Auttakaa! Apuja ja neuvoja vaikeassa tilanteessa (sosiaalinen ongelma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuulostaa melkeimpä siltä, että siellä olisi joku vinksahtanut vanhempi, joka olisi puhunut teistä jotain pahaa toisille, jos noin karttelevat. Kyllä nyt edes tervehtiä yms. pitäisi. Tosi kurja tilanne. Tiedän itsekin, miltä tuntuu joutua joukon ulkopuoliseksi, mutta se tuntuu varmasti vielä pahemmalta oman lapsen puolesta. Oma lapseni on vasta niin pieni, ettei kavereista ymmärrä, mutta itsestäkin tuntui kiusalliselta, kun perhekerhossa eräs äiti jakoi synttärikutsuja ja pari lasta (omani mukaan lukien) jäi ilman.

ja vielä lisään, että en ehkä pystyisi viemään lapsiani tollaseen paikkaan jossa heitä haukutaan henkilökunnan taholta ja sanotaan että sosiaalisia ongelmia. Lapsilla se vasta on kehittymässä nuo taidot eikä syrjintä auta yhtään. mitäs päivähoidon johtaja tuohon sanoo?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti77:
Alkuperäinen kirjoittaja Taina:
Alkuperäinen kirjoittaja Hm:
Pieni paikkakunta ja sisäänlämpiävät piirit? Inhottavaa kyllä. Ei teillä ole mahdollisuutta palata entiselle paikkakunnalle?

No kun ei ole, vaan jouduimme muuttamaan pieneltä paikkakunnalta Helsinkiin. Ja vielä valitismme alueen niin että siellä piti olla mukavia ihmisiä!

Asun itse Helsingissä saako udella aluetta etelä-pohjoinen vai länsi tai itä??
Lännestä ei mulla ainakaan ole mitään hyvää sanottavaa!

Pohjoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
ja vielä lisään, että en ehkä pystyisi viemään lapsiani tollaseen paikkaan jossa heitä haukutaan henkilökunnan taholta ja sanotaan että sosiaalisia ongelmia. Lapsilla se vasta on kehittymässä nuo taidot eikä syrjintä auta yhtään. mitäs päivähoidon johtaja tuohon sanoo?

Hoitja joka psykolgia ehdotti on puhunut johtajalle. Johtaja suosittaa sitä samaa. Pari muuta hoitajaa on kyllä sanonut minulle, että lapsessa ei ole mitään vikaa