Sukunimiongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neiti Omanimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neiti Omanimi

Vieras
Olemme kohta 30:n pariskunta ja perheenperustaminen on alkanut pyörimään mielessämme. Puhuimme naimisiinmenosta ja selvisi, että mies olettaa minun ottavan hänen sukunimensä.

Kerroin miehelleni, että oma nimeni on minulle tärkeä. Mies ei sanonut mitään, mutta niin loppui puheet häistäkin. Mies siis aikoo viivyttää häitä niin kauan kunnes annan periksi.

Muuten meillä menee hyvin, mutta tämä nimiasia on alkanut häiritsemään minua aina vain enemmän. Haluaisin jo niin kovin naimisiin, mutten haluaisi antaa periksi. Miestäni koko asia ei tunnu kiusaavan lainkaan.

Kertokaa siskot, miten minun pitäisi edetä asiassa?

Jos tuolla asenteella yrittää elämästään selviytyä kuin miehesi, raskaaksi tulee.
Tottakai sinä voit pitää oman nimesi, sinulla on siihen täys oikeus.
Miehelläs taas ei ole mitään oikeutta vaatia nimesi muuttamista.
Kyllä on vaikeaa miehes elämä jos tuolla linjalla liikutaan, pienet on murheet.

Jos sinulle on oma nimesi noin tärkeä, niin pysy yksin. Toivottavasti miehesi pitää varansa sinun kanssa, ettei kuksi vahingossa sinua paksuksi. Sillä ainahan siinä niin käy, että kun naiselle tulee hirivttävä halu PÄÄSTÄ NAIMISIIN, niin se posauttaa itsensä paksuksi. Sinä käytät vain miestä hyväksesi, odotat että hän siittää lapsen ja että SINÄ PÄÄSET NAIMISIIN. Jos sinä tosiaankin välittäisit avokistasi niin aivan varmasti ottaisit hänen nimen. Toivon, että nykyinen miehesi ei mene kanssasi naimisiin vaan ymmärtää jättää sinut. Ja toivon, että sinä löydät itsellesi sellaisen vihtori urpon jota voit pyörittää aivan mieten haluat.

Oksettaa kun lukee näitä akkojen ruikutuksai kun ollaan niin saatanasti itseään täynnä ja ajatellaan vain itseään. Minä haluan naimisiin, minä haluan lapsia,minä haluan päättää missä asutaan,minä haluan pitää oman nimeni,minä haluan määrätä häät, minä haluan oman uran,minä haluan että mies hoitaa lapset, minä haluan mennä vieraisiin,minä haluan että mies tekee ruoan,minä haluan päättää kaikesta nyt ja aina.

Jos elämäon noin saatanan vaikeaa ja toisen huomioiminen on niin vaikeaa ja toisen toiveiden täyttäminen on noin vaikeaa, NIIN JÄÄ SAATANA YKSIN!!!!!!!!!!!!!!

Nimimerkki "jää yksin" on ilmeisesti katkerasta vuodatuksestaan päätellen jäänyt yksin...

Mutta asiaan - kerro miehellesi, että sinulle oma nimesi on osa identiteettiäsi ja että haluat oman nimesi sen vuoksi pitää. Tai voisitteko ajatella kompromissiratkaisuna yhdysnimeä itsellesi?

Alkuperäinen kirjoittaja gigigi:
No ei tunnu mieskään haluavan tosissaan naimisiin jos yhdestä nimestä jää kiinni. Se etsi vain tekosyytä ja sai sen.
Voihan olla noinkin, tuli sama ekana mieleen.

Mutta sitten tuli mieleen exäni, jolle oli "itsestäänselvää, että nainen ottaa miehen nimen". Mikään muu ei tullut kysymykseenkään. Eikä asia minua edes vaivannut, itse ajattelin myös, että miehen nimen otan. Eli haluttiin naimisiin, mies jopa enemmän kuin minä, mutta silti miehen mielipide oli tuollainen. Homma sitten kaatui muihin asioihin ennen avioitumista. :)

Nykyään olen naimisissa sellaisen miehen kanssa, joka halusi ottaa minun nimeni. Oli aika yllätys, mutta mieluinen sellainen.

