STREPTOKOKKITUTKIMUKSEEN MARS!!!

Vasta tänään sain tietooni mahdollisen syyn lapseni infektioon jonka hän sai luultavasti syntymän yhteydessä vuosi sitten.

Lapsi syntyi normaaliaikaan (rv 39+3), synnytys meni hyvin mutta kun lapsi tuli "pihalle", oli se sininen, veltto ja tuskin ääntä sai kuulumaan. Lapsi vietiin suoraan lastenosaston teholle. Hengityskone, korkea kuume, tulehdusarvo jotain 160 paikkeilla, nenämahaletku ..unilääkkeellä pidettiin lapsi unessa ettei hereillä ollessaan kamppailis hengityskonetta vastaan. Kamala tunne olla epätietosuudessa mikä lasta vaivaa! Kukaan ei tienny, kokeita tehtiin mutta vastausta ei saatu! Lapsi täyttää kohta vuoden, eikä siis tänäpäivänäkään tiedetä mikä pöpö oli kyseessä.

Alkuraskaus meni hyvin, kunnes loppua kohden n. rv 20 alkoi verenpaine oleen koholla, pissassa oli valkuaista. Oireet viittas raskausmyrkytykseen, jonka takia jouduin käymään neuvolassa kerran vko:ssa tarkistuttaan verenpaineen ja pissan. Muutaman kerran tuli vietyä myös pissanäytteen labraan, mutta aina tulokset oli puhtaat. Kerran epäiltiin että jospa valkuainen pissassa johtuis valkovuodosta ja näin tutkittiin mahdollinen hiivatulehdus, mutta sekin oli neg. En uskonu että nämä oireet olis johtunu mahdollisesta raskausmyrkytyksestä, jotenki vaan oli sellanen olo ..muuten kaikki oli hyvin, voin hyvin, eikä ollu mitään ongelmia paitsi tietty stressiä et onko kaikki lapsella varmasti hyvin.

No kuten kerroin, kaikki ei todellakaan ollu hyvin kun lapsi synty. Lastenosaston lääkäri sanoi mulle että jos joskus tulen raskaaksi vielä, niin minun pitäis tehdä streptokokkitutkimus. No, se jäi siihen ..en sen kummemmin edes ajatellut asiaa ..mikä se edes on?

Nyt, vuosi on menny ja todellaki nyt vasta otin tosissani tuon lääkärin sanat. Mikä ihmeen streptokokki, netistä yritin etsiä tietoo mutta huonoin tuloksin. Kuitenki sen verran löysin että tämä ei olekkaan mikään harvinainen tapaus:
Seuraava linkki on "Helistin.fi" -keskustelua

http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=37654

Miks mulle ei kerrottu mitään tällasesta bakteerista?
Näinkin yleinen "naistentauti" eikä mulle puhuttu mitään, saatikka edes vihjailtu että oisin voinu tehdä tutkimuksen vielä raskaana ollessa!
Oisko mun lapsi voinu välttää tämän tartunnan synnytyksessä?
Miks mua ei tutkittu lapsen syntymän jälkeen?

Vaatikaa hyvät ihmiset tätä STREPTOKOKKI B -tutkimusta raskausaikana!!!
Tarttuessaan lapseen tämä voi aiheuttaa kehitysvammaisuutta, pahimmillaan kuoleman! ..kuitenkin tämäkin on vältettävissä jos se huomataan ajoissa.

 
Heippa, tosi ikävää, että lapsellesi kävi noin! Surullista luettavaa :(

Ainakin täällä pk-seudulla kaikille naisille tarjotaan osallistumista streptokokkikokeeseen. Tai ainakin muutama vuosi sitten oli näin. Muistaakseni otetaan np-ultran yhteydessä. On siis vapaaehtoinen, mutta kannattaa ottaa. Itse en ottanut ekan kohdalla (jostain syystä), mutta joudun vuodon takia päivystykseen rv34 ja silloin ottivat sen (oli negat).

Muistakaa myös, ettei ole syytä massapaniikkiin. Onneksi kuitenkin bakteerikolonisaatiosta huolimatta vain 1-3 % vastasyntyneistä infektoituu!
 
Alkuperäinen kirjoittaja liina08:
Heippa, tosi ikävää, että lapsellesi kävi noin! Surullista luettavaa :(

Ainakin täällä pk-seudulla kaikille naisille tarjotaan osallistumista streptokokkikokeeseen. Tai ainakin muutama vuosi sitten oli näin. Muistaakseni otetaan np-ultran yhteydessä. On siis vapaaehtoinen, mutta kannattaa ottaa. Itse en ottanut ekan kohdalla (jostain syystä), mutta joudun vuodon takia päivystykseen rv34 ja silloin ottivat sen (oli negat).

