suomalainen urheiluvalmetajakin sanoo-karppaus pahasta =)

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
"Mari"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29479748:
rollo on oikeessa, onhan se jo niin monesti todettu, että ei se mikään hirmuterveellinen ole. eikä se oikeesti pidä edes nälkää, ja siitä tulee vaan kauhee päänsärky ja huono olo. kokeiltu on. ja ruokalistan mulle oli tehnyt ihan sellainen, joka karppaa ja on karpannut vuosia
HUonoa oloa ja päänsärkyä voikin esiintyä parin ensimmäisen viikon aikana, kun elimistö kärsii vieroitusoireista. Se menee kyllä ohi. Pitää myös muistaa syödä tarpeeksi suolaa (ruususuolaa), koska karpatessa suolaa saa yleensä liian vähän. Myös vettä pitää muistaa juoa tarpeeksi, muttei liikaa.
Mulla oli myös alussa kuvotusta ja päänsärkyä, mutta kun ne meni ohi, alkoi keho pursuta energiaa ja hyvää oloa.

Meillä muuten kaikilla on annoskoot pienentyneet huomattavasti, koska rasva ja proteiini pitää nälkää paljon paremmin pois. Ruuan jälkeen ei myöskään tule väsymystä, koska verensokeri ei heittele.

En mä väitä, että kaikkien pitäisi karpata, mutta pistää vituttaa että ihmiset, jotka hankkivat tietonsa lähinnä iltapäivälehdistä tai THL:n suosituksista (joilla voi heittää kuikkaa) alkaa pätemään näistä asioista. Te tulette mutu-tuntumalla pätemään asioista ihmisille, jotka on usein jo karpanneet vuosia ja väittämään, että karppaus ei toimi. Meitä on kuulkaa aika helkkarin monta, joilla on tippunut paino, parantunut sokeriarvot ja verenpaine. Puhumattakaan rasva-arvoista ja tasaantuneista hormoneista. Meitä ei ole ihan paria.


Muuten, kaheksankytluvulla, kun alettiin suositella kevyttuotteita ja margariineja, lihavuus kääntyi jyrkkään nousuun. Sen nousu on pysähtynyt vasta nyt, kun ihmiset on alkaneet kyseenalaistaa THL:n suosituksia.
Niin joo, moni alkuperäiskansa on alkanut lihomaan vasta kun ovat omaksuneet länsimaiset ruokatavat, joihin kuuluu liiallinen hiilareitten käyttö. Samaan syssyyn näitä ihmisiä on alkanut vaivata mm. karies ja syöpien määrä on lähtenyt nousuun. Kiitos hiilareille!
 
kfkfkf
Mun mies sairastui diabetekseen, kun veteli vain hiilari/rasvamättöjä, herkkuja jne. Naureskeli aina mun syömisille, kun pidin hiilarit minimissä ja nekin hyviä hiilareita. Sitten paukahti itselleen diabetes ja alkoi syömään samalla tavalla kuin minä :D Siihen loppui naurut ja nyt se syö ite samaa sapuskaa :LOL: diabeteshoitajan suositusten mukaisesti, eikä muuten naureskellut ollenkaan kun se hoitaja hänelle selitti, että mitä kannattaa syödä ja mikä kannattaa jättää syömättä :D Samat jorinat oli minulta kuullut jo kotona :D
Paino tippui hänellä heti 15kg ja väsymys lähti (tosin osittain diabeteksen takia oli väsynyt)
Kumma jos ne suosittelee epäterveellistä ruokavaliota diabeetikolle, jonka rasva-arvot, sokeriarvot jne yritetään pitää hyvinä :D
 
"Mari"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29479829:
muistelenpa jostain lukeneen, että karppaajat sairastuu diapedeksen tavallista rukaa syöviä useammin

"muistelen lukeneeni" :D No nyt kyllä vakuutit. Kyllähän se noin varmasti on, kun joku muistelee lukeneensa jotain.

