Mun pitäisi perustella sossulle, että miten pystyn maksamaan kolmion vuokran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Op
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me asutaan 3 lasta ja 2 aikuista, 78 neliön kolmiossa. jos olisin yh ja mulla ois vaan yks lapsi niin en todellakaa asuis kaksiota isommassa kämpässä. ette te kaksiota isompaa tarvi, varsinkaan kun ei sulla oo varaa sen isompaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vielä;24232388:
Minä vielä kysyn, kuten joku muukin, että oletko laskenut kelan sivuilla, paljonko saisit uuteen asuntoon asumistukea? Neliörajan tiesit, mutta huomioitko sen, että isommissa asunnoissa hyväksytään vähemmän hintaa / neliö? Eli oikeasti ómavastuusi saattaisi nousta enemmänkin kun 50e. Jos asumistuki tippuisi nykyisestä, se saattaa olla syy, etteivät kannusta sinua muuttamaan isompaan asuntoon.

Myös se vaikuttaa asumistukeen miten vanha asunto on, vanhaan ei saa tukea niin paljoa

miksi tulevaisuudessa olisi varaa tinkiä menoistaan viidelläkympillä kuussa vaikka tähän mennessä ei ole ollut varaa laittaa samansuuruista summaa säästöön??

[QUOTE="vieras";24232901]miksi tulevaisuudessa olisi varaa tinkiä menoistaan viidelläkympillä kuussa vaikka tähän mennessä ei ole ollut varaa laittaa samansuuruista summaa säästöön??[/QUOTE]

Rahalle on ollut käyttöä? Ei rahaa voi käyttää jos se on säästössä.
Minä käyn töissä eikä mulla ole silti ikinä rahaa säästöön laittaa

Asumistuen määräytymiseen vaikuttavat ruokakunnan

henkilöluku
asunnon sijaintikunta, pinta-ala, valmistumisvuosi ja lämmitysjärjestelmä
asumismenot
bruttokuukausitulojen yhteismäärä ja
omaisuus.

Asunnon enimmäispinta-ala

Ruokakunnan henkilöluku Asunnon koko

1 henkilö 37 m²
2 henkilöä 57 m²
3 henkilöä 77 m²
4 henkilöä 90 m²
5 henkilöä 105 m²
6 henkilöä 115 m²
7 henkilöä 125 m²
8 henkilöä 135 m²

Eli kaksi henkilöä saa täydet as.tuet korkeintaan 57 neliöiseen asuntoon..siitä eteen päin omavastuu kasvaa.

Väittääkö joku tosissaan että joku toimeentulotuen perusosa on niin suuri että joo, leikataan aapeelta se 50e pois kun ei tunnu missään?
Aikuinen taitaa saada päälle 300e /kk, jee. Varmasti ap:lla se tuntuisi taloudessa, mutta on valmis nipistämään jotta saisi isomman asunnon.

Väittääkö joku tosissaan että joku toimeentulotuen perusosa on niin suuri että joo, leikataan aapeelta se 50e pois kun ei tunnu missään?
Aikuinen taitaa saada päälle 300e /kk, jee. Varmasti ap:lla se tuntuisi taloudessa, mutta on valmis nipistämään jotta saisi isomman asunnon.

Yksin asuva ja yksinhuoltaja
419,11 euroa perusosa

Ja sit siihen vielä..

Alle 10-vuotias lapsi 1. lapsi 264,04
tai
10–17-vuotias lapsi 1. lapsi 293,38

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24232946]Rahalle on ollut käyttöä? Ei rahaa voi käyttää jos se on säästössä.
Minä käyn töissä eikä mulla ole silti ikinä rahaa säästöön laittaa[/QUOTE]

ja kaikki ne menot joihin sitä rahaa on ollut pakko käyttää säästämisen sijaan, voi yhtäkkiä sitten laittaakin vuokranmaksuun jolloin niitä ei varsinaisesti silloinkaan voi käyttää mihinkään?

