Stalkkaan naamakirjassa ja olen niin kateellinen, että räjähdän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaan tunnustus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tee lista, millainen tahtoisit olla. sitten vaan tuumasta toimeen. ja ehkä voisit ajatella, ettei sinun tarvitse ollakaan tiina. vaan oma itsesi. jos jokin asia ei TUNNU sinusta hyvältä (esim raskaana hiihto) niin se ei vain ole sinun juttusi. ei tämä ole kovin monimutkaista.

en tiedä kuule miksi, mutta musta tuntuu että tykkäisin susta :D ainakin kuvittelen, että sun kanssa pystyis olla rennosti oma itsensä ja musta on myös ihanaa, kuinka vittuunnuit pannukakun kärähtämisestä :D itelläkin joskus on ollut päivän viimeinen pisara se, kun on laittanut kengän vahingossa väärään jalkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24195819:
Eikös tuo täydellisyys ollut aloittajan tulkinta "Tiinasta" eikä suinkaan "Tiinan" kuvaus itsestään? Jos on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, tekee asioita, joista pitää, niin sekö ihmisen muka täydelliseksi tekee? Sittenhän täydellisiä ihmisiä olisi vaikka kuinka paljon.

Niin, sitä mä halusinkin sanoa, kun aloittaja kuvaili Tiinaa täydelliseksi, että kukaan ei ole täydellinen, vaikka sellaisen kuvan ulospäin antaisi. Voihan olla, että jos Tiina kuvailisi itse itseään, siitä kuvauksesta löytyisi myös negatiivisia asioita.

Urheilullisuus, korkea koulutus, hyvä ruoanlaittotaito, kauneus ja hyvät sosiaaliset taidot ovat sellaisia piirteitä, joita monet arvostavat. Se tekee Tiinan myös aloittajan silmissä täydelliseksi.

Ei onnellisuus tee muiden silmissä täydelliseksi. Jos ihminen haluaisi makoilla vapaa-aikansa sohvalla, olla matalapalkkaisessa työssä, kouluttamaton ja syödä joka päivä valmisruokaa. Vaikka hän olisi elämäänsä onnellinen, niin ei kukaan kuvailisi häntä täydelliseksi, koska noilla asioilla ei ole niin isoa sosiaalista statusta kuin "Tiinan" valinnoilla. Ymmärrän hyvin, mitä aloittaja tarkoittaa "täydellisellä". Tuon kuvaillun Tiinan kaltaiseksi moni haluaisi pyrkiä, koska nuo ovat arvostettuja asioita.

Mä ymmärrän sua erittäin hyvin, oon ite ihan samanlainen arka, hiljainen, kouluttamaton ja kaikin puolin mitäänsanomaton nainen... Kaikki noi kuvailemasi tilanteet kuulostaa niin tutuilta. Jopa toi jakolaskujuttu oli niin mua, että repesin melkein ääneen nauramaan. :D

Niin, sitä mä halusinkin sanoa, kun aloittaja kuvaili Tiinaa täydelliseksi, että kukaan ei ole täydellinen, vaikka sellaisen kuvan ulospäin antaisi. Voihan olla, että jos Tiina kuvailisi itse itseään, siitä kuvauksesta löytyisi myös negatiivisia asioita.

Urheilullisuus, korkea koulutus, hyvä ruoanlaittotaito, kauneus ja hyvät sosiaaliset taidot ovat sellaisia piirteitä, joita monet arvostavat. Se tekee Tiinan myös aloittajan silmissä täydelliseksi.

Ei onnellisuus tee muiden silmissä täydelliseksi. Jos ihminen haluaisi makoilla vapaa-aikansa sohvalla, olla matalapalkkaisessa työssä, kouluttamaton ja syödä joka päivä valmisruokaa. Vaikka hän olisi elämäänsä onnellinen, niin ei kukaan kuvailisi häntä täydelliseksi, koska noilla asioilla ei ole niin isoa sosiaalista statusta kuin "Tiinan" valinnoilla. Ymmärrän hyvin, mitä aloittaja tarkoittaa "täydellisellä". Tuon kuvaillun Tiinan kaltaiseksi moni haluaisi pyrkiä, koska nuo ovat arvostettuja asioita.

