Sossun asiakkailta pitäs rajottaa lastenteko-oikeutta

  • Viestiketjun aloittaja kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti
tätä mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti...:
Eli te ootte oikeesti valtaosa sitä mieltä, että jos on hyvä työ ja kova palkka, niin lapsia saa tehdä niin paljon,kun haluaa.. Ihan sama, ehtiikö niiden kanssa viettämään aikaa muuten,kuin sen pakollisen vauva-ajan...
Ja taas esim. joku suurperheen äiti, joka on omasta halustaan vähävarainen, koska tahtoo kasvattaa lapset kotona ja olla läsnä ja tehdä lasten kanssa asioita on huonompi äiti, eikä hänen olisi pitänyt tehdä montaa lasta???!!!!
Metsään menee asenteet ihmisillä :/

Tarkoitushan kuitenkin on, että jokainen elättää itse lapsensa. Kannattaisi välillä käydä töissä ja tienata ennen seuraavaa vauvaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Aivan varmasti toimeentulotukiasiakkailla on varaa maksaa lapsi elokuviin. Ratsastusharrastus taas on sen verran kallis, ettei se pitäisi olla edes mikään joka-lapsen-oikeus. Lapsi voi mennä tallille hoitamaan hevosia, saattaa saada ilmaista ratsastusta palkaksi. (Riippuu tietenkin tallista)
No toi on sitten hyvä juttu. Ikävä kyllä olen nähnyt ja kuullut ihan toista.
Toimeentulotuen perusosan määrä

(euroa/kk vuonna 2010)

* Yksin asuva ja yksinhuoltaja 417,45 ?

* Avio- ja avopuolisot, kumpikin 354,83 ?

* Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt henkilö 304,74 10,16 ?

* 10-17-vuotias lapsi:

*1. lapsi 292,22 ?
*2. lapsi 271,34 ?
*3. jne. lapsi 250,47 ?

* Alle 10-vuotias lapsi:

*1. lapsi 262,99 ?
*2. lapsi 242,12 ?
*3. jne. lapsi 221,25 ?

Toimeentulotuen perusosan pitää riittää muun muassa seuraaviin menoihin:

* ruokakulut
* vaatteet (osto, pesu ja huolto)
* parturin ja kampaajan kulut
* henkilökohtainen hygienia
* ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
* matkakulut (muut kuin työ- ja opiskelumatkat)
* tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
* harrastus- ja vapaa-ajankulut



Kyllä tuosta rahasta on aivan varmasti varaa maksaa 10? leffalippu. Vaikka viidelle kakaralle.
 
lissu
Miksi lapsenteko on jokanaisen ja jokaperheen oikeus jossa ei vaadita käyttämään yhtään tervettä järkeä? jos nyt jo eletään toimeentulon alarajoilla ja venytetään penniä,mikä ihmeen oikeus ja järki on tehdä VIELÄ lisää lapsia? jos minulla ei ole varaa purjeveneeseen (ne ovat intohimoni,elämäni,haaveideni täyttymys) niin kävelenkö sossuun ja vaadin että minun on pakko saada uusi vene (ja toinenkin) koska MÄ HALUAN??Miksi lastenhankintaa rahoitetaan mutta ei minun harrastustoimintaani? Jollekin oikeasti vaikkapa vene voi olla yhtät ärkeä kun toiselle se viides muksu.

Jos ei ole varaa ruokkia enempää kun kolme lasta niin miksi ihmeessä hankkia neljättä? Ne vauvat katsokaas myös kasvavat, harrastavat, kuluttavat..
Ihme touhua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Toimeentulotuen perusosan määrä

(euroa/kk vuonna 2010)

* Yksin asuva ja yksinhuoltaja 417,45 ?

* Avio- ja avopuolisot, kumpikin 354,83 ?

* Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt henkilö 304,74 10,16 ?

* 10-17-vuotias lapsi:

*1. lapsi 292,22 ?
*2. lapsi 271,34 ?
*3. jne. lapsi 250,47 ?

* Alle 10-vuotias lapsi:

*1. lapsi 262,99 ?
*2. lapsi 242,12 ?
*3. jne. lapsi 221,25 ?

