Suojatiekäyttäytymisenne: pidättekö kiinni etuoikeudestanne vai odotatteko että auto pysähtyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiutau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiutau

Vieras
Bussia tänään odotellessa seurasin naista joka hidasliikenteisellä tielläkään ei uskaltanut astua suojatielle vaan odotti että joku auto vihdoin pysähtyi ja oikein osoitti hänelle että nyt sopii ylittää. Suomessahan sellaista autoa saa TODELLA odottaa, suurin osa ei edes tunnu huomaavan suojateitä.

Minä, vähän liikenteen nopeudesta ja turvallisuudesta riippuen tietysti, astun epäröimättä suojatielle vaikka auto olisikin tulossa eikä näyttäisi vapaaehtoisesti hiljentävän. Siihen on minulla jalankulkijana oikeus. Kyllä ne tähän asti ovat aina pysähtyneet.

Mitenkäs te palstalaiset? Pidättekö kiinni oikeudestanne, astutteko suojatielle ja pakotatte autot pysähtymään vai odotatteko kiltisti vuoroanne?

Alkuperäinen kirjoittaja iemel:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä olen tähän ikään mennessä oppinut, että auton kanssa tahtoo jäädä toiseksi.
Kyllä mä päättäväisen näköisenä tepastelen siihen reunalle mutta en kyllä ylitä ennenkuin varmasti näyttää siltä että auto pysähtyy.

peesi, ja varsinkin liukkaalla odotan!

Joo mäkin peesailen. Liukkailla etenkin saa varoa, koska ei se auto niin vain pysähdy!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ainoastaan kääntyvällä liikenteellä on velvollisuus väistää suojatiellä olijaa... Ei tietenkään kukaan ole niin tyhmä että tahallaan ajais päälle, mutta pakko ei ole väistää...
Kyllä suojatielle astuvaa jalankulkijaa pitää auton aina väistää.

Ainoastaan kääntyvällä liikenteellä on velvollisuus väistää suojatiellä olijaa... Ei tietenkään kukaan ole niin tyhmä että tahallaan ajais päälle, mutta pakko ei ole väistää...

kun ei liikennesäännöistä olla selvillä niin sit ei kannata rattiin istua :)

:D Siis mitä sinä nainen nyt horiset. Sinä ajat päälle, sinä maksat. Olen pahoillani. Suosittelen menemään Finlexin sivuille ja lukemaan tieliikennelain, ajatuksella!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun ei liikennesäännöistä olla selvillä niin sit ei kannata rattiin istua :)
Ehkä tää selittää miksi Suomessa ei melkein kukaan pysähdy suojatien eteen ;)

:o jösses! kolmen lapsen äiti viel

Vicy, minä autan sinua kertaamisessa

Tieliikennelaki

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

autokoulun inssin voi reputtaa jos ei päästä ihmistä suojatien yli vaan ajaa vaan röyhkeästi ohi. autoilijan on siis väistettävä kaikkia jotka ovat astumaisillaan suojatielle.

vielä tämän vuoden alussa kiroilin ja manasin kun töihin mennessä peräti saman viikon aikana kolme kertaa meinasi auto ajaa minun päälle, suojatiellä!!
Siitä "viisastuneena" mutta kiukkuisena olen enempi ootellut että pysähtyykö vai eikö, no eiköhän joku v*tun taliaivo sitten tehnyt seuraavanlaisesti: oli pysähtymässä, vilkutin eli kiitin ja astuin suojatielle, ennen puoltavälii kuski meinas kaasuttaa jo päälle, sellane v*ttumaisen näköinen kurppa ämmä, mä ihan oikeasti kirjaimellisesti kilahdin siitä ja katoin kuskia ja nostin jalkaani sillai et meinasin potkasta autoo :D :D :D noh en potkassut vaan sen jälkeen jatkoin matkaani.
Välillä oikein mulkuille olen näyttänyt keskisormea tällaisissa tapauksissa :)
Menis ny stna autokouluun takas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä olen tähän ikään mennessä oppinut, että auton kanssa tahtoo jäädä toiseksi.
Kyllä mä päättäväisen näköisenä tepastelen siihen reunalle mutta en kyllä ylitä ennenkuin varmasti näyttää siltä että auto pysähtyy.

