Suku painostaa naimisiin, -menemme salaa vihille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säälittävä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Säälittävä?

Vieras
meidän molempien suku "painostaa meitä menemään naimisiin" joten olemme keskustelleet asiasta ja meitä ahdistaa sen verran tuo jatkuva painostus että emme ole vielä menneet naimisiin, -ilman painostusta me olisimme jo naimisissa.

Meidän molempien suku oli kauhuissaan kun aikoinaan kerroimme yrittävämme esikoista ja asuimme avoliitossa.
Avioliitto on perheidemme mielestä ehdoton ennen lapsia ja siitä syntyi sellainen polemiikki, että pelkästään häistä puhuminen sai meidät pahalle mielelle.
Edelleen lähisukumme jaksaa painostaa asian suhteen ja ovat jo valmiita maksamaan häämme ja hoitamaan kaiken järjestelyn häiden suhteen kunhan vain saapuisimme paikalle ja antaisimme papin vihkiä meidät. Tiedän, tämä kuulostaa ihan naurettavalle, mutta näin se vain on tässä perheessä..

MUTTA: me ei haluta että meidän häät suunnitellaan ja järjestetään meidän puolesta eikä me tarvita muita maksumiehiksikään.
Kyllä me halutaan naimisiin, mutta ei kenenkään painostuksesta vaan omasta halusta.. kuulostaa ihan naurettavalle koko tilanne, mutta me mennään nyt salaa naimisiin maistraatissa eikä kerrota sukulaisille asiasta ennen kuin jälkikäteen seuraavan kerran kun painostus taas alkaa niin ilmoitetaan että mehän ollaan jo menty naimisiin..

En ole koskaan haaveillut kirkkohäistä joten en koe menettäväni mitään vaikka menemme naimisiin maistraatissa niin ettei paikalla ole ketään muuta kuin todistajina pari ystävää.
Tiedän että siitäkin saadaan sota aikaiseksi kun menemme salaa naimisiin, mutta pakkohan kahden kolmikymppisen ihmisen on saada päättää omasta elämästään ilman lapsuuden kodin painostavaa määräysvaltaa.. eikö?

Jos me annettais perheidemme, lähinnä äitini ja anoppini toiveille valta ja suunnittelisimme nyt kirkkohäitä, he toimisivat päällepäsmäreinä kaiken suhteen ja päivittelisivät vielä häiden jatkoillakin että "VIHDOINKIN me ymmärsimme totella heitä"..eli häät ei tuntuisi omalta valinnalta vaikka se sitä olisikin vaan nämä kaksi ihmistä ainakin saisivat häät tuntumaan siltä että teimme sen kaiken heidän mielikseen.. =(

Tämä ei ole kärjistetty versio tilanteesta vaan ihan todellinen kuva tilanteestamme niin surullista kuin tämä onkin.. sukuaan ei voi valita, mutta välillä tekisi mieli kääntää selkänsä molempien perheille kun äidit vain eivät osaa laskea irti vaikka yli 10vuotta sitten olemme pesästä lähteneet..
Lasten kasvatukseen he eivät luojan kiitos ole uskaltaneet puuttua!

Kerrotte vain suoraan että jos painostus ei lopu ette vihille mene koskaan.
Että teette sen omalla tavalla ja silloin kun itse haluatte.
Painostuksen alla en menisi naimisiin.

Noin mäkin tekisin, ei tossa ole mun mielestä mitään väärää vaan ihan asiallinen näpäytys ihmisille, jotka puuttuvat heille kuulumattomiin asioihin.
Jos kuitenkin haluatte naimisiin, mutta isot kirkkohäät ei teille itsellenne ole tärkeät, niin teette niinkuin haluatte. Asia on vain ja ainoastaan teidän päätös.

Me tehtiin kanssa niin. Meitä ei painostettu mut ei haluttu kirkkohäitä eikä mitään hössötystä joten helpporatkaisu. Jälkeenpäin kerrottiin tytön ristiäisissä että nää on sitte hääkahvit samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
no en kaikkea jaksanut lukea, mutta jos avioliitto ei ole teille henk koht tärkeä elämänarvo, niin mitä muiden mielipiteillä on väliä?

Olisi ehkä kannattanut lukea. Ap sanoi heidän kyllä haluavan naimisiin, ja olisivat jo aikoja sitten menneetkin, mutta painostuksen takia eivät nimenomaan ole sitä tehneet.

Ei ollenkaan säälittävää :hug:

Se on teidän elämä, vanhempien on ihan hyvä huomata se viimeistään nyt :) Kenelläkään ei ole edes oikeutta suuttua tuollaisesta.

:wave: Täällä ilmoittautuu yksi "salaa nainut". Mentiin kyllä ihan kirkossa ja edellisenä iltana kutsuttiin molempien vanhemmat häihin. Muita vieraita ei ollut. Ihanaa oli :heart:

jo ei kannata yrittää miellyttää aina sitä sukua. meette naimisiin miten tahdotte ja kun tahdotte. älkää antako suvun viedä sitä naimisiin menon iloa.
mut hyväähän ne teille vaan tahtoo kun kerran valmiit teidän puolesta maksamaan ja järjestämään mutta pitäkää oman näköiset juhlat.