Ihan omalta kohdaltani kun ajattelen niin hassua kyllä miten tuo sukunimi voi olla niin tärkeä. Oma sukunimeni on isältä, enkä sitä aio luopua, vaikka en ole juuri koskaan ollut isäni kanssa tekemisissä. Se nimi sattuu vaan kaikesta huolimatta olemaan minun nimeni ja minulle rakas. Sukunimeni ei siis ole mitenkään erikoinen, jos sitä ajattelitte, vaan ihan tavallinen sukunimi. Olenkin ajatellut, että sitten joskus jos naimisiin mennään, niin otan ehkä oman sukunimeni perään miehen sukunimen.

Ja alkuperäiselle: Ihan varmasti miehelläsi on jokin syy siihen,miksi hän haluaisi sinun ottavan sukunimensä kun naimisiin menette. Tuo tekosyyn hakeminen tuskin on mahdollista. Jos olette jo olleet kauan yhdessä, niin tekesyyn olisi jo ehtinyt monta kertaa keksiä, jos tilanteesta haluaa livistää.

Alkuperäinen kirjoittaja osa identiteettiä:
Nimimerkki "jää yksin" on ilmeisesti katkerasta vuodatuksestaan päätellen jäänyt yksin...

Mutta asiaan - kerro miehellesi, että sinulle oma nimesi on osa identiteettiäsi ja että haluat oman nimesi sen vuoksi pitää. Tai voisitteko ajatella kompromissiratkaisuna yhdysnimeä itsellesi?

Sori vaan, mutta en ole jäänyt yksin. Enkä ole vienyt miestäni väkisin vihille, en ollut raskaana naimisiin mennessä. Enkä sanonut miehelleni, että MINÄ HALUAN eikä hän sanonut minulle, että HÄN HALUAA, vaan ME HALUSIMME.
Jos identiteetti on yhdestä nimestä kiinni, niin johan on heikossa.

Ällöttää, että pitää keksimällä keksiä ongelmia jo ennen kuin on edes häistä kunnolla sovittu. Typerän ja alikehittyneen ihmisen ongelmia. Ap kirjoittaja ei ole todellakaan kypsä avioliittoon. Avioliittossa ei olla yksin. Kuin pikku kakara "rääkyy" täällä, että MINÄ HALUAN NIIN JA NIIN. Mene ap lastentarhaan, siellä on sinun kanssa samalla henkisellä tasolla olevia.

Alkuperäinen kirjoittaja JÄÄ YKSIN:
Sori vaan, mutta en ole jäänyt yksin. Enkä ole vienyt miestäni väkisin vihille, en ollut raskaana naimisiin mennessä. Enkä sanonut miehelleni, että MINÄ HALUAN eikä hän sanonut minulle, että HÄN HALUAA, vaan ME HALUSIMME.

taitaa nyt olla niin, että muorilla on jäänyt elämä elämättä, kun on ollut pakko olla ME (=mies pompottaa). jos identiteetti on yhdestä nimestä kiinni, niin sama taitaa koskea sitä ap:n miestä...

Alkuperäinen kirjoittaja sääliksi käy:

taitaa nyt olla niin, että muorilla on jäänyt elämä elämättä, kun on ollut pakko olla ME (=mies pompottaa). jos identiteetti on yhdestä nimestä kiinni, niin sama taitaa koskea sitä ap:n miestä...

Ei ole muiden vika jos sinulla muorilla on jäänyt elämä elämättä.

ME tarkoittaa kahta ihmistä jotka keskustelevat asioista ja sopivat niistä yhdessä. Ei pompota mies eikä nainen. Ei ainakaan MEIDÄN suhteessa.

Sinulla on kyllä aihetta sääliä itseäsi ja sääliksi käy myös niitä ihmisiä, jotka JOUTUVAT olemaan sinun kanssa tekemisissä.

En sanonut, että identiteetti on yhdestä nimestä kiinni, vaan että ap:lle se voi olla osa identiteettiä. Mielestäni ei ole mitään pahaa, vaikka nainen haluaisikin säilyttää nimensä tai jos mies haluaa ottaa vaimonsa nimen. Itse otin mieheni sukunimen, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikkien muidenkin pitäisi tehdä niin kuin minä olen tehnyt.

