Sukupuolittunut koulukäsityö

  • Viestiketjun aloittaja jurveli
  • Ensimmäinen viesti
jurveli
Haluaisin herättää keskustelua koulukäsityön opetuksesta. Millaisia kokemuksia teillä vanhemmilla on lastenne käsityönopetuksesta koulussa? Onko se mielestänne vieläkin liian sukupuolittunutta? Miten paljon oppilaat valitsevat teknisen ja tekstiilityön välillä vai opetetaanko niitä kaikille suunnilleen saman verran? Onko teidän lapset valinneet "sukupuoliroolinsa vastaisesti" ja miten siihen on suhtauduttu? Entä kuinka paljon käsityönopetus on muuttunut sitten omien kouluaikojen?
 
"hmm"
lapsilla ollut molempia käsitöitä alakoulussa ,yläkoulussa sit menneet "oman sukupuolen mukaan"
enemmän näillä ollut vaihtelua kuin itselläni 80-luvulla, silloin oli yhtenä vuotena tarkoitus vaitaa puukässään, mut lukujärjestyksessä oli laitettu niin et kun tytöillä oli kässää ni pojilla liikuntaa, joten itselläni ei ole ikinä koulussa ollut puukäsitöitä.
 
Tytär valitsi puukässän, ja hyvin siihen suhtauduttiin sekä koulussa, että täällä kotona. Muihin kysymyksiin en osaa ottaa kantaa, koska en tarkemmin tiedä, mitä kaikkea käsityön opetukseen tänä päivänä liittyy ja miten oppilaat siihen valikoituvat yms. Sen osaan sanoa, että hienoja käsitöitä ovat kotiin tuoneet :)

Mä en haluaisi ajatella enää nykypäivänä noita sukupuolirooleja, vaan uskon (ja toivon) oppilaiden valitsevan käsityön kiinnostuksensa pohjalta. Yleisemmin taitaa kuitenkin olla niin, että pojat ovat kiinnostuneita teknisestä ja tytöt tekstiilikäsitöistä. Toki voi olla mukana myös se, että riittääkö rohkeus valita valtavirran vastaisesti.
 
Molemmissa käyneet ja sen jälkeen valinneet sen mikä on kiinnostanut enemmän. Tyttö tekniseen ja poika käsitöihin. Oma kokemus on, että poikia on aina enemmän kässässä mitä tyttöjä teknisessä.
Käsityössä on paljon uusia juttuja joita ei oikein osata hyödyntää nykyään. Hyvä mennä vanhoillakin mutta uussia juttuja kannattaisi lisätä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos edelleen joutuu valitsemaan jommankumman suunnan on mielestäni liian jakautunut. Oma on niin koulun alussa ettei näitä ole jouduttu miettimään. Lapsi kuitenkin tykkää molemmista ja aika ikävää jos joutuu toisen valitsemaan. Miksei voisi tehdä vaikka puolet ja puolet? :(
 
Jos edelleen joutuu valitsemaan jommankumman suunnan on mielestäni liian jakautunut. Oma on niin koulun alussa ettei näitä ole jouduttu miettimään. Lapsi kuitenkin tykkää molemmista ja aika ikävää jos joutuu toisen valitsemaan. Miksei voisi tehdä vaikka puolet ja puolet? :(
Näin meillä on ollutkin, ollaan puolet ja puolet ja sitten valitaan haluaako mennä jompaan kumpaan vai kumpaankaan.
 
vierass
Alakoulussa piti jossain vaiheessa valita, tyttö oli teknisessä sitten jonkin vuoden. Nyt yläkoulussa on puolet ja puolet seiskalla, jatkossa taitaa olla sitten valinnaisena vain. Mahdollissti ottaa tekstiilityön valinnaiseksi, koska tiedossa olisi mieleisten vaatteiden tekoa. Yläkoulun tekninen ei ole ollut niin mieleen, inhoaa metallitöitä.

Pojalla on nyt nelosella myöskin puolet ja puolet, parhaillaan on tekstiiliosuus menossa. Molemmat tuntuvat kiinnostavan yhtälailla.
 
Missä vaiheessa se sitten valitaan?
Muistaakseni likka valitsi yläkoulussa sitä ennen oli aina puoli vuotta kässää ja puoli vuotta teknistä ja alkuluokilla oli pelkästään kässää kaikilla. Poika valitsi kässän ekan kerran vitosella ja kun muutettiin Helsinkiin niin nyt seiskalla valitsi teknisen. Nyt ei ole enää kumpaakaan vaan valitsi niiden tilalla saksan kielen.
 
meillllä
Luokilla 1-4 oli puoli vuotta puukässää ja puoli vuotta rättikässää, vitos-kutosella sai valita lumpaa ottaa ja meidän tytär valitsi puukässän samoin kuin suurin osa luokkansa tytöistä. Yläkoulussa ei ollut pakko ttaa käsityötä ollenkaan. Nyt melkien aikuisena osaa kyllä vasaraa käyttää, mutta yksinkertaisinkin ompelutyö (irronneen napin ompelu, housujen lyhennys) ei onnistu. Mut kai ne sitten oppii kun on pakko? Henk.koht olen sitä mieltä että koko peruskoulun ajan pitäisi kummallakin sukupuolella olla kumpaakin kässää yhtä paljon
 
Vier
En ole vanhempi. Itse olen ollut molemmissa kouluaikoina, olin 80-luvulla ainut tyttö meidän koulussa teknisessä työssä. Yläasteella olin tekstiilityössä. En silti osaa neuloa, ommella tai virkata, jonkinlainen puutyötaito on.
 
natusan
Meillä yksi pojista olisi halunnut yläasteelle valita tekstiilityön, kun oli aatellut, ettei teknisessä työssä pärjää yhtään. Meni sitten taidepainotteiseen koullun, ja sielläpä joutuikin sekä tekniseen että tekstiilityöhön, ja yllätys oli hieno; sai kympin teknisestä työstä ja toi kotiin niin hienon, itsetehdyn lehtitelineen, ettei voisi uskoa penskan tekemäksi. Ala-asteella kun kertoi valitsevansa tekstiilityön, niin kyllä kovasti tuntuivat opettajat ihmettelevän POJAN valintaa.. Oli selkeästi jotenkin outo tapaus.
 
Omista lapsista ei ole kokemusta, mutta omana aikanani (mikä ei ole kovin kauaa aikaa sitten) kun yläasteella täytyi sitten valita joko tekstiilikäsityöt tai puukäsityöt, yksi poika olisi halunnut rättikässään. Poika oli erittäin suosittu, siis tapaus, joka olisi voinut käydä koulussa vaikka bokserit farkkujen päällä eikä häntä olisi siitä kiusattu. Olisi todennäköisesti vain saanut aikaan uuden muotivillityksen. Käsityöopettajat luokanohjaajan kanssa ympäripuhuivat pojan vaihtamaan valintansa, koska homma nyt vain meni niin että valinnanvapautta ei oikeasti ollut ja tytöt menivät tekstiileihin, pojat puutöihin.
 
Vierasss
Oma tyttäreni oli syksyn puukäsitöissä ja laski viikkoja, että se loppuisi ja pääsisi vaihtamaan tekstiilitöihin. On lempiaine matikan ohella. Omassa nuoruudessani tekstiilikäsitöiden ryhmässä oli monta poikaa, koska puutöiden opettaja oli ilkeä ihminen.
 
vierass
MItä järkeä on opettaa poikia virkkaamaan ja tytöille jotain metallitöitä? Ei kai ne niitä taitoja koskaan tulevaisuudessa tarvi.
Ei sitä koskaan tiedä mitä taitoja tulee tarvitsemaan joskus tulevaisuudessa. Tuskin noiden oppimisesta mitään haittaa on. Ehkäpä se saattaa rikkoa tulevan jatko-opiskelun perinteisiä raja-aitoja. Saattaa joku tyttö ruveta hitsariksi ja poika vaatesuunnittelijaksi.
 
"Miuku"
Pojalla oli 1-5 luokkat puolet teknistä ja puolet tekstiiliä. Kutosella saivat itse valita kumman ottavat ja poika otti tekstiilityön. Sujuu kuulemma hänellä helpommin. Nyt ei uskaltanut enää yläasteella valita tekstiiliä, koska pelkäs, että kiusattais. :(
 
Oma lapsi ei vielä koulussa, mutta omina kouluaikoina osa tytöistä oli puukässässä, osa tekstiilitöissä.

Itse en rehellisesti sanottuna ole oppinut mitään järkevää koulun käsityötunneilla - en puu- enkä tekstiilitöissä.
Kaiken tarpeellisen opin kotona/mummolassa ja ne opit on jääneet mieleen, toisin kuin koulun.
 
-75
1-2 luokilla on nyt tainnut olla vähän molempia sekaisin. Ja nyt 3 ja 4 luokalla näillä on ollut puolet tekstiilitöitä ja puolet puukässää. En tiedä miten jatkossa.

Itse olin ala-asteella 80-luvulla ja silloin oli kolmannella puolet ja puolet ja sit 4-6 luokiks piti valita jompikumpi ja 7 lk:lla oli taas puolet ja puolet ja 8-9 valinnaista.
 
vierailija
Täällä mentiin sillä että ensimmäisellä ja toisella luokalla on pelkästään tekstiilityötä kaikilla, kolmannella ja neljännellä on teknistä ja tekstiiliä puoli vuotta kumpaakin, ryhmät jaetaan luokan a -ja b-ryhmien mukaan. Neljännen luokan lopussa valitaan, kumpaa haluaa opiskella 5-7-luokilla. Viidennen luokan kevätlukukauden alusta käydään kuitenkin kuuden viikon ajan valinnan vastaista työtä. Kasilla ja ysillä käsityötä on vain, jos se on ottanut valinnaiseksi. Koska pitkiä valinnaisia tulee ottaa kolme, voi ihan hyvin opiskella vaikka kumpaakin yhtäaikaa.
 

Yhteistyössä