Sossun asiakkailta pitäs rajottaa lastenteko-oikeutta

  • Viestiketjun aloittaja kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti
v
On paljon sosuun tt-tukiasiakkaita myös mamutkin

julkaistu 25.05
Maahanmuuttajalasten kiireellisten sijoitusten määrä on kasvanut Helsingissä. Lasten ja aikuisten väliset ristiriidat ovat yhä useammin syynä lasten huostaanottoihin.

Viime vuonna Helsingissä otettiin huostaan 199 ulkomaalaistaustaista lasta. Vuonna 2008 määrä oli 174.

Helsingin kaupungin mukaan huostaanotot johtuvat usein maahanmuuttajataustaisten lasten ja heidän vanhempiensa kärjistyneistä kulttuurieroista. Ongelmia tulee, kun nuori tutustuu suomalaiseen kulttuuriin ja vieraantuu vanhempiensa kulttuurista.

Osa huostaanottotapauksista on sosiaaliviranomaisille vaikeita, koska tilanne perheessä on venynyt äärimmilleen. Helsingin kaupungin perhekeskukselle tulee eteen myös erittäin vakaviakin tapauksia, joita on vaikea selvittää.

- Huostaanotto ei ole koskaan tarkoitettu pitkäaikaiseksi, vaan että lapsi voisi palata pian takaisin kotiin. Meillä on haaste saada maahanmuuttajavanhemmat ymmärtämään, että huostaanotto ei ole lopullista, vaan konflikti pitää hoitaa pois, kertoo Helsingin perhekeskustoiminnan päällikkö Sisko Lounatvuori.

Lounatvuoren mukaan maahanmuuttajalasten huostaanottojen määrä kasvaa jatkuvasti, koska maahanmuuttajien määrä kasvaa koko ajan Helsingissä.

Arvion mukaan Helsingissä tehdään yli tuhat huostaanottoa vuodessa. Huostaan otetuista lapsista suurin osa kuuluu suomalaiseen kantaväestöön.

Myös valtaväestön keskuudessa lasten huostaanottojen määrä on kasvanut viime vuosina.
 
oikeesti...
Eli te ootte oikeesti valtaosa sitä mieltä, että jos on hyvä työ ja kova palkka, niin lapsia saa tehdä niin paljon,kun haluaa.. Ihan sama, ehtiikö niiden kanssa viettämään aikaa muuten,kuin sen pakollisen vauva-ajan...
Ja taas esim. joku suurperheen äiti, joka on omasta halustaan vähävarainen, koska tahtoo kasvattaa lapset kotona ja olla läsnä ja tehdä lasten kanssa asioita on huonompi äiti, eikä hänen olisi pitänyt tehdä montaa lasta???!!!!
Metsään menee asenteet ihmisillä :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Entäs tämmönen perhe, jossa mies on ollut samassa työpaikassa jo 7 vuotta, mutta saa niin pientä palkkaa 10 tuntisesta työpäivästä, et saadaan joka kuukausi toimeentulotukea, kun lapsia 4? Eikä aikomustakaan ole olla hakematta tukea, koska siihen olemme oikeutettuja, ja tulot ovat niin pienet, että joka euro on tarpeesen... Lisää lapsia meille ei kyllä tule, mut ookko sitä mieltä et pitäs vaik huostaanottaa joku lapsista, kun tukea kuitenkin olemme saaneet lähes 3 vuotta... :/
Sitten kannattaisi ehkä harkita HYVIN pikaisesti uudelleenkouluttautumista alalle, jossa saa parempaa palkkaa. Niitäkin on. Jos on työhalua. Muuttamista halvempaan kaupunkiin, jos nykyisellä alueella asunnot tosi kalliita. Jne. Miksi vain toinen on töissä?
 
nii-i
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Entäs tämmönen perhe, jossa mies on ollut samassa työpaikassa jo 7 vuotta, mutta saa niin pientä palkkaa 10 tuntisesta työpäivästä, et saadaan joka kuukausi toimeentulotukea, kun lapsia 4? Eikä aikomustakaan ole olla hakematta tukea, koska siihen olemme oikeutettuja, ja tulot ovat niin pienet, että joka euro on tarpeesen... Lisää lapsia meille ei kyllä tule, mut ookko sitä mieltä et pitäs vaik huostaanottaa joku lapsista, kun tukea kuitenkin olemme saaneet lähes 3 vuotta... :/
3 v ei ole pitkä aika.
Te ette ole tekemässä lisää lapsia.
Ja oletettavasti sinäkin menet töihin jossain vaiheessa?