Toimeentulotuen perusosan pitää riittää muun muassa seuraaviin menoihin:

* ruokakulut
* vaatteet (osto, pesu ja huolto)
* parturin ja kampaajan kulut
* henkilökohtainen hygienia
* ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
* matkakulut (muut kuin työ- ja opiskelumatkat)
* tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
* harrastus- ja vapaa-ajankulut



Kyllä tuosta rahasta on aivan varmasti varaa maksaa 10? leffalippu. Vaikka viidelle kakaralle.
Ja jos ei ole varaa, niin sitten tarvitsee mennä elämänhallintakursseille :attn:
 
Mua ei kiinnosta se, miten hyvä tai huono vanhempi joku rikas tai köyhä on (se ei liity tähän nääs).

Eikä se, voiko toimeentulotuella viedä lapsen leffaan tai maksaako sossu skootterit.

Mä oon vaan ehdottomasti sitä mieltä, että ihminen, jonka perheen toimeentulo on vuodesta toiseen tyystin sossun varassa, voisi jättää haaveet lisälapsista toteuttamatta kun ei kerran ole siihen OIKEASTI varaa. Kun lähtökohdan pitäisi kuitenkin olla se, että jokainen edes pyrkii elättämään itse itsensä ja lapsensa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Miksi lapsenteko on jokanaisen ja jokaperheen oikeus jossa ei vaadita käyttämään yhtään tervettä järkeä? jos nyt jo eletään toimeentulon alarajoilla ja venytetään penniä,mikä ihmeen oikeus ja järki on tehdä VIELÄ lisää lapsia? jos minulla ei ole varaa purjeveneeseen (ne ovat intohimoni,elämäni,haaveideni täyttymys) niin kävelenkö sossuun ja vaadin että minun on pakko saada uusi vene (ja toinenkin) koska MÄ HALUAN??Miksi lastenhankintaa rahoitetaan mutta ei minun harrastustoimintaani? Jollekin oikeasti vaikkapa vene voi olla yhtät ärkeä kun toiselle se viides muksu.

Jos ei ole varaa ruokkia enempää kun kolme lasta niin miksi ihmeessä hankkia neljättä? Ne vauvat katsokaas myös kasvavat, harrastavat, kuluttavat..
Ihme touhua.
Lissu puhuu asiaa :flower:
 
nii-i
Alkuperäinen kirjoittaja Siis...:
Alkuperäinen kirjoittaja Liisa:
kyllä se raha on tärkeää vaikka olisi kuinka hyvä vanhempi tahansa. Sitä on ihan turha kenenkään väittää. Lapsia kun ei rakkaudella syötetä ja vaateteta. Rahattomuus aiheuttaa riitoja, stressiä, pahaa oloa. Sellaisessa ilmapiirissä ei kyllä varmasti ole hyvä elää kenenkään, vaikka "rakkautta " lapsia kohtaan olisikin.
Ei minimitoimeentulolla elävä ole rahaton, jos osaa käyttää rahaa fiksusti, eikä ole päihde- tms. ongelmaa....
Sillä minimillä elää aivan mainiosti...
Tämä on totta, että minimi toimeentulo riittää peruselämiseen, siihenhän se on tarkoitettukin. Ja sillä elää, jos ei törsää, eikä ostele sitä sun tätä, laskee tarkasti. Se vaatii suunnittelua, ja organisointia ja rahan käytön osaamista ja sen opettamista myös lapsille. Meillä ainakin on siinä onnistuttu niin, ettei lasten ole tarvinnut kärsiä, vaikka siis vanhimmat ovat jo 8 ja 10v.
He toki haluavat kaikenlaista, kuten kaikki lapset. Mutta tietävät, ettei kaikkia voi saada. He EIVÄT tiedä tarkalleen, että meidän perheellä ei ole paljon rahaa, tai että saamme jotain tukia. Tietenkään, eihän se ole lasten asia. Mutta meidän ei tarvitse myös tapella mieheni kanssa rahasta, kun molemmat tiedetään tilanne, ja osataan elää sen mukaan. Joten sen puoleen lapset eivät koe elävänsä köyhyydessä, vaikka mun onkin pakko olla ostamatta välillä niitä juttuja mitä lapset kovasti haluaisivat. Mutta siinä lapsi ei mielestäni jää mistään paitsi, vaikkei joka kauppareissulta saisikaan uutta lelua/vaatetta/muuta roinaa, tai edes karkkia.

