Minkä ikäisenä ekat kaverisynttärit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten toimia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten toimia?

Vieras
Lapseni ovat päiväkodissa olleet tämän syksyn. Ikää toisella 5 ja toisella alkuvuodesta 7. Mietin, miten toimia synttäreiden kanssa. Yhtään kutsua ei ole päiväkodista tullut muiden lasten synttäreille. Lapset ei ole koskaan olleet leikkitreffeillä kenenkään kotona, eikä meille ole tullut kukaan. Päiväkodissa aina juhlivat lapsia syntymäpäivinään ja siellä on sankarin järjestämä herkutteluhetki (jotkut tuoneet sipsejä ja karkkia, omani haluaa viedä mehujäitä ja pipareita).

Tuntuisi oudolle kutsua vieraita lapsia meille, kun eivät muutenkaan näe vapaa-ajalla ja kukaan ei ole kutsunut meidänkään lapsia mihinkään. Toiminko nyt sitten fiksusti vai tyhmästi? Päiväkodissa lapseni leikkivät paljon kahdestaan.

5 vuotiaalle olen pitänyt kaverisynttärit (jotain aivan hirveää se meininki siinä vaiheessa vielä). Kutsuttiin ne jotka tiedettiin lapsen päiväkotikavereiksi. Siinä tutustuttiin sitten vanhemmatkin paremmin, kun ei toisiamme edes ulkonäöltä tiedetty.

Me pidettiin kuopukselle ekat kaverisynttärit, kun hän täytti 6. Ostettiin sellaiset liikunnalliset "valmissynttärit". Tänä syksynä, kun lapsi täytti 7, hän piti ekat kaverisynttärit kotona. Lapsi on nyt ekaluokalla ja halusi kutsua 6 vierasta, jotka joko luokkakavereita tai rinnakkaisluokalta. Meilläkään eivät lapsen koulukaverit muuten paljon käy, mutta nyt halusi kovasti pitää koulukamuille synttärit - ja kotona. Minusta teidän ei ole mikään pakko pitää kotona kaverisynttäreitä ennenkuin lapset itse tahtovat.

Toimit minusta tyhmästi, jos et synttäreitä järjestä. Sinun lapsillesi kun olisi tärkeää tutustua muihinkin lapsiin, jos nyt leikkivät vaan keskenään. Ensi vuonna se ei kuitenkaan ole mahdollista, kun toinen menee kouluun. Sitä paitsi niitä synttärikutsuja alkaa kyllä tulla, kun ensin itse kutsut muita lapsia synttäreille. Näissä kun vallitsee vastavuoroisuuden periaate. Nyt lapsesi ovat ehkä jääneet kutsuttavien listoilta pois, koska harva pystyy kutsumaan koko pk-ryhmää eivätkä lapsesi ole muihin vielä tutustuneet. Synttärit olisi oiva tilaisuus asiaa edistää.

Minä järjestin ensimmäiset kaverisynttärit kun lapsi täytti 5 vuotta ja oli aloittanut päiväkodissa vain kuukautta aiemmin. Olihan se vähän vaikeaa miettiä ketä sitten kutsuu, kun lapsi ei ollut tutustunut kehenkään kovin hyvin eikä kaikkia muistanut edes nimeltä. Rajaus tehtiin lopulta niin, että kutsuttiin kaikki samanikäiset ja muista ne, jotka lapsi muisti edes nimeltä. Synttäreillä lapsi tutustui paremmin yhteen lapseen ja sen jälkeen on saatu leikkitreffeäkin hänen ja äitinsä kanssa sovittua. :) Ja synttärikutsuja on tullut muidenkin lapsemme juhliin osallistuneiden synttäreille.

Minusta sinun olisi siis erityisen tärkeää järjestää ne kaverisynttärit juuri sen takia, että lapsesi eivät ole muihin vielä kunnolla tutustuneet. Ei päinvastoin jättää sen takia järjestämättä.

Toinen lapsista on syntynyt tammikuussa ja toinen joulukuussa. entäs yhdistetyt juhlat molemmille? Ja niihin päiväkotikavereita? Toki lapsi siis saa synttärit sukulaisille yhdet ja vapaa-ajan kavereille toiset. Jotenkin vaan tuntuu, et koulussa vasta olis järkevämpää, koska hän ei mene nykyisten tarhakavereiden kanssa samaan kouluun

Esikoisella 5 v ja nuoremmalla nyt 4 v synttärit tulossa. Meilläkin eivät kaikki vanhemmat ole uskaltaneet pitää synttäreitä, mutta meidän synttäreiden jälkeen muutamalta saatiin kutsun. Noin viisi lasta on aika sopiva määrä. :)

meilla ekat kaverisynttarit 1vuotiaana. pyydettiin tuttuja lapsia aiteineen kahville. 4vuotiaana ekat oikeat eli vanhempia ei kutsuttu ja kaverit oli hoidosta ja naapurista. lapsi itse kertoi keta haluaa.

