Subway raskaana

Cristiina, Kyllä on terveitä lapsia syntynyt ennenkin ilman vouhkaamista. Se on varmaan yleisin mielipide varsinkin niillä, joilla on aina kaikki mennyt hyvin. KM:n kokeneet ovat monesti herkempiä ja riskin aiheuttama pelko tekee paljon varovaisemmaksi. Silloin herää kysymyksiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin, olisinko voinut olla tarkempi. Edelleen nämä asiat ovat viime kädessä kohtalon varassa, mutta ainakin minä kiinnitän tarkemmin huomioita näihin ruoka-asioihin just siks.

Listeria on harvinainen, mutta lievemmillään tartuntaa ei terve ihminen edes tiedä saaneensa. Aikuisen ihmisen oireet voivat niinkin pienet kuin normaali flunssa, kuumeilu, vatsa sekaisin tai vaan päänsärkyä. Listeria voi olla myös täysin oireeton äidille, mutta alkio ja sikiö menehtyy siihen lähes aina.

Jive-:
[/quote]

Ehkäpä "määrittelet itse, mikä on riittävän hyvää vauvallesi"-tyyliset lauseet herättää närää, kun kyse on niin herkästä asiasta kuin odotus ja äitiys. Lisäksi kun kyseessä on asia, jonka riskejä on vaikea kokonaan poistaa -> pitääkö vauvaa arvossa eniten se, joka ei koskaan syö ravintolassa jne.. ? Asiat voi sanoa monella tavalla. Varmaan kaikki haluaa parasta vauvalleen. [/quote]

Jive, olet aivan oikeassa. Ymmärrän nyt kuinka olette asian nähneet. Nää on niin henkilökohtaisia juttuja, että näistä on tosiaan vaikea kirjoittaa, niin että miellyttää kaikkia. Jokaisella on omat paheensa, kun jokut äidit polttaa, mä syön ulkona, joku taas jotain muuta.

niinuskaitselläni ei ole ollut ihan helppoa ja yksinkertaista tämä raskaaksi tuleminen ja siitä huolimatta ajattelen että nykyään vuohkataan aivan liikaa tuosta raskaus ajan ruokavaliosta.
Esimerkiksi kauhea paasaminen listeriasta jota kuitenkin hyvin harvoin tulee vastaan voi saada aroille ja stressaantuneille odottajille turhaa pään vaivaa...enkä tarkoita sitä että asiasta pitäis vaieta...

Mä oon kans aika pitkälti sillä linjalla että terve maalaisjärki mukana näissä asioissa. Suurempi vaara vauvalle on varmaa se stressistä johtuva verenpaineen nousu kun joku sairastuminen ruoka-aineesta. Ja tällä 8 kk:n kokemuksella äitinä olosta, niin niitä stressin aiheita tulee ihan riittämiin sitten kun se lapsi on ulkona ja silloinki kannattaa muistaa se terve maalaisjärki... Tosin kyllä mä huomaan että tässä toisessa raskaudessa en niin paljoa noita asioita mieti edes kuin mitä ekassa ja sillo tuli varmistettua neuvolassa kaikki mitä mietitytti ja elän niiden oppien mukaan tälläki kertaa...