Minusta ihan ok tilanne teillä.
Menen töihin sitten kun nuorin täyttää 3. Katson kuitenkin, että mullakin on oikeus olla kotona siihen asti, vaikka joudummekin tukea hakemaan. Onhan tämä kituuttamista, mutta pärjätään, ja tarpeeseen tulee tuki, joten sen puoleen sitä haemmekin sitten. Se vaan välillä synkistää mieltä, kun monet ovat sitä mieltä, että olemme jotain sossupummeja. Ihan tavallinen perhe kuitenkin, jossa joudutaan kaikesta kalliista luopumaan, eikä se haittaakaan. Nautimme elämästä silti, vaikka tilille tuleekin sosiaalitoimen rahaakin. Mutta tosiaan, tulee sieltä se palkkakin, mutta vain niin pienenä, että ei sillä pärjää. Mutta yritämme edes osittain itsekin tienata.

 
Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti...:
Eli te ootte oikeesti valtaosa sitä mieltä, että jos on hyvä työ ja kova palkka, niin lapsia saa tehdä niin paljon,kun haluaa.. Ihan sama, ehtiikö niiden kanssa viettämään aikaa muuten,kuin sen pakollisen vauva-ajan...
Ja taas esim. joku suurperheen äiti, joka on omasta halustaan vähävarainen, koska tahtoo kasvattaa lapset kotona ja olla läsnä ja tehdä lasten kanssa asioita on huonompi äiti, eikä hänen olisi pitänyt tehdä montaa lasta???!!!!
Metsään menee asenteet ihmisillä :/
Jos resurssit - niin taloudelliset kuin henkisetkin - riittää, niin samapa tuo vaikka lapsia tulisi 15.

Mutta se, että toteutetaan omaa suurperhe-kotiäitiysideologiaa rahoittamalla se täysin yhteiskunnan tuilla, on minusta väärin eikä kunnioitettavaa. Se on sellaista "toi seuraava maksaa"- meininkiä kaupan kassalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Menen töihin sitten kun nuorin täyttää 3. Katson kuitenkin, että mullakin on oikeus olla kotona siihen asti, vaikka joudummekin tukea hakemaan. Onhan tämä kituuttamista, mutta pärjätään, ja tarpeeseen tulee tuki, joten sen puoleen sitä haemmekin sitten. Se vaan välillä synkistää mieltä, kun monet ovat sitä mieltä, että olemme jotain sossupummeja. Ihan tavallinen perhe kuitenkin, jossa joudutaan kaikesta kalliista luopumaan, eikä se haittaakaan. Nautimme elämästä silti, vaikka tilille tuleekin sosiaalitoimen rahaakin. Mutta tosiaan, tulee sieltä se palkkakin, mutta vain niin pienenä, että ei sillä pärjää. Mutta yritämme edes osittain itsekin tienata.
Ajattelinkin, että teillä on kotona vielä pieniä lapsia :)

Minusta tuo teidän tilanne ei ole mitään sossupummiutta. Jokaisella on oikeus hoitaa lapsensa kotona 3 v ajan, sulla on työssäkäyvä mies, sinä et ole jäämässä kotiin ikuisesti ja tekemässä lisää lapsia...Mielestäni teidän perheen asenne on aika ihailtava!
 