Mäkin muistelen lukeneeni, että maailma loppuu v.2012. Eipä loppunut.
Kaikenlaista höperöä sitä meneekin lukemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
Mun mies sairastui diabetekseen, kun veteli vain hiilari/rasvamättöjä, herkkuja jne. Naureskeli aina mun syömisille, kun pidin hiilarit minimissä ja nekin hyviä hiilareita. Sitten paukahti itselleen diabetes ja alkoi syömään samalla tavalla kuin minä :D Siihen loppui naurut ja nyt se syö ite samaa sapuskaa :LOL: diabeteshoitajan suositusten mukaisesti, eikä muuten naureskellut ollenkaan kun se hoitaja hänelle selitti, että mitä kannattaa syödä ja mikä kannattaa jättää syömättä :D Samat jorinat oli minulta kuullut jo kotona :D
Paino tippui hänellä heti 15kg ja väsymys lähti (tosin osittain diabeteksen takia oli väsynyt)
Kumma jos ne suosittelee epäterveellistä ruokavaliota diabeetikolle, jonka rasva-arvot, sokeriarvot jne yritetään pitää hyvinä :D
Munkin mies naureskeli kun aikoinaan aloitin, muttei naureskellut kauaa.
 
kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29479864:
Munkin mies naureskeli kun aikoinaan aloitin, muttei naureskellut kauaa.
:)

Mun miehen ilme oli aika huvittava, kun se hoitaja hänelle selitti täsmälleen samoin sanoin mitä minä olen paasannut :D
Luetteli sopivia välipaloja ja oho, ne olivatkin aivan samoja mitä minä olen syönyt :D
Ei kyllä naureskellut enää :D
Ja yllättäen ne annoskootkin on pienentyneet kun syö kunnon ruokaa, eikä aina niitä makarooneja, perunaa, riisiä jne. Pysyy nälkä pidempään poissa, niin ei tarvitse ahdata itseään aivan täyteen, ettei tulisi hetikohta taas nälkä.
 
Näin
Rollo, sä olet kyllä niin täynnä skeidaa noiden "tietojesi" kanssa että tää alkaa olla hulvatonta :D

Mä kasvatan luomutomaatteja ja -kurkkuja kotona, omassa kasvihuoneessa, oman kompostin mullalla. Siinä sulle huono maa ja epäekologinen viljely :D tiedätkö että koska luomussa ei voi käyttää lannoitteita, tuotteita ei ole, jos maassa ei ole riittävästi ravinteita.

Tomaatin kohdalla ongelma on valon puute. Tomaatti ei kypsy ilman riittävää valoa. Jokainen Suomessa talvella kasvatettu tomaatti, oli se sitten luomua tai ei, on epäekologinen vaihtoehto. Tomaattia ei kannattaisi talvella syödä ollenkaan. Kurkku sen sijaan vaatii vaan lämpöä ja sekin tuotetaan usein hukkalämmöllä, joten kurkun suhteen puntit on aika tasan kotimaisen ja ulkomaisen vaihtoehdon välillä.

Ja itse olen syönyt vhh-ruokavaliota jo kolmisen vuotta enkä syö puuroa ikinä enkä juuri ikinä edes leipää. Kun menit väittämään että ne kuuluvat vhh-ruokavalioon ;)
 
Näin
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29479748:
rollo on oikeessa, onhan se jo niin monesti todettu, että ei se mikään hirmuterveellinen ole. eikä se oikeesti pidä edes nälkää, ja siitä tulee vaan kauhee päänsärky ja huono olo. kokeiltu on. ja ruokalistan mulle oli tehnyt ihan sellainen, joka karppaa ja on karpannut vuosia
Niin mikä ei pidä nälkää? Paremmin se nälkää pitää kun mun uusi valmennusruokavalio, jossa syödään aamupuuroa ja illalla hiilarilisuke ts. pasta, peruna, riisi ruuan kanssa. Nyt on nälkä ihan koko ajan.
 
vierasssss
Jos vhh-ruokavalio ei pidä nälkää, teet jotain väärin, tai sitten et erota näläntunnetta mieliteon tunteesta (joita ei muuten enää jonkun aikaa [oikein] karpattuaan tule). Kylläisyys tulee nimenomaan niistä rasvoista, lihojen luontaisista rasvoista, maitotuotteiden omista rasvoista, salaattiin lisätystä oliiviöljystä jne. Rasvattomilla kitudieeteillä, kun kaikki nuo karsitaan pois ja lisätään tilalle hiilaria, niin nälkä kurnii jatkuvasti. Eikö se jo kerro jotain?