ME tarkoittaa kahta ihmistä jotka keskustelevat asioista ja sopivat niistä yhdessä. Ei pompota mies eikä nainen. Ei ainakaan MEIDÄN suhteessa.

taitaa olla niin, että sinulta on jäänyt myös koulut käymättä. ap:n kirjoituksessa ei ole mitään, mikä antaisi ymmärtää, että suhteessa ei olla keskusteltu.

ei tullut sitten mieleen, että toisenlaisiakin päätöksiä voidaan saavuttaa keskustelemalla, kuin sitä, johon TE (varmaankin "syvällisen" keskustelun kautta) olette päätyneet?

Sinulla on kyllä aihetta sääliä itseäsi ja sääliksi käy myös niitä ihmisiä, jotka JOUTUVAT olemaan sinun kanssa tekemisissä.

onneksi tiedän paremmin. sinua kyllä käy sääliksi...

Jätetään tuon nimimerkki "jää yksin" komentit omaan arvoonsa. Hänellä näyttää olevan jonkinlainen identiteettiongelma itsellään.

Minä olen halunnut pitää oman sukunimeni aina. Olen kerran ollut naimisissa ja otin yhdysnimen. Nyt olen toistamiseen avioitumassa ja taidanpa pitää oman nimeni kokonaa, ei edes yhdysnimeä.

Mikä minä olen ottamaan miehen nimen jos en halua? En minä miehen omaisuutta ole. Eikä hänkään minun, joten kumpikin säilyttäköön oman identiteettinsä. Ja kyllä se ME-identiteetti syntyy vallan muista asioista kuin yhteisestä sukunimestä jos on syntyäkseen - tai sitten ei...

Jos mies vaatimalla vaatisi nimensä ottamista, niin kylläpä taitaisi minulta jäädä papin pakeille asteleminen väliin...

Alkuperäinen kirjoittaja rouvashenkilö:
Jos mies vaatimalla vaatisi nimensä ottamista, niin kylläpä taitaisi minulta jäädä papin pakeille asteleminen väliin...

Samaa mieltä. Kyllä tuo on jonkinlainen hälytyskello mielestäni, jos mies on noin ehdoton nimiasiassa. Pitäsi ainakin olla perustelut, ei vain "koska niin on ollut tapana". Tietysti tapauskohtaista, mutta siinä kannattaa kyllä miettiä miehen luonnetta laajemmin. Eli onko hän valmis joustamaan sellaisissa asioissa, jotka ovat toiselle tärkeitä. Ja sama toisinpäin. Jos naiselle on nimiasia niin ehdottoman tärkeä, niin miehen kannattaa miettiä, onko nainen valmis joustamaan jostain avioliiton vuoksi, jos asia on miehelle tärkeä.

Parisuhteessa erittäin harvoin ollaan asioista aina samaa mieltä. Jos johonkin ratkaisuun haluaa päästä, niin jyrääminen/kiristäminen ei ole oikea vaihtoehto, jossa väännetään kättä niin, että vahvin voittaa. Jos jo nimiasiassa ei tule yksimielisyyttä, niin mites sitten muissakaan asioissa.

Näissä nimiasioissa ei ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua, koska puitteet antaa laki, mutta yleensä näitä nimiasioita sanelee tunteet, tavat, tottumukset ja lapsuudesta asti tulleet mallit.

Itselleni oma sukunimeni on rakas, vaikkakin se on ihan tavallinen. Olen kuitenkin aina ollut kiinnostunut historiasta ja myös sekä isäni että äitini suvun historiasta. Naimisiinmennessä otin mieheni nimen. Eron jälkeen oli itsestään selvää, että samantien otin tyttönimeni käyttöön. Jos nyt menisin naimisiin, niin nimenvalinnassa ratkaisisi miehen olemassaoleva nimi. Jos nimi olisi äärimmäisen ruma, niin en ehkä sitä ottaisi, mutta en koe, että minuus ja minun identiteettini olisi niin löyhässä, että se olisi pelkästä sukunimestä kiinni. Kuitenkin jos menisin miesystäväni kanssa naimisiin ja haluaisimme lapsia, niin jos pitäisin sukunimestäni kiinni, niin saattaisi olla, että minulla olisi kahden miehen kanssa lapsia, joista kenelläkään ei ole minun sukunimeä vaan heillä olisi isänsä sukunimi. Toki tällaiset uusioperhekuviot, joissa on mukana sinun, minun ja yhteisiä lapsia, niin on mahdollista, että siellä postiluukussa tai postilaatikossa lukee jopa viisikin eri sukunimeä. Jos oma identiteetti on kovin riippuvainen omasta sukunimestä, niin entäs sitten ne omat lapset? Toisaalta eikö silloin myös miehellä ole oikeus olla riippuvainen omasta sukunimestään, jos vaimokin haluaa oman nimensä pitämistä perustella sillä samalla syyllä?

