminkin sanonut, raskausaikana paino nousi lähes 20kg. Joten yhteensä 50kg on painoa meiltä kutakuinkin pudonnut. Muutaman kilon pyöristin ylöspäin ihan tuon Rollon takia. Vai olisiko pitänyt laittaa että 46kg? :) Ihan sinun pienen mielesi takia?
 
"Mari"
Mä taas oon tehnyt niin, että syön vähintään 4h välein ja ainakin 2h pitää olla syömisten välissä. Näin verensokeri pysyy tasaisena ja ei tule ihan älytöntä nälkää ruokailujen välissä. Eikä tule kovassa nälässä vedettyä jotain hevosen annosta :D

Esim heti herättyäni ruisleivän, parin tunnin päästä maitorahkan, lounas noin 4h päästä näistä, sitten välipala parin tunnin päästä jne...
Mä syön yleensä kolmesti päivässä ja joka kerta syön vatsan täyteen, mutten ähkyyn. Välillä pitää muistuttaa itteesä että muistaa syödä, koska nälkää ei meinaa aina tullakaan. Joka aterialla syön tarpeeksi sitä rasvaa ja maltilla proteiinia.
Annoskoot on pienentyneet huomattavasti. Ei vaan jaksa syödä läheskään niin paljon, mitä silloin kun söin vielä leipää ja pastaa jne.
 
"viera"
Mies painoi seurustelumme alussa 94kg "parhaimmillaan". 69kg. Nyt painan kymmenen kiloa vähemmän. Kun aloin VHH-ruokavaliolle, olin juuri synnyttänyt putkeen kaksi lasta ja kuten olen aiemminkin sanonut, raskausaikana paino nousi lähes 20kg. Joten yhteensä 50kg on painoa meiltä kutakuinkin pudonnut. Muutaman kilon pyöristin ylöspäin ihan tuon Rollon takia. Vai olisiko pitänyt laittaa että 46kg? :) Ihan sinun pienen mielesi takia?
Sulla ois tuossa ulosannissa aika paljon petrattavaa :) Eihän tuosta mitään selvää saa? Lasket siis raskausajan painon ja sen normaalin laskun laihdutukseen? Okei, tuolla mittapuulla mulla lähti päivässä 13 kiloa eikä tarvinnut ees karpata!
 
[QUOTE="viera";29483313]Sulla ois tuossa ulosannissa aika paljon petrattavaa :) Eihän tuosta mitään selvää saa? Lasket siis raskausajan painon ja sen normaalin laskun laihdutukseen? Okei, tuolla mittapuulla mulla lähti päivässä 13 kiloa eikä tarvinnut ees karpata![/QUOTE]

Mulla ei lähtenyt. Kaikki me emme ole samanlaisia. :) Lasken todellakin laihduttaneeni ne koska ne olivat jo lasten välissä niin tiukassa.
 
kfkfkf
Mä painoin keskimmäisen lapsen jälkeen 90kg (nyt siis 53kg), laihdutin 60 kiloon, mutta kilot tulivat vuosien aikana takaisin, kun en yhtään katsonut että mitä söin, lihoin siis 79 kiloiseksi josta nyt pudotin taas tähän 53 kiloon. Eli mä olen yhteensä laihduttanut läskiä 56 kiloa :LOL:

Ja nyt tämä paino pysyy, en aio lihota enää missään tilanteessa yli 60 kilon, se on ehdoton raja milloin alan taas asialle jotain tekemään
 