Toinen lapsista on syntynyt tammikuussa ja toinen joulukuussa. entäs yhdistetyt juhlat molemmille? Ja niihin päiväkotikavereita? Toki lapsi siis saa synttärit sukulaisille yhdet ja vapaa-ajan kavereille toiset. Jotenkin vaan tuntuu, et koulussa vasta olis järkevämpää, koska hän ei mene nykyisten tarhakavereiden kanssa samaan kouluun

Ymmärsin aloituksesta, ettei leikkitreffejä ole muiden lasten kanssa ollut ollenkaan, mutta tarkoititko siis vain, ettei niitä ole ollut päiväkotikavereiden kanssa?

Ei sinun nyt ainakaan kannata järjestää kolmia synttäreitä/lapsi, jotenkin noita kannattaa yhdistää tai karsia. Itse jätin sukulaissynttärit pois kun kaverisynttärit aloitettiin. Tai no isovanhemmat kutsuttiin synttärikahville, mutta ei mitään sen ihmeempää sillä saralla, vaan järjestettiin vaan yhdet varsinaiset juhlat joihin kutsuttiin sekä päiväkoti- että vapaajan kaverit.

Toisella lapsellasi on vielä ilmeisesti 1,5 vuotta päiväkotia jäljellä? Kyllä se on lapselle pitkä aika hoidossa ilman kavereita, joten muihin lapsiin tutustumiseen kannattaa panostaa, vaikka koulukaverit ei samoja olisikaan. Minä järjestäisin varmaan synttärit erillisinä, koska sillä tavalla saisi rajattua osallistujamäärää järkevämmin/synttärit, joka varsinkin kotisynttäreillä on olennainen asia.

Meillä on jo vietetty kaverisynttäreitä siitä lähtien, kun lapset ovat täyttäneet 3, nuorimmaisella oli jo 2-vuotiaana.

Kutsuja ei meillekään ole tullut vuosien aikana kuin pari.

Monet vanhemmat ovat sanoneet, etteivät ole älynneet pitää kaverisynttäreitä, kun päiväkodille ei enää saa jättää synttärikutsua lokeroon (itse laitoin vanhemmille sähköpostitse).

Siitä sitä lapsiin ja aikuisiin tutustuu, kun teet itse ensin aloitteen. :)

Mitä jos kysyisit lapsiltasi, että haluavatko he kaverisynttärit? Koska kyseessä on lasten omat juhlat, on tärkeää kysyä heidän toiveitaan.

Oma lapseni ei halunnut kaverisynttäreitä vielä 5-vuotiaana, koska hän jännitti siinä vaiheessa kaverisynttäreitä ihan hirveästi (sekä omia että muiden), mutta 6-vuotiaana halusi ehdottomasti kutsua kaverit. Ja oli myös innolla suunnittelemassa koristelua ja ohjelmaa. Vieraita oli kymmenkunta. Pidettiin kotona ja meno oli vauhdikasta, mutta etukäteen suunnitellun ohjelman ansiosta tilanne pysyi kuitenkin hallinnassa. Vierasmäärää miettiessä kannattaa ottaa huomioon että yleensä on yksi tai kaksi, jotka eivät pääse tulemaan.

Ekalla luokalla vasta oli ekat kaverisynttärit, mun mielestä on ihan joutavaa jotain taaperoita kutsua riekkumaan sokerihumalassa, hermothan siinä menis ja kuka niiden takapuoletkin pyyhkisi? :D Toki varsinaisilla synttäreillä on sukulaisten lisäksi aina ollut myös lasten kavereita vanhempineen.

5- vuotiaana oli meillä ekat kaverisynttärit. Meidän kuopus oli 3 vuotiaana ekoila kaverisynttäreillä isosisaruksen kanssa ja kyllä siellä oli toinen synttärisankarin vanhemmista sen pyllyn joutunut pyyhkimään :)

Minusta on tyhmä asenne ette tunne niitä aikuisia ja lapsia joten et voi niitä kutsua. Siinähän sitä tutustuu ja verkostoituu kun pitää ne synttärit. Lapset kuitenkin vissiin tuntee ne toiset lapset.

minä kutsuisin päiväkodista edes pari kaveria, voit varmasti kysyä hoitajiltakin josko pienryhmässä olisi ketä samanikäistä mukana. ehdottomasti lasten kaverisuhteiden muodostaminen vaatii vielä tuonikäisillä apua...ja mieti kuinka paljon kivempi lapsillasi olisi hoitoon mennä jos olisi muitakin kavereita kuin sisarus.