Sulatejuustot :)

HEIPPA!
Tuli vaan mieleen, kun jotku sulatejuustothan on tehty pastöroimattomasta maidosta ja niistähän voi saada sitä listeriaa. Lukeeko se VARMASTI siinä pakkauksessa jos näin on. Jääkaapissa paketti koskenlaskijaa ja yllättäen olen alkanut himoita sitä. Mut siinä ei lue ainesosien kohdalla muuta kuin "juusto" ja joku maitojauhe/tai rasva. Ei sitä onko juustossa oleva maito pastöroitu vai ei.
onko tämä sitten sitä pilkun viilaamista :whistle:

Mutta täytyykö se merkitä pakkaukseen jos siinä on pastöroitua maitoa vai ei?
 
siis Koskenlaskija ei ole tehty pastoröidusta maidosta, ikävä kyllä. se on kyllä niin herkkua että oksat pois :p mutta ei se maku kuumentamisesta kärsi, just tänään tein siitä juustoista kasviskeittoa ja illalla tortillantäytteeksi lämmintä höystöä =)
 
Tuosta listeriasta. Millainen tauti se siis on? Eikö se ole vaarallinen muille ku raskaana oleville? Vai miksei siitä muuten varoitella. Saisivat mun mielestä selkeämmin merkitä pakkauksiin ettei sitä saisi raskaana syödä :/
 
Jostain muistin lukeneeni, että Valion kaikki tuotteet valmistetaan pastöroidusta maidosta, paitsi jotkut tuontituotteet. Löysinkin varmistuksen seuraavalta sivustolta http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Palaute/Usein_kysytyt_kysymykset/kysytyimmat27102006104901/valion_tuotteet_ja_listeria31102006170632

Ja sitten siellä oli vielä yleistä tietoa säilytyksestä; tuorejuustot tulisi syödä muutaman päivän sisällä pakkauksen avaamisesta ja sulatejuustot sekä kypsytetyt juustot parin viikon sisällä.
Että tällä perusteella voisi syödä hyvällä omallatunnolla, mutta tiedä sitten miten on...
 
Juustoja ei kypsytetä kuumentamalla, vaan muutamia kuukausia huoneenlämmössä tai viileävarastossa. Maitohappobakteerit ja entsyymit tekee sen kypsymisen, ei kuumennus.

Sulatejuusto valmistetaan jauhamalla kypsytettyä juustoa ja lisäämällä massaan sulatesuoloja. Edelleenkään ei kuumenneta.

Jos maitoa ei pastöroda ennen kypsytystä, niin siinä on periaatteessa olemassa listeriariski. Muuten kypsytetyt juustot on mikrobiologisesti turvallisia, koska maidon (tai kerman) hapatuksessa käytetyt maitohappobakteerit vie haittamikrobeilta elintilaa.

Jos ei ole varma pastöroinnista, juusto kannattaa kuumentaa. Siitä juuston syönnistä menee ilo, jos pitää murehtia listeriaa syödessä. Onneksi suurin osa juustoista tehdään kuitenkin pastöroidusta maidosta. =)
 
voi vähä rasittavaa!! mulle nvlassa sanottiin että suomesta saa kyllä etsimällä etsiä pastöroimattomia juustoja.. että voi huoletta syödä. no, eipä tainnu nvla tädillä olla tietoa asiasta.plääh! no mun sulate/tuorejuustojen syöminen saa loppua sit tähän :/ pääasia että vauvalla kaikki hyvin. en halua ottaa pienintäkään riskiä.
 
Itse en raskaana ollessa ole ollenkaan syönyt tuorejuustoja, mutta sulatejuustoja kyllä esim. Polar.

Esikoista odottaessa kävimme ulkomailla ja siellä söin ns. kovia juustoja, niiden terveydenhoitaja kertoi olevan turvallisia.
 
Mimmuli82
Kyllä se neuvolatäti oli aivan oikeassa, Valion sekä Arla Ingmanin kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta, ainostaan Arlan Ingmanin tuonti juusto HØNG Grädd Danablu juusto sekä joitakin Valion maahantuomia juustoja ei ole niiden kotimaissa pastöroitu. Kannattaa käydä katsomassa Valion ja Arlan nettisivuilta tiedot. Näiden valmistajien tuotteitahan me pääasiassa syödään ja ihan hyvällä omallatunnolla jatkossakin.
 

Yhteistyössä