SUKSET 3-VUOTIAALLE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

johanna

Jäsen
25.03.2004
347
0
16
Millaiset sukset / suksipaketti tulisi hankkia kolmevuotiaalle menijälle ? joko erikseen monot...?
Olen ihan pihalla näistä ja rehellisesti ei kiinnostais tippaakaan kun itse inhoan hiihtoa yli kaiken.
Mutta lapsi on urheilija"miehiä" joten sukset hankitaan...siis millaiset ?

Meillä mummo osti aikoinaan 3vuotiaalle sellaiset sukset joihin kiinnitettiin kengät siteillä.Ei ollut siis erillisiä monoja.Siitä oli helppoa ottaa ja lähteä kävelemään jos hiihto ei kiinnostanut.Kun ei tarvinnut alkaa vaihtaa monoja tavallisiin kenkiin.
Suosittelen niitä teillekin ensimmäisiksi suksiksi.
Toivottavasti sait selityksestäni edes vähän selvää.

Minäkin suosittelen suksia ilman monoja eli tavallisiin talvikenkiin kiinnitettävillä siteillä. Yleisesti kaupoissa myynnissä olevissa suksissa on vain niin huonot remmisiteet, ettei niissä kenkä helposti pysy kiinni ja siten hiihtäminen voi olla yhtä tuskaa sekä lapselle että vanhemmille. Siksi me ostettiin pojalle nettikirppiksen kautta jousisiteelliset sukset, sellaiset joita oli ainakin vielä 80-luvulla kaikissa lasten ensisuksissa. Niissä pysyy kenkä kiinni ja lapsi pystyy harjoittelemaan hiihtämistä ilman jatkuvaa remmien kanssa taistelua. Eilen poika 2v3kk oli jo kokeillu suksia ja pitkän matkaa oli hiihtänyt/kävellyt sukset jalassa.

En itse kyllä suosittele noita kenkiin kiinnitettäviä suksia. Meillä oli alkuun sellaiset ja kyllä hermo meinasi monta kertaa mennä sekä lapsella että äidillä kun niitä kohmeisin sormin yritti kovassa pakkasessa taas paikalleen laittaa. Ja heti kun lapsi kaatui niin taas oli urakka edessä. Itse suosittelisin Fischerin suksia joissa pohja on suunniteltu niin ettei niitä tarvitse voidella ja pitävät silti pienissä mäissä, siteiksi sitten suosittelisin Rottefellan siteitä jotka on helppo vaikka lapsen itsensäkin avata ja laittaa kiinni. Monojakin on paria eri merkkiä näihin siteisiin, Alpinan koot ovat suuremmat ja levemmät ja Karhulla pienemmät ja kapeammat. Karhulla on vain hyvä noissa monoissa vetoketjullinen nauhojen suoja joten nauhat eivät ole koskaan paakkuuntuneet lumesta.

Hyvillä välineillä hiihto maistuu lapsestakin mukavemmalta ja siitä voi tulla mieleinen harrastus. En pilaisi lapsen innostusta huonoilla välineillä, hyviä kun löytyy myös kirpputorilta nykyään. Kannattaa käydä ensin kaupassa kuitenkin katsomassa että sitten tietää mitä kirpparilta etsii. Meillä molemmat lapset rakastavat hiihtämistä vaikka äiti pitkin hampain ladulle meneekin...

kannattaa huomioida, että ainakaan meillä KUOMAN talvikengät ei mahdu kenkiin kiinnitettävien suksien siteiden väliin. (en vain muista meidän suksien merkkiä.)

viime talvena meidän 2.5v hiihteli "kenkäsuksilla", silloin oli vain eri kengät jalassa. pari kertaa käytiin ladulla, mutta enimmäkseen siis pihassa. 2.5v ei jaksa kuitenkaan kauaa yhtä asiaa, niin sitten voi jatkaa muihin leikkeihin, eikä tarvi vaihtaa monoja pois.

Mä en kans suosittele remmisidesuksia. Hermot siinä todellakin menee.
Ihan siis kannattaa ostaa kunnon sukset siteellä ja monolla. Itse ostin Karhun remmisidesukset , mutta vaihdatin niihin kunnon Salomonin siteet. Näin siksi , että sain riittävän lyhyet sukset. Ensi sukset ovat siis hiihtäjän mittaiset. Kunnon välineillä hiihdon opettelu sujuu paljon paremmin kun huonoilla. Eihän harjoittelusta tule mitään jos sukset kokoajan irtoavat. Ja silloin menee myös kiinnostus ja into hiihtämiseen.
terv. Ex-kilpahiihtäjä :wave:

Meillä oli viime talvena käytössä remmisiteet, siis ne jotka laitetaan ihan omiin kenkiin, eikä ne minusta hankalat olleet ! Ihan näppärästi sain laitettua jalkaan ja otettua pois.
Siteen leveyttä pystyy säätämään, remmin paikkaa myös niin, että on taatusti sopivat. En muista kaatuiko, mutta jos kaatui, niin sukset pysyi kyllä jalassa, en ainakaan muista mitään epätoivosta remmin kiinnittelyä tms.
Viime vuonna tenava oli noin 2,5 v ja keskittyminen johonkin hiihtämiseen oli tosi vähäistä. Tänä talvena samat sukset menee edelleen.
Siteellä ja monolla olevat sukset hankin vasta sitten kun intoa on enemmän ja viitsii ladulla hiihtää. Viimeistään kouluun siis - nämä etelän talvet nimittän

En myöskään suosittele mitään remmivekottimia. Oikeat monot ja sukset, lapsi oppii hiihtämään heti oikealla tekniikalla ja innostus hiihtoon säilyy. Meillä 3v jaksoi viime talvena hiihtää jo pitkiä lenkkejä kanssani, kun oikeat varusteet. Hän huomasi heti, että hiihtämällä pääsee paljon pidemmälle ja nopeammin kuin kävelemällä =) . Reppuun pienet eväät mukaan, niin hiihtäminen on hauska, koko perheen yhteinen harrastus!

Olen kuullut tosi paljon huonoja kokemuksia just noista remmisuksista joten hommasimme jo viime talvena pojalle oikeat sukset ja monot joilla kävimme muutaman kerran harjoittelemassa. Olen kuullut, että nuo remmisukset eivät oikein kestä jalassa ja muitakin ongelmia on ollut. Moni sanoi minulle, että jos haluat lapsen oppivan oikeasti hiihtämään ja et halua sormet jäässä olla laittamassa koko ajan remmisiteitä kiinni niin hommaa oikeat sukset ja monot. Poika täyttää joulukuussa kolme ja kovasti hinkuu hiihtämään. Jos lapsi oppii kunnollisilla vehkeillä hiihtämisen se voi kiinnostaa lasta myös myöhemmällä iällä mutta jos homma ei onnistu huonojen vehkeiden vuoksi, hiihtäminen (tai mikä muu harrastus tahansa) saattaa tuntua ikävältä ja loppua juuri sen vuoksi.

No, meidän hiihdon tarpeisiin nuo remmisiteelliset ovat olleet ihan hyvät. Ei olla lapin matkaajia, ei himohiihtäjiä itsekään, ei entisiä kilpahiihtäjiä, vaan tavallisia tallaajia, jotka eteläsuomen vähälumisissa ja päivittäin vaihtelevissa lumioloissa eivät viitsi hötkyillä hiihtoladuille iltapimeällä työpäivän jälkeen...

Tänä talvena ei olla vielä hiihtoa ennätetty kokeilla, kun lunta no vielä niin vähän. Pulkkamäki vetää enemmän nyt, vaikka nurmikko vielä alta paistaa.

Olen lapsuuteni elänyt korkeuksilla, jossa hiihtää pystyi koko talvikauden, vehkeet oli mitä oli, mutta harrastus oli nautittavaa silti.
Hiihto loppui, kun nämä etelän talvet on semmosia, että pitäisi kytätä ikkunasta että milloin on mahdollista ja rynnätä tänään kun lunta on . Huomenna sitä ei välttämättä ole, eli jos ajattelee että tänään en jaksa hiihtää, ja tulee hyvä leffa, mutta huomenna sitten.. niin ei onnistukaan. Se spontaanius puuttuu, ja into hiipui ihan siitä johtuen. :\|

Mutta jos joku haluaa niitä kylmiä ja matalavartisia monoja nauhottaa lapsen jalkaan ja sitten käydään suksillä max puoli tuntia ja sitten taas vaihdetaan kengät ja kun on hetki tehty lumiukkoa, alkaa hiihto taas tuntua kivalta ja taas vaihdetaan kenkää... niin siitä vaan.. ;)

MInä laittelen remmejä, enkä edes sormet jäässä, kun ei täällä etelässä mitään paukkupakkaisa ikinä ole.

Yhteistyössä