nii-i
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Entäs tämmönen perhe, jossa mies on ollut samassa työpaikassa jo 7 vuotta, mutta saa niin pientä palkkaa 10 tuntisesta työpäivästä, et saadaan joka kuukausi toimeentulotukea, kun lapsia 4? Eikä aikomustakaan ole olla hakematta tukea, koska siihen olemme oikeutettuja, ja tulot ovat niin pienet, että joka euro on tarpeesen... Lisää lapsia meille ei kyllä tule, mut ookko sitä mieltä et pitäs vaik huostaanottaa joku lapsista, kun tukea kuitenkin olemme saaneet lähes 3 vuotta... :/
Sitten kannattaisi ehkä harkita HYVIN pikaisesti uudelleenkouluttautumista alalle, jossa saa parempaa palkkaa. Niitäkin on. Jos on työhalua. Muuttamista halvempaan kaupunkiin, jos nykyisellä alueella asunnot tosi kalliita. Jne. Miksi vain toinen on töissä?
No koulut eivät ole kaikkia varten, ikävä kyllä kuljetusala on huonosti palkattua... Ja töitä saa silti painaa. Kaupunginvaihto tuskin käy ihan niin vain, vai meinaatko että lapset revitään "juuriltaan", vaihdetaan koulua tosta vaan, jätetään kaverit taakse jne. Toinen töissä, koska toinen kotona hoitamassa nuorimpia lapsia.

Ja juu, tilanne jatkuu ennallaan, SUURIN osa perheen tuloista koostuu KELAN etuuksista, ja siitä palkasta, mutta muutama satanen siitä toimeentulotuesta. Siihen asti kunnes nuorin on 3v.

Ja jos me saadaan toimentulotukea kuussa noin 200e, ja mies maksaa saman verran veroja palkastaan, niin eikös se tavallaan rahoita tukensa itse? :D Ettei ainakaan tarvi sanoa et vaikkapa sä ne maksasit raatamillas verorahoilla... Kun ei kuitenkaan kaikki perhen tulot ole niitä verorahoilla maksettavia etuuksia...

 
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Menen töihin sitten kun nuorin täyttää 3. Katson kuitenkin, että mullakin on oikeus olla kotona siihen asti, vaikka joudummekin tukea hakemaan. Onhan tämä kituuttamista, mutta pärjätään, ja tarpeeseen tulee tuki, joten sen puoleen sitä haemmekin sitten. Se vaan välillä synkistää mieltä, kun monet ovat sitä mieltä, että olemme jotain sossupummeja. Ihan tavallinen perhe kuitenkin, jossa joudutaan kaikesta kalliista luopumaan, eikä se haittaakaan. Nautimme elämästä silti, vaikka tilille tuleekin sosiaalitoimen rahaakin. Mutta tosiaan, tulee sieltä se palkkakin, mutta vain niin pienenä, että ei sillä pärjää. Mutta yritämme edes osittain itsekin tienata.
No sossupummejahan te olette jos sä nautit kotona yhteiskunnan tuella kun et töihin raaski mennä tienaamaan. Harvoin sanon mitään muiden tekemisistä mut teidän kaltaset ihmiset ällöttää mua. Onneksi mä elätän sun perheen käymällä töissä.

 
nii-i
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Menen töihin sitten kun nuorin täyttää 3. Katson kuitenkin, että mullakin on oikeus olla kotona siihen asti, vaikka joudummekin tukea hakemaan. Onhan tämä kituuttamista, mutta pärjätään, ja tarpeeseen tulee tuki, joten sen puoleen sitä haemmekin sitten. Se vaan välillä synkistää mieltä, kun monet ovat sitä mieltä, että olemme jotain sossupummeja. Ihan tavallinen perhe kuitenkin, jossa joudutaan kaikesta kalliista luopumaan, eikä se haittaakaan. Nautimme elämästä silti, vaikka tilille tuleekin sosiaalitoimen rahaakin. Mutta tosiaan, tulee sieltä se palkkakin, mutta vain niin pienenä, että ei sillä pärjää. Mutta yritämme edes osittain itsekin tienata.
Ajattelinkin, että teillä on kotona vielä pieniä lapsia :)