Nimra
:LOL: Kerrassaan ketju tämäkin - Mä olen täällä kyllä huoletta syönyt metua ja tein eräänä päivän currymajoneesilla maustetusta tonnikalasta (purkissa) pastan :p Ja olen kyllä syönyt kaiken maailman vihanneksia ja hedelmiä... enkä ole niitä kyllä joka kerta ees pessy :( kun ei niitä muista!!! kun en sellaista tee yleensäkään :( Olen kokenut aiemmin 2 km:a ja hoidan samalla perheemme kissaa.. josta voi myös tuon tokson saada, mutta eihän tässä kukaan syö purkki kaupalla ja pötkö kerrallaan jotain makkaraa, joten en usko, että näistä tosiaan saisi toksoa...ja voihan se saadakin, mutta aina voi tosiaan tarkistuttaa. Minua itseäni on ihmetyttänyt jo kauan, kun jokapaikassa isketään lappuja ja tietoja että nyt et sitten ainakaan näitä syö ja muista ettet kovin tee ja touhua...ja muista nyt ettet sitten liikaa haistele sitä ja tätä.. Mulla on raskaudenajan diabetes ja siinäkin saa jo hermoilla tyylillä, että söinköhän nyt yhden vai kaksi riisinjyvää liikaa :LOL: Eikö tällainen kannattaisi jättää omaan arvoonsa, että mitään ei saa syödä, tehdä eikä haistaa. Toki asiasta voi sanoa, mutta tosiaan tuo turha "lietsominen" asioilla joihin voi olla mahdollsuus niin en kuitenkaan pelottelisi ihmisiä :( Tuntuu vaan itselle pahalta, kun kaikkensa yrittää ja aina tulee joku asia minkä on "tehnyt väärin".. esim syönyt metua.. ? Minulla on nyt viikkoja kohta 31 ja ihan hyvin on mennyt kun olen maalaisjärjellä elänyt :D Enkä tosiaan usko, että KUKAAN meistä haluaa pahaa vauvalleen, eikä jonkun metun syöminen varmaan ole lapselle kuitekaan mikään "tappotuomio" tai en usko, että kukaan sitä tahallaan tekee. Kaikkea varmasti saa syödä, kun syö järkevästi ja terveellisesti eikä mätä päivässä pötköllistä metua ja iltapalalla syö pelkkiä majoneesitippoja lautaselta :D Nauttikaa raskaudesta ilman ylenpalttista hermoilua :heart: :hug:

Musta on ihan tosi hassua, että näistä ruokavaliojutuista puhutaan yhtäkkiä "turhana lietsomisena" :eek: Ei kai täällä ole kukaan ollut lietsomassa tahallaan paniikkia, vaan lähinnä jakamassa hyvää hyvyyttään tiedonjyväsiä, siinä uskossa että joku ehkä on kiitollinen tiedosta? Eri asia on sitten tietysti se, jos lukija itse panikoituu, mutta se ei varmasti ole kellään kirjoittajalla ollut tarkoituksena. :hug:

Itsekin olen esikoisen odotusaikana varmasti metua syönyt, samoin tässä raskaudessa myös parisen kertaa, mutta ei mun tee mieli sitä enää syödä noita ensimmäisen sivun juttuja luettuani. En mitenkään pysty myöskään potemaan huonoa omaatuntoa (eikä kukaan ole käskenytkään B) ) niistä aiemmista metuviipaleista, koska en ole ollut aiemmin tietoinen riskeistä. Mutta tosiaan, jos on olemassa pienikin riski sairastua toksoon metusta, jätän sen ihan mielelläni jäähylle lopuksi odotusajaksi.

Jos joku nyt saa "makeat naurut" tätä ketjua lukiessaan, niin naurakoon vapaasti partaansa :xmas: Mutta ei näiden asioiden miettiminen ja joidenkin ruoka-aineiden pois jättäminen ainakaan mun elämästä tai odotusajasta ole millään tavalla tehnyt vaikeaa, päinvastoin. ;) Ennen kaikkea musta on vaan tärkeää saada tietää, jos jokin ruoka-aine sisältää listeria- tai toksoriskin, teen sitten jatkon suhteen omat päätelmäni siitä. :)

Onnelista odotusaikaa kaikille :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Kesis:
Musta on ihan tosi hassua, että näistä ruokavaliojutuista puhutaan yhtäkkiä "turhana lietsomisena" :eek: Ei kai täällä ole kukaan ollut lietsomassa tahallaan paniikkia, vaan lähinnä jakamassa hyvää hyvyyttään tiedonjyväsiä, siinä uskossa että joku ehkä on kiitollinen tiedosta? Eri asia on sitten tietysti se, jos lukija itse panikoituu, mutta se ei varmasti ole kellään kirjoittajalla ollut tarkoituksena. :hug:

Itsekin olen esikoisen odotusaikana varmasti metua syönyt, samoin tässä raskaudessa myös parisen kertaa, mutta ei mun tee mieli sitä enää syödä noita ensimmäisen sivun juttuja luettuani. En mitenkään pysty myöskään potemaan huonoa omaatuntoa (eikä kukaan ole käskenytkään B) ) niistä aiemmista metuviipaleista, koska en ole ollut aiemmin tietoinen riskeistä. Mutta tosiaan, jos on olemassa pienikin riski sairastua toksoon metusta, jätän sen ihan mielelläni jäähylle lopuksi odotusajaksi.

Jos joku nyt saa "makeat naurut" tätä ketjua lukiessaan, niin naurakoon vapaasti partaansa :xmas: Mutta ei näiden asioiden miettiminen ja joidenkin ruoka-aineiden pois jättäminen ainakaan mun elämästä tai odotusajasta ole millään tavalla tehnyt vaikeaa, päinvastoin. ;) Ennen kaikkea musta on vaan tärkeää saada tietää, jos jokin ruoka-aine sisältää listeria- tai toksoriskin, teen sitten jatkon suhteen omat päätelmäni siitä. :)

Onnelista odotusaikaa kaikille :heart:
Se mikä minulla on tässä ketjussa pistänyt silmään niin parin kirjoittajan tyyli kertoa asiasta ja sitten todeta päälle, että jokainen tekee niinkuin vauvansa kohdalta parhaaksi näkee-tyylinen lausahdus.
Siis mukavaa on saada tietoa, mutta jos se menee jankuttamiseksi ja syyllistämiseksi niin se ei ole enää mukavaa.
Se mitä itse aion suuhuni laittaa niin on minun asiani ja sen myötä en koe jotta voisin tulla ketään muutakaan sormella osoittelemaan.
On ruokia joita en syö vain ja ainoastaan raskauden takia ja on myös ruokia joita syön vaikkei sitä täällä hyvällä katsotakaan.

Mutta koitetaan nyt keskittyä tähän odotuksen ihanuuteen ja jaetaan tietoa ns neutraalisti ilman jalustoja.

No jaa. Minen sano enää mitään. Paitsi Tillurille, että totta kai saat ja pitää kysyä, jos siltä tuntuu. Eikös se ole niin, ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaan. :hug:

Paitsi sittenkin vielä sen verran, että minen ole ainakaan tarkoittanut enkä ainakaan ole edes tajunnut olleeni syyllistämässä ketään enkä yhtään mitään. Itsekään en asiasta aikaisemmin tiennyt (ennen tätä ketjua) eikä kyllä sinänsä ainakaan mun tarkoitus ole ollut mitään hysteriaa lietsoa. Ok, lenttiksellä oli alkuun hassu äänensävy teksteissään, mutta hänkin on jo selventänyt, ettei tarkoittanut tekstejään tulkittavan, kuten niitä tulkittiin. Joten se shiittä. =)

Tosin mä nyt olen niin hölömö, että en näe tuolla sitä turhaa toisteisuuttakaan, mistä joku jo kritisoi. Sitä mukaa tässä on vastattu kysymyksiin kuin niitä on tullut. Näillä keskustelupalstoilla on tapana, että samaan kysymykseen ehtii vastata useampi, joten joo, joskus voi joku vastaus tulla pariinkin kertaan. Älkää siitä(kään) herneitä alkako vetämään.. :saint:

jeps1 OK... mun täytyy sanoa, että mua taas ne "jokainen tekee niinkuin..."-kommentit ei ollenkaan häiritse, uskon että jokainen tosiaan tekee niinkuin parhaaksi näkee. :) Joku näkee, että jossain asiassa on liian iso riski, jonkun mielestä taas turhan pieni huomioonotettavaksi. En tiedä, ottaako joku sitten sellaiset kommentit jotenkin piilosyyllistämisenä tai -pottuiluna, vai mistä on kyse? Myöskään minkäänlaista syyllistämistä en ole havainnut täällä, mutta tietysti jokainen tulkitsee viestit omalla tavallaan.
Mutta joo, ennen kuin alan toistelemaan itseäni niin lopetan tähän :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kesis:
jeps1 OK... mun täytyy sanoa, että mua taas ne "jokainen tekee niinkuin..."-kommentit ei ollenkaan häiritse, uskon että jokainen tosiaan tekee niinkuin parhaaksi näkee. :) Joku näkee, että jossain asiassa on liian iso riski, jonkun mielestä taas turhan pieni huomioonotettavaksi. En tiedä, ottaako joku sitten sellaiset kommentit jotenkin piilosyyllistämisenä tai -pottuiluna, vai mistä on kyse? Myöskään minkäänlaista syyllistämistä en ole havainnut täällä, mutta tietysti jokainen tulkitsee viestit omalla tavallaan.
Mutta joo, ennen kuin alan toistelemaan itseäni niin lopetan tähän :D
;)

Ainakin sen voi sanoa, ettei täällä vain yksi palstalainen jankkaa samasta asiasta, vaan aika monella meistä on tämä sama pahe :D Oli kyseessä sitten meetwurstin syöjä tai kyseisen ruoan ruokavaliostaan kokonaan poistanut. ;)

Mutta jankataan nyt sitten vielä (hiukan asian vierestä), että vastaisuudessa yritän miettiä tarkemmin kirjoitusteni sävyä, kun tarkoitus ei ollut syyllistää ketään, enkä vieläkään itse edes käsitä, kuinka joku voi tuntea syyllisyyttä sellaisesta asiasta, jonka on tehnyt tietämättä asiasta mitään, vrt. meetwurstia syöneet, jotka eivät olleet koskaan kuulleetkaan asiasta. osoittaa selvää empatian puutetta puoleltani, kun itse en koskaan voisi tuntea syyllisyyttä asiasta, jota en ole tahallani tehnyt. Huolestua voisin, mutta mielestäni huolestuminen on osa äitiyttä ja sillä on biologinen perustavanlaatuinen syy, joka suojaa myös jälkeläisiä, jotka ilman äidin huolenpitoa eivät selviäisi hengissä. En ole koskaan ollut mikään hällä väliä -tyyppi, enkä halua sellaiseksi tullakaan, enkä suinkaan loukkaannut, vaikka minua kutsuttaisiin hysteerikseksi, koska mieluummin olen sitten ylihuolehtivainen kuin välinpitämätön. Ja tämä oli kommentti yleisellä tasolla eikä todellakaan mikään vihjaus, että meetwurstia syövät ovat välinpitämättömiä lastaan kohtaan, kuten jotkut hiukan kärkkäämmät palstalaiset ovat täällä innoissaan tulkinneet.

Mutta voisi täällä muutama muukin miettiä, että kannattaako täällä useampi päivä jankata jostain syyllistämisistä, kun kerran syyllistäjä eli minä itse olen jo aika selvästi myöntänyt ilmaisseeni itseäni huonosti, kun kerran tarkoitukseni ei ollut ketään loukata. Että viimeisen kerran pyydän anteeksi jos jotakuta olen loukannut, koska vaikka se oli täysin tahatonta puoleltani, myönnän, että olen ajattelemattomuuttani saattanut kirjoittaa sen verran kärkkäästi, että joku on kirjoituksestani sitten loukkaantunut.

tv. ylihysteerinen lentis

P.S Pienenä tapakoulutuksena voin vihjaista, että jos pyydetään anteeksi ja myönnetään tehty virhe, niin silloin on tapana ottaa anteeksipyyntö vastaan, eikä nalkuttaa siitä virheestä seuraavia 7 päivää :LOL:

Nimra
Niin, halusin sanoa (luettuani kirjoitukseni jälkeen tulleet tekstit), ei tuo "lietsomisesta puhe nyt ihan tarkoita kirjaimellisesti sitä mitä kirjoitin .... siis lietsomisena. Minusta vain tuntuu pahalle, kun olen tosiaan yrittänyt tsempata tässä raskaudessa AIVAN KAIKESSA ja OLLUT IHAN HEL*** VAIKEAA muutenkin niin kaikki se ylimääräinen mikä tulee vielä vastaan, juurikin näissä ruoka-asioissa niin saa minut siis musertumaan, kun yritän ja yritän ja yritän... teen kaiken, mutta en sitten kuitenkaan ole tehnyt läheskään kaikkea mitä piti/pitäisi. Eli siis asioista SAA ja KANNATTAAKIN kertoa, mutta se että tyyli sanoa voisi olla lähinnä, vaikka että tiesittekö tällaisen ? ja OHJATA ihmistä HAKEMAAN/KYSYMÄÄN tietoa ko asiasta (jos haluaa), kun se päätös on aina kuitenkin henkilökohtainen :D

Itse en pidä esimerkiksi siitä, että neuvolassa ollaan mielestäni täysin liian hysteerikkoja... (ainakin omassa) juurikin kaiken tuollaisen suhteen... en usko, että heistä kovinkaan moni täti/setä on tiennyt oman/omien raskauksien aikana tällaisesta...ja nyt varsinkin kun maailma kehittyy ja asioita tutkitaan enemmän ja tarkemmin niin JOKAISESSA asiassa ja RUOASSA on VARMASTI jotain HAITALLISTA, mutta kun asiat pitää kohtuullisina niin uskoisin (ja itse LUOTAN) asian olevan KUNNOSSA ;)

Mieheni, kun on kemisti ja tutkii tällaista noin ammattinsakin puolesta niin sille selitin asiaa äsken ja sanoi, että hänen puolesta voit syödä AIVAN huoletta ja jos se olisi niin vaarallista niin paketissa lukisi että ei sovellu raskaana oleville.. Tosin ei ole lukenut/tutkinut juuri metwurstia :) , mutta ei ole "kieltänyt" muiden kuin tutkittujen tuotteiden syömisen... Äitini o myös kritisoinut neuvoloita siitä, että liikaa yritetään huolestuttaa odottajia, mutta IHANA asiahan se on, että on ihmisiä jotka jaksaa välittää näin paljon ruokienkin osalta!! mutta ei kai siitä kuitenkaan pitäisi niin kovin aiheuttaa stressiä varsinkin, jos on heikkohermoinen odottaja ja muutenkin stressari (kuten minä :ashamed: ) Onneksi mieheni ja äitini ovat kuitenkin saaneet minut jo "tavalliseksi" ihmiseksi ja hiukan vähemmän asioista murehtijaksi =)

En tosiaan halunnut loukata ketään aiemmalla kirjoituksella!!! Anteeksi ihan sydämeni pohjasta, jos näin on käynyt :ashamed:

Siitä tuli mieleen, että kuinka moni teistä odottajista polttaa tai juo alkoholia raskaudessaan, mutta on syömättä näitä ko. aineita ?

Nimra: omasta puolestani voin kertoa, että olen jopa niin hysteerinen, etten ole juonut edes kahvia ja patistan anopin pihalle polttamaan. Viiniä uskaltaisin juoda pienen lasillisen viikossa, kun se on viinikulttuurimaissa ihan yleistä, mutta jostain syystä en sitten juo sitäkään :ashamed: Kun ei sitä koskaan tiedä ;)

Minulle nämä ruokavaliorajoitukset raskausaikana ovat niin normaali juttu, etten koe niistä erityistä stressiä. Olen lukenut aiheesta mahdollisimman paljon sekä netistä että muuten, yritän valikoida sellaiset asiat, joilla on mielestäni tieteellinen perustelu, sen sijaan jotkut mummon kummin kaiman neuvot kuminan haitallisuudesta jätän omaan arvoonsa.