Jos lapsille pitää hankkia jotain, niin tiukennan ruokabudjettia, sillä saa säästettyä jonkin verran kuukaudessa, vaikka eihän se mukavaa ole, jos joutuu ihan sentilleen kauppalistat ym suunnitteleen. Mutta siten pystyn aina joskus sitten ostamaan lapsille jotain pientä kivaa, jota arvostavat. Tai voidaan tehdä kesällä yksi retki huvipuistoon tms, ostaa uudet sukset tms.

Minituloilla eläminen ei siis ole kivaa, eikä helppoa, eikä ennenkaikkea kadehdittavaa. Mutta sillä pärjää, ja voi olla ihan onnellinenkin. Ja väittäisin, että se on ihan täysin vanhemmista kiinni, kuinka paljon lapset köyhyydestä kärsivät. Vanhempien jatkuva stressaaminen ja tappelu etenkin lasten kuullen tietenkin vaikuttaa myös lapsiin. Puhumattakaan, jos perheessä tiukan talouden takia on vielä väkivaltaa tai alkoholismia tms. Mutta on olemassa monia onnellisia perheiotä, joissa tarvotaan arkea läpi näillä minimituloilla, ja osataan nauttia elämän pienistä (ja halvoista) huveista.
 
o
lisää lapsia sitten kun pystytte itse ne elättämään!!
Miten sinun moraalisi riittää mennä sossuun hakemaan toimeentuloa-tukea maha pystyssä? Eikö sinulla ole minkäänlaista itsetuntoa?
Tämän on pakko olla provo, koska en usko että kukaan järki-ihminen 2000-luvulla heittäytyy sossun elätiksi tieten tahtoen vailla ambitioita parempaan.


Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
tätä ketjua lukiessa tulee pakosti mieleen et meidänkään ei kai pitäisi yrittää sitä neljättä lasta. meillä mies on aina ollut töissä mutta pienellä palkalla joten haemme joka kk toimeentulotukea. joskus on hyviä kuukausia jolloin olemme plussalla eli emme saa sossusta rahaa. mutta siis useimmiten saamme. olemme siis pitkäaikaisia sossun asiakkaita. minä kuitenkin haluan vielä yhden lapsen (tai kaksikin) ja olemme nyt päättäneet että yritämme vauvaa. vaikka me emme pysty sitä itse täysin elättämään. ilmeisesti näin ei saisi tehdä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mua ei kiinnosta se, miten hyvä tai huono vanhempi joku rikas tai köyhä on (se ei liity tähän nääs).

Eikä se, voiko toimeentulotuella viedä lapsen leffaan tai maksaako sossu skootterit.

Mä oon vaan ehdottomasti sitä mieltä, että ihminen, jonka perheen toimeentulo on vuodesta toiseen tyystin sossun varassa, voisi jättää haaveet lisälapsista toteuttamatta kun ei kerran ole siihen OIKEASTI varaa. Kun lähtökohdan pitäisi kuitenkin olla se, että jokainen edes pyrkii elättämään itse itsensä ja lapsensa.
Kaikilla ei ole kunnianhimoa pärjätä omillaan. Oikeasti näitä on, jotka ovat lähes koko työikänsä toimeentulotukiasiakkaita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Miksi lapsenteko on jokanaisen ja jokaperheen oikeus jossa ei vaadita käyttämään yhtään tervettä järkeä? jos nyt jo eletään toimeentulon alarajoilla ja venytetään penniä,mikä ihmeen oikeus ja järki on tehdä VIELÄ lisää lapsia? jos minulla ei ole varaa purjeveneeseen (ne ovat intohimoni,elämäni,haaveideni täyttymys) niin kävelenkö sossuun ja vaadin että minun on pakko saada uusi vene (ja toinenkin) koska MÄ HALUAN??Miksi lastenhankintaa rahoitetaan mutta ei minun harrastustoimintaani? Jollekin oikeasti vaikkapa vene voi olla yhtät ärkeä kun toiselle se viides muksu.