Minusta tuo teidän tilanne ei ole mitään sossupummiutta. Jokaisella on oikeus hoitaa lapsensa kotona 3 v ajan, sulla on työssäkäyvä mies, sinä et ole jäämässä kotiin ikuisesti ja tekemässä lisää lapsia...Mielestäni teidän perheen asenne on aika ihailtava!
Kiitos, kerrankin joku osaa nätistikin sanoa, ja ymmärtää, ettei tämä juhlaa ole, kun ei sieltä sossusta kuitenkaan sitä rahaa ihan sillain revitä, että herroiksi pääsisi elemään.
 
Saako kotiin jäädä hoitamaan lasta 3 vuotiaaksi, jos ON jo työpaikka olemassa ja rahat on niin tiukilla, että on pakko hakea toimeentulotukea? Eikö sossu sano, että on mentävä töihin takaisin? Onhan opintolainakin nostettava/otetaan huomioon ennen ttt:a
 
nii-i
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Menen töihin sitten kun nuorin täyttää 3. Katson kuitenkin, että mullakin on oikeus olla kotona siihen asti, vaikka joudummekin tukea hakemaan. Onhan tämä kituuttamista, mutta pärjätään, ja tarpeeseen tulee tuki, joten sen puoleen sitä haemmekin sitten. Se vaan välillä synkistää mieltä, kun monet ovat sitä mieltä, että olemme jotain sossupummeja. Ihan tavallinen perhe kuitenkin, jossa joudutaan kaikesta kalliista luopumaan, eikä se haittaakaan. Nautimme elämästä silti, vaikka tilille tuleekin sosiaalitoimen rahaakin. Mutta tosiaan, tulee sieltä se palkkakin, mutta vain niin pienenä, että ei sillä pärjää. Mutta yritämme edes osittain itsekin tienata.
No sossupummejahan te olette jos sä nautit kotona yhteiskunnan tuella kun et töihin raaski mennä tienaamaan. Harvoin sanon mitään muiden tekemisistä mut teidän kaltaset ihmiset ällöttää mua. Onneksi mä elätän sun perheen käymällä töissä.
No, onneks mun mies kuitenkin pääsääntösesti elättää meiän perheen PALKALLAAN, maksaa siitä verot, joten ei tässä nyt ihan sossupummeja olla, kai?? Mut toisaalta, voishan mies jäädä kotio lepäileen, ei tarttis pauinaa pitkää päivää, ja ikävä kyllä tosiasia on se, että saatas saman verran rahaa kuin nyt. Enemmän tukia vaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Saako kotiin jäädä hoitamaan lasta 3 vuotiaaksi, jos ON jo työpaikka olemassa ja rahat on niin tiukilla, että on pakko hakea toimeentulotukea? Eikö sossu sano, että on mentävä töihin takaisin? Onhan opintolainakin nostettava/otetaan huomioon ennen ttt:a
:attn: Tää kiinnostaa, osaako joku vastata?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Siksi, kun ei kykene elättämään heitä itse millään tavalla. Minusta perusoletuksena pitäisi olla kuitenkin se, että se suurperhe perustetaan vain, jos resurssit siihen riittää. Jos ollaan vuosikaudet eletty sossun tuella, eikä muutosta ole tiedossa, niin viidennen lapsen tekeminen siihen tilanteeseen ei minusta ole järin hieno juttu.
Mä olen tästä samaa mieltä. Äitiyttään ja isyyttään voi kai toteuttaa vähän pienemmälläkin lapsimäärällä. Ikävä tosiasia on myös, että kun lapset kasvavat, he alkavat kaivata samanlaisia asioita kuin kaverinsakin. Köyhän lapsi on lapsi siinä missä rikkaankin ja samanlaisia mielitekoja lapsilla on vanhempiensa sosiaalisesta tausta riipumatta. En tarkoita, että lasten pitäisi saada kaikki haluamansa, mutta ei ole lapsen kannalta hyvä sekään, ettei saa juuri mitään tai saa vasta sitten, kun se haluttu asia löytyy ale-korista ja kavereilla on jo uudet jutut pop.

