sterilisointi.. miten menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
eli ensin varataan aika terveyskeskuslääkärille? Saako sen jälkeen lähetteen johonkin toiselle lääkärille vai tekeekö terveyskeskuslääkäri päätöksen? Kuinka kauan kestää? Pitääkö puolison olla mukana?
Erityisesti kiinnostaa tuo, että kuinka nopasti siihen leikkaukseen pääsee?

Jos lainmukaiset kriteerit täyttyy, tekee tk-lääkäri lähetteen sairaalaan jossa lopullinen päätös sterilisaatiosta tehdään. Koska sterilisaatio ei ole kiireellinen leikkaus, saa varautua useiden kuukausien odotteluun tuon leikkauspäätöksen jälkeen, riippuen täysin kunkin sairaanhoitopiirin leikkausjonoista.

Meillä mies meni työterveyteen josta sai lähetteen päiväkirurgiselle. Mistä taas on tullut vasta lappu että lähete on saapunut (n.2kk sitten) ja katsovat kiireellisyyden mukaan milloin operaatioon pääsisi.

Mieheltä oli kysytty onko päätös yhteinen, eikä muuta. Ei siis lasten ikää ja lukumäärää.
Mutta tämäkin saattaa vaihdella lääkärin mukaan.

Juu ensin haet lähetteen lääkäriltä. Ite kävin yksityisellä kun tk:een oli niin pitkät jonot. Miehen ei tarttenu olla mukana, mutta kysy kyllä onko mieskin samaa mieltä sterilisaatiosta. Meni viikko niin tuli sairaalasta kirje, että olet jonossa. No tuolla meidän lähimmässä sairaalassa menee 1-2 vuotta että pääsee leikkaukseen. Mutta tässä on 100km päässä pienempi sairaala johon on leikkaukseen n.2-3kk jonot. Ite olen menossa essure-sterilisaatioon ja siihen pääsee heti kun seuraavat kuukautiset alkaa eli ei jonoa. Riippuu siis millä alueella asut, että kuinka nopeasti pääset. Ite menen ens viikolla :-)

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Mieheltä oli kysytty onko päätös yhteinen, eikä muuta. Ei siis lasten ikää ja lukumäärää.
Mutta tämäkin saattaa vaihdella lääkärin mukaan.

No ei se kyllä vaihtele lääkärin mukaan, ennen vasektomian tekoa miehellekin nämä asiat selvitetään koska Suomessa on voimassa steriloimislaki joka määrittää kelle sterilisaation saa lain mukaan tehdä ja kelle ei.

Mä varasin terveyskeskuslääkäriltä ajan. Ei tarvinnu viikkokausia odotella. Mies lähti varoiks mukaan, ja lääkäri halusikin sen sinne huoneeseen käymään. Lääkäri teki lähetteen, sit tuli sairaalasta aika. Kävin siellä muutama viikko sitten, keskusteltiin eri vaihtoehdoista, ehdottivat hormonikierukkaa, mut mun ei tarvinnu sitä kauheesti perustella miks en tahdo sitä :D Päätin että haluun Essuren, sitten jolleki jonohoitajalle juttelee että millos aika, ja sovittiin että soitan sit kun syyskuussa alkaa menkat, laskevat siitä sitten jotenkin sen koska toimenpiteen voi tehdä.

Minä varasin ajan ehkäisyneuvolasta. Ensin terveydenhoitaja haastatteli, sitten viikon päästä neuvolalääkäri teki lähetteen aluesairaalaan tutkimuksen ja papereiden täyttämisen jälkeen. Kuukauden päästä pääsin naistentautienpolille erikoislääkärille, joka teki lopullisen päätöksen toimenpiteestä. Pari kuukautta piti jonottaa, sitten pääsin leikkaukseen

Yhteistyössä