Jos ei ole varaa ruokkia enempää kun kolme lasta niin miksi ihmeessä hankkia neljättä? Ne vauvat katsokaas myös kasvavat, harrastavat, kuluttavat..
Ihme touhua.
Ei olisi Lissu voinut tätä asiaa paremmin muotoilla. Olen siis täysin samaa mieltä! Eniten todellakin ottaa päähän se, ettäTIETOISESTI tehdään lisää lapsia vaikka taloudellinen tilanne ei kestä niitä entisiäkään elättää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Kaikilla ei ole kunnianhimoa pärjätä omillaan. Oikeasti näitä on, jotka ovat lähes koko työikänsä toimeentulotukiasiakkaita.
Näin on, ja se on suuri sääli. Jopa halveksuttavaa...Ja heidänkö pitää sitten saada tehdä monta lasta?
 
lissu
Ihan ystävyydellä kysyisin esimerkiksi sinulta nimimerkki amoraalinen mikä on se perimmäinen syy, miksi haluat neljännen lapsen? Eikö sinua itseäsi häiritse se,että et pysty tarjoamaan perheellesi edes leipää pöytään vaan olet yhteiskunnan armoilla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mua ei kiinnosta se, miten hyvä tai huono vanhempi joku rikas tai köyhä on (se ei liity tähän nääs).

Eikä se, voiko toimeentulotuella viedä lapsen leffaan tai maksaako sossu skootterit.

Mä oon vaan ehdottomasti sitä mieltä, että ihminen, jonka perheen toimeentulo on vuodesta toiseen tyystin sossun varassa, voisi jättää haaveet lisälapsista toteuttamatta kun ei kerran ole siihen OIKEASTI varaa. Kun lähtökohdan pitäisi kuitenkin olla se, että jokainen edes pyrkii elättämään itse itsensä ja lapsensa.
Miksi ihmeessä se raha on niin painava syy lasten hankintaan? Voihan olla, että nyt on rahaa ja vuoden päästä ei ole. Tai toisin päin, nyt ei ole rahaa mutta vuoden päästä onkin! Tuskin Suomessa kukaan lapsi nälkään kuolee, jos vanhemmat ovat kunnon vanhempia. Minusta sillä on paljonkin merkitystä, millaiset ihmiset niitä lapsia hankkivat, ei sillä onko heillä euroja vähän vai paljon. Edelleenkin, ei niitä lapsia rahalla kasvateta.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Entäs tämmönen perhe, jossa mies on ollut samassa työpaikassa jo 7 vuotta, mutta saa niin pientä palkkaa 10 tuntisesta työpäivästä, et saadaan joka kuukausi toimeentulotukea, kun lapsia 4? Eikä aikomustakaan ole olla hakematta tukea, koska siihen olemme oikeutettuja, ja tulot ovat niin pienet, että joka euro on tarpeesen... Lisää lapsia meille ei kyllä tule, mut ookko sitä mieltä et pitäs vaik huostaanottaa joku lapsista, kun tukea kuitenkin olemme saaneet lähes 3 vuotta... :/
Eli teidän tulot on ollut pitkään vakiot ja tiedossa - silti pitänyt väkisin vääntää niitä muksuja. Olisko kannattanu vaikka jättää siihen kahteen niin rahatkin riittäis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Kaikilla ei ole kunnianhimoa pärjätä omillaan. Oikeasti näitä on, jotka ovat lähes koko työikänsä toimeentulotukiasiakkaita.
Näin on, ja se on suuri sääli. Jopa halveksuttavaa...Ja heidänkö pitää sitten saada tehdä monta lasta?
Kyllähän he saavat tehdä. Saavatpahan pelkosektioäiditkin sektion vaikka se maksaa yhteiskunnalle paljon. Näin on lait tässä maassa.

