Steinerkoulu, onko se koulu häirikkölapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gabriela
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gabriela

Aktiivinen jäsen
26.05.2006
2 075
0
36
Tietääkö kukaan mikä on steinerkoulu ja miksi sinne laitetaan lapset? Onko se paikka mihin laitetaan lapset, jotka eivät muutoin oikein pärjää koulussa ja osaa ottaa kuria vastaan?

Sitten voivat piirustella peruskoulun läpi ja mennä johonkin pilipalisuojatyöhön, vai mikä ajatus siinä koulussa on? Voiko sieltä valmistua perustaidot omaavia lapsia? Vai ovatko tällöin jo muutoinkin erityislahjakkaita, jotta oppivat jopa siinä koulussa?

Mä en ainakaan ollut häirikkölapsi vaikka Steinerin ositttain kävinkin :D
Siellä saa oppia omaan tahtiinsa, eli siksi sinne jotkut haluaa laittaa lapsia joilla oppimisvaikeuksia. Mutta ihan normikoulu se on, paitsi että siellä pääsee aina menemään sieltä, mistä aita on matalin jos vaan tahtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Hassua muuten, miten ihmisillä on niin outo käsitys steinerkoulusta :laugh:

:ashamed: Mä myönnän että mun ainoa mielikuva steinerkoululaisesta on eräs poika mun lapsuudesta. Niin huonotapaista ja törkeetä lasta en oo ikinä tavannut, tosin oli jotenkin kehitykseltään häiriintynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja muusa:
Ei. Kallis yksityskoulu...googleta steiner ni saat tietoo...

Ei ole kallis.

Ja haulla löytyy paljon keskusteluja aiheesta.

Tai kysy minulta, jos jotakin selkeitä asioita haluat tietää.

Steinerkoulu vaatii lapsilta eri tavalla paljon, kuin peruskoulu. Ei siellä vain olla ja piirustella.

steiner-kouluissa opetetaan lapsia ihan omalla pedagogiikallaan, ei sinne tod. mitään oppimisvaikeuslapsia laiteta. mä väittäisin että steiner-kouluissa annetaan tilaa lapsen luovuudelle ja itseohjautuvuudelle eikä tapeta niitä (siis luovuutta etc.) kuten peruskoulussa jossa omien aivojen käyttö on erittäin epätoivottua

Siellä saa oppia omaan tahtiinsa, eli siksi sinne jotkut haluaa laittaa lapsia joilla oppimisvaikeuksia. Mutta ihan normikoulu se on, paitsi että siellä pääsee aina menemään sieltä, mistä aita on matalin jos vaan tahtoo.

Pätee myös peruskouluun... ;) Tuo siis, että voi mennä sieltä, missä aita on matalin.

joiden vanhemmat on hieman erikoisia ja lapsista halutaan myös erikoisia. Hyvin kyseenlaisia kasvatusmetodeja ja käsityksiä uskonasioista,maailmankuvasta jne.

EN iki maailmassa laittaisi lastani sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Pätee myös peruskouluun... ;) Tuo siis,e ttä voi mennä sieltä, missä aita on matalin.

Kyllä mä sen tiedän. Riippuu toki opettajista paljon.

Tätä vähän aattelinkin. Eli jos et halua oppi niin et opi tuollakaan, kun se viieminenkin kuri puuttuu?

Alkuperäinen kirjoittaja iii:
joiden vanhemmat on hieman erikoisia ja lapsista halutaan myös erikoisia. Hyvin kyseenlaisia kasvatusmetodeja ja käsityksiä uskonasioista,maailmankuvasta jne.

Ei, ei ja vielä kerran ei. Sulla on todella väärä mielikuva.

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:

Tätä vähän aattelinkin. Eli jos et halua oppi niin et opi tuollakaan, kun se viieminenkin kuri puuttuu?

Kyllä siellä kuria on ihan kuten muissakin kouluissa. Suomessa kun on olemassa oppivelvollisuus, ei ne koulut voi vaan pitää oppilaat siellä laitoksessa viitenä päivänä viikossa piirtelemässä ja eukkaamassa vaan kyllä heillä sielläkin on annettava lasten opiskella ja oppimassa kuten muuallakin.
Vai miten luulet että Steiner-koulusta porukat kirjoittaa ylioppilaaksi? Piirtämällä?

Näinhän se on.. erikoisuutta ei siis sallita peruskoulussa... :saint: Tai maailmassa.

Vanhemmat, jotka haluavat lapsistaan vahvoja, omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä pitävät steinerkoulua yhtenä vaihtoehtona.

mitä tarkoitat sanalla 'erikoinen' ? ja millä perusteella sinä et ole 'erikoinen'? mitä tarkoitat sanalla 'normaali'?!

Kuri on sitä, että opettaja saa luokan oppimaan ja toimimaan halutulla tavalla.