Tämä siis viisikymppiselle isoäidille, joka aiemmin kerroit, että vhh ei pidä edes nälkää.
 
vieeraas
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29479829:
muistelenpa jostain lukeneen, että karppaajat sairastuu diapedeksen tavallista rukaa syöviä useammin
Taidat viitata tällä THL:n tutkija Similän väitöskirjaan vuodelta 2012. Tutkittuaan muutamana päivänä ateriakokeilla 11 henkilöä, hän päätyi siihen tulokseen, että ravinnon glykeeminen indeksi ei selitä tyypin 2 diabetekseen sairastumista. Tämän lisäksi hänellä oli käytettävissään 26 000 tupakoivan keski-ikäisen miehen seurantatutkimus, jossa seurannan alussa miehiltä oli kysytty heidän ruokavaliotaan (tämä oli muistaakseni joskus 80- tai 90-luvulla). Tämän seurantatutkimuksen perusteella hän päätyi toteamaan, että diabetesriski oli pienempi, kun hiilihydraatit korvasivat rasvaa tai proteiinia. Mutta tuskinpa tuossa joukossa oli montaakaan karppaajaa eli karppauksesta tai vähähiilihydraatisesta ruokavaliosta ei voi tuon väitöksen yhteydessä puhua mitään.

Tutkimus uutisoitiin siten, että karppaus aiheuttaa diabetestä.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29480264:
Niin mikä ei pidä nälkää? Paremmin se nälkää pitää kun mun uusi valmennusruokavalio, jossa syödään aamupuuroa ja illalla hiilarilisuke ts. pasta, peruna, riisi ruuan kanssa. Nyt on nälkä ihan koko ajan.
mä oon kyllä huomanut ett jaksan paremmin PUURON kanssa lounaaseen, kuin esim jugurtin.
jos teen kaurapuuroa aamupalaksi ja sen kanssa lusikallinen hilloa tai Voisilmä ( todellisuudessa margariinia) se pitää nälän kauemmin poissa kuin jos söiisn jugurtin jossa vaikka mysliä seassa. Se hiilihydraatti poistuu tasaisemmin, jugurtin syönnin jälkeen se näklkä tulle niinkuin yhtäkkiä ja usien joudun jo parin tunnin päästä syömään jonkun hedelmän.

syön aamupalan joskus 7 aikoihion ja lounaan 11-12.30
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Mari"
mä oon kyllä huomanut ett jaksan paremmin PUURON kanssa lounaaseen, kuin esim jugurtin.
jos teen kaurapuuroa aamupalaksi ja sen kanssa lusikallinen hilloa tai Voisilmä ( todellisuudessa margariinia) se pitää nälän kauemmin poissa kuin jos söiisn jugurtin jossa vaikka mysliä seassa. Se hiilihydraatti poistuu tasaisemmin, jugurtin syönnin jälkeen se näklkä tulle niinkuin yhtäkkiä ja usien joudun jo parin tunnin päästä syömään jonkun hedelmän.

syön aamupalan joskus 7 aikoihion ja lounaan 11-12.30
Kokeilepa syödä ihan turkkilaista jogua (rasvaa 10%) ja siihen kourallinen makeuttamattomia marjoja. Siihen voi myös lorauttaa kookosöljyä tai oliiviöljyä.
Kyllä pitää nälkää!
 
no joo
Mihin ihminen tarvitsee ylen määrin sokeria tai vaikka vehnäjauhoja? Kuinka tärkeitä niiden ravintoarvot ihmiselle ovat?

BTW vuoden karppauksella kolesteroliarvoni paranivat huikeasti, sen lisäksi että vointi koheni ja 30 kiloa karisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Gaijin
kfkfkf
[QUOTE="Mari";29480521]Kokeilepa syödä ihan turkkilaista jogua (rasvaa 10%) ja siihen kourallinen makeuttamattomia marjoja. Siihen voi myös lorauttaa kookosöljyä tai oliiviöljyä.
Kyllä pitää nälkää![/QUOTE]

Tai vaikkapa sitä maitorahkaa marjoilla. Paremmin mulla ainakin rahkalla pysyy nälkä poissa, kuin lautasellisella puuroa. Jos vertaa, että samalla kalorimäärällä söisi. Tai vaikkei söisikää, niin aika hemmetin iso lautasellinen saa olla sitä puuroa, jotta pärjään lounasaikaan.

