Subway raskaana

Minäkin olen jostain lukenu, en kyllä yhtään muista mistä tosta meetvurstista että ei ole kypsää lihaa ja edellisessä raskaudessa en sitä syöny "raakana" eli pizzassa ja lämpösissä voileivissä söin enkä nytkään syö. Vau'kirjan vauvan odotus-kirjasessa on hyvä lista ruoka-aineista joita tulisi välttää esim. raaka liha (palvattu, graavattu, tartar) . Ja Suomessa kissoista noin 1% kantaa toksoa joten raa'asta lihasta ja huonosti pestyistä kasviksista sen tosiaan helpommin saa. Vaikka neuvolassa niistä kissoista vauhkotaan vähän liikaa. Esikoista kun odotin terkkari kirjoitti lähetteen verikokeisiin josta katottiin toi tokso jota en ole sairastanut. Myös keskenmenon jälkeen multa otettiin kaikki mahdolliset testit ja myös tietty se tokso enkä edelleenkään sitä ollut sairastanut. Koko elämäni olen kissojen kanssa ollut tekemisissä, nyt en kyllä sitä laatikkoa putsaile ollenkaan. Olen ennenkin lukenut että Italiassa tota toksoa esiintyy enemmän maaperässä kun Suomessa ja sen takia siellä ei niitä mansikoita saa syödä. Ja eikös Ranskassa myös testata tokso joka kuukausi? Ite en syö vältettäviä ruoka-aineita, minusta Suomessa on aika lyhyt lista mitä pitää välttää.

Huh huh, uskaltaakohan tässä enää vastata mihinkään, mutta kokeillaan onnistunko loukkaamatta asiasta ketään:

Yhdysvalloissa ja Englannissa yritettiin ajaa läpi virallinen suositus siitä, että tonnikalaa ei saisi syödä raskausaikana, koska se sisältää niin paljon elohopeaa ja myös muita raskasmetalleja. Vahvat kalastusteollisuuden lobbaajat saivat kuitenkin aikaan muutoksen suositukseen niin, että suositellaan syötäväksi korkeintaan 160g viikossa. Jos etsitten googlesta tuna, mercury pregnancy sanoilla, niin sieltä löytyy useita uutisia asiasta.

Jos haluaa syödä tonnikalaa, niin suositellaan yellow pin -tunaa, jossa on tutkitusti vähemmän elohopeaa kuin muissa tonnikalalajeissa.

NallePuh: myös Ranskassa ja Espanjassa tokso tutkitaan joka kuukausi, kun se on siellä niin yleinen. ja myös omasta mielestäni tuo kiellettyjen aineiden lista on Suomessa lyhyt muihin maihin verrattuna, myös siitä syystä, että täällä riskit esim. toksoon todellakin ovat pienemmät kuin muualla Euroopassa. Itsekin syön huolettomammin Suomessa käydessäni, Italiassa en kuvittelisikaan syöväni Subin salaattia, jos siellä Subway ketju olisi.

Mpa: eikö noita siis mitään tutkita Suomessa ihan automaattisesti raskausaikana? Siis kun mulla on Italiassa tutkittu kaikki rokot ja sytomegalovirus ja tokso testataan joka kuukausi, vaikka olen kaiken lisäksi jo sairastanut sytomegaloviruksen. Itse asiassa mulle määrättiin kaikki nämä testit heti, kun sanoin gynelle,että aiomme yrittää lasta. Ja tietty HIV, herpekset ja muut. On se vaan kumma, kuinka eri maissa on niin erilaiset käytännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Ihan rehellisesti voin sanoa, etti tarkoitukseni ollut loukata ketään tai mennä henkilökohtaisuuksiin, joka sen sijaan on muutamilla palstalaisilla ollut lempihuvina jo tuolta kuumeilu-osastolta lähtien. Sitä voi itse kukin miettiä omaa tapaansa kirjoittaa mielipiteitään, ja onpa täällä sellaisiakin, jotka tuntuvat suorastaan haastavan riitaa :eek: Itse en todellakaan halua haastaa riitaa kenenkään kanssa, yritän miettiä kirjallista ilmaisuani tulevaisuudessa tarkemmin, kun niin moni näyttää asiasta mielensä pahoittaneen (mikä ei ollut tarkoitukseni, olen selvästikin liian tottunut eurooppalaiseen väittelykulttuuriin, enkä aina muista, kuinka Suomessa on tapana ilmaista asioita), mutta samanlaista itsetutkiskelua suosittelen myös muutamille muille töksäyttelijöille ;)
Tässäpä sitä on oikeasti meille kaikille muistettavaa ja sisäistettävää.

Jos joku meistä odottajista haluaa jotain määrättyä ruoka-ainetta syödä niin suotakoon se hänelle ilman saarnoja. Ja sama toisinpäin jos joku ei halua ottaa suupalallistakaan metwurstia niin suotakoon se ratkaisu hänelle ilman saarnoja.
Asiat tuppaavat mennä perille ihan yhdellä lukemisella joten siitä jatkuvasta toistamisesta ja linkittelystä milloin mihinkin sivustoille niin voitaisiin kait luopua ja keskittyä ennemminkin tukemaan toisia.
Tuolla Mitäs Nyt-osiossa on tuota loan heittoa ihan tarpeeksi joten siellä voi jokainen toteuttaa sitä kaikki tietävän-roolia jos mieli tekee.

Ja tämän kaiken kirjoitin ihan vain hyvällä, sillä minulla ei ole mitään intressiä saada toiselle pahaa mieltä tekstilläni.

Pistämpäs minäkin lusikkani soppaan :D Mitä teille on sanottu sushin vaaroista? Siis raakaa kalaa ei kai melkeen kenenkään mielestä saa syödä, mutta varsin erilaisia kiellon syitä olen kuullut liittyen merilevään ja rapuihin (jotka on siis keitetty). Merilevässä kai raudan yliannostuksen vaara? Toisaalta lisärautaa tyrkytetään neuvolassa heti kun hemoglobiini laskee. Tietääkö joku, mitä Japanissa raskaana olevat naiset syö? Ja muut, jotka näkevät sushista päiväunia :p

Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Mpa: eikö noita siis mitään tutkita Suomessa ihan automaattisesti raskausaikana? Siis kun mulla on Italiassa tutkittu kaikki rokot ja sytomegalovirus ja tokso testataan joka kuukausi, vaikka olen kaiken lisäksi jo sairastanut sytomegaloviruksen. Itse asiassa mulle määrättiin kaikki nämä testit heti, kun sanoin gynelle,että aiomme yrittää lasta. Ja tietty HIV, herpekset ja muut. On se vaan kumma, kuinka eri maissa on niin erilaiset käytännöt.
Ei tutkita. Minulta tutkittiin keskenmenon jälkeen (kaksoset oli kuolleet kohtuun rv18+6) ja olen sairastanut joskus parvorokon ja sytomegaloviruksen. Tossa paperissa lukee ton sytomegaloviruksen kohdalla että sopii vanhaan CMV-immuniteettiin mutta ei poissulje reakvtiaatiota eli voi kai tulla aktiivikseksi uudestaan eikä reinfektiota eli siis voi uusiutua, näin ymmärsin? Täällä testataan HIV ja oisko hepatiitti ja mikäs se yks oli, en nyt muista.

Mihinhän mun viesti katos...

Mä en oo koskaan ajatellut, että salami ois vaan kylmäsavustettu :eek: tai kinkku... Oon vaan kuullut, että leikkeleet pitää syödä mahd tuoreena.

Tietysti kannattaa vaarallisia juttuja vältellä, mutta musta ei ainakaan ole siihen, että vältän kaikkea. Mä haluan yhä käydä ravintolassa syömässä ja tilata siellä salaattia vaikkakaan en voi olla varma siitä, miten hyvin se on pesty tai jotain ihanaa pastaa, vaikka en voikaan olla täysin varma mitä kastikkeessa on. Enhän mä voisi tilata ravintolassa juuri mitään, jos miettisin, että onko varmasti KAIKKI "sallittua". No, nyt mut voi haukkua itsekkääksi ja huonoksi äidiksi, ois varmaan pitänyt olla 9kk syömättä missään muualla kuin kotona itse tehtyä ruokaa :D

Niin ja tosta majoneesista niin eikös se kananmuna ole pastöroitu eli tappaa mahdollisen salmonellan. Ainakin kaupassa myytävissä majoneeseissa ja perunasalaatissa olevassa majoneesissa näin lukee. En sitten tiedä noista grillien yms. omista.

Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
No nyt meni sitten nämäkin yöunet :| Eikä juuri naurata, muutenkin oon stressannut kaikkee mahdollista, nyt sitten huomaan syöneeni paljon sellasta mitä en tienyt että ois pit'nyt välttää... :/
Älä turhaan stressaa kun se ei mitään auta. Ja aika pienet kai noi riskit kuitenkin on. Ite en kuitenkaan ajattele ikinä niin että ei nyt mulle mitään satu kun voi sattua mut ei pidä silti stressata.
:hug:

Mun mielestä varovaisuus ruoan suhteen on tosi luonnollista. Itse syön melkein mitä vaan, vältän tiettyjä ruoka-aineita, mutta en ihan kaikkea. Keskenmenon jälkeen varmaan monilla mieli muuttuu ruokajuttujen kanssa - kun odotin toksoplasmoosi-, listeria- ym tutkimustuloksia, niin pakostakin mietin kaikkia Italiassa syömiäni vihanneksi, salaatteja ym...... Ei käynyt mielessäkään toksoplasmoosi silloin eli kiitos Lentoemo varoituksesta, muistan kun vierailen seuraavan kerran saapasmaassa!

Mä en myöskään tarkoittanut loukata ketään, joten anteeksi jos joku loukkaantui! Ja tosi hyvä kun tietoa on.. esim. nyt kun tiedän, että metvurstia ei saisi syödä, niin kaupassa valitsen sen tilalle jotain toista tuotetta leivän päälle, kun tuo riski on aika helppo välttää :). Mutta tosiaan, minua harmittaa se, jos joku odottaja stressaa itsensä hengiltä aiemmin syödyn metvurstin, majoneesin tms. takia.. riski kuitenkin on niin minimaalinen, että tuskin on syytä huoleen -> jatkossa voi valita kuitenkin toisin. Riski on varmaankin samaa luokkaa kuin jäädä auton alle (?), joten tässä varmaankin syy, miksi neuvolassa ei niin tarkkaan käydä läpi jokaista todella pientä riskiä. Minulle ainakin sanottiin neuvolassa, että "maalaisjärkeä saa käyttää" ruokalistan ohella. Tosiaan ravintolassakaan olisi aika vaikea ruokailla, jos haluaa 100% välttää kaikkia riskejä (tuskin pääsee keittiöön seuraamaan valmistustapoja tai voi olla varma kylmäketjusta jne..).

mietittyäni tuota ruokapuolta, totesin että jos kuten jivekin tuossa edellä, että jos haluaa mahdollisimman aukottomasti noudattaa kaikki suosituksia raskausaikana, niin oikeastaan ei voisi syödä missään muualla kuin kotona. Koska esim. ravintoloissa ei sinulla ole mitään takeita tuotteiden käsittelystä ja säilytyksestä, samoin kylässä! Tai työpaikkaruokalassa tms. Ruokamyrkytyksiltä ei esim. voi kokonaan välttyä, mitenkään! myös kaupassa on voitu säilyttää jotain tuotetta liian kauan lämpimässä...varma ei voi koskaan olla.

Mutta joo, ehkä kanssa luotan maalaisjärkeeni, millä menty tähänkin saakka.

Pitkään mietin kannattaako tähän juttuun nyt puuttua, mutta puutunpa silti.

En tuntenut omassa sydämessäni vihlaisua kun luin lentoemon ekoja juttuja. Ihmettelin jopa kun yhtäkkiä luin siihen tullutta palautevyöry syyllistämisestä. Tajusinpa, että syön itse vähän lihaa (mieheni on kasvissyöjä) ja en myöskään polta. En kokenut lentoemon juttua ollenkaan syyllistävänä, varmaan koska en huolestunut hänen mielipiteestään. Kiitollinen olen kyllä, että hän tuo meidän tietoon omat kokemuksensa. Rakastan Italian ja Espanjan menuja, mutta olen miettinyt itsekin kannattaako syödä esim. alkupaloja, jotka on saattanut maata lämmössä jo hetken aikaa. Varsinkin ilmakuivatun kinkun kanssa olisin varovainen, tuorejuustojen sekä jäätelön.

Kyllä mä muuten stressaan ruuasta todella paljon. Olet helmi aivan oikeassa. Tunnen päivittäin syyllisyyttä, kun joudun käymään lounaalla ulkona lähes joka päivä. Ravintolaruuista kun ei koskaan voi olla varma. Herran hallussa nämä asiat on loppupeleissä. Onneksi meillä Suomessa on kuitenkin todella harvoin selviä puutteita tai epidemioita ruokatalojen johdosta (kun vertaa esim siihen kamalaan Italian mozzarella-uutiseen tänä syksynä).

Saanko hämmentää soppaa minäkin?

Tässä olen mietiskellyt, että kun sulatejuustoahan ei saa syödä ja esim paketoidut aamupalajuustothan on sulatejuustoa, niin miten on vastaavan cheddar juuston laita?!

Kun semmosta juustoahan laitetaan ainakin hampurilaispaikoissa ja eikö myös Subissa leipien väliin? Miten olette suhtautuneet niihin?

:/

Pakko ottaa kantaa...
Ite en oo mikään stressaaja luonne enkä oo myöskään nyt raskausaikana liikaa päätäni vaivannut syömisellä...käyttänyt ihan maalaisjärkeä...eli majoneesia, salamia yms. olen syönyt...mutta raa-at kalat ja sen sellaset olen jättänyt pois...
Jos nyt miettii tota listeriaakin niin kuinka monta tapausta tiedätte noin yleisesti??!! Itse en yhtään...eli ei nyt oo mikään yleisin asia mihin sairastutaan.
On niitä terveitä lapsia syntynyt ennenkin ilman älytöntä vouhkaamista ruuasta...
Ja sit vielä...useesti pidetään kauheeta kirjaa syömisestä mutta vedetään esim. röökiä raskausaikana...joka nyt on varmasti haitallisempaa sikiolle kun joku salami...
Mutta olen samaa mieltä että jokainen tekee niinkuin hyvältä itse tuntee!!

Tilluri tuosta sulatejuustosta. Kun mun käsittääkseni sitä saa syödä, sillä se ei ole tuorejuustoa. :xmas: (no juu, olin sitten väärässä metestäkin)

Mutta siis kesällä tuota etsin netistä ja löysin, et sulatejuusto tehdään ihan juustosta, joka sulatetaan (eli kuumennetaan). Eli siis se ois sitten riittävästi kuumennettua? En tosin voi kertoa nyt ihan varmasti, sillä tein silloin vain sen pikaselvityksen kuin sain tilapäisen mielenhäiriön ja meinasin sitä alkaa syömään. Mutta tilanne korjaantui itsestään ja sen jälkeen asia ei enää koskenutkaan mua.. :whistle:

Mut kuukkeloipa itse tuota sulatejuuston valmistusmenetelmää ja katso tuutko samaan tulokseen kuin mä. :)

:LOL: :LOL: :LOL: sain kyl päivän naurut kun luin tätä ketjua!
Kyllä teijän elämä ja raskaus-aika varsinkin taitaa olla vaikeeta :)
Maalaisjärki käteen hyvät kanssa odottajat!

Kyselkää mielummin neuvolasta ammatti ihmiseltä kuin stressaatte täällä tavan tallaajien päätelmistä!

TONNIKALASTA vielä sanoisin että PURKKITONNIKALA on sallittu, kalatiskin tonnikala EI.

Alkuperäinen kirjoittaja niinuska:
Pitkään mietin kannattaako tähän juttuun nyt puuttua, mutta puutunpa silti.

En tuntenut omassa sydämessäni vihlaisua kun luin lentoemon ekoja juttuja. Ihmettelin jopa kun yhtäkkiä luin siihen tullutta palautevyöry syyllistämisestä. Tajusinpa, että syön itse vähän lihaa (mieheni on kasvissyöjä) ja en myöskään polta. En kokenut lentoemon juttua ollenkaan syyllistävänä, varmaan koska en huolestunut hänen mielipiteestään.
Ehkäpä "määrittelet itse, mikä on riittävän hyvää vauvallesi"-tyyliset lauseet herättää närää, kun kyse on niin herkästä asiasta kuin odotus ja äitiys. Lisäksi kun kyseessä on asia, jonka riskejä on vaikea kokonaan poistaa -> pitääkö vauvaa arvossa eniten se, joka ei koskaan syö ravintolassa jne.. ? Asiat voi sanoa monella tavalla. Varmaan kaikki haluaa parasta vauvalleen.

No jaa...ajattelin että tämä on paikka jossa tota juusto juttua voi kysyä. :ashamed:

Eka neuvola-aika on vasta viikolla 12, joten sinne asti en viitsi kaikkia kysymyksiä jättää. Neuvola-aikaa varatessa oli neuvolantäti tavotettavissa vasta 4 päivän kuluttua, joten jos he ovat niin kiireisiä, niin en viitsi sinne jokaisesta pienestä asiasta soitella. Kyse kun ei tosiaan oo mistään vakavasta. Oon syönyt ja aion syödäkkin oman tulkintani mukaan. Kiinnostaa vaan tietää miten muut tämän ovat tulkinneet.

Tiedän että pastöroiduista maidoista tehtyjä voi syödä ja pastoröimattomista maidoista tehdyt jutut pitää kuumentaa kunnolla. Ainakin aamupala sulatejuusto ei ole tehty pastöroidusta, niin ajattelin onko kukaan lukenut cheddar juuston tuoteselostetta.

Mäkkärin tiskillä asiaa on ihan turha kysyä. Kerran kysyin että onko heidän dippikastikkeensa majoneesipohjaisia ja myyjä ei tiennyt mitä se tarkoittaa vaikka aikani yritin selittää. :LOL:

Yhteistyössä