Omituisia ennakkokäsityksiä ihmisillä on. Mutta selvittäkää asiat, jotka askarruttavat.

Muistan monesti itse kouluaikana törmänneeni mielikuvaan, että steinerissa piiretään vain, ei koskaan vaadita oppilailta mitään ja välitunneilla oppilaat polttavat ruohoa vessassa :laugh:
Mä en vaan käsitä mistä porukat päättelee tollaisia juttuja? :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Hassua muuten, miten ihmisillä on niin outo käsitys steinerkoulusta :laugh:

:ashamed: Mä myönnän että mun ainoa mielikuva steinerkoululaisesta on eräs poika mun lapsuudesta. Niin huonotapaista ja törkeetä lasta en oo ikinä tavannut, tosin oli jotenkin kehitykseltään häiriintynyt.

Ja mulla kun opiskelu aikoina opetin matematiikkaa, ja yksi oppilaistani (yli 20v. neiti) ei ollut ikinä kunnolla kuullutkaan prosenttilaskuista ja selitti silmät suurina, että ei miellä siellä stenerkoulussa tällaista opetettu vaan sellaista mitä tarvitaan oikeassa elämässä.. hmm... ja mitäköhän se sitten on jos ei perusmatematiikkaa..

Omituisia ennakkokäsityksiä ihmisillä on. Mutta selvittäkää asiat, jotka askarruttavat.

Niin mistä? Kun koulu kehuu itseään maasta taivaiseen, ja sitten tutkimus tulokset kertoo että siellä tulosket kertovat että valmsituvat pärjäävät heikommin luonontieteissä ja kielissä ja äidinkielessä, eli juuri näissä "ei" kivoissa aineissa, jossa ei piirustella..

Mitä jos irrottaisitte arsen penkistä ja menisitte tutustumaan steinerkouluun, vaikka päiväksi tunteja seuraamaan? :D

Itse tuurasin Hekaa eilen koulupäivän, steinerkoulussa, matematiikkaa ja englantia opiskelin. Ja pakko sanoa, että vaikutuin.

Niin mistä? Kun koulu kehuu itseään maasta taivaiseen, ja sitten tutkimus tulokset kertoo että siellä tulosket kertovat että valmsituvat pärjäävät heikommin luonontieteissä ja kielissä ja äidinkielessä, eli juuri näissä "ei" kivoissa aineissa, jossa ei piirustella..

Linkkiä kehiin! Koskaan tollaisesta kuullutkaan.

(muoks. itselläni ainakin käynyt ihan päinvastoin! )

Steinerkouluissakin on taatusti isoja eroja paikkakunnittain, kannattaa ottaa selvää etukäteen millaiseen putiikkiin lastaan on laittamassa.

Itse en ole ideologiasta hirveän innostunut, vaikka toki luovuus yms. ovat hienoja juttuja. Steinerin opeissa oli aika mielenkiintoisia satuja, jotka eivät minua sytyttäneet - ehkä ne eivät näy itse opetuksessa, mutta pimeitä ne todella olivat. En myöskään käsitä jotain eurytmiää esim. ollenkaan, vaikka olen lukenut siitä kovastikin. Siinä vain ei ole minusta mitään järkeä.

Kaverini lapsista kaksi kävi steinerkoulua, kolmatta eivät enää halunneet sinne. Yksi lapsista halusi itse lähteä yläasteelle tavalliseen kouluun, koska koki, että ei opi steinerissa mitään. Nyt käy tyytyväisenä ns. taviskoulua ja vain yksi lapsi on enää steinerissa. Toisten kaverien lapset taas kävivät steineria pari vuotta, kunnes vanhemmat siirsivät heidät pois.

Ainakin omalla paikkakunnallani vanhempien täytyy tehdä todella paljon työtä kerätäkseen rahaa koulun pyörittämiseen, ja se on ollut rasittavaa. Ja osa vanhemmista on todella omalaatuista väkeä, joiden Jani-Petterit ja Pircco-Janettet halutaan pistää ikään kuin vähän "erikoiseen" kouluun. Joukossa on myös valitettavasti käytöshäiriöisiä lapsia, joiden oletetaan steinerissa pärjäävän paremmin. Toki näitä on taviskouluissakin.

Mutta summa summarum, me emme nähneet mitään syytä miettiä steineria vaihtoehdoksi omille lapsillemme.

Puolueetonta tietoa löytyy netistäkin. Ja vanhoja oppilaita voi haastatella, vaikka Oras Tynkkystä. ;) Pisa-tutkimuksen tuloksia on saatavilla jne.

Linkkiä kehiin! Koskaan tollaisesta kuullutkaan.)

Oli joku MAOLin teettämä tukimus yliopistonpääsykokeista.. josta luin lehdestä.. ei likkiä vaan ihan painettua paperia..

Yhteistyössä