Sosiaalinen taito ja halu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keittiöpsykologi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keittiöpsykologi

Vieras
Sosiaalinen taito olla toisten kanssa ja halu olla toisten kanssa näyttävät usein korreloivan negatiivisesti.

Lapset jotka ovat aina vertaisryhmän kanssa, ovat leikkitaidoiltaan ja empatiakyvyltään ja sosiaalisilta taidoiltaan surkeita.

Jopa kavereiden kanssa on jatkuvaa märinää, tappelua, huutamista, vinkumista, karjumista. Kun kaveri tulee, aletaan jopa kaverille lällätellä ja kehuskella tyhmillä.

Kun taas ne lapset, jotka viettävät vanhempiensakin kanssa aikaa, eivät koskaan missään iässä ala tapella kavereiden kanssa niin, että pitää alkaa huutaa ja itkeä kuin sisaren kanssa tappelisi.

Luokkien johtajatyypit ovat usein sosiaalisilta taidoiltaan niin epävarmoja ja huonoja, että pitävät johtaja-aseman kiusaamallta jotain sosiaalisesti taitavaa ja kivaa tyyppiä (tutkittu asia: suosituimmat usen kiusaajia).

Ihmiset jotka eivät ole koskaan yksin, ovat usein juoruilevia ja ilkeitä ihmisiä, joiden seurassa toiset samanlaiset sosiaaliset taitamattomat viihtyvät, koska he pitävät keskinkertaisista juoruajista ja saavat näin tyhjään elämäänsä jotain viihdykettä.

Ja nuo ihmiset eivät viihdy yksin koskaan, koska ovat itse niin pyllystä, että eivät itsekään pidä itsestään. Ja heillä on samanlaiset lapset kuin itsekin ovat.

Korrelaatio ei kyllä kerro kausaliteetista mitään. ASDina olen sitä mieltä, että syrjäänvetäytyväisyys kielii usein puutteellisista sosiaalisista taidoista ja/tai kiinnostuksenpuutteesta toisia kohtaan.

Mun mielestä noista väittämistä suurin osa on luonteen piirteistä kiinni eikä suinkaan siitä onko lapsuuden viettänyt yksin vanhempien kanssa vai isoissa lapsiryhmissä. Se on kyllä totta, että perheissä, joissa paljon lapsia pienillä ikäeroilla (kaksikin riittää), lapset oppivat herkästi saamaan ääntään kuuluviin huutamalla sekä oppivat tappelemaan sisartensa kanssa. Kaikki muu oli mielestäni ihan vain luonteenpiirteistä kiinni.

Ei pidä paikkkaansa. Sosiaalisten taitojen opetelua tapahtuu koko ajan. Sosiaaliset lahjakkaat oppilaat ovat luonteeltaan vahvoja. Lapsia voi myös kasvattaa sosiaalisiin taitoihin.

Yhteistyössä