streptokokki tai joku sellanen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Satu

Vieras
on minulla kuulemma.
olen raskaana.
tämä ei ole aiheuttanut minulle oireita eikä esimerkiksi kohdunsuu ole auennut tai mitään. viikkojakin jo ihan hyvin. ensin hoidettiin virtsatietulehduksena (virtsa ei ollut puhdas siitä alkoivat epäilemään) mut lisäviljely sanoi et ois toi streptokokki.
onko niin että tästä ei ole lapselle haittaa raskauden aikana kun niiden supistuksien takia? ja että vain synnytyksessä tulee ongelma jos tulee. tosin se kai on aika epätodennäköistä (onko?) kun tämä nyt tiedetään ja saan automaattisesti synnytyksessä vielä tipan.

mulla oli kans joku tulehus,ei kuitenaa streptokokki,ja sitä ei tarvi hoitaa mitenkää,on kuulemma yleinen raskausaikana ja oli myös virtsatietulehus johon sain lääkekuurin.

Laitoin tän kysymyksen eilen kun olin huolissani. Nyt kävin neuvolassa ja kysyin tädiltä että kun todennäköisesti tämä on ollut minulla jo pitkään (kesällä oli virtsanäytteessä tulehdussoluja mut kesäsijainen ei tehnyt asialle mitään) niin mitä haittaa sitä on voinut vauvalle olla, tai onko ollut, onko se esim. tarttunut vauvaan...? voiko tarttua? Neuvolantäti sanoi että turha miettiä onko koska sille ei mitään voi jos on...eli voi!!!! Voiko tosiaan? Mulla kohdunsuu ainakin ultralla katsottuna kiinni ja sikiökalvot käsittääkseni olleet kokoajan ehjät!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Suolistobakteerihan se on. Saattaa sieltä päästä virtsateihin tai emättimeen.

mut voiko se päästä sikiökalvojen läpi vauvaan? :(

Käsittääkseni synnytyksen yhteydessä voi tarttua vauvaan.

Tän tiedän mutta neuvolantäti käski olla miettimättä onko tarttunut jo nyt raskausaikana. Sille kun ei mitään voi. No totta sekin ettei mitään voi mut olin kumminkin käsittänyt ettei se tarttuis ku synnytyksessä jos on tarttuakseen mut neuvolasta oltiin eri mieltä.

No jos kyseessä streptokokki agalactiae niin se voi tarttua tosiaan vauvaan synnytyksessä. Siksi muistaakseni synnytys tapahtuu ab-tipassa jollei sitä ennen synnytystä ehditä hoitamaan pois.

Kyllä se voi tarttua myös sikiöön, mutta olisit varmaankin silloin myös itse sairas. Olet kai saanut lääkkeet? samoin synnytyksen yhteydessa vauva voi saada tartunnan.

Kyllä se voi tarttua myös sikiöön, mutta olisit varmaankin silloin myös itse sairas. Olet kai saanut lääkkeet? samoin synnytyksen yhteydessa vauva voi saada tartunnan.

Sain lääkkeet mut tää tulehdus ollu varmaan jo kuukauden-pari.

No ei kyllä sikiöön pitäisi tarttua tämä tauti!! Ainakaan sisätautilääkärin mielestä, mutta gynekologi tietysti paras tähän vastaamaan. Itse asiassa todella harvoin sikiö sairastuu vaikka äiti olisikin kipeä. Jotkut rokot voivat mennä sikiöön asti, mutta tällaiset tulehdukset eivät.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
No jos kyseessä streptokokki agalactiae niin se voi tarttua tosiaan vauvaan synnytyksessä. Siksi muistaakseni synnytys tapahtuu ab-tipassa jollei sitä ennen synnytystä ehditä hoitamaan pois.

Juu tämä streptokokki mulla oli.
Ja tiedän että antibioottitippaan joudun nyt vaikka lääkityskin nyt mut silti mietin tota että jos se tarttuu raskausaikana sikiöön ja sikiöllä olis joku tartunta siellä niin millanen se on ja mitä vauvalle käy? :(

No ei kyllä sikiöön pitäisi tarttua tämä tauti!! Ainakaan sisätautilääkärin mielestä, mutta gynekologi tietysti paras tähän vastaamaan. Itse asiassa todella harvoin sikiö sairastuu vaikka äiti olisikin kipeä. Jotkut rokot voivat mennä sikiöön asti, mutta tällaiset tulehdukset eivät.