[QUOTE="vieras";24233054]ja kaikki ne menot joihin sitä rahaa on ollut pakko käyttää säästämisen sijaan, voi yhtäkkiä sitten laittaakin vuokranmaksuun jolloin niitä ei varsinaisesti silloinkaan voi käyttää mihinkään?[/QUOTE]

Silloin ne menee itseltä pois. Säästäminen on hankalaa, koska silloin ne rahat alkavat polttaa taskussa

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24233019:
419,11 euroa perusosa

Ja sit siihen vielä..

tai

noin 700€ josta vähennetään lapsilisä noin 140€ sekä elatustuki noin 130€ eli lapsen osuutta ei varsinaisesti yleensä makseta lainkaan koska lapsella on tuloja. ja tietysti vuokran omavastuuosuuteen saa rahaa koska tuon perusosan verran pitää jäädä käteen kohtuullisen vuokran jälkeen.

[QUOTE="vieras";24233081]Silloin ne menee itseltä pois. Säästäminen on hankalaa, koska silloin ne rahat alkavat polttaa taskussa[/QUOTE]

pitääkö sun mielestä yhteiskunnan pitää maksella ihmisille tavallaan ylimääräisiä toimeentulotukirahoja kunnes he itse haluavat säästää?

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24232955:
Asumistuen määräytymiseen vaikuttavat ruokakunnan

henkilöluku
asunnon sijaintikunta, pinta-ala, valmistumisvuosi ja lämmitysjärjestelmä
asumismenot
bruttokuukausitulojen yhteismäärä ja
omaisuus.

Asunnon enimmäispinta-ala

Ruokakunnan henkilöluku Asunnon koko

1 henkilö 37 m²
2 henkilöä 57 m²
3 henkilöä 77 m²
4 henkilöä 90 m²
5 henkilöä 105 m²
6 henkilöä 115 m²
7 henkilöä 125 m²
8 henkilöä 135 m²

Eli kaksi henkilöä saa täydet as.tuet korkeintaan 57 neliöiseen asuntoon..siitä eteen päin omavastuu kasvaa.

Aivan juu näin olikin. Omavastuu. Mulla kasvaa 8€ kun muutan toiseen asuntoon (4neliötä isompi). En ollut ajatellutkaan tuota "omavastuuta" kun maksan kuitenkin koko vuokran, tuki tulee minullr.

[QUOTE="vieras";24233101]pitääkö sun mielestä yhteiskunnan pitää maksella ihmisille tavallaan ylimääräisiä toimeentulotukirahoja kunnes he itse haluavat säästää?[/QUOTE]

Ei mun mielestä, mun mielestä ne rahat pitää mennä käyttöön/tarpeeseen ei säästöön

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24233019:
419,11 euroa perusosa

Ja sit siihen vielä..

tai

no ompa ruhtinaallista. jäädään kaikki työttömäksi jos toi on niin tavoiteltavaa?

[QUOTE="niin";24231993]Eikö ap tuolla aiemmin sanonut, että vuokran omavastuu nousisi 50 e ja että hän tinkisi sen omista menoistaan - joten tuon mukaan kai laskelman tekemisessä ei isompia ongelmia ole. Ja eikö aloituksessa pyydetty apua siihen, että keksitään perusteluja asunnon vaihtamiseen?[/QUOTE]

Ks. otsikko. Ja sossu ei halua järjestää ap:ta isompaan asuntoon, jos on riski, että ap joutuu isomman vuokran takia maksuvaikeuksiin ja sossu joutuu ap:n siitä pelastamaan. Eli siksi perustelupyyntö.

Tee ap tarkat ja realistiset laskelmat, esim. marttojen sivuilla vinkkejä budjetin tekoon.

[QUOTE="vieras";24233084]noin 700€ josta vähennetään lapsilisä noin 140€ sekä elatustuki noin 130€ eli lapsen osuutta ei varsinaisesti yleensä makseta lainkaan koska lapsella on tuloja. ja tietysti vuokran omavastuuosuuteen saa rahaa koska tuon perusosan verran pitää jäädä käteen kohtuullisen vuokran jälkeen.[/QUOTE]

Sosiaalitoimella on joku raja myös siinä paljonko on KOHTUULLISET asumiskustannukset kahdelle,kolmelle jne hengelle.
Esim Mäntyharjussa kahden hengen vuokraksi huomioidaan korkeintaan 520 euroa..

Yhteistyössä