"viekkuli"
Mä olen melko sanaton tämän koko ketjun luettuani. Kannattaisiko ap:n ottaa nyt ensin selvää siitä mistä saa kuituja, mitä on karppaus ja millä tavalla verensokeri pysyy tasaisena ennen kuin tulee tänne latelemaan "musta tuntuu"-tietoa faktana.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29483215:
Bullshit. Olen vetänyt kovaa treeniä vhh ruokavaliolla jo kolme vuotta ja lihaksia on paljon paljon enemmän kuin naisilla yleensä. Kertaakaan ei ole näiden kolmen vuoden aikana ollut ongelmia jaksamisen kanssa, ei treenien aikana eikä niiden jälkeen. Olen sunnuntaista alaken vetänyt aamulla puuroa ja illalla hiilaria ruuan kanssa treenin jälkeen, koska osallistun erääseen valmennukseen, ja mulla on järjetön nälkä ja jaksaminen todella huonoa. Esimerkiksi eilen treenit meni päin honkia kun ei vaan jaksaminen riittänyt.
Pliis älkää puhuko asioista jos ei ole kokemusta.
Buahahaaa... jokainen joka on koskaan kasvattanut lihaksia ihan oikealla reenillä, tietää tasan tarkkaan, miten välttämättömiä hiilarit siihen on.

Johtuiskohan se sun jaksaminen siitä HIILAREIDEN puutteesta? Kova reeni= hiilarivarastot on tyhjät.

Ainiin... mutkun sä näköjään tiedät niin hyvin.
 
kfkfkf
[QUOTE="viekkuli";29483751]Mä olen melko sanaton tämän koko ketjun luettuani. Kannattaisiko ap:n ottaa nyt ensin selvää siitä mistä saa kuituja, mitä on karppaus ja millä tavalla verensokeri pysyy tasaisena ennen kuin tulee tänne latelemaan "musta tuntuu"-tietoa faktana.[/QUOTE]

Pöh, ei ne mitään "musta tuntuu" tietoa ole, kun kato telkkarissa on niin sanottu :D
Aapee kyllä on vähän sellainen, että vaikka hänelle laitettiin ihan niitä faktoja pöytään et mistä saa mitäkin, niin se ei ole silti hyvä kun on KALLISTA :D ensin se oli epäterveellistä ja kun huomasi, ettei nyt välttämättä olekkaan, niin nyt ne on sitten kalliimpia kuin ruisleipä ja sen vuoksi huonoja
 
vier
Eihän kukaan ole vetänyt mitään pelkkää proteiinia/rasvaa korttia? Mitä sä olet vetänyt?
Sanoin, että olisit lisännyt ruokaasi kourallisen riisiä tai pastaa. Lihakset tarvii hiilareita. Niitä ei tu hirveesti kasviksista. Jaksaisit vielä paremmin sielä pulkkamäessä ja lenkillä, kun lisäisit hiukan vielä hiilareita.
Ehkä olit sinä, ehkä et, mutta tuossa pari viestiä aiemmin kirjoitit (tai nimimerkki - kirjoitti) näin: " Ei myöskään ole ihanteellista syödä pelkkää proteiinia. "
Siinä se kortti, enkä ole mitään vetänyt, kiitos vaan aikuismaisesta kommentistasi :)
 
vier
Pöh, ei ne mitään "musta tuntuu" tietoa ole, kun kato telkkarissa on niin sanottu :D
Aapee kyllä on vähän sellainen, että vaikka hänelle laitettiin ihan niitä faktoja pöytään et mistä saa mitäkin, niin se ei ole silti hyvä kun on KALLISTA :D ensin se oli epäterveellistä ja kun huomasi, ettei nyt välttämättä olekkaan, niin nyt ne on sitten kalliimpia kuin ruisleipä ja sen vuoksi huonoja
Ensin oli epäterveellistä, sitten kuituköyhää, sitten epäekologista, sitten ap:n poikakin oli laiha hiilariruualla, sitten kroppa oli tottunut siihen, et syö useasti, sitten se oli kallista ja mitähän seuraavaksi? :D
 
Monet ottaa tuon karppauksen jopa henkilökohtaisena loukkauksena, vanhemmat ihmiset ainakin. Kun ei kelpaa suomalainen vilja, tämän olen ainakin huomannut, ja omassa lähipiirissä tullut kuunneltua näitä juttuja.
 

Yhteistyössä