Streptokokki ja supistukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Molemmissa raskauksissa ollut. Esikoisen aikana sain supistusten takia antibioottikuurin ja synnytyksessä antibioottitipan suoraan suoneen. Kuopuksen kohdalla pelkän tipan synnytyksen yhteydessä.

Sehän joillain naisilla vain on elimistössä ja sinänsä ei ole naiselle vaarallinen. Kaikki ei varmaan edes saa sitä koskaan tietää edes raskauden aikana. Ilman hoitoa saattaa aiheuttaa keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen. Raskauden aikana todella harvoin tarttuu vauvaan. Hoito on sinänsä hankala, kun streptokokki tahtoo uusia heti kuurin jälkeen. Synnytyksessä huomioitava aina, sillä silloin tarttumisriski on suuri. Vauvalle tartunta on vakava mm. vakava yleisinfektio, verenmyrkytys...

on ollut ja huomattiin tarkastella asiaa just ennen h-hetkeä.-olin ollut raskausaikana sairaalassa lepohoidossa supistusten ja uhkaavan ennenaikasuuen takia, joten meni iteltä ohi et mikä testi millonki otettu.

toisissa paikoissa sitä hoidetaan käsittääkseni antibiooteilla ja toisissa paikoissa ei millään.

Mun käsittääkseni sen suurin vaara on supistusten aiheuttaminen ja ennenaikainen aukeaminen, niinku mulle kävi. syy ei välttis ole streptokokin, mutta voi olla myös ihan vaan sen aiheuttama.

:wave: Synnytksessä unohtivat antaa mulle sitä antibioottia. Ja sen takia olimme vauvan kanssa sairaalassa to-ma. Perjantaina vauvalle alettiin antamaan varmuuden vuoksi antibioottia.
Mitään hätää ei ollut ja vaavi ei ollut saannut minulta tartuntaa.

Jännää että enään ei testata streptokokkia sillä vaaville aikoinaan se testattiin...

ööh, lisään hiukka että synnytyksessä tietenkin aina antibiootti mutta se vaihtelee eri paikoissa, hoidetaanko raskausaikana.

ja synnytyksessähän on tuo jo mainittu infektio/sepsis vaara

ööh, lisään hiukka että synnytyksessä tietenkin aina antibiootti mutta se vaihtelee eri paikoissa, hoidetaanko raskausaikana.

ja synnytyksessähän on tuo jo mainittu infektio/sepsis vaara

kiitos vastaajille! Toivottavasti ei tuota löydy, vaikka toisaalta olisi kiva saada tietää syy supistuksiin ja pehmenemiseen ym. Meillä ilmeisesti lääkitään äitikin jo raskaana ollessa.

Nykyisin käsittääkseni tulee streptokokki testata silloin, kun tulee ennenaikaisia supistuksia. Yleensä jos steptokokki löytyy määräävät kuurin, koska muuten keskosriski suuri. Jos streptokokki kuurin jälkeen uusii uutta antibioottikuuria ei määrätä. Synnytyksessä tippa aina, jos streptokokki on positiivinen.

Seuraavissa raskauksissa steptokokkinäyte tulisi aina ottaa viimeistään viimeisillä raskausviikoilla.

Yhteistyössä