Minä kyllä menen tiellekin saakka, jos se auto on kaukana ja riittää, että nostaa vähän jalkaa kaasulta. Jos näyttää olevan joku täysin piittaamaton kaahari, pysähdyn suosiolla odottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja joo o:
vielä tämän vuoden alussa kiroilin ja manasin kun töihin mennessä peräti saman viikon aikana kolme kertaa meinasi auto ajaa minun päälle, suojatiellä!!
Siitä "viisastuneena" mutta kiukkuisena olen enempi ootellut että pysähtyykö vai eikö, no eiköhän joku v*tun taliaivo sitten tehnyt seuraavanlaisesti: oli pysähtymässä, vilkutin eli kiitin ja astuin suojatielle, ennen puoltavälii kuski meinas kaasuttaa jo päälle, sellane v*ttumaisen näköinen kurppa ämmä, mä ihan oikeasti kirjaimellisesti kilahdin siitä ja katoin kuskia ja nostin jalkaani sillai et meinasin potkasta autoo :D :D :D noh en potkassut vaan sen jälkeen jatkoin matkaani.
Välillä oikein mulkuille olen näyttänyt keskisormea tällaisissa tapauksissa :)
Menis ny stna autokouluun takas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

^^oli kylläkin jo maaliskuu tai huhtikuu kun nuo päälleajamiset meinas tapahtua joten ei ollut edes liukasta,ei lumen lunta tm.

Alkuperäinen kirjoittaja nauraja:
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Tiesittekö, että tuossa tilanteessa pysähtymättä jättäminen on niin vakava liikennerikkomus, että poliisilla on oikeus ottaa heti kortti pois. Turussa oli viime syksynä tehostettu kampanja, jossa tarkkailtiin autoilijoiden suojatie käyttäytymistä. Useammalle jaettiin sakkoja ja muutama menetti korttinsa.

Odotan, en rynni suin päin tielle ja yleensä mulla on lapsi mukana niin yritän opettaa samalla lapselle ettei sinne tielle rynnitä ihan miten sattuu. Ja mä voin ilokseni todeta et oon kohdannut nytten ihan vähälle aikaa taas paljon autoilijoita jotka laskee yli.

Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja nauraja:
Tiesittekö, että tuossa tilanteessa pysähtymättä jättäminen on niin vakava liikennerikkomus, että poliisilla on oikeus ottaa heti kortti pois.
Oikeesti? Kortti pois? No en tiennyt. Toisaalta on se aika vaarallinen tilanne kun yksi auto pysähtyy ja päästää jalankulkijat menemään ja seuraavalta kaistalta kaahaakin auto suoraan päälle :/

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Odotan, en rynni suin päin tielle ja yleensä mulla on lapsi mukana niin yritän opettaa samalla lapselle ettei sinne tielle rynnitä ihan miten sattuu. Ja mä voin ilokseni todeta et oon kohdannut nytten ihan vähälle aikaa taas paljon autoilijoita jotka laskee yli.
Hei musta on myös näyttänyt siltä että niitä on enemmän kuin ennen! Onkohan tästä ollut juttua lehdissä tai jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oikeesti? Kortti pois? No en tiennyt. Toisaalta on se aika vaarallinen tilanne kun yksi auto pysähtyy ja päästää jalankulkijat menemään ja seuraavalta kaistalta kaahaakin auto suoraan päälle :/
En minäkään tiennyt ennenkuin tuon kampanjan takia lehdessä oli paljon aiheesta juttua. Mutta eipä poliisi kamalan tarkkaan tunnu normaalisti tuota tarkkailevan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Hei musta on myös näyttänyt siltä että niitä on enemmän kuin ennen! Onkohan tästä ollut juttua lehdissä tai jotain?

Liikkeellä on ulkomaalaisia. Vaikka monessa maassa ajetaan kuin mielettömät, niin niissä on kuitenkin suojatien kunnioitus kohdallaan.

Mun mielestä Helsingissä kun asuttiin, niin autot "kunnioitti" jalankulkijaa enkä muista koskaan pelänneeni suojatiellä auton alle jäämistä vaan pysty luottamaan aika hyvin (järkevän käytöksen rajoissa tietenkin) siihen ,että auto pysähtyy tai hidastaa. Tampereella on ihan tappomeininki, auotilijat painaa lisää kaasua, jos näytät yhtään siltä, että kehtaat ajatella astuvas suojatielle :D Täällä saaa oikeesti pelätä henkensä eestä. Vaunujen kanssa kulkiessa sentäs vähän paremmin huomioivat.

Yhteistyössä