 
Siis...
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Saako kotiin jäädä hoitamaan lasta 3 vuotiaaksi, jos ON jo työpaikka olemassa ja rahat on niin tiukilla, että on pakko hakea toimeentulotukea? Eikö sossu sano, että on mentävä töihin takaisin? Onhan opintolainakin nostettava/otetaan huomioon ennen ttt:a
:attn: Tää kiinnostaa, osaako joku vastata?
Sossu ei voi pakottaa ketään töihin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Siksi, kun ei kykene elättämään heitä itse millään tavalla. Minusta perusoletuksena pitäisi olla kuitenkin se, että se suurperhe perustetaan vain, jos resurssit siihen riittää. Jos ollaan vuosikaudet eletty sossun tuella, eikä muutosta ole tiedossa, niin viidennen lapsen tekeminen siihen tilanteeseen ei minusta ole järin hieno juttu.
Mä olen tästä samaa mieltä. Äitiyttään ja isyyttään voi kai toteuttaa vähän pienemmälläkin lapsimäärällä. Ikävä tosiasia on myös, että kun lapset kasvavat, he alkavat kaivata samanlaisia asioita kuin kaverinsakin. Köyhän lapsi on lapsi siinä missä rikkaankin ja samanlaisia mielitekoja lapsilla on vanhempiensa sosiaalisesta tausta riipumatta. En tarkoita, että lasten pitäisi saada kaikki haluamansa, mutta ei ole lapsen kannalta hyvä sekään, ettei saa juuri mitään tai saa vasta sitten, kun se haluttu asia löytyy ale-korista ja kavereilla on jo uudet jutut pop.
Mä taas haluan opettaa tytölle, että nimenomaan ensin katsotaan mitä saa helvemmalla alekoreista/-telineistä. Ollaan aina innoissaan jos tehdään hyviä löytöjä. Kirppisvaatteitakin käytetään ja kelpaa kuule ihan 14 vuotaallekkin. Jotenkin hullun elitistinen lause tuo viimeinen, tarkoititko sitä todella noin?

Muuten ymmärsin pointin täysin.
 
tätä ketjua lukiessa tulee pakosti mieleen et meidänkään ei kai pitäisi yrittää sitä neljättä lasta. meillä mies on aina ollut töissä mutta pienellä palkalla joten haemme joka kk toimeentulotukea. joskus on hyviä kuukausia jolloin olemme plussalla eli emme saa sossusta rahaa. mutta siis useimmiten saamme. olemme siis pitkäaikaisia sossun asiakkaita. minä kuitenkin haluan vielä yhden lapsen (tai kaksikin) ja olemme nyt päättäneet että yritämme vauvaa. vaikka me emme pysty sitä itse täysin elättämään. ilmeisesti näin ei saisi tehdä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siis...:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Saako kotiin jäädä hoitamaan lasta 3 vuotiaaksi, jos ON jo työpaikka olemassa ja rahat on niin tiukilla, että on pakko hakea toimeentulotukea? Eikö sossu sano, että on mentävä töihin takaisin? Onhan opintolainakin nostettava/otetaan huomioon ennen ttt:a
:attn: Tää kiinnostaa, osaako joku vastata?
Sossu ei voi pakottaa ketään töihin..
Mutta sossukin voi antaa ns. karenssia. Eli maksaa vaan sitä osittaista toimeentulotukea vai miksi sitä sanotaan. Vähennetään jotain, kun on kieltäydytty töistä.
 
hmph
Valitettavasti luonto on järjestänyt niin, että ne tyhmimmät lisääntyvät kokolailla kanin tavoin. Eli siis pykäävät aivan liian monta lasta muitten elätettäviksi ja kasvatettaviksi. :/
 