Mutta pitäisikö onkin se moraalinen kysymys, johon osa vastaa peiliin katsoen ja toiset vastaa, että koska mulla on oikeus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Miksi ihmeessä se raha on niin painava syy lasten hankintaan? Voihan olla, että nyt on rahaa ja vuoden päästä ei ole. Tai toisin päin, nyt ei ole rahaa mutta vuoden päästä onkin! Tuskin Suomessa kukaan lapsi nälkään kuolee, jos vanhemmat ovat kunnon vanhempia. Minusta sillä on paljonkin merkitystä, millaiset ihmiset niitä lapsia hankkivat, ei sillä onko heillä euroja vähän vai paljon. Edelleenkin, ei niitä lapsia rahalla kasvateta.
Olen edelleen, aina ja ikuisesti sitä mieltä, että vanhempien tulisi kaikin keinoin pyrkiä elättämään lapsensa itse, ja tiukkaan tilanteeseen ei ole järkevää hankkia lisää lapsia jo olemassaolevien lisäksi.

Se ei liity (vieläkään) mitenkään siihen, millainen ihminen muuten on kyseessä. Ainoastaan taloudellisiin seikkoihin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Minituloilla eläminen ei siis ole kivaa, eikä helppoa, eikä ennenkaikkea kadehdittavaa. Mutta sillä pärjää, ja voi olla ihan onnellinenkin. Ja väittäisin, että se on ihan täysin vanhemmista kiinni, kuinka paljon lapset köyhyydestä kärsivät. Vanhempien jatkuva stressaaminen ja tappelu etenkin lasten kuullen tietenkin vaikuttaa myös lapsiin. Puhumattakaan, jos perheessä tiukan talouden takia on vielä väkivaltaa tai alkoholismia tms. Mutta on olemassa monia onnellisia perheiotä, joissa tarvotaan arkea läpi näillä minimituloilla, ja osataan nauttia elämän pienistä (ja halvoista) huveista.
Ja mä uskon, että olet ihan oikeassa tuossa asiassa. Mä en karsasta sitä, että eletään yhteiskunnan tukien varassa. Johonkin ne verorahat joka tapauksessa laitetaan. Toki olisi ehkä tähdellisempiäkin kohteita, mutta varmasti on myös tarpeettomampiakin kohteita. Mua ei huolestuta hommassa mikän muu kuin se, että perheen köyhyys mahdollisesti edesauttaa lasten syrjäytymistä. Jos ei, niin tilanne on ok. Mutta mä olen nähnyt omien lastenikin kaveripiireissä niitä lapsia, jotka ikävä kyllä putoavat porukasta pois. Mä olen vuosien varrella maksellut useinkin kuopuksen parasta kaveria milloin minnekin ja antanut pojille lounasseteleitä mukaan, koska jos en maksaisi, niin sitten pojat eivät menisi.

 
nii-i
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Minituloilla eläminen ei siis ole kivaa, eikä helppoa, eikä ennenkaikkea kadehdittavaa. Mutta sillä pärjää, ja voi olla ihan onnellinenkin. Ja väittäisin, että se on ihan täysin vanhemmista kiinni, kuinka paljon lapset köyhyydestä kärsivät. Vanhempien jatkuva stressaaminen ja tappelu etenkin lasten kuullen tietenkin vaikuttaa myös lapsiin. Puhumattakaan, jos perheessä tiukan talouden takia on vielä väkivaltaa tai alkoholismia tms. Mutta on olemassa monia onnellisia perheiotä, joissa tarvotaan arkea läpi näillä minimituloilla, ja osataan nauttia elämän pienistä (ja halvoista) huveista.
Ja mä uskon, että olet ihan oikeassa tuossa asiassa. Mä en karsasta sitä, että eletään yhteiskunnan tukien varassa. Johonkin ne verorahat joka tapauksessa laitetaan. Toki olisi ehkä tähdellisempiäkin kohteita, mutta varmasti on myös tarpeettomampiakin kohteita. Mua ei huolestuta hommassa mikän muu kuin se, että perheen köyhyys mahdollisesti edesauttaa lasten syrjäytymistä. Jos ei, niin tilanne on ok. Mutta mä olen nähnyt omien lastenikin kaveripiireissä niitä lapsia, jotka ikävä kyllä putoavat porukasta pois. Mä olen vuosien varrella maksellut useinkin kuopuksen parasta kaveria milloin minnekin ja antanut pojille lounasseteleitä mukaan, koska jos en maksaisi, niin sitten pojat eivät menisi.
Tiedän, että näinkin on. Ja monesti ovat juuri niitä perheitä, joissa pieniä tuloja ei osata järkevästi käyttää, eikä loppujen lopuksi ajatella sitä lasten parasta. Minimituloillakin kuitenkin johonkin on varaa, ja mahdollisuus kustantaa lapselle vaikka kaverin kans mäkkärireissu tms,jos sitä rahaa muuten osaa käyttää pihisti. Mutta kaikki eivät osaa, ja osalla se menee "tilipäivänä" alkoon tai johkin omiin turhiin tarpeisiin. Kun kieltämättä niistä omista tarpeista kyllä nimenomaan pitää osata karsia aika reilustikin, jotta voi edes jotakin lapselle tarjota/ostaa.
 