Oukei, ymmärsin kirjoituksesi vähän väärin :) Ja totta on, että tiettyjä asioita yleisesti arvostetaan ja moni niihin pyrkiikin. Useimmiten kuitenkin se pyrkiminen tai pyrkimättä jättäminen on oma valinta, jotkut joutuvat tosin näkemään enemmän vaivaa asioiden eteen kuin toiset ja jotkut luovuttavat jo heti alussa, jos jonkin tavoitteen saavuttaminen tuntuukin vaivalloiselta.

Enemmän kai tuo riippuu siitä millainen mies ap:lla on. Jos miehesi on kunnianhimoinen niin hän todennäköisesti arvostaa eteenpäin pyrkivää naista, joka kouluttautuu jne. Pitemmän päälle kunninhimoinen mies tuskin jaksaa ihailla kotona olevaa naista, jolla ei ole muuta päämäärää kuin hoitaaa kotia tai tehdä suorittavaa työtä.

Mutta jos miehesi on enemmän vähään tyytyvää sorttia eikä itsekään pyri hurjaa vauhtia eteenpäin urallaan niin hän voi olla tyytyväinenkin, ettet ole niinkuin "Tiina". Voihan mies olla tyytyväinen siihen, ettet ole kuin "Tiina", koska Tiinalla on paljon ottajia ja hän voisi kadota mikä päivä vain ;)

Mutta kyse on oikeasti itsestäsi, siitä ettet ole itse tyytyväinen itseesi, oli Tiinaa tai ei!

Ei kukaan ole täydellinen. Kaikista löytyy huonoja puolia. Ja en ole itseeni tyytymätön, en vain suostu uskomaan, että täydellisiä ihmisiä on olemassakaan.

Miksi sä tosta paasaat, ettet usko, että täydellisiä ihmisiä on olemassa? Kuka täällä muka niin on uskonut? Nyt on puhuttu fiiliksistä eikä tieteellisistä totuuksista.

Ap:n vinkelistä katsottuna täydellisen oloinen Tiina voi hyvinkin olla oikeastikin mukava, pidetty, kaunis, lahjakas, reipas jne. Tuollaisia ihmisiä on paljon. Tiinan vinkkelistä katsottuna elämässä voi olla murheita, mutta ei ne Tiinan vinkkelin murheet Tiinasta noita ap:n näkemiä ominaisuuksia automaattisesti poista.

Jos joku tuntuu ihmiseltä, jossa on paljon ihailtavaa, se ei millään muotoa tarkoita, että se ihminen on ihan varmasti jollakin toisella alueella jotenkin tosi onneton tai kompensoi jotakin, jonka sisältöä me ei vaan tiedetä. Tiinassa on todennäköisesti huonoja puolia niin kuin meissä muissakin, mutta mahdollista on sekin, että Tiinan huonot puolet ovat vähemmän rasittavia kuin jonkun muun. Se, että jossakin on runsaasti toivottuja juttuja ei tarkoita, että samassa tyypissä on runsaasti epätoivottujakin juttuja.

Sitäpaitsi täydellisyys karisisi jo siinä, jos joku Ihailtu-Tiina olisi luonteeltaan säyseä ja sopuisa ja miehensä toivoisi naiseltaan tulisuutta. Sehän ei ois miehensä silmissä täydellinen. Ehkä hieno ja hyvä, muttei täydellinen.

Jotkut ovat omasta ja/tai toisten mielestä onnellisten tähtien alla. Siellä riittää kyllä tilaa muillekin, sen kun etsii tiensä!

Ap, usko mua, sä riität huomattavasti paremmin muille kuin itsellesi. Onneksi omia ajatuksiaan pystyy ajan kanssa muuttamaan. Päätä, että sähän otat osasi onnellisuudesta! Kuten esim. Pölyesteri ylempänä sanoi, et välttämättä haluaisi olla juuri sellainen kuin mitä Tiina on. Haluaisit vaan itseesi asioita, joita Tiinan jutut sulle edustaa.

(Mulla on yks kaveri, joka on kiinnostunut väreistä ja mä sitten rakastan sitä, kun se voi vaikka sanoa, että espanjalaiset mansikat olivat kaupassa "sen-ja-sen sävyisiä" ja suomalaiset "sen-ja-sen sävyisiä ja niissä oli taitettuna vielä sitä-ja-sitä sävyä" eikä hän millään voinut olla ostamatta, kun ne oikein hehku!" Pieni juttu ihmiselämässä, mutta kyllä mä vaan olisin ikionnellinen, jos mäkin näkisin asioita noin. Mulla ei oo tota juttua, mutta mulla on toi kaveri. :)

Enemmän kai tuo riippuu siitä millainen mies ap:lla on. Jos miehesi on kunnianhimoinen niin hän todennäköisesti arvostaa eteenpäin pyrkivää naista, joka kouluttautuu jne. Pitemmän päälle kunninhimoinen mies tuskin jaksaa ihailla kotona olevaa naista, jolla ei ole muuta päämäärää kuin hoitaaa kotia tai tehdä suorittavaa työtä.

Mutta jos miehesi on enemmän vähään tyytyvää sorttia eikä itsekään pyri hurjaa vauhtia eteenpäin urallaan niin hän voi olla tyytyväinenkin, ettet ole niinkuin "Tiina". Voihan mies olla tyytyväinen siihen, ettet ole kuin "Tiina", koska Tiinalla on paljon ottajia ja hän voisi kadota mikä päivä vain ;)

Mutta kyse on oikeasti itsestäsi, siitä ettet ole itse tyytyväinen itseesi, oli Tiinaa tai ei!

Tulin vilkaisemaan keskustelua. Tämä vähän pysäytti... minun mieheni on ammattikorkean käynyt, haaveilee omasta yrityksestä, ja todella on eteenpäin pyrkivä.

Mitähän hän minussa sitten näkee?

(Olin tänään lasten leikkipaikassa ja katselin muita äitejä siellä. Ei heistä päälle päin voinut ihan jokaisesta tietää, ovatko he enemmän minun kaltaisiani vai ehkä enemmän tiinamaisia. Yritin miettiä, että en ainakaan siinä joukossa erotu suuntaan tai toiseen, että voisin edes jotenkin yrittää rentoutua, edes jossain. Että ei minua ehkä arvostella kaikkialla missä kuljen, eikä otsassani lue, että "kouluttamaton, pannukakkuja käräyttelevä kotiäiti". Se vähän helpotti.)

Mä ymmärrän sua erittäin hyvin, oon ite ihan samanlainen arka, hiljainen, kouluttamaton ja kaikin puolin mitäänsanomaton nainen... Kaikki noi kuvailemasi tilanteet kuulostaa niin tutuilta. Jopa toi jakolaskujuttu oli niin mua, että repesin melkein ääneen nauramaan. :D

Ihanaa! :D

Seuraavan kerran, kun menen lukkoon kun täytyy suorittaa jotain, yritän muistaa että on muitakin.

[QUOTE="vieras";24196061]Miksi sä tosta paasaat, ettet usko, että täydellisiä ihmisiä on olemassa? Kuka täällä muka niin on uskonut? Nyt on puhuttu fiiliksistä eikä tieteellisistä totuuksista.
[/QUOTE]

Ap heti ekassa lauseessaan.

Mun mies kiusaa mua aina kertomalla yhdestä naispuolisesta facebook-kaveristaan, mies oikein hykertelee kun mä raivoan ja paasaan vieressä miten ällöttävän täydellinen tuo naikkonen on.
Itse olen myös aika mitäänsanomaton ja saamaton ihminen, tämä rouva täydellisyys taas omistaa todella menestyvän firman, on säkenöivän kaunis, rakennutti pari vuotta sitten aivan tolkuttoman ison ja hienon talon. Siis oikeasti, kellään muulla tässä kaupungissa ei ole mitään PYLVÄIKKÖÄ kuistilla! Talo on kun jostain Dynastiasta, tosin vähän hassun näköinen niiden ympäröivien, vuosikymmeniä vanhojen tavallisten omakotitalojen seassa :)
Ja tottakai tällä naisella on ihana menestyvä mies, ihana pieni tyttö ja nainen odottaa toista lasta, antakaa kun veikkaan että siitä tulee poika... Ja tokihan nainen kävi oikein ammattikuvaajalla kuvauttamassa täydellisen raskausmahansa. Kaikesta tästä nainen on tietty kiireesti laittanut valokuvia facebookiin... Ei ole varmaan sellasta nurkkaa siinä talossa josta ei olis kuvaa naamakirjassa :D

Kyllä, olen niin sairaan kateellinen että yökötän itsekin itseäni. Mutta sen kanssa täytyy joko oppia elämään tai sitten muuttaa itseään, ei voi mitään...

Musta ainakin tuntuu että viettäisin aikaani mielummin ap:n kuin tämän "tiinan" kanssa. Mulle tulee liian täydellisten ihmisten seurassa semmonen vaivautunut olo, ei oikein tiedä että miten päin pitäisi olla. AP vaikuttaa semmoselta jonka kanssa vois röhnöttää tuntikausia soffalla, jauhaa paskaa ja vetää jäätelöä suoraan paketista :D

Voipa olla ap että sä olet kuitenkin epätäydellisenä paljon kiinnostavampi, aidompi ja syvällisempi ihminen kuin tuo Tiina. Ihminen jalostuu vastoinkäymisissä ja mielen kuohuissa.

Mä kahehdin vielä pari vuotta sitten kälyäni, koska hän asuu lähellä vanhempiani ja heidän lapsensa ovat siellä jatkuvasti hoidossa. Meidän lapset eivät ole vielä koskaan päässeet yökylään ja harvoin edes hoitoon, koska asumme kauempana ja aina kun olen kysynyt hoitoapua jotta mekin joskus päästäisiin mieheni kanssa johonkin kahdestaan, niin mummola on ollut "varattu" kälyn lapsille. Tämä todella vaivasi minua, tuntui että meidän lapset jää paitsi jotain. Kunnes huomasin, että kälyn lapsi viihtyy paremmin mummon sylissä kuin oman äitinsä. Sen jälkeen en ole hetkeäkään kadehtinut, sillä kun meidän on vaan ollut pakko mennä aina ja kaikkialle lasten kanssa tai olla menemättä, niin meistä on myös tullut sitä myötä todella läheisiä lastemme kanssa. Mä tiedän itse mikä on meidän lasten lempiruokia, ei tarvitse kysyä mummolta. Ja niin edespäin.

Yritän siis tällä sanoa että vaikka tuntuu että Tiinalla on kaikki täydellisesti, niin voi olla että joskus myöhemmin heräät tajuamaan, ettet haluaisi vaihtaa osia hänen kanssaan vaikka voisitkin. :)

Ap, älä välitä - Monenkin suvusta löytyy tuollainen kuvailemasi "Tiina", jolla kaikki näyttäisi olevan hyvin. Yleensä nämä Tiinat vaan ei kerro niistä negatiivisista asioistaan toisille, pitävät sisällään ja näyttävät ulospäin, että kaikki on hyvin, ja osalla varmaan kaikki onkin ihan ok. Täydellistä kenenkään elämä tuskin koskaan on, kaikki me vanhenemme - ulkonälö on katoavainen voimavara, pelko työttömyydestä nyky-yhteiskunnassa, huono omatunto lapsen pitkistä hoitopäivistä varmaankin on monilla huolenaiheena.

Yhtähyvin tämä Tiina voi olla myös kateellinen sinulle. Sinä saat olla kotona lastesi kanssa ja uskallat elää haluamallasi tavalla, tai hän pitää sinua onnekkaana kun sinun ei tarvitse joka päivä paahtaa stressaantuneena työn-päiväkodin ja kodin väliä rahaa saadaksesi. Sinulla on aikaa enemmän perheellesi =)

Meidänkin suvusta löytyy tällainen "tiina" jota mieheni vanhemmat palvovatkin. He kutsuvat useasti heitä kylään, kehuvat ja mielistelevät. Joskus olin kateellinen, mutta nykyään osaan ajatella kuten joku tässäkin ketjussa sanoi että "Onneksi minun ei tarvitse". Oikeasti, onneksi ei tarvitse.

Tämä sukumme "tiina" käy jatkuvasti ties kenen tädin, kummin kaiman ja mummin kotona kun on niin haluttua vierasta. Itse olen ajatellut, etten edes viihdy näissä paikoissa, joten olisi ahdistavaa käydäkään siellä mielistelemässä ja väkisin istumassa tunti kahvipöydässä. Ja vieläpä jatkuvasti, niin ettei hänellä ole aikaa muuta tehdäkään kun milloin on lupautunut kenenkin Martan luokse. Ihanaa ettei meitä edes kaivata, olisi kiusallista keksiä tekosyitä jos ei kiinnosta edes mennä, olisi kiusallista istua siellä tekohymy naamalla kun en edes samaistu näiden ihmisten kanssa koskaan juuri mitenkään. Aina keskustelunaiheet menevät pintapuolisesti työkuvioissa, sukulaisten ja kyläläisten asioita juorutessa, nyt kun "tiina" menee naimisiin, niin jutellaan tunti millainen sormus ja puku on tulossa tai minkä makuinen hääkakku kenties ja odottakaahan sitä riemua kun "tiina" viimein odottaa sitä ensimmäistä lastaan häiden ja hyvän työkökemuksensa päälle, blaa blaa. Sitten tulee kai se talokin joskus.

Viihdyn paremmin pienen lähipiirini kanssa, joiden kanssa voi jutella kaikesta mielenkiintoisesta ja nauraa maha kippurassa oikeasti hauskoille jutuille :) Pitäköön "Tiina" sukulaisensa, työnsä, elämänsä, en ole hänelle enää pätkääkään kateellinen, sill äitse en saisi mitään kiksejä hänen elämää eläessään. Ehkäpä juuri siksi en ole pyrkinytkään samoihin tavoitteisiin kuin hän.

Minun haaveeni ei ole koskaan ollut elää niin, kouluttautua vuosia, elää saman miehen kanssa teinistä asti, tehdä uraa, mennä tämän elämän ensimmäisen miehen kanssa naimisiin, perustaa perhe ja sitten rakentaa taloa. Ei ainakaan tuossa järjestyksessä. Minulla oli villi nuoruuteni täynnä hyviä muistoja, mitä hänellä ei ollut. Hänellä oli nuorena puhtoinen kiltin lukiotytön maine ja minä olin siihen nähden kylän lumppu :D Sain lapset nuorena ja kouluttaudun ammattiin, johon ei kestä valmistua kauaa, mutta on minun mielestäni mielenkiintoinen ja sitä mitä haluan. Minua ei harmita, että olen koulun jättänyt joskus kesken, enkä väkisin käynyt sitä siksi että satuin erehtymään sen aloittamaan. Olen aina uskaltanut elää hetkessä ilman kummempia suunnitelmia ja tehdä valintoja nopeasti. Talokin meiltä löytyy, vaikka velkaa onkin. Koskaan en ole mitään katunut.

[QUOTE="vieras";24195388]Ketä kaunistaa tekopyhä irvistys? Ymmärrän ap:tä hyvin. Mulla ei ole tollasta mutta mua rasittaa joidenkin " elämä on ihanaa...plaa plaa " - päivitykset vuodesta toiseen[/QUOTE]

Aito hapannaamako on ainoa oikea aito ilme?

Pessimistit ovat raskasta seuraa... mä en koskaan mitään, ikinä milloinkaan ei mikään onnistu sen sijaan kaikki muut plaa, plaa, plaa...

Sinänsä FB ja siihen liittyvät ongelmat ovat aika huvittavia näin sivusta katsottuna :D

Oli pakko tulla vielä sanomaan kiitos, ja kehumaan teitä kaikkia tähän vastanneita! Kiitos tsemppauksesta, kritiikistäkin ja ymmärryksestä. Erityisesti kiitos ymmärteneille, joilla on omat Tiinat jossain kummittelemassa.

Julisitin sodan - itselleni. Kyllä tästä vielä noustaan, tosin hyvin, hyvin pienin askelin. (Poltin iltapuurot äsken pohjaan).

Eiköhän Tiinallakin ole paineet niskassa, jotka näyttäytyy vaan sitten eri tavoin kuin sun paineet. Uuden Suomen sivuilla luin just aihetta aika läheltä liippaavan puheenvuoron http://tarujousia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/78173-lansimaalainen-pyha-aiti

Mä oon aina ollut sitä mieltä, että tuollaisilla ulkoapäin täydellisillä on aina jokin pimeä puoli. Mistä sen tietää, millainen kotihirviö Tiina on perheensä kesken. Jotain vikaa hänessäkin on pakko olla, koska kukaan ei ole täydellinen.

Pöh,ei tarvitse olla mitään "pimeää puolta"(ja hyvin harvoin onkaan).
Täydellisiä ihmisiä ei ehkä ole mutta onnellisia ihmisiä on.Ja kun ihminen on onnellinen,vaikuttaa hänen elämänsä täydelliseltä.

Minusta on hienoa, että olet lapsen kanssa kotona. Tiinoja on maailma pullollaan, se että et ole tyytyväinen itseesi ei ole hänestä riippuvainen asia, vaan kohde,johon peilaat omaa huonoa itsetuntoasi. Olet väärällä tiellä.

Sinulla on paljon ominaisuuksia, joita maailman Tiinoilla ei ole. Arvosta niitä itsessäsi, koetä nähdä kolikon toinen puoli asioissa joista et pidä itsessäsi: ujoutesi antaa toisille ihmisille tilaa, sinulla on myös oikeus ujouteesi ja yksityisyyteesi. Ylipainon ansiosta luultavasti lukeudut niihin ihmisiin, joiden geenien ansioista ihmiskunta jatkaa porskuttamista sittenkin, kun ruokaa on vähän (ja se aika tulee vielä uudelleen), laihuus on vain tämänpäivän ihanne. Osaat laittaa ruokaa, osaat leipoa, meriittejä itsessään (aina löydät jonkun joka kokkaa paremmin, Japanin kotiäidit tekevät tästä arkista taidetta). Kömpelö näkee vaaranpaikat.

Lapsellisetkin positiiviset ajatukset itsestä kannattaa ottaa vastaan, ja herkutella niillä: minä riitän. Siitä se itsetunto kohoaa, ja maailman Tiinojen kanssa oleminen helpottuu.

Tsemppiä!

Yhtähyvin tämä Tiina voi olla myös kateellinen sinulle. Sinä saat olla kotona lastesi kanssa ja uskallat elää haluamallasi tavalla, tai hän pitää sinua onnekkaana kun sinun ei tarvitse joka päivä paahtaa stressaantuneena työn-päiväkodin ja kodin väliä rahaa saadaksesi. Sinulla on aikaa enemmän perheellesi =) .

Tää on niin totta.

Mun kaverit pitää mua usein "Tiinana".Mutta yhtälaillla niillä on asioita mitä mä kadehdin; Mä aion olla vielä kotiäiti siihen saakka kun lapsi on 3v.Noh,se on ihanaa mutta välillä olen kavereille kateellinen kun niillä on jotain mielenkiintoisia projekteja töissä ja koulussa.Ja tietty niillä ketkä on töissä on enemmän rahaa (meillä mieskin on nyt taas opiskelija).
Yh kaverit on kateellisia ihanasta miehestä ja perheestä,mitä mäkin tottakai rakastan,enkä vaihtaisi mihinkään...Mutta välillä tulee ikävä sitä suhteen alkuhuumaa ja jännittäviä treffejä,mitä ei toivottavasti silti saa ikinä enää kokea :D

Pöh,ei tarvitse olla mitään "pimeää puolta"(ja hyvin harvoin onkaan).
Täydellisiä ihmisiä ei ehkä ole mutta onnellisia ihmisiä on.Ja kun ihminen on onnellinen,vaikuttaa hänen elämänsä täydelliseltä.

Mä olen kyllä huomannut, että aidosti onnellisen ihmisen elämä harvoin näyttää täydelliseltä. Vaan jotenkin niin kadehdittavan aidolta ja ihanalta kaikkine onnineen, mutta myös harmineen, jotka tämä ihminen osaa myöntää ja jopa nauraa niille. Onnellinen ihminen on aidosti onnellinen, eikä pienet vastoinkäymiset heitä kaada. Tietsti sairauksille ei mitään mahda ja ne musertaa kenet tahansa, mutta jotenkin siihenkin jotkut osaavat asennoistua kahdehdittavan hyvin.

Olen myös tavannut ihmisiä, joiden elämä vaikuttaa täydelliseltä, olematta sitä. Siis että on ollut ihan suuriakin juttuja siellä taustalla. Eräänkin täydellisen perheen isäntä ehdotteli minulle kaikenlaista, joihin en kyllä suostunut. Ja kuinkahan monta täydellistä perhettä olen nähnyt vuosien saatossa eroavan....

Yhteistyössä