Tottakai se puuro pitää nälkää kauemmin, jos sitä vetää vaikkapa kattilallisen, kuin jos syö jogurtin, tietenkin koska kyseessä on niin paljon isompi määrä ja niin paljon enemmän kaloreitakin. Riippuu ihan siitä annoksestakin tämä.
 
karppaajan tarina
Pitkä ketju enkä ole lukenu koko ketjua. Mutta tässä minun tarinani:

Olen karpannut 5 vuotta ja karppaan koska minulla on näin 100 kertaa parempi olo ja pääsin eroon mahavaivoista ja jatkuvasta makeanhimosta. Uskokaa tai älkää niin kolesteroli ja sokeriarvoni ovat PARANTUNEET karppauksen myötä (ennen kokonaiskolesteroli oli 6,5 nyt 4,8, myös paastoverensokeri nykyään täysin normaali vaikka ennen oli hieman koholla).

Ylipainoa mulla ei ole koskaan ollut. Olen aina urheillut paljon ja nuorena olin jopa alipainoinen. Silti kärsin jatkuvista mahavaivoista ja mahan turvotuksesta, joka ilmeisesti johtui viljoista. Kaikki oireet hävisivät karppauksen myötä.

Kuitua saan kyllä paljon sillä syön paljon pähkinöitä ja siemeniä :) Myös vihanneksista tulee paljon kuitua. Ruokavalioni koostuu pitkälti lihasta, kanasta, kalasta, juustosta, kermasta, voista, muista täysrasvasista maitotuotteista, siemenistä, pähkinöistä ja vihanneksista. Koska urheilen syön myös välillä vähän perunaa ja riisiä (niitä mahani kestää pieniä määriä). Ihan tiukkaa karppausta en harrasta juuri tuon urheilun takia, veikkaisin että hiilareita tulee n. 50-100 g päivässä. Kermaa menee kyllä pari desiä päivässä eikä silti kolesteroliarvot ole pilvissä...

Tätä hyvää oloa on nyt jatkunut 5 vuotta ja en todellakaan aio lopettaa karppausta siksi koska joku urheiluvalmentaja pitää sitä pahana. Mielummin sitten vaikka kuolen nuorempana kuin elän pidempään huonovointisena. Mutta nyt mulla on kaikki arvot erinomaisia joten sanokaa MIKSI en jatkaisi karppausta?
 
Rollolainen
[QUOTE="Mari";29480521]Kokeilepa syödä ihan turkkilaista jogua (rasvaa 10%) ja siihen kourallinen makeuttamattomia marjoja. Siihen voi myös lorauttaa kookosöljyä tai oliiviöljyä.
Kyllä pitää nälkää![/QUOTE siis jugurtiin lisää rasvaa. yök
 
"Mari"
  • Tykkää
Reactions: Nap
kfkfkf
Tällä hetkellä 93kg.
Vuosi sitten näihin aikoihin painoin 123kg.

Ja karpannut olen. En ole juurikaan lisännyt liikuntaa.
Päivän kalorit on siinä 1700kcal, kun välillä oon laskuriin syömisiä merkkaillu.
Paino tippuu tasaisesti vaikken kaloreita laskekaan, mutta välillä oon makroja tarkkaillu.
Tsemppiä jatkoonkin :)

Ite painoin 79kg ja nyt 53kg :) Nyt sitten vain painon ylläpitoa ja se onnistuu oikein hyvin samalla systeemillä,, eli vähemmän niitä hiilareita :)
Ja siis ihan hiilareita vähensin, nekin hiilarit mitä söin olivat hyviä ja lisäsin hyviä rasvoja. En kai karpannut, mutta vähän jotain sinnepäin :)
 
Sanoi kuka tahansa valmentaja, ravitsemusterapeutti, tai peräti palsta-asiantuntia.:xmas::saint:
karppauksesta mitä vaan, en usko, että sellainen maltillinen karppaus ( hyvä karppaus )
voisi olla haitaksi, jos ihminen ei ole pahasti ruoka-allerginen tms.

.
 

Yhteistyössä