Jos pariskunnasta kumpikaan ei ole ollut naimisissa ja naimisiin mennään sillä periaatteella, että yhdessä ollaan loppuikä ja lapsiakin halutaan, niin minusta helpoin vaihtoehto on ottaa yhteinen sukunimi olipa se sitten miehen tai vaimon sukunimi. Jatkossa päivähoidot, koulut, lääkärit, hammaslääkärit, neuvolat, harrastukset ja yhteydenpito omien lasten kavereiden vanhempiin onnistuu tietysti paljon helpommin, kun sukunimi on sama kaikilla perheenjäsenillä.

Olen itse lapseni seuran rahastonhoitajana ja täytyy myöntää, että välillä asiointi sähköpostitse jne on hankalaa, kun lapsen sukunimi saattaa olla esim. isän sukunimi, joka ei edes asu lapsen kanssa, jolloin lapsen asioiden tiimoilta voi jäsenyysasioissa soittaa lapsen äiti tai isäpuoli, joilla kaikilla on se eri sukunimi.

Kiitos kommenteistanne. Minusta tuntuu, että minulla on suurempi "kiire" mennä naimisiin. Miehillä taitaa aina olla aikaa loputtomiin siirtää elämän suuria asioita. Miehen mielestä avoliitto ja molemminpuolinen testamentti riittäisi aivan hyvin. Minusta tuntuu, että hän voisi mennä naimisiin sillä ehdolla, että ottaisin hänen sukunimensä. Että joko ollaan perinteisiä molemmissa asioissa tai ei kummassakaan. Vaikeaa on.

Ehkä minä sitten olen liian moderni, mutta minusta naisella on oikeus pitää oma nimensä, jos hän haluaa. Ja sellainen mies, jolle tuo asia on liian kova pala, saa puolestani olla. Mutta jos sinä nyt tuohon suhteeseen päätät jäädä, niin kävisikö herralle ja sinulle sitten kaksiosainen nimi. Oletukseni on, ettei miehesi voi sietää tuota ajatusta, mutta kunhan kysyin. ;)

No jopas myrkyllä lykästi. Miehiäkin on niin moneksi näköjään. Itse olin pudota penkiltä, kun avokkini sanoi, ettei minun kannata ottaa hänen nimeään, sillä tyttönimeni sointuu etunimeni kanssa paremmin ja on muutenkin kauniimpi kuin hänen nimensä. Itse hän ei sentään minun nimeäni halunnut. Olin etukäteen varautunut siihen, että ottaisin mieheni nimen, sillä arvelin hänen sitä kovasti toivovan, mutta noinpas sitten miehen mielipide vakuutti itsenikin siitä, että kannattaa pysyä tämännimisenä kuin nyt. Nimisiäni ihmisiä on maailmassa tasan yksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja todella säälittävä tyyppi:

taitaa olla niin, että sinulta on jäänyt myös koulut käymättä. ap:n kirjoituksessa ei ole mitään, mikä antaisi ymmärtää, että suhteessa ei olla keskusteltu.

ei tullut sitten mieleen, että toisenlaisiakin päätöksiä voidaan saavuttaa keskustelemalla, kuin sitä, johon TE (varmaankin "syvällisen" keskustelun kautta) olette päätyneet?

onneksi tiedän paremmin. sinua kyllä käy sääliksi...

Sinun nimimerkki kertoo sinusta jo kaiken. Ei tarvitse esitellä sen enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvashenkilö:
Jätetään tuon nimimerkki "jää yksin" komentit omaan arvoonsa. Hänellä näyttää olevan jonkinlainen identiteettiongelma itsellään.

Minä olen halunnut pitää oman sukunimeni aina. Olen kerran ollut naimisissa ja otin yhdysnimen. Nyt olen toistamiseen avioitumassa ja taidanpa pitää oman nimeni kokonaa, ei edes yhdysnimeä.

Mikä minä olen ottamaan miehen nimen jos en halua? En minä miehen omaisuutta ole. Eikä hänkään minun, joten kumpikin säilyttäköön oman identiteettinsä. Ja kyllä se ME-identiteetti syntyy vallan muista asioista kuin yhteisestä sukunimestä jos on syntyäkseen - tai sitten ei...

