Minkä ikäisenä teidän lapset on ruvenneet leikkimään kavereiden kanssa päiväkodin ulkopuolella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Enni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Enni"

Vieras
Minusta tuntuu, että meidän lapset (4 ja 5 v) ovat jotenkin epäsosiaalisia kun eivät leiki päiväkodin ulkopuolella koskaan toisten lasten kanssa. Joitakin lapsia asuu lähitienoolla, mutta meidän 5 v ei vaivaudu hakemaan ketään ulos. Jos toisia lapsia on leikkipaikoilla niin meidän lapset eivät ota kontaktia näihin. Joskus jos joku rupeaa meidän lapsille juttelemaan niin voivat ehkä jotain jutella, mutta yleensä eivät juuri noteeraa muita. Päiväkodissa meidän lapset leikkivät muidenkin lasten kanssa, mutta nämä lapset eivät asu ihan naapurissa eli heitä ei näe muuten. Pelkään lapsistani tulevan yksinäisiä hylkiöitä. Meille ei tule synttärikutsuja ja muuttuuko tilanne koskaan. Olen yrittänyt kutsua ihmisiä lapsineen meille, mutta en saa lapsistani sosiaalisia, he usein leikkivät keskenään kun tulee vieraita. Masentaa ja pelkään lasteni puolesta. Lapset leikkivät aina yhdessä päiväkodin ulkopuolella, välillä myös päiväkodissa.

ei toisia voi pakottaa olemaan muiden kanssa jos eivät halua. Meillä kahden vanhemman ikäero reilu vuosi ja aina haluavat leikkiä yhdessä ja olla yhdessä. Nyt eskarilaisena ja ekaluokkalaisenakin ovat koulupäivät muiden kavareiden kanssa, mutta vapaa-ajat aina yhdessä. Olen yrittänyt ihan vauvoista asti, että ovat välillä erikseenkin ja vienyt kavereille jne. mutta haluavat olla yhdessä enimmäkseen, joten olen jo lopettanut tuon tuputtamisen.

En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, odottaako rauhassa, että lapset kasvavat ja rupeavat itse haluamaan kavereiden seuraa vai mitäkö pitäisi tehdä?

Mun mielestä ei kannata vielä huolestua eikä yrittää väkisin. Kaikki lapset ei oo samasta puusta veistettyjä. JOs teidän lapset on ihan tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen niin miksi mennä muuttamaan sitä? eri asia jos alkavat valittaa kaverinpuutetta jne, silloin voi kysäistä josko kävisi hakemassa naapurin lasta leikkimään, taikka soittaa kauempana asuvan kotiin ja kysyä leikkikaveriksi tms.

Suurinpiirtein 4-vuotiaina ovat ruvenneet kyselemään kyläilyjä yms. päiväkotikavereiden kanssa. Pienempinä kyllä jo käyneet hakemassa esim. naapureita samasta taloyhtiöstä ulos. Omat synttärikutsut ovat hyvä "päänavaus" yhdessä leikkimiseen päiväkotipäivän jälkeenkin.

As-lapseni ei ole koskaan välittänyt ystävystyä kenenkään kanssa. Vasta nyt 7-vuotiaana on saanut ystäviä, mutta nytkin hyvin harvojen kanssa leikkii. Sen verran kuitenkin on innostunut, että naapurin lasten kanssa oikein toivoo pääsevänsä leikkimään. Se on jo tuolta lapselta paljon!

Kuopus sen sijaan on nyt melko tuore 5-vuotias ja on saanut tosi hyvin ystäviä jo nyt. Kaverit myös kiinnostavat aivan erilailla kuin esikoista. Ystävystyy helposti ja osaa leikkiä hienosti muiden kanssa.

Mutta silti kahden ollessaan tuo veljeskaksikko leikkii mieluiten keskenään - ellei sitten kylään tule jomman kumman kavereita. On ihan normaalia, että sisarukset viihtyvät parhaiten toistensa seurassa, kun ovat esim. leikkikentällä. Jos olisit vaikka susilaumassa, luuletko, että sudenpennut lähtisivät etsimään leikkikaveria laumansa ulkopuolelta? Tämä voi tuntua kaukaa haetulta, mutta loppujen lopuksi ihminen on laumaeläin ja perhe on meidän laumamme.