Muistakaa myös, ettei ole syytä massapaniikkiin. Onneksi kuitenkin bakteerikolonisaatiosta huolimatta vain 1-3 % vastasyntyneistä infektoituu!

Se on ihan totta että ONNEKSI kuitenkin pieni osa vauvoista voi saada tuosta infektion, mutta kuitenkin se on mahdollista saada ja seuraukset voi olla vakavat. Tietenki toivon että KUKAAN ei joutuis kokemaan saman minkä mun lapsi koki!!! Ja tietenkin jos se ajoissa huomataan niin asialle voi tehdä jotain ennenku voi olla liian myöhästä!

Sitä edelleen ihmettelen että kuten sanoit että tuo on jossain vapaaehtoinen ja sitä tutkimusta tarjotaan ..HYVÄ NIIN ..mutta kun taas edelleenkään jotkut tulevat äidit tuskin on koskaan edes kuullut että tällanenki mahdollisuus on olemassa. Tai ylipäätään onko kuullutkaan tuollasesta bakteerista, ainakaan niin että ois osannu liittää sitä raskauteen ja vauvaan. Nyt tuntee ittensä ihan typeräksi että miks en oo ottanu asioista selvää ..tai ylipäätään miks mulle(kkaan) ei kerrottu YHTÄÄN MITÄÄN tuosta. Luulis "ammattilaisen" (neuvolassa) tietävän tästä sentään jotain!?

Noh, turha sitä enää on murehtia mennyttä ku paskat on jo housuissa mutta nytpä tiedän tämänki ja jos vielä raskaaksi tulen, niin aijon ehdottomasti tehdä tutkimuksen.

En halua ketään pelotella! Ja tytöstä sen verran että se voi nyt hyvin, kehitys on ollut normaalia ja muutenkin kaikki näyttää olevan hyvin! :)
 
Ikäviä juttuja tuommoiset!
Pääkaupunkiseudulla syksyllä 2007 synnyttäneenä todettava, ettei minullekaan koskaan tuollaista tutkimusta edes tarjottu (enkä tosiaankaan tiennyt moisesta kun vasta luettuani tämän kirjoituksen) .
 
Ompa tosi inhottavaa kuulla, ettän noin on käynyt!

Mulle ilmoitettiin esikoisen synnytyksessä, etten voi mennä ammeeseen koska kalvot oli puhki ja mulla oli streptokokki positiivinen. Samasta syystä sain synnytyksen ajan antibiootteja suoneen 6h välein. Kertoivat, että tuosta strpt. bakteerista ei ole äidille haittaa, mutta se voi aiheuttaa lapselle vakavan yleisinfektion hoitamattomana. Myöhemmin kun yritin kysellä että mikä tuo streptokokki oikein on, niin olen saanut vaan kuittauksen, että toisilla naisilla se vaan on |O Ei mitään muuta..

Nyt odotan toista lasta loppusuoralla (rv 34) ja kuo olen netistä lukenut tuosta streptokokin mahd riskeistä, niin tunnistan itseltäni muutamia. Esikoinen syntyi rv 37+4 yllätyksenä vesien menon jälkeen. Lapsi oli onneksi täysin terve ja hyvänkokoinen. Toisessa raskaudessa on koko ajan saanut hiippailla hieman varpaillaan kun on supistellut. Onneksi ei vielä ainakaan oo kohdunduun tilanne muuttunut hälyttäväksi. Ensi viikolla on lääkärille kohdunsuun tilanne kontrolli ja aion kyllä ottaa puheeksi streptokokin mahd vaikutuksen supisteluihin!

Edelleenkään en tiedä missä kokeessa tuo strept + (nla kortissa lukee noin) on todettu. Siitä vaan ilmoitettiin mulle. Oiskohan jossain sairaaloissa sisäänoton vakio rutiini tuon bakteerin seulonta?!
 
Mulle tehtiin toi strptokokkitesti kun vesien menosta oli 6h. Ja positiivinenhan se oli. Onni onnettomuudessa oli se että synnytys ei heti lähtenyt käyntiin vaan ehdin saada sen antibiootin. Kun supistukset alkoivat, poika oli maailmassa tunnin päästä.. Eli antibiootin jälkeen pääsin syn.saliin ja kätilö sai ottaa kopin :whistle:
 

Yhteistyössä