suolaa 1-vuotiaalle?

Vähäsuolaista ruokaa ollaan annettu aina kun on itse tehtyä tarjolla. Yksivuotiaalle voi antaa jo samaa ruokaa mitä muutkin syö joten kyllä meillä välillä taapero popsii eineksiäkin joissa on varmasti enempi suolaa kuin kotiruoissa.
 
Itse kun tekee ruokaa niin kannattaa ottaa vuosikkaan annos erilleen ennen suolan laittoa.. vähäsuolaistahan saa olla, eli onko se raja nyt 0.3 vai 0.4 %.
Olemme antaneet esim. nakkeja joissa suola% 0.5 mutta mitään voimakassuolaista ei kannata antaa kun munuaiset ei vielä osaa käsitellä suuria suolamääriä.
 
Ei tuon ikäsen enää suolaa tarvitse karttaa, onhan purkkiruokiinkin jo suolaa lisätty.
Mä laitan taaperon ruokaan ihan hitusen suolaa ja sitten jos se on liian vähän aikuisille saavat laittaa ite pöydässä lisää.
 
Neuvolassa sanoivat, että 1-vuotias saa saada suolaa 1g/vrk. Pienen munuaiset rasittuu suuremmasta määrästä.

Itse tehtyyn lapsen (nyt 1v2kk) ruokaan en lisää ollenkaan suolaa. Natriumia kuitenkin on lähes jokaisessa raaka-aineessa maidosta lähtien.
 
Meillä 1v syö samaa ruokaa kun me muutkin. Tosin ei käytetä muutenkaan suolaa mitenkään runsaasti, ehkä ei edes kohtuudella. Enempi vähän. Eikä meillä puhdasta suolaa käytetä oikeastaan ollenkaan ruoanlaitossa vaan käytössä on soijakastike ja sitä kohtuudella.
 

Yhteistyössä