Eskarilaisen äidin kanssa on sovittu lasten tapaamisista jomman kumman ystävyksen kotona. Spontaanisti lapsi pyysi päästä kaverinsa luokse vasta 1. luokalla. Ei tulisi mieleenikään edes päästää sitä pienempää täällä kuljeskelemaan yksikseen ja koputtelemaan kavereiden oville. Eivät nuo edes tiedä, missä hoitokaverit asuvat.

Meillä 5v ei ole kiinnostunut kavereista, eikä pyytele kylään. Tarhassa leikkii muiden kanssa. Puistossa touhuaa usein itsekseen tai sisarusten kanssa. En ole huolissani. Tulee minuun selkeästi ja minäkin ihan sosiaaliseksi kasvoin :)

Ap, ei meillekään tuossa iässä vielä synttärikutsuja tullut. Vasta nyt kun poika täytti 5 v niin kutsuja on alkanut tulla. Ihan yhtäkkiä tuntuu että melkeen joka viikonlopulle on synttärikemut ja mikäs siinä - on vaan mukavaa kun lapsellani on kavereita. Olen itse tämmöinen erakko ja olen enemmän kuin mielissäni, kun lapsieni tulee selvästi enemmän isäänsä ja on hyvin sosiaalinen. Monta kertaa päivässä kysyy, ketä voisi mennä pyytämään ulos. Muistan, että itse lapsena en halunnut oikeastaan ikinä kenenkään seuraa. Samanlainen olen kyllä nyt 32-vuotiaanakin - tykkään kyllä sinänsä ihmisistä, mutta vapaa-aikani vietän mieluiten yksin.

Meillä 2-vuotias alkoi haluamaan kavereita kylään, kaverin luokse kylään tai leikkikaverin itselleen. Siitä lähtien on sitten useampi kerta viikossa käynyt kavereilla tai leikkinyt kavereiden kans ulkona. Kyllä minä pitäsin outona ja epäsosiaalisena, jos joku 5 v haluais möyröttää vain yksikseen.

tyttö on hiukan alle 3v. asti helposti tutustunut ja alkanut leikkiä toisten lasten kanssa. Hänellä ei ole sisarrusta leikkikaverina ja on hyvin sosiaalinen. Teillä lapset ilmeisesti viihtyvät niin hyvin yhdessä etteivät siten kaipaa muita leikkikavereita.

[QUOTE="kerttuli";27866616]Meillä 2-vuotias alkoi haluamaan kavereita kylään, kaverin luokse kylään tai leikkikaverin itselleen. Siitä lähtien on sitten useampi kerta viikossa käynyt kavereilla tai leikkinyt kavereiden kans ulkona. Kyllä minä pitäsin outona ja epäsosiaalisena, jos joku 5 v haluais möyröttää vain yksikseen.[/QUOTE]

höpö höpö..jokainen on yksilö, eikä se, että 4 - 5v ei vielä halua haalia kaveriporukkaa tee lasta yhtään epäsosiaaliseksi, antaa lapsen kasvaa rauhassa.

Meillä 5 vuotiaana poika alkoi leikkiä vapaa-ajalla muiden kanssa. Sekin alkoi sillä että ensin kaverit pyysi sitä ja hän keksi että kotiinkin voi joskus saada kaverin tulemaan kun kysytään. Viimeistään kouluiässä varmaan kaipaa jokainen leikkikaveria.

Epäilen kyllä että joku 2-v oikeasti tarvii kavereiden seuraa :D Ei tavallisesti sen ikänen osaa rakentaa oikeasti vuorovaikutteista leikkiä kaverin kanssa saatika oikeasti tarvitse mitään kodin ulkopuolista seuraa. Ehkä kerhoissa on kiva käydä äidin kanssa :)

Yhteistyössä