Sosiaaliset pelot ja raskaus

12.01.2005
40
0
6
Onko täällä muita äityleitä, jotka kärsivät sosiaalisten tilanteiden peloista, kuten "kahvikuppineuroosi" jne. Suunnittelemme mieheni kanssa perheenlisäystä, mutta kyseinen ongelma on minulle niin ISO, etten oikein uskalla ajatella raskautta. Käytän Propral nimistä lääkettä ja se on minulle todellinen oljenkorsi, ilman sitä en pärjäisi. Lääkkeestä olen saanut kahdenlaista tietoa, sopiiko vai ei käytettäväksi raskauden aikana. Onko muilla kokemuksia? Olisin kiitollinen, jos joku "kohtalotoveri" näkisi vaivaa, ja kertoisi miten itse on selvinnyt raskausajastaan.

Hei! Minulla oli sama ongelma odottaessani lastani seitsemän vuotta sitten. Vaikeuksia kahvipöydässä ja ruokailutilanteissa työpaikalla. Ongelma on suurempi itselle kuin muille. Paras asia mitä voi tehdä on myöntää, että ongelma on olemassa ja kertoa se muille. Ongelmaan liittyy yleensä häpeää ja minulla ainakin huonommuuden tunnetta. Ei olisi huono vaihtoehto käydä keskustelemassa jonkun asiantuntijan kanssa, psykiatri tms. minulla se ainakin auttoi. Ja erilaisten tilanteiden harjoittelu, rohkeasti vaan sekaan auttaa vaikka ei aina uskaltaisikaan. Tukeehan miehesi sinua tässä asiassa, Minulle ainakin oli hirveän vaikeaa tunnustaa asia edes läheisemmille. Minulle auttoi ajatus, ettei tämä voi olla kuolemaa pahempaa ja kun kerran mokaa kunnolla, niin seuraava kerta ei ole niin paha. Älä ole liian kriittinen itsellesi. Kelpaat aivan varmaan sellaisen kuin olet. Itse laittaa suuremmat paineet kuin toiset. Voin sanoa tämän omasta kokemuksesta. Tsemppiä.

Itselläni aikanaan sama ongelma, lääkityksen lopetin jo ennen esikoisen syntymää. Mulla mielestäni oireet väheni raskauksien ja lasten myötä, oli niin paljon muuta ajateltavaa. Nyt kaksi lasta -00 ja -03 syntyneet. Nykyään joskus "nostaa päätään" kahvikuppineuroosi, onneksi tilanteet pysyvät käsissä. En tarvitse lääkitystä.

Kannattaa puhua ensin lääkärin kanssa lääkityksen sopivuudesta raskauden aikana.
:hug:

Itsekin söin noita noin vajaan vuoden. Sitten vaan lopetin ja aloin hangoitella vastaan tuntemuksiani eli menin juuri niihin tilanteisiin joissa tiesin olevani heikko. Ehkä tyhmää, mutta kokeileppas, että käyt vaikka saunassa kovissa löylyissä ja lähdet tämän jälkeen kahvilaan kahville. Tai jos urheilet niin mene kovan rasituksen jälkeen samoiten niihin tilanteisiin joissa tulee huono olo. Itse en muuten tuon saunan jälkeen saanut kohtausta ja siitä oli hyvä jatkaa ja kun kestin hetken esim. kaupassa jatkoinkin niin, että vietinkin siellä yhä pidemmän ajan ja lopulta koko päiviä kauppakeskuksissa pääkaupungin hälinässä.

hei vaan,

Itse olen nuorempana kärsinyt kahvikuppineuroosista, mutta käynyt terapiassa ja tilanne on helpottunut tai oikeastaan muuttanut muotoaan. Nykyään en pelkää enää käsien tärinää, mutta jostain syystä mun on hirveen vaikee katsoa ihmisiä silmiin. Vaikuttaa ehkä typerältä vaivalta, mutta on tosi inhottavaa. Sitten alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että ainakin minulla oli molempien raskauksien ja imetysten ajan niin harmoninen olo ettei ikinä muulloin. Johtui hormonitoiminnasta, ja olenkin huomannut, että kaikki mun jännitykset nousee potenssin kolme, kun menkat lähenee ja yleensä yksi päivä on sellainen, ettei hermo kestä yhtään mitään ja tärisen ilman kahvikuppiakin. Että ainakin raskaus rauhoittaa...

Hei,

olisin myös kiinnostunut tietämään onko joku OIKEASTI käyttänyt Propralia raskauden aikana? Itse olen käyttänyt Propralia lievittämään esim esiintymisjännitystä ja ajatus sen lopettamisesta raskauden ajaksi tuntuu isolta jutulta. Kärpäsestä on tullut härkänen.

Hei!

Minulla on vähän samanlainen tilanne.

Olen 21- vuotias ja suunnittelen raskautta. Haluan kovasti omaa vauvaa, mutta esteenä on jo 4 vuotta kestänyt pakko- oireinen häiriö. Lääkäri määräsi minulle lääkkeiksi Zoloftin ja sen rinnalle Seroquelin, mutta näitä lääkkeitä ei saa käyttää raskausaikana ja lääkäri on hanakka vaihtamaan Seroquelia mihinkään toiseen lääkkeeseen. mINULLE HOETAAN VAIN ETTÄ ODOTA VUOSI, ODOTA KAKSI, mutta miten asiat ovat sitten? Läheiseni ja lääkärit pelkäävät, että miedompaan lääkitykseen siirtyminen ajaa minut raskausaikana vielä alemmas. Näiden vuosien aikana minulla on ollut sekä hyviä että huonoja jaksoja, eikä kukaan voi sanoa, että kahden vuoden siirtämisen jälkeen oloni olisi parempi. Ulkopuolinen painostus vaivaa.
Lääkäri kuitenkin ehdotti Seroquelin purkamista pikkuhiljaa ja katsomme oloni muutosta, onko sitä vai ei. Zoloftia kuulemma jatkan, mutta minun mielestäni se ei käy raskausaikana. Joudutko syömään lääkkeistä raskausajan vai onko tilanteesei sellainen että pystyisit olemaan sen ajan ilman lääkitystä?

Voimia!

Lääkärit etsii tietonsa lääkkeistä ja niiden sopivuudesta Pharmaca Fennicasta, jossa ISO osa lääkkeistä on varmuuden vuoksi merkitty "ei sovellu käytettäväksi raskauden ja imetyksen aikana". Siis oikeesti varmuuden vuoksi, lääketehtaat pesee näin kätensä (tiedot kyseiseen opukseen tulee siis lääketehtailta). On olemassa Teratologinen tietopalvelu, joka oikeasti tutkii ja selvittää lääkkeisden koostumuksia ja eri aineiden vaikutuksia sikiöön tai vauvaan raskauden ja imetyksen aikana. Puhelinumero sinne 09-47176500 ja avoinna on arkisin muistaakseni klo 9-12. Eli soittakaa sinne ja kysykää omien lääkkeidenne todellinen tilanne, lääkäreillä ei ole käytössään kuin lääketehtaan antama tieto eikä yleensä aikaa tai viitseliäisyyttä selvittää asiaa sen enempää.

Käytin raskaana ollessani propralia, koko raskauden ajan. Varmistin lääkkeen turvallisuutta usealta lääkäriltä ja kaikki sanoivat että voi käyttää etenkin jos käyttö on satunnaista. En käyttänyt ihan päivittäin ja annos oli 10-20mg/päivä. Raskaus meni hyvin ja lapseni on terve. Synnytyksen lähellä sitä ei kuitenkaan suositeltu.

Yhteistyössä