Siis...
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Alkuperäinen kirjoittaja Siis...:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Saako kotiin jäädä hoitamaan lasta 3 vuotiaaksi, jos ON jo työpaikka olemassa ja rahat on niin tiukilla, että on pakko hakea toimeentulotukea? Eikö sossu sano, että on mentävä töihin takaisin? Onhan opintolainakin nostettava/otetaan huomioon ennen ttt:a
:attn: Tää kiinnostaa, osaako joku vastata?
Sossu ei voi pakottaa ketään töihin..
Mutta sossukin voi antaa ns. karenssia. Eli maksaa vaan sitä osittaista toimeentulotukea vai miksi sitä sanotaan. Vähennetään jotain, kun on kieltäydytty töistä.
Lapsiperheen tuloista eivät voi vähentää, yksineläjältä kyllä.. Minimitoimeentulotukea on maksettava,kun perheessä on lapsia..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
tätä ketjua lukiessa tulee pakosti mieleen et meidänkään ei kai pitäisi yrittää sitä neljättä lasta. meillä mies on aina ollut töissä mutta pienellä palkalla joten haemme joka kk toimeentulotukea. joskus on hyviä kuukausia jolloin olemme plussalla eli emme saa sossusta rahaa. mutta siis useimmiten saamme. olemme siis pitkäaikaisia sossun asiakkaita. minä kuitenkin haluan vielä yhden lapsen (tai kaksikin) ja olemme nyt päättäneet että yritämme vauvaa. vaikka me emme pysty sitä itse täysin elättämään. ilmeisesti näin ei saisi tehdä?
Sehän on teidän oma päätös. Ei sitä kukaan muu päätä teidän puolesta. Teillä on oikeus tehdä lapsi, mutta joidenkin mielestä moraalisesti väärin, kun ette itse pysty lasta elättämään. Suomessa on asiat tosi hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
tätä ketjua lukiessa tulee pakosti mieleen et meidänkään ei kai pitäisi yrittää sitä neljättä lasta. meillä mies on aina ollut töissä mutta pienellä palkalla joten haemme joka kk toimeentulotukea. joskus on hyviä kuukausia jolloin olemme plussalla eli emme saa sossusta rahaa. mutta siis useimmiten saamme. olemme siis pitkäaikaisia sossun asiakkaita. minä kuitenkin haluan vielä yhden lapsen (tai kaksikin) ja olemme nyt päättäneet että yritämme vauvaa. vaikka me emme pysty sitä itse täysin elättämään. ilmeisesti näin ei saisi tehdä?
Noin SAA tehdä, mutta se on asia mikä ei varmaankaan herätä hyväksyntää ihan kaikissa.

Minä menisin tuossa tilanteessa itse töihin, ja se neljäs lapsi hankittaisiin kun olisi kertynyt edes hieman säästöjä ja saisin hyvät äitiysrahat & olisi duuni johon palata. Mutta mä oon ns. järki-ihminen enemmän kuin tunneihminen: mulle "mutku mä haluun" ei olisi riittävä syy tehdä lisälapsia tilanteeseen, missä ollaan jo pitkä aika eletty sossun avulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siis...:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Alkuperäinen kirjoittaja Siis...:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Saako kotiin jäädä hoitamaan lasta 3 vuotiaaksi, jos ON jo työpaikka olemassa ja rahat on niin tiukilla, että on pakko hakea toimeentulotukea? Eikö sossu sano, että on mentävä töihin takaisin? Onhan opintolainakin nostettava/otetaan huomioon ennen ttt:a
:attn: Tää kiinnostaa, osaako joku vastata?
Sossu ei voi pakottaa ketään töihin..
Mutta sossukin voi antaa ns. karenssia. Eli maksaa vaan sitä osittaista toimeentulotukea vai miksi sitä sanotaan. Vähennetään jotain, kun on kieltäydytty töistä.
Lapsiperheen tuloista eivät voi vähentää, yksineläjältä kyllä.. Minimitoimeentulotukea on maksettava,kun perheessä on lapsia..
Okei.
 

Yhteistyössä