Oon ihan samaa mieltä. Se, jolla ei oo varaa itse elättää kakaroitaan, ei sellaisia pitäisi todellakaan hankkia enää lisää jos entisetkin elätetään veronmaksajien rahoilla. Maahanmuuttajat on tästä hyvä esimerkki. En sano, etteikö näitä sosiaalipummeja suomalaisistakin löytyisi, mutta ainakin somalit todellakin osaa käyttää yhteiskuntaa hyväkseen. Ne lisääntyy yhtä nopeasti kun sienet sateella :kieh: Ja ME joudutaan maksamaan paitsi vanhempien myös niiden satapäisen kakaralauman eläminen täällä :kieh:

Sen lisäksi maahanmuuttajilla on useita ns. vaimoja eli ne on moniavioisia. Suomessa kun se on kiellettyä, niin sossuhan ne elarit maksaa ja ukko lykkii vuoronperään naikkosiaan paksuksi |O Jo rajan yli tullessa pitäisi tehdä näille sterilisaatio, niin eivät käyttäisi häikäilemättömästi hyväkseen yhteiskunnan tukia :eek: Maahanmuuttajat saattaa asua täällä kymmenenkin vuotta eivätkä sinäkään aikana ole onnistuneet hankkimaan itselleen edes auttavaa kielitaitoa saati työpaikkaa :kieh: Ja yhteiskunta maksaa kaiken... :kieh:

Eri asia on, jos joudutaan esim. työttömäksi tai sairastutaan vakavasti ja se vie työkyvyn ja näin joudutaan turvautumaan sossuun. Väliaikaiseksi toimeentulomuodoksi se kaiketi on tarkoitettukin :whistle: Jotkut vaan ei tunnu sitä tajuavan, vaan käyttää vuosikausia hyväkseen veronmaksajien rahoja! Rahahanat kiinni vaan, jos ei tahti muutu tai pakkosterilisaatio voimaan. Oikein suututtaa aina, kun näkee kaupungilla näitä yhteiskunnan pummeja ja kakaratehtaita, jotka lykkii kakaroitaan rattaissa eteenpäin ja elää sossun rahoilla :kieh: Tekis mieli mennä joskus avautumaan, mutta ainakin toisteiseksi oon hillinnyt itseni :D
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Tiedän, että näinkin on. Ja monesti ovat juuri niitä perheitä, joissa pieniä tuloja ei osata järkevästi käyttää, eikä loppujen lopuksi ajatella sitä lasten parasta. Minimituloillakin kuitenkin johonkin on varaa, ja mahdollisuus kustantaa lapselle vaikka kaverin kans mäkkärireissu tms,jos sitä rahaa muuten osaa käyttää pihisti. Mutta kaikki eivät osaa, ja osalla se menee "tilipäivänä" alkoon tai johkin omiin turhiin tarpeisiin. Kun kieltämättä niistä omista tarpeista kyllä nimenomaan pitää osata karsia aika reilustikin, jotta voi edes jotakin lapselle tarjota/ostaa.
Tämä on totta, vaikka joskus se onkin tehty nimenomaan ajatellen lapsen parasta. Hyvin moni vanhempi pelkää, että oma lapsi joutuu kiusatuksi ja sitten sorrutaan tilaamaan osamaksulla, kun se on olevinaan niin helppoa. Sossu ei kuitenkaan niitä osamaksuja laske menoiksi, joten käytössä olevan rahan määrä vähenee entisestään. Vanhemmat ovat tarkoittaneet hyvää, mutta astuneet sudenkuoppaan.