Käsittääkseni tartunta voi levitä myös kohtuun, jolloin sikiökin voi saada tartunna. Sitä voi yrittää estää äidin lääkityksellä. Ei kuitenkaan varmaan kovin tavallista tuo sikiöön tarttuminen raskauden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:

Juu tämä streptokokki mulla oli.
Ja tiedän että antibioottitippaan joudun nyt vaikka lääkityskin nyt mut silti mietin tota että jos se tarttuu raskausaikana sikiöön ja sikiöllä olis joku tartunta siellä niin millanen se on ja mitä vauvalle käy? :(

Enpä usko että tarttuu raskauden aikana.. synnytyksessä vasta jos on tarttuakseen.. näin mulla!

Käsittääkseni tartunta voi levitä myös kohtuun, jolloin sikiökin voi saada tartunna. Sitä voi yrittää estää äidin lääkityksellä. Ei kuitenkaan varmaan kovin tavallista tuo sikiöön tarttuminen raskauden aikana.

Antaakohan tää sit jotain oireita lapselle niin et ultralla huomais tai mulle jotain oireita?

Ultra tehty ja se on ok ja oma vointi ollu kokoajan hyvä.

Googlettamalla löytyy infoa jonkunverran. Mulla ei ollut mitään oireita. Mutta ekassa neuvola-lääkäri tarkastuksessa lääkäri kattoi että oli jotenkin "outoa" valkovuotoa paljon ja laittoi labraan. Positiivinen streptokokki b oli, johon sain vajaa 2 viikon lääkekuurin. Uusi näyte otettiin lääkekuurin loppumisen jälkeen, jolloin näyte oli puhdas. Eli älä hätäile, lääkekuuri toivottavasti auttaa. Mut ymmärrän huolesi, olin itsekin ihan paniikissa. Neuvolassa en saanu juuri mitään infoa asiasta. Ja löysin tietty netistä kaikkea ikävää. Esim tässä "B-ryhmän streptokokit
B-ryhmän streptokokit ovat erittäin laajalle levinneitä bakteereja, jotka saattavat aiheuttaa ongelmia raskauden aikana (äidin virtsatietulehdus, sikiön ennenaikainen syntyminen ja vastasyntyneen vakava sairaus)." http://www.liberovaipat.fi/Pages/Dictionary/DictionaryTerm.aspx?id=4968

B-ryhmän streptokokki (Streptococcus agalactiae) kuuluu 15-30 %:lla naisista emättimen bakteeriflooraan. Yleensä se ei aiheuta kliinistä tulehdusta, mutta vahvaan bakteerikolonisaatioon liittyy ennenaikaisen lapsivedenmenon ja keskosuuden vaara. B-ryhmän streptokokki on merkittävä vastasyntyneen sepsiksen aiheuttaja. Lapsi saa tartunnan synnytyksen aikana synnytyskanavasta, mutta mikrobi voi myös mennä sikiökalvojen läpi ja infektoida sikiön. Bakteerikolonisaatiosta huolimatta vain 1-3 % vastasyntyneistä infektoituu (Katz 1993).

Streptokokin kolonisaatio määritetään emätineritenäytteestä pikatestillä tai bakteeriviljelyllä.

Raskaana olevia seulottiin B-streptokokin suhteen useissa maamme synnytyssairaaloissa 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa vastasyntyneen sepsiksen ehkäisemiseksi, mutta sittemmin seulonnasta on luovuttu luotettavien pikatestien puuttumisen takia. Lisäksi kolonisaatio vaihtelee raskauden kuluessa vähentäen seulonnan kustannusvaikuttavuutta. Nykyisin B-streptokokkiviljely tehdään vain ennenaikaisen vedenmenon yhteydessä sekä erityisiltä riskiryhmiltä (esim. uhkaava ennenaikainen synnytys, edellisellä lapsella GBS-sepsis) (Kurki ja Hiilesmaa 1997).

Yleensä oireetonta kantajaa ei tarvitse hoitaa raskauden aikana. Mikäli streptokokki todetaan ennenaikaisen synnytyksen uhatessa, mikrobilääkkeenä käytetään penisilliiniä, ampisilliinia tai erytromysiiniä. Yleensä mikrobikolonisaatio palautuu ennalleen lääkityksen loputtua eikä pitkäaikaisesta mikrobilääkityksestäkään näytä olevan apua.

Synnytyksen aikana todetulle kantajalle suositellaan profylaktista suoneen annettua mikrobilääkitystä, koska se vähentää merkitsevästi vastasyntyneiden sepsiksiä (Tuppurainen ja Hallman 1989, Katz 1993).

http://www.helsinki.fi/~jpaavone/artik3.html

No kai mun pitää luottaa vaan siihen että mulla olisi ollut esim. korkeaa kuumetta jotta se olisi levinnyt kohtuun ja sikiökalvojen läpi vielä vauvaan :(
kohdunkaula vielä ultralla 5cm ja ulkosuu kiinni joten ei kai tässä hätää ole?

Yhteistyössä