Itse mentiin myös salaa naimisiin maistraatissa,kerroimme vasta sitten kun meidät oltiin vihitty. Emme olisi jaksaneet sitä kismaa,mikä oisi syntynyt vieraiden karsimisiessa,emmekä mekään pitäneet kirkkohäitä sopivina meille.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohjantähdenalla:
Itse mentiin myös salaa naimisiin maistraatissa,kerroimme vasta sitten kun meidät oltiin vihitty. Emme olisi jaksaneet sitä kismaa,mikä oisi syntynyt vieraiden karsimisiessa,emmekä mekään pitäneet kirkkohäitä sopivina meille.

Siis täsmälleen näin mekin tehtiin.

Siis tarkennan että me haluaisimme naimisiin ja olisimme jo naimisissa jos meidän annettaisiin kahdestaan suunnitella ja haaveilla häistä.. mutta koska painostus hyökkäsi niskaan heti samana päivänä kun esikoisen yritys otettiin puheeksi niin otimme takapakkia emmekä halunneet edes miettiä enää koko häitä kun molemmille tuli niin paha mieli.

Me haluamme naimisiin, muttemme halua että perheemme kuvittelee taas että heidän painostuksensa ansiosta he saivat meidät papin eteen.. haluamme että kaikki ymmärtävät että kun menemme naimisiin, teemme sen koska haluamme mennä naimisiin, ei siksi että äiti/anoppi huutelee kylillä että susiparilla on jo lapsiakin eivätkä ymmärrä mennä naimisiin vaikka kaikki maksettais ja suunniteltais heidän puolesta..

He ovat tehneet tästä naimisiinmenosta sellaisen shown että olemme varanneet ajan maistraatista ja menemme salaa vihille ilman heitä.
..ja tosiaan, he saavat tietääkin asiasta vasta sitten kun "koko kylä on jo asian kuullut ennen heitä".
Ehkä sytytämme näin vaan entistä suuremman sodan, mutta en enää tiedä mitä tehdä heidän kanssaan.. =(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis tarkennan että me haluaisimme naimisiin ja olisimme jo naimisissa jos meidän annettaisiin kahdestaan suunnitella ja haaveilla häistä.. mutta koska painostus hyökkäsi niskaan heti samana päivänä kun esikoisen yritys otettiin puheeksi niin otimme takapakkia emmekä halunneet edes miettiä enää koko häitä kun molemmille tuli niin paha mieli.

Me haluamme naimisiin, muttemme halua että perheemme kuvittelee taas että heidän painostuksensa ansiosta he saivat meidät papin eteen.. haluamme että kaikki ymmärtävät että kun menemme naimisiin, teemme sen koska haluamme mennä naimisiin, ei siksi että äiti/anoppi huutelee kylillä että susiparilla on jo lapsiakin eivätkä ymmärrä mennä naimisiin vaikka kaikki maksettais ja suunniteltais heidän puolesta..

He ovat tehneet tästä naimisiinmenosta sellaisen shown että olemme varanneet ajan maistraatista ja menemme salaa vihille ilman heitä.
..ja tosiaan, he saavat tietääkin asiasta vasta sitten kun "koko kylä on jo asian kuullut ennen heitä".
Ehkä sytytämme näin vaan entistä suuremman sodan, mutta en enää tiedä mitä tehdä heidän kanssaan.. =(

Kyllä mä teinä menisin salaa naimisiin, mitä sen on väliä mitä puhuvat ja ajattelevat :hug: Hyvä näpäytys heillekin, ja saavatpahan puheenaiheita lisää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Pohjantähdenalla:

Siis täsmälleen näin mekin tehtiin.

Me myös!!! En halunnut mitään hässäkkää ja säätämistä, sanoinkin mieheleni, että haluan SINUN kanssasi naimisiin, en sukusi!! Näin kärjistettynä siis :D

Kiitos teille kannustuksesta.

Olemme tosiaan jo varanneet ajan maistraatista eli päätös on tehty.. saa nähdä saammeko pidettyä asian omana tietonamme vai kuinka nopeasti möläytämme että naimisiin on nyt menty..

Vähän pelottaa (aikuista ihmistä!!!) että mitä perästä kuuluu..

Miten jotkut vanhemmat saavatkin istutettua lapsiinsa sellasta ns. herranpelkoa että ei edes kolmikymppisenä meinaa uskaltaa toimia omien arvojensa ja toiveidensa mukaisesti vaan haluaisi aina saada vanhempiensa siunauksen asialle kuin asialle.. tuntuu kurjalta vääntää kättä heidän kanssaan ja pahoittaa heidän mielensä omilla valinnoillaan..

tuntuu naurettavalle että on syyllinen olo ja tekisi mieli pyytää heiltä anteeksi kun tekee niin kuin itse kokee parhaaksi eikä niin kuin HE HALUAVAT meidän toimivan..

..siitä nimimerkki Säälittävä.. =(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos teille kannustuksesta.

Olemme tosiaan jo varanneet ajan maistraatista eli päätös on tehty.. saa nähdä saammeko pidettyä asian omana tietonamme vai kuinka nopeasti möläytämme että naimisiin on nyt menty..

Vähän pelottaa (aikuista ihmistä!!!) että mitä perästä kuuluu..

Miten jotkut vanhemmat saavatkin istutettua lapsiinsa sellasta ns. herranpelkoa että ei edes kolmikymppisenä meinaa uskaltaa toimia omien arvojensa ja toiveidensa mukaisesti vaan haluaisi aina saada vanhempiensa siunauksen asialle kuin asialle.. tuntuu kurjalta vääntää kättä heidän kanssaan ja pahoittaa heidän mielensä omilla valinnoillaan..

tuntuu naurettavalle että on syyllinen olo ja tekisi mieli pyytää heiltä anteeksi kun tekee niin kuin itse kokee parhaaksi eikä niin kuin HE HALUAVAT meidän toimivan..

..siitä nimimerkki Säälittävä.. =(

Tiedän mitä tarkoitat koska mun miehelläni ollut samanlaisia tuntemuksia ja hyvin samanlainen kasvatus kun annat ymmärtää omasi olleen. Minun kanssani pikkuhiljaa tullut kaltaisekseni mikä saa tietysti anoppini vihaamaan minua ja yhteistä lastamme. Voimia sinulle jos asiasta tulee vääntöä suvun kanssa :hug:

meillä oli hieman samanlainen ongelma naimisiin menemisen kanssa, mies ja minä haluttiin ihan pienet häät, anoppi oli toista mieltä, olisi tarvinut kutsua kaikki, ja varsinkin hänen kaikki 6 siskoa lapsineen ja lapsenlapsineen, ja anoppi olisi maksanutkin koko lystin. lopulta asiasta tuli niin iso riita että mies ilmoitti äitilleen että jos vielä asiaan puuttuu, me mennään salaa naimisiin. siihen loppui anopin painostamiset isoista häistä.

Me ollaan menty v. 2005 naimisiin maistraatissa. Sukulaiset ei sitä tiedä ja mulla on edelleen oma sukunimi. Kirkollinen siunaus järjestetään ensi kesänä jolloin vaihdan sitten sukunimenikin. Siihen asti jokainen saa luulla meidän elävän avoliitossa ja puhua naimisiin menosta ihan niin paljon kun haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma maa:
Me ollaan menty v. 2005 naimisiin maistraatissa. Sukulaiset ei sitä tiedä ja mulla on edelleen oma sukunimi. Kirkollinen siunaus järjestetään ensi kesänä jolloin vaihdan sitten sukunimenikin. Siihen asti jokainen saa luulla meidän elävän avoliitossa ja puhua naimisiin menosta ihan niin paljon kun haluaa.

Eikös muuten ole kummallista, että kun suku meuhkaa naimisiin menolla ja sen vakavuudella ja tärkeydellä, niin sitten kun onkin mennyt salaa naimisiin, he eivät sitä mistään huomaa!!!

Eli mikähän siinä sitten on niin tärkeää?? :whistle: ;)

Wau, salaa naimisiin vaan!!! Minä ja mieheni mentiin salaa naimisiin ja olen niin tyytyväinen siitä. Mulle tämä on toinen liitto, siihen ensimmäiseen painostettiin mun vanhempieni taholta... Ap, kun sukulaiset ottavat seuraavan kerran asian puheeksi, voit "vahingoniloisena" sanoa, että olette jo kyllä olleet jo jonkin aikaa naimisissa. Täytyy muistaa, että tämä on teidän oma elämä, oma parisuhde ja avioliitto. Onnea!!!

Meillä oli myös painostusta ja saman takia lykättiin asiaa, mutta mentiin tasan kk sitten kotona kahden todistajan läsnäollessa. Papi vihki, otettiin vähän veroja takasinpäin :D Voin suositella lämpimästi, kaikki saa ns hiljaiseksi eli edes vihkimisen jälkeen mihinkään ei mennyt ilmoitusta! Lämmin tilaisuus ja jäi hyvä mieli. Nyt kysyttäessä olen hymyillyt ja kysynyt että montako kertaa pitäisi, kun ollaan jo... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja RäpäRällä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma maa:

Eikös muuten ole kummallista, että kun suku meuhkaa naimisiin menolla ja sen vakavuudella ja tärkeydellä, niin sitten kun onkin mennyt salaa naimisiin, he eivät sitä mistään huomaa!!!

Eli mikähän siinä sitten on niin tärkeää?? :whistle: ;)

Juu, kyllähän nuo on ihmetelly, että mites mulla on kaksi kihlasormusta :)
Mutta, siis pointtihan nyt kuitenkin oli se, että vaikka naimisiin menee niin eihän se sukunimi välttämättä muutu. Ja jos/kun ei muutu niin mitäs sitä kukaan tietää onko naimisissa vai ei? Vai pitäiskö sen olla automaattista, että vihille mentäessä tuore vaimo tottakai ottaa miehen sukunimen? ;)