Minun on varmaan vaikea tajuta, että joku stressaantuu kauheasti tällaisista tiedoista, kun en itse niiden vuoksi yöuniani menetä, tehty mikä tehty, ja tulevaisuudessa sitten voin miettiä asiaa tarkemmin, jos saan uutta tietoa jostain.

Kiinnitän kyllä ruokavalioon muutenkin paljon huomiota, meillä syödään aina kaksi lämmintä ateriaa päivässä, 5-10 annosta kasviksia ja hedelmiä, lihaa hyvin harvoin ylipäätään jne., että ehkä sekin vaikuttaa siihen, etten pidä näitä raskausajan rajoitteita rajoitteina, vaan ihan normaalina toimenpiteenä.

Itselleni raskaaksi tulo ei ollut mikään itsestäänselvyys, voipi tosiaan olla, että sekin tekee hiukan varovaisemmaksi kaikkien näiden asioiden suhteen.

Nimra
Lentoemo Minä tunnen kyllä monia jotka ahdistuvat ainaisista uusista.. ohjeista ja varsinkin, kun niitä tippuu tässä matkan varrella... :( mut joo, itse on aina se oma paras mietittävä, mutta asioista on ihan hyvä vinkkasta.. :)

Meillä on tämä esikon saaminen kestänyt nyt 3 v ja kahden keskenmenon jälkeen olemme vihdoin näin pitkällä (30+3..ultran mukaan 30+6), että ei se ole helppoa ollut meillekään :'( mutta en tosiaan itse osaa pitää ihan kaikkea elämän pahimpina asioina (enkä nyt tarkoita ihan kirjaimellisesti) raskaudessani, vaikka lapsen saaminen on meille erittäin tärkeää ja rakas asia! :heart: (tiedän, että ymmärrät mitä tarkoitan :) )

Toki syödään täälläkin terveellisesti sillä eipä tuota painoa ole muuten tullut 50 kg tiputettua, joten ei se meilläkään sen listan mukaan ole vaikea elää :) Onhan sitä tietenkin muitakin ruokia :p

Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Ainakin sen voi sanoa, ettei täällä vain yksi palstalainen jankkaa samasta asiasta, vaan aika monella meistä on tämä sama pahe :D Oli kyseessä sitten meetwurstin syöjä tai kyseisen ruoan ruokavaliostaan kokonaan poistanut. ;)

Mutta jankataan nyt sitten vielä (hiukan asian vierestä), että vastaisuudessa yritän miettiä tarkemmin kirjoitusteni sävyä, kun tarkoitus ei ollut syyllistää ketään, enkä vieläkään itse edes käsitä, kuinka joku voi tuntea syyllisyyttä sellaisesta asiasta, jonka on tehnyt tietämättä asiasta mitään, vrt. meetwurstia syöneet, jotka eivät olleet koskaan kuulleetkaan asiasta. osoittaa selvää empatian puutetta puoleltani, kun itse en koskaan voisi tuntea syyllisyyttä asiasta, jota en ole tahallani tehnyt. Huolestua voisin, mutta mielestäni huolestuminen on osa äitiyttä ja sillä on biologinen perustavanlaatuinen syy, joka suojaa myös jälkeläisiä, jotka ilman äidin huolenpitoa eivät selviäisi hengissä. En ole koskaan ollut mikään hällä väliä -tyyppi, enkä halua sellaiseksi tullakaan, enkä suinkaan loukkaannut, vaikka minua kutsuttaisiin hysteerikseksi, koska mieluummin olen sitten ylihuolehtivainen kuin välinpitämätön. Ja tämä oli kommentti yleisellä tasolla eikä todellakaan mikään vihjaus, että meetwurstia syövät ovat välinpitämättömiä lastaan kohtaan, kuten jotkut hiukan kärkkäämmät palstalaiset ovat täällä innoissaan tulkinneet.

