Sossun maksamalla vuokralla vanhempien omistusasuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typerys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typerys

Vieras
Eli mulla on hämärä muistikuva, että jos saat toimeentulotukea niin ja sossu toimii vuokran maksajana, ei voisi muuttaa esim vanhempien omistamaan asuntoon vuokralle?

Eli mistä voisin kaivaa tietoa siitä että jos vanhempani omistavat asunnon (jossa eivät itse asu, vaan asuntoa pidetään vuokralla) onko mahdollista muuttaa siihen vuokralaiseksi?

jos vanhemmat vaatii vuokraa niin mitä väärinkäyttöä se on?

jos oot alle 20 niin kela kai maksaa asumistukea huonommin. ei sossu sun vuokria maksa, vaan antaa rahaa että pakollisten menojen jälkeen on rahaa elämiseen perusosan verran. varaa aika sos toimistoosi ja selvitä asiat.

Jos olet opiskelija ja olet vuokralla vanhempiesi omistamassa asunnossa, niin silloin saat asumiseen tukea vähemmän kuin jos olisit vaikkapa veljesi omistamassa asunnossa vuokralla.

jos vanhemmat vaatii vuokraa niin mitä väärinkäyttöä se on?

jos oot alle 20 niin kela kai maksaa asumistukea huonommin. ei sossu sun vuokria maksa, vaan antaa rahaa että pakollisten menojen jälkeen on rahaa elämiseen perusosan verran. varaa aika sos toimistoosi ja selvitä asiat.

Siis miten niin ei maksa vuokria? Kyllä maksaa jos on toimeentulotukeen oikeutettu ja ei saa muualta yhtään tuloja.

Ja enpä usko että sossu maksaa vuokraa vanhempien omistamaan asuntoon. Ihme pelleilyä muutenkin, eiks vanhemmat voi auttaa ilmaiseks sen aikaa kun on varaton. Ellei sit oo joku työtävieroksuva elämäntapapummi.

Kysymys on nyt siitä että en ole menossa töihin koska odotan lasta, mulla alkaa ens kuussa j äitys/vanhempain raha.
Myöskin aijon olla lapseni kanssa kotona kun lapsi on syntynyt mikä on täysin luonnollista.
mieheni on töissä ja hän tietty maksaisi puolet vuokrasta, kysymys oli vain siitä että maksaako sossu sitä minun osuuttani.

Kysymys on nyt siitä että en ole menossa töihin koska odotan lasta, mulla alkaa ens kuussa j äitys/vanhempain raha.
Myöskin aijon olla lapseni kanssa kotona kun lapsi on syntynyt mikä on täysin luonnollista.
mieheni on töissä ja hän tietty maksaisi puolet vuokrasta, kysymys oli vain siitä että maksaako sossu sitä minun osuuttani.

No todennäköisesti ei maksa, koska sulla on töissäkäyvä mies. Luultavasti miehesi palkka ja sun äitiyspäivärahasi ovat sen suuruiset, että niillä teidän katsotaan pärjäävän. Kelan sivuilta voit katsoa laskurilla (se on vain suuntaa antava), onko teillä mahdollisuus asumistukeen.

Niin ja vielä....ei ole mitään "sun osuutta" vuokrasta. Teillä on perhe, perheenne pitää maksaa vuokraa ja perheellänne on tuloja (miehesi palkka ja sun äitiyspäivärahasi). Jos sun tulot olisi 0 €, niin miehesi maksaisi koko vuokran.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23959566:
No todennäköisesti ei maksa, koska sulla on töissäkäyvä mies. Luultavasti miehesi palkka ja sun äitiyspäivärahasi ovat sen suuruiset, että niillä teidän katsotaan pärjäävän. Kelan sivuilta voit katsoa laskurilla (se on vain suuntaa antava), onko teillä mahdollisuus asumistukeen.

Justiinsa näin se menee eli varmaankin eivät maksa. Ja muutenkin, jos meinaatte tässä jotain vedätystä että vanhempas laittaa vuokraks joku 2000e ja ajattelette että ne tienaa sit hyvät massit kun sossu maksaa vuokrat, niin sossulla on sellaset vuokrarajat. Jos vuokra ylittää heidän rajansa niin ylimenevä osa maksetaan sitten omasta pussista.

Vähän erikoiselta vedätykseltä tuntuu.. sossuhan sinänsä ei maksa mitään vuokria, vaan antaa toimeentulotukea tulojen ja menojen mukaan sen verran kuin pakolliseen elämiseen tarvitsee. Outo ajatuskin tuo, että mies maksaa oman osuutensa vuokrasta ja sossu sitten sinun osuutesi.. :confused:

Miehen tulot eivät kata tällähetkellä elämistämme vaan juurikin
noin puolet nykyisestä vuokrastamme tekee keikka duunia määräaikasena.

On mielummin töissä eikä sossun luukulla, vaikka rahaa ei käteen hänelle/meille jääkkään.

Miehen tulot eivät kata tällähetkellä elämistämme vaan juurikin
noin puolet nykyisestä vuokrastamme tekee keikka duunia määräaikasena.

On mielummin töissä eikä sossun luukulla, vaikka rahaa ei käteen hänelle/meille jääkkään.

Googleta toimeentulotukilaskuri.
Nähdäkseni vuokraan ei vaikuta se,keneltä asunto on vuokrattu, vaan vuokran suuruus ja asunnon koko.

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, eli ensin on haettava Kelasta esim. asumistukea. Sen jälkeen jos asumistuki + miehen tulot + äitiyspäiväraha jäävät alle minimin, saatte sossusta täydentävää toimeentulotukea.

Toimeentulotukea saa, kun perheen tulot ylittävät hyväsytyt menot.Sen erotuksen saa siis tukea.
Hyväksytyiksi menoiksi luetaan myös (kohtuullinen)vuokra. Siihen ei vaikuta se keneltä asunto on vuokrattu.

Saadaan asumistukea ja tällä hetkellä mies maksaa about puolet vuokrasta ja sossu maksaa sen "minun osuuteni"
Kysymyksenähän oli siis se että vaikuttaako asiaan se jos omat vanhemmat tai vaikkapa sitten isovanhemmat tai muu lähisukulainen on vuokranantaja.

Eli en siis mieti sitä että kuka maksaa mitäkin, kela, sossu vai mies jne.. vaan sitä että onko se hyväksyttävää jos vuokranantaja on lähisukulainen.

Sen tiedän että vuokranantaja voi olla esim serkku.

Yhteistyössä