 
poipoipoi
Ei pelkkä raha, vaan elämänhallinnan taidot ovat usein kaiken kaikkiaan kadoksissa monilla vuosikausia sossun tuilla elävillä. Ihan perusasiat kateissa. Ja se on se suurin riskin lasten kannalta. Tehdään uutta vauvaa, vaikkei isommistakaan lapsista jakseta/ viitsitä/ osata/ kyetä huolehtimaan. Siinä tilanteessa en tajua, miksi tehdään lisää lapsia. Pitäisi huolehtia niistä olemassa olevistakin kunnolla.
 
nii-i
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Tiedän, että näinkin on. Ja monesti ovat juuri niitä perheitä, joissa pieniä tuloja ei osata järkevästi käyttää, eikä loppujen lopuksi ajatella sitä lasten parasta. Minimituloillakin kuitenkin johonkin on varaa, ja mahdollisuus kustantaa lapselle vaikka kaverin kans mäkkärireissu tms,jos sitä rahaa muuten osaa käyttää pihisti. Mutta kaikki eivät osaa, ja osalla se menee "tilipäivänä" alkoon tai johkin omiin turhiin tarpeisiin. Kun kieltämättä niistä omista tarpeista kyllä nimenomaan pitää osata karsia aika reilustikin, jotta voi edes jotakin lapselle tarjota/ostaa.
Tämä on totta, vaikka joskus se onkin tehty nimenomaan ajatellen lapsen parasta. Hyvin moni vanhempi pelkää, että oma lapsi joutuu kiusatuksi ja sitten sorrutaan tilaamaan osamaksulla, kun se on olevinaan niin helppoa. Sossu ei kuitenkaan niitä osamaksuja laske menoiksi, joten käytössä olevan rahan määrä vähenee entisestään. Vanhemmat ovat tarkoittaneet hyvää, mutta astuneet sudenkuoppaan.
Totta! Mutta tässäkin asiassa toisaalta vetoaisin siihen, että sekin on vanhemmista kiinni, jos koitetaan pitää lasta kiinni kaveriporukassa tilailemalla suhteettoman kallista tavaraa sitä varten, että lapsi saisi "kaiken", eikä näin jäisi kaveriporukasta ulkopuoliseksi. Siinä ei tiedosteta sitä, että lapsen ei tarvitse saada kaikkea, eikä lapselle myöskään ole opetettu että kaikkea ei voi saada, riippumatta siitä onko rahaa vai ei. Eikä myös osata tosiaan itse käyttää niitä pieniä tuloja.

Lapsen pitää saada joskus jotain uutta, tietenkin. Mutta se vaatii vanhemmilta paljon, etenkin jos tulot ovat pienet.

 
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Ei pelkkä raha, vaan elämänhallinnan taidot ovat usein kaiken kaikkiaan kadoksissa monilla vuosikausia sossun tuilla elävillä. Ihan perusasiat kateissa. Ja se on se suurin riskin lasten kannalta. Tehdään uutta vauvaa, vaikkei isommistakaan lapsista jakseta/ viitsitä/ osata/ kyetä huolehtimaan. Siinä tilanteessa en tajua, miksi tehdään lisää lapsia. Pitäisi huolehtia niistä olemassa olevistakin kunnolla.
Peesaan! :D Ihan samaa mieltä. Kannattas keskittyy jo niiden olemassaolevien lapsien hyvinvointiin eikä tehdä koko ajan vaan lisää lapsia, kun entisiäkään ei ole varaa elättää tai niiden hyvinvoinnista ei kanneta tarpeeksi huolta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Ei pelkkä raha, vaan elämänhallinnan taidot ovat usein kaiken kaikkiaan kadoksissa monilla vuosikausia sossun tuilla elävillä. Ihan perusasiat kateissa.
Ihan totta.
Ja se ikävän usein periytyy sukupolvelta toiselle. Olen tavannut ihmisiä, jotka eivät ole meinanneet millään ymmärtää sitä, että tiliotteiden toimittaminen sossuun joka kuukausi ei ole normaalielämää enemmistölle, tai että on oikeasti olemassa ihmisiä jotka saavat muuttaa haluamaansa asuntoon ilman, että sossu määrää antaako takuuvuokran vai ei.
Surullista se on.
 

Yhteistyössä