Mutta voisi täällä muutama muukin miettiä, että kannattaako täällä useampi päivä jankata jostain syyllistämisistä, kun kerran syyllistäjä eli minä itse olen jo aika selvästi myöntänyt ilmaisseeni itseäni huonosti, kun kerran tarkoitukseni ei ollut ketään loukata. Että viimeisen kerran pyydän anteeksi jos jotakuta olen loukannut, koska vaikka se oli täysin tahatonta puoleltani, myönnän, että olen ajattelemattomuuttani saattanut kirjoittaa sen verran kärkkäästi, että joku on kirjoituksestani sitten loukkaantunut.

tv. ylihysteerinen lentis

P.S Pienenä tapakoulutuksena voin vihjaista, että jos pyydetään anteeksi ja myönnetään tehty virhe, niin silloin on tapana ottaa anteeksipyyntö vastaan, eikä nalkuttaa siitä virheestä seuraavia 7 päivää :LOL:
No omalta osaltani kuittaan etten tarkoittanut sinua ainoastaan. Ja toisekseen näitä nettikirjoituksia on oikeasti vaikea tulkita oikein sillä harva meistä tuntee toisiaan ja siten tietäisi mitä toinen määrätyllä tavalla kirjoittaessaan tarkoittaa. Eli tulkintakysymyksiä.

Laitetaas nyt vielä itekin lusikka soppaan,

Elikkäs oli juttua neuvolassa aamulla asiasta ja täti vaan totesi että raskaana olevien ei kannattais hengittääkään, kun saasteita ilmassa =)

Ja grillaaminen on epäterveellisistä Eu:n mukaan ja pitäisi kieltää kaikilta ihmisiltä, ranskalaisetkin aiheuttaa syöpää jne.
Elikkäs kaikki kielletään jo tavallisessa tilassa oleviltakin ihmisiltä, tieto lisää tuskaa ja kaipa me joku pv saadaan pelkkiä pillereitä jossa on tarvittavat aineet ja ah niin ihana raskaus ajan mässääminen jää pois =)

Nimra
Punahattu Tuota minä itsekin juuri tarkoitin, että välillä tuntuu, että kaikki pitäisi jättää syömättä, juomatta, tekemättä, haistamatta...mitä näitä kaikkia nyt on, mutta totuus on mun mielestä, että kaikkeen vaan ei voi itse vaikuttaa... tai sit ollaan happinaamari päässä kotona yhdessä huoneessa ja ei tehdä, juoda ja syödä mitään... ei edes niitä pillereitä :LOL: kun niissäkin voi oll jotain...esim tuotantoprosessissa johtuen :whistle: Jep, mutta ei kai tästä annää jaksa touhottaa :D Tämä on kuitenkin varmasti pitkälle asia tosiaan mistä jokainen huolehtii itse :) ? Näin minä olen kuitenkin ymmärtänyt..

Kaikkea hyvää kaikille ruoan makumaailmassa raskauden aikana :p

Asiasta muuhun, mutta kun lueskellut tätä ketjua ja joskus muitakin samantyyppisiä niin jännä huomata miten äärimmäisen valistautuneita nykyajan ihmiset on ja (saatan olla väärässäkin), mutta kaikkea halutaan kontrolloida omalta kohdaltaan ja tehdä asiat niin kuin on kirjoitettu/sanottu, mutta aina asioita ei vaan pysty kontrolloimaan ja yllättäviä juttuja sattuu ja tapahtuu ja niihinkin kannattaa varautua vaikka olisit tehnyt kaikki juuri niin kuin käsketty.

No menihän hieman aiheen ohi.. =)

Ihan vähän suhteellisuudentajua toivoisin tähän keskusteluun. Eka sivulle linkitetyn tiedon mukaan "maassamme arvioidaan noin 60-70 sikiön saavan vuosittain toksoplasmoositartunnan raskauden aikana. Ilman asianmukaista hoitoa heistä noin 10 %:lla esiintyy sairauden oireita syntyessä tai ensimmäisen ikävuoden aikana." Eli siis peräti 6-7:llä!! Vuonna 2007 Suomessa syntyi 58 729 lasta.

