Subway raskaana

Miracle-pieni, kyllä niitä km:iä vain oli enemmän silloin aikoinaan. Suomessa on nyt yksi maailman alhaisimmista syntyvyyskuolleisuuksista, mutta ei todellakaan ollut silloin isoäidin aikoina, kun syötiin/juotiin/poltettiin mitä sattuu... Suomessa on hieno neuvolajärjestelmä, mutta ei sekään ihan aukoton ole.

Mutta kuten sanottua, jokainen äiti päättää itse mitä syö. Mutta itse ainakin teen mieluummin päätökseni mahdollisimman informoituna, ja olen erittäin kiitollinen niille palstalaisille, joilla on ollut paljon tärkeää teitoa annettavana.

LEP: no sen tokson voi testauttaa itse maksamalla, jos haluaa.

Se, että naisesta tulee hysteerinen raskauden aikana, on ollut luonnon tapa varmistaa jälkeläisen hengissäsäilyminen myös raskauden jälkeen. Kun hiiriltä on poistettu ns. pelkogeeni raskausaikana, eivät he enää osanneet suojella poikasiaan raskauden jälkeenkään, niin että kyllä tällä "hysterialla" on ihan biologinenkin syy.

Ei kenenkään kannata uniaan menettää jonkun metwurstinpalan vuoksi, mutta omasta mielestäni ei ole mitenkään kauhea uhraus, vaikka sen sitten loppuraskauden ajaksi varmuuden vuoksi jättäisikin pois. Mutta kuten sanottua, jokainen päättäköön itse omista syömisistään, itse vain olen kiitollinen, jos saan tästäkin aiheesta uusia tietoja, ja varmaan siksi kuvittelen, että niin ovat kaikki muutkin raskaana olevat. ;)

Pitää kyl sanoa että Suomessa mä en oo havainnu minkään sortin tokso-hysteriaa. Neuvolassa on puhuttu siitä kissanhiekasta enimmäkseen ja ilmeisesti niissä tapauksissa niitä testaillaan. Kaloista on puhuttu mutta missään vaiheessa ei ole lihasta ollu mainintaa, ei ekassa raskaudessa eikä tässä. Ite oon toki siitä kyselly neuvolassa mutta siitä on puhuttu siihen tyyliin ettei todellakaan kannata olla peloissaa että on todella epätodennäköistä että sen saisi jos ei ole kissahiekkojen kanssa tekemisissä. Ehkä ois pitäny kyseenalaistaa se täti mutta en oo osannu :ashamed: Eikä oo missää vaiheessa tullu mieleenkään alkaa ite testauttamaan sitä koska se ei ole minkäänlaista hysteriaa luonu meikäläisen osalta että oisin sitä osannu ees pelätä.

Anno: ulkomailla korostetaan aina sitä, että suurin riski tokson saamisessa ei suinkaan ole kissa, vaan raaka liha! Esim. sisäkissojen on melkein mahdotonta saada toksoplasmoosia, ja ulkokissojenkin kohdalla pitäisi vedellä kissankakkaa suuhunsa tai työntää sitä silmiin/nenään, että sen tartunnan saisi.

Suomessa ei juuri harrasteta raa'an lihan syöntiä, varmaan siitä johtuu, ettei siitä juuri puhuta. Muissa maissa raaa'an lihan (parmankinkku, salami jne.) syönti on paljon yleisempää. Italiassa ei voi syödä edes salaattia ravintolassa, kun myös raaoissa kasviksissa on iso toksoriski (Keski- ja Etelä-Euroopassa toksoplasmoosi on erittäin yleinen maaperässä ja kasteluvedessä ja paikoin jopa 80% väestöstä on saanut tartunnan), eikä tiedä, kuinka salaatti on ravintolassa pesty. Samoin hedelmät on aina kuorittava, ja esim. Italiassa ei saisi syödä edes mansikoita, kun niihin on voinut joutua multaa, ja niitä on tosi vaikea pestä.

Mulla oli lähinnä pointtina se, että en ole varma, olenko esim. putsannut ruokavälineet ja tasot "tarpeeksi hyvin" enkä tiedä, onko terassilla olleessa salaatissa vieraillut toksoa kantava kärpänen (riski minimaalinen mutta siis teoriassa mahdollinen) ja olen vieraillut äitini luona, jossa on kaksi kissaa ja palvikinkkua olen syönyt (tietämättä riskeistä, neuvolassa tai lapuissa ei todellakaan lukenut tuollaista) jne.. Siihen toki voi vaikuttaa, syökö tietoisesti jotain, mikä on riskaabelia. Toisaalta riskit on ilmeisesti niin pieniä, ettei neuvoloissakaan valisteta kaikista pienen riskin elintarvikkeista.

On se kyl jännä miten eri paikoissa painotetaan eri asioita :D Tosin riskit on erilaiset eri paikoissa :) Ja tuntuu että ohjeistuksen vaihtelee jo Suomessaki eri kaupunkien neuvoloiden välillä :D No mä en ollu koskaan ajatellu meetwurstia raakana lihana, ja koska siitä oon erikseen kysyny neuvolasta ja saanu sille siunauksen niin jatkan sen syömistä jos mieli tekee :) Onneks ei kamalasti tee mieli, jos tässä raskaudessa selviäis pienemmällä turvotuksella :) Raaka kala ja raaka liha on ollu itsestään selvyys että en niitä nauti. Vaikka pitää kyllä sanoa että olin vähä katkera miehen medium pihvistä viikonloppuna ravintolassa :p

edelleenkään suomalaiset meetvurstit ym ei mielestäni ole raakoja. ei sillä, itse en edes pidä niistä mutta mä en ymmärrä tuommoista hysterisointia.

"Kestomakkarat kylmäsavustetaan

Kestomakkaroiden eli meetvurstien valmistuksessa makkaramassaan lisätään maitohappobakteereita. Ne saavat aikaan maitohappokäymisen ja antavat makua.

Kestomakkarat kypsennetään savustamalla huoneenomaisessa tilassa, jonka lämpötila on noin +20 astetta. Näin alhaisessa lämpötilassa savustamista kutsutaan kylmäsavustamiseksi. Useita viikkoja kestävä savustus saadaan aikaan johtamalla kypsennystilaan savua. Savustuksen aikana makkaroista haihtuu vettä ja niihin kehittyy kestomakkaroille tyypillinen maku ja rakenne. Erilaisia meetvursteja ovat lyypekkiläinen, kotimainen, venäläinen ja kytösavumeetvurstit sekä salami."

http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/0/1b9e2ed73506d693c225654b0050546b?OpenDocument

Hei ihan nyt sen enempää hysteriaa lietsomatta (ja itsekin tosiaan olen sitä metteä syönyt. :xmas: ) tuossa linkissä, jonka aikaisemmin laitoin (tuolla ykkössivulla) joku oli kysynyt asiaa suoraan HK:lta ja he itse sanoivat, että riski on erittäin pieni, mutta mahdollinen. Siinä käytetään enimmäkseen pakastettua lihaa (mikä tappaa tokson), mutta lisätään myös tuoretta lihaa, jota ei kuumenneta tarpeeksi, jotta tokso varmasti kuolisi. Mutta suomalaisessa karjassa sitä esiintyy vähän, koska karjaa testataan niin paljon.

Eli joo, riski on, mutta pieni. Jokaisen oma asia ottaako sen riskin vai en. Mulla ei ole käynyt mielessäkään, et toi ois "raakaa" lihaa ja surutta metteä vetänyt. Mut omille hermoille ei käy syödä sitä enää...

Ja joo, totta sekin, että kaikkea ei voi välttää vaikka kuinka yrittäisi. ...mut tämä tahtoo edes yrittää... :snotty: Ja mpa mä kun just luin jostain, et pähkinöitä nimenomaan suositeltiin raskaanaoleville, kun niissä on hyviä rasvoja. :xmas: No joo. Tieto näköjään todellakin lisää tuskaa...

Alkuperäinen kirjoittaja mpa:
Joo ei täällä Suomessa todellakaan ole varoitettu salamista vaikka taitaa olla aika monen perheen vakioleivänpäällystä. Neuvolasta saaduissa listoissa mainittiin pehmeät juustot, alkoholi, tupakka, kahvi ja salmiakki. Sitten kasviksista juuri se, että ovat pestyjä ja kuorittuja ja tietyt kalat joita välttää.
Makeutusaineista kiellettiin sakariini ja syklamaatti mutta ei mainittu mm. niiden E-koodeja. Jäi ihan oman hakemisen varaan että tuli huomattua mm. perunasalaattien sisältävän toista (en nyt muista kumpaa..).
Lentoemon kannattaa tosiaan ehkä hieman miettiä miten asioista sanoo. Itse en kuitenkaan ole sitä mieltä että Italian terveydenhuollossa olisi absoluuttinen totuus, pikemminkin pitäisin suomalaista terveydenhuoltoa edistyneempänä... Siellä on varmasti myös asioita joita ei käsitellä vaikka ne täällä ovat rutiinia.
Raskausaika on todella murehtimisen täyteistä... Ensinnäkin saa pelätä kaikki parvorokot, sytomegalot, vesirokot (vaikka sairastanutkin), ulkomailta tuodut tuhkarokot, vihurirokot, muut mahdolliset ja mahdottomat virukset, Borrelioosit ym.
Sitten kun on lopettanut kaikki itsestään selvästi haittoja aiheuttavat kuten alkoholin (en ole tupakoinut) ja katsoo tarkkaan, ettei syö mitään neuvolan kiellettyjen listalta niin sitten alkaa tulla tasaiseen tahtiin hajanaista tietoa kaikesta mitä on tietämättään jo tehnyt väärin. En mm. tiennyt että pähkinöitä ei saisi syödä (jokin proteaasiestäjäjuttu..), tonnikalakin on kiellettyä, meetvurstiakin meni hyvällä ruokahalulla kun luulin sen olevan kypsennettyä... Voi luoja! Miten muka voi kaikkea osata välttää jos ei tietoa ole edes neuvolassa niin paljoa, että kattavaa listaa voisi saada aikaiseksi.
Matkustelukaan ei suositella raskaana oleville tartuntatautien sekä tapaturmariskien vuoksi.
Kosmetiikka mietityttää: peikkona en voi töihin mennä mutta voinko esim. käyttää Biothermin kasvovoidetta joka sisältää Gonseng-uutetta?!?! Ym. Ym. Ym. :headwall:
Ymmärrän fiilikset ihan täysin. Enkä minäkään pitänyt tuosta Lentoemon tavasta ilmaista mielipiteensä. Näkemyksen voi kertoa monella tavalla/moneen sävyyn. Joistakin teksteistä voi saada kuvan, että aivan kuin toisin tekevät ei arvostaisi vauvaansa tms.. väitän että 99% täällä palstailevista kuitenkin toivoo vauvan olevan mahdollisimman terve :) .

Paukkulille tiedoksi, että kylmäsavustus ei todellakaan tapa toksoplasmoosia, vaan meetwurstia on siksi pidettävä ns. huonosti kypsennettynä lihana. tuossa pieni linkki http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00619&p_teos=dlk&p_selaus=.

Meillä on Italiassa naapurissa ilmeisesti juuri toksoplasmoosista vakavan kehitysvamman saanut tyttö, jonka kehitysvamma havaittiin vasta 8 kuukauden iässä. Varmaan juuri tästä syystä olen ollut tosi tarkka juuri tästä toksosta, se on Italiassa suurin yksittäinen kehitysvammojen aiheuttaja. Eihän tuollaisia asioita osaa ajatella, ellei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta kun itselläni on, niin siksi "saarnaan" aiheesta ärsyttävän paljon.

Ei prkl, niitten pitäisi antaa neuvolasta sellainen paperi, missä on ne ruuat joita SAA syödä. Mä oon vetänyt metukkaa vaikka kuinka paljon ja majoneesia myös ainakin pari kertaa. Ja Subissa ihan kaikkea. Siis eihän tässä saa syödä enää mitään! Puuroa vaan. Voi jee.

Mä oon Annon kanssa samoilla linjoilla, että jos se olisi niin iso tokso riski noissa, niin miksi niistä ei sitten neuvolassa varotettaisi? Suomessa on kuitenkin aika paljon puhtaampaa ruokaa kun Etelä-Euroopassa, että ehkäpä täällä tuo toksoriski ON paljon pienempi.

Paukkuli laita googleen hakuun toksoplasmoosi oireet, niin saat monta juttua siitä. ...siis niitä vähän luotettavampiakin kuin keskustelupalstat. Ei siitä muuten kai olekaan niin haittaa, mutta raskauden aikana voi olla.

Ei se mette raakaa ole, mutta raskauden kannalta ilmeisesti riittämättömästi kypsennettyä.

Ja ihan näin kaikille: mä en usko, että kukaan tällä palstalla palstaileva on kovin hällä väliä -asenteella missään siinä, mitä vauvaansa kohtaan tulee. Siis siksihän täällä palstaillaan: meitä kiinnostaa kaikki raskauteen liittyvät asiat ...ja yleensä just siks, jotta sitten osataan toimia vauvojamme kohtaan oikein. Joten syyllistämiset sikseen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Anno:
Alkuperäinen kirjoittaja Paukkuli:
mutta mahtaako nämä olla taas sitä luokkaa että todennäköisemmin jäät auton alle. parempi siis pysyä kotona tiukasti sisällä
No näin mulle sanottiin neuvolassa....
Mä kans vähän veikkaan, että näin voi olla. Siis... kun mitä tahansahan voi käydä, pumpulissa ei voi elää.

Mut meitä raskaanaolevia on hemmetin helppo saada huolestumaan. :xmas:

Ihan rehellisesti voin sanoa, etti tarkoitukseni ollut loukata ketään tai mennä henkilökohtaisuuksiin, joka sen sijaan on muutamilla palstalaisilla ollut lempihuvina jo tuolta kuumeilu-osastolta lähtien. Sitä voi itse kukin miettiä omaa tapaansa kirjoittaa mielipiteitään, ja onpa täällä sellaisiakin, jotka tuntuvat suorastaan haastavan riitaa :eek: Itse en todellakaan halua haastaa riitaa kenenkään kanssa, yritän miettiä kirjallista ilmaisuani tulevaisuudessa tarkemmin, kun niin moni näyttää asiasta mielensä pahoittaneen (mikä ei ollut tarkoitukseni, olen selvästikin liian tottunut eurooppalaiseen väittelykulttuuriin, enkä aina muista, kuinka Suomessa on tapana ilmaista asioita), mutta samanlaista itsetutkiskelua suosittelen myös muutamille muille töksäyttelijöille ;)

Yhteistyössä