Osaiskohan joku kertoa? Taas raskausajan ruokavaliosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öönä aapisen laidassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

öönä aapisen laidassa

Vieras
Heti ekana: en hysterisoi. Mutta aina sitä oppii jotain uutta. Tänään mulle selvisi, että vihreässä pestossakin on parmesaania (söin Rossossa joten tuoteselostetta en ole päässy tutkimaan). Se näyttää ihan öljy-yrttiseokselta joten ei aiemmin käynyt edes mielen vieressä että siinäkin on juustoa (kyllä, olen varmaan juntti).. Yksi maitoallerginen kanssaruokailija valisti minua kun olin jo syönyt.

Joten oliko nyt huono homma, kun olen sitä pestoa pari kertaa syönyt? Parmesaanihan on kypsytetty juusto, ja tarjoilija sanoi että hänen mielestään kaikissa heillä käytettävissä juustoissa oleva maito on pastöroitua (mutta ei tarkistanut keittiöstä tätä asiaa). Mietin tässä vaan, että jos on kypsytetty juusto mutta pastöroimattomasta maidosta, niin saako sitä sitten syödä..?

Saisi varmaan olla joku ruoka-aineanalysaattori matkassa tai olla itse vähintään joku spesialisti, jos koko ajan haluaisi mennä "taiteen sääntöjen mukaan".. Sorry vaan tyhmä kysymys tästä iänikuisesta aiheesta mut eipä ole tullu aiemmin vastaan.. Kiitos asiallisista vastauksista, jos joku osais auttaa :)

no mä olen kyllä syöny yhtä sun toista mitä ei sais syödä. ja eiköhän meidän isomummutkin ole syöny kun ovat raskaana olleet??

mahassa oleva vauva voi hyvin, on terve ja ym.. elä ressaa..

kai se tärkeintä on, että on pästöröity... ja kuitenkin jos vaan pari kertaa oot syönyt niin tuskin tulee mitään :)

Itse olen miettinyt kun yrttiteetä ei saa käyttää niin oliko yrttien käyttö ruuanlaitoissa sitten ihan turvallista? Menee ihan pää pyörälle näistä...

Joo siis en mä ressaakaan, mut aattelin ihan vastaisen varalle. Ja tietysti kiinnostaa tietää ku tää(kin) oli taas ihan uus juttu mulle..

Kyllä ne mummut pärjäs, mut ei niillä ollukaan tyhjiöpakattuja kaloja, ulkomaalaisia juustoja ja kaikki ruoka valmistettiin steriilisti ;)

mummuaikaan oli myös enemmän lapsikuolleisuutta, synnytyksiin kuolemisia ja tauteja... osittainhan nuo ruokaohjeet ovat varmuuden välttämistä, mutta parempi pelata varman päälle kuin sairastuttaa vauva...

Alkuperäinen kirjoittaja myös raskaana;23649317:
kai se tärkeintä on, että on pästöröity... ja kuitenkin jos vaan pari kertaa oot syönyt niin tuskin tulee mitään :)

Itse olen miettinyt kun yrttiteetä ei saa käyttää niin oliko yrttien käyttö ruuanlaitoissa sitten ihan turvallista? Menee ihan pää pyörälle näistä...

Toisaalta luin netistä et hirveen monesti parmesaani just tehdään pastöroimattomasta maidosta.. Kai tarjoilijankin pitäis tietää, mutta toisaalta, ei se kysynyt keittiöltä asiasta. Ei se tiennyt edes koko pestossa juustoa olevankaan ennen kuin kysyi.

Huh kyllä nämä säännöt on välillä kummia. Kaikista paras on, kun neuvolan ohjeissa oli että >17cm silakoita vaimitäneoli ei sais syödä. Et eikun kysymään ravintolassakin, että anteeksi minkäköhän kokoinen tämä kala on ollut elävänä :D..

Yrttiteestä, rooibosta olen pari kertaa ottanut (onko se yrttitee?) kun olen muidenkin nähnyt näin tekevän. Ja näitä perusmausteita, itse asiassahan nekin ovat myös yrttejä. Oikeastaan mulle ei ole oikein selvinnyt mitä noilla "yrteillä" tarkoitetaan tässä yhteydessä ja millaista käyttöä..

Mä olen kuullut, että kauan kypsytettyä juustoa joka on tehty pastöroidusta maidosta, saisi syödä, mutta toisaalta taas että saisi syödä vain pastöroidusta maidosta valmistettua juustoa ja homejuustoja ei lainkaan ellei ole kypsennetty uunissa (kuten vaikka sinihomejuusto pitsan päällä). En enää muista mitä neuvolan vihkosissa näistä puhuttiin.

Turha sun on enää hätäillä kun kerran et syötyä syömättömäksi saa, olipa ruoka-aine sallittu tai ei. Noi juustothan eivät ole itsessään haitallisia, vaan niissä voi olla listeriabakteeria, joka on varaallinen. Listerian voi saada muualtakin, sitä on maaperässä ja vedessä, joten liha pitää kypsentää huolellisesti ja vihannekset pestä hyvin. Mä itse söin vahingossa raskausaikana jotain juustoa sisältäviä juttuja kans ravintolassa enkä ollenkaan hoksanut kysyä, millaista juustoa niissä oli käytetty, mutta rauhoittelin itseäni sillä, että todennäköisyys että olisin just siitä juustopalasta saanut listeriabakteereita on kuitenkin hyvin pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja öönä...;23649358:
Toisaalta luin netistä et hirveen monesti parmesaani just tehdään pastöroimattomasta maidosta.. Kai tarjoilijankin pitäis tietää, mutta toisaalta, ei se kysynyt keittiöltä asiasta. Ei se tiennyt edes koko pestossa juustoa olevankaan ennen kuin kysyi.

Huh kyllä nämä säännöt on välillä kummia. Kaikista paras on, kun neuvolan ohjeissa oli että >17cm silakoita vaimitäneoli ei sais syödä. Et eikun kysymään ravintolassakin, että anteeksi minkäköhän kokoinen tämä kala on ollut elävänä :D..

Yrttiteestä, rooibosta olen pari kertaa ottanut (onko se yrttitee?) kun olen muidenkin nähnyt näin tekevän. Ja näitä perusmausteita, itse asiassahan nekin ovat myös yrttejä. Oikeastaan mulle ei ole oikein selvinnyt mitä noilla "yrteillä" tarkoitetaan tässä yhteydessä ja millaista käyttöä..

Noitten kalojen kanssa menee kyllä ihan sekasin!

Just luin jostakin että rooibostee on turvallista 2-3 kuppia päivässä kuten kahvi. Mutta yrttiteen rajat on vähän hämärät!

Alkuperäinen kirjoittaja myös raskaana;23649459:
Noitten kalojen kanssa menee kyllä ihan sekasin!

Just luin jostakin että rooibostee on turvallista 2-3 kuppia päivässä kuten kahvi. Mutta yrttiteen rajat on vähän hämärät!

Mutta mikä tuolle rooibosteen "annokselle" on se rajaperuste? Kofeiinihan se ei voi olla kun siinä ei sitä ole. Vähän hämärähän tuo suositus on, mummun tekemää puolukanlehtiteetä en nyt varalta ottanut :D.. Sellainen mielikuva on, että nämä yrttiteet mitä tässä tarkoitetaan on jotain ihan spesiaalijuttuja, ei mitään kaupan teesekoituksia tyyliin Tiikerin päiväuni tai Keisarin morsian :).

Maksaa ei kannata syödä ainakaan, ei kenenkään, kun ei sit luomuna myydä erikseen.

Levävalmisteita ei saa syödä odotusaikana ja siihen kuuluu karrageeni E407.

Tämän vois laittaa moneenkin ketjuun, mut laitanpa tähän, kun monesti se juomavesikin etoo - miksi, siinä on niin paljon erilaisia lääkejäämiä, joita ei vedenpuhdistuksessa saada pois. Eipä ihme, et ihmiset sairastuu. Maito on hyvä janojuoma, koska ne myrkyt jäävät lehmän maksaan. Mutta d-vitamiinivalmiste ainakin Valion maitotuotteissa sisältää maissiöljyä, jota ei kaikkien elimistö hyväksy ja joillakin ei tippaakaan! Maissikoisamyrkkyjäämää se onkin, kun se maissi tuottaa itse koisamyrkyn....
Mut iltalukemistoksi ja tulostettavaksi, ole hyvä!

Rohdosvalmisteet (teet, yrttiteet, yrtit, ravintolisinä käytettävät yrttivalmisteet)
Teen lehdistä (musta, vihreä, valkoinen, keltainen), marjoista ja hedelmistä tehdyt juomat käyvät. Muut ovat yrttijuomia (myös rooibos), eikä niitä suositella. Yrttijuomien turvallisuutta ja mahdollisia luontaisia haitta-aineita ei ole tutkittu. Yrttejä voi käyttää mausteenomaisesti.

Thl:n sivuilla hyvä lista vältettävistä jonkinlaisine perusteluineen:
https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet

Ei kannata syödä liikaa hiilareita! Jos sokerit voi jättää pois niin todella hyvä.
Syökää ihmiselle sopivaa kokoravintoa, eikä super/ultraprosessoituja tuotteita.