Ihan vertailun vuoksi, että tapaturmissa kuolee Suomessa vuosittain noin 3000 ihmistä, liikenneonnettomuuksissa noin 400, hukkumalla noin 200. Siis kuolee, vammautuneiden määrä on moninkertainen.

Tavallaan syömisistä stressaaminen on hirveän ymmärrettävää, itsekin siihen sorrun. Kai se antaa kontrollin tunteen elämään, vaikka oikeasti kaikkea ei voi hallita. Tuntuu hirveältä tämä varoitusten määrä, ihan kuin raskaana olevan pitäisi mennä 9 kuukaudeksi nurkkaan vapisemaan. Ihan oman mielenterveyden takia meidän pitää uskaltaa olla ja elää ajattelematta joka puolella vaanivia vaaroja, kuten autoja, liukkaita portaita, vettä - ja ehkä sitä metukkaakin ;)

Mut täällähän on koko ajan puhuttukin, että tokson riskit Suomessa ovat hyvin pienet, siinä ei liene mitään uutta? :)

Tuosta kontrollista vielä, vaikka mulle voikin varmaan antaa hysteerikon leiman otsaan, ei mulle ole kyllä tullut sellaista oloa, että rajoittamalla syömisiäni tms vauvani (tai minä itse) olisi suojassa kaikelta muulta pahalta :xmas: Eikös me hysteerikot yleensä juuri pelätä kaikkea mahdollista... :D
No, leikki leikkinä, olen tämän ketjun ansiosta ehkä paremmin ymmärtänyt, että toisilla odottajilla tosiaan voi olla vaikka minkälaisia pelkoja, ja tällaiset ketjut saattavat tiedoillaan lisätä heidän tuskaansa. :/ Itse pidän tuota ruokavalion tarkkailua luonnollisena osana omaa odotustani, mutta en juuri enempää jaksa murehtia odotuksen kulusta alkuraskauden jälkeen. Meillä oli kaksi keskenmenoa ennen tätä nykyistä raskautta, enkä usko että ne johtuivat mistään syömisistäni, vaan ihan muista jutuista, joihin ei edes itse pystynyt vaikuttaa.

Piis änd laav :heart: =)

Mä en oikeastaan näe järkeä jatkaa tämän ketjun jauhamista, sillä varsinkin nämä viimeiset kirjoittelijat ovat kaikki toistaneet yhtä ja samaa ja saaneet tuon alun kuulostamaan ihan muulta kuin millä mielellä siinä alunperin kirjoiteltiin. :xmas:

Ok, teidän mielestä se oli hysteeristä ja vaikka mitä muuta. Tuli jo selväksi. Antakaa jo olla. :xmas:

Ja p.s mun pienet aivoni on jo siirtyneet repimään tästä ketjusta huumoria aikaa sitten, mutta tosin aika eriskummallisella tasolla. Joka kerta rupee naurattamaan, kun näkee tuon otsikon: Subway raskaana. Ei kai ravintolaketju voi raskaana olla. :xmas:

No joo. Syytetään raskaushormoneja. Tai sitten hyvin hyvin hyvin kieroutunutta huumorintajua. :p

Olen samaa mieltä kuin Kärppänä heinälatoon :) (Mitä nyt itselleni näköjään iskee pakottava tarve kertoa vastavirtaan uivia mielipiteitäni silloin tällöin, mutta yritän hillitä itseäni :saint: ) Mä luen muuten tuota otsikkoa jatkuvasti samalla lailla... :D

Tässä viesti Snellmanilta:

"Toksoplasman esiintyminen sialla on erittäin epätodennköistä. Kinkun
(lihavalmisteen) kypsennyslämpötila vaihtelee tuotteittain +72 ja +85
asteen välillä ja kypsennyksen aikana mahdolliset taudinaiheuttajat
kuolevat. Näin ollen tuotantolaitoksista lähtevät tuotteet ovat puhtaita".

Yhteistyössä