En yhtään ihmettele sitä, että olet menossa toista kertaa naimisiin.Tuskinpa sinua kukaan todellinen MIES viitsii kauaa aikaa katsoa. Ei varmaan aavista piru parka mihinkä ansaan itsensä laittaa kun tuollaisen hyökkäysvaunun nai.

Olisiko miehellä kuitenkin jokin toive sen perinteisen perheyksikön suhteen. Kenties kaverit ovat nauraneet niitä pareja, joissa nainen on pitänyt oman nimensä. Kenties hänen suvussaan sitä pidetään nössön miehen merkkinä, jos vaimo saa pitää oman nimensä. Eräs tuttuni ei "saanut lupaa" mieheltään edes kaksoisnimeen, oli kuulemma naurettava. Kaikkea ne naiset miehiltään kysyvätkin. Ainoastaan sitä pitäisi kysyä, jos "saa ottaa" toisen nimen, puolin tai toisin.

Aloittaja voisi kysyä mieheltään, tunteeko hän pareja, joissa nainen on pitänyt oman nimensä ja onko näissä hänen mielestään jotain vikaa. Ehkä mies miettii jo lasten nimeä. Toisille sekin on hirmu tärkeää, että lapset tulevat hänen nimelleen. Se saattaa olla jopa naimisiinmenossa se tärkein juttu. Ja senhän voi varmistaa vain sillä, että vaimo ottaa miehen nimen, muutenhan lapset tulevat äidin nimelle.

Alkuperäinen kirjoittaja isoja juttuja:
Olisiko miehellä kuitenkin jokin toive sen perinteisen perheyksikön suhteen. Kenties kaverit ovat nauraneet niitä pareja, joissa nainen on pitänyt oman nimensä. Kenties hänen suvussaan sitä pidetään nössön miehen merkkinä, jos vaimo saa pitää oman nimensä. Eräs tuttuni ei "saanut lupaa" mieheltään edes kaksoisnimeen, oli kuulemma naurettava.

tuo on asia, jonka olen kuullut. henkilökohtaisesti noin ajatteleva ja suvun tai kaveriporukan painostukseen alistuva mies ei minulle kelpaisi ikinä. vaadin mieheltä omia aivoja ja itsetuntoa. se tarkoitta myös minun hyväksymistäni.

Kaikkea ne naiset miehiltään kysyvätkin. Ainoastaan sitä pitäisi kysyä, jos "saa ottaa" toisen nimen, puolin tai toisin.

täysin samaa mieltä.

Ja senhän voi varmistaa vain sillä, että vaimo ottaa miehen nimen, muutenhan lapset tulevat äidin nimelle.

tuon asian voi käsittääkseni sopia kummin päin vain, vaikka automaattisesti äidin nimelle menevätkin.

Tämä viimeinen sopisi varmaan sinänsä, mutta ensinnäkään ei ole mahdotonta, että avioliitossa syntyvät lapset saisivat isän nimen, jos asiasta näin sovitaan. Ja toisaalta jos miehen mielestä toinen vaihtoehto on avoliitto ja keskinäinen testamentti, niin ei kyllä kuulosta siltä, että tulevat lapset ja heidän nimensä olisivat paljoa mielessä, nimittäin tässä tapauksessahan se isän nimen saaminen lapsille on astetta hankalampaa (tosin ei vieläkään lähelläkään mahdotonta). Ennemminkin taitaa olla kyseessä ns. perinteinen mies, jolle naisen itsenäisyys (esim oman sukunimen pitäminen) tuntuu olevan jonkun sortin uhka tai merkki siitä, ettei nainen olekaan hänen/olekaan tosissaan rakastunut, tai ettei mies ole perheen johtaja, jolla on ylin päätösvalta yms. Mutta tietty voihan olla, ettei mies ole ikinä tosissaan käsittänyt naisen oman nimen pitämisen olevan mahdollista (jos vaikka tällaista ei ole tapahtunut hänen omassa lähipiirissään tms.) ja siten pitää perinteiden mukaan toimimista jotenkin pakollisena ja niistä poikeamista outona. Mutta silti, jotain mätää tuossa ehdottomuudessa mielestäni on, jos sitten kuitenkin avoliitto on se seuraava hyvä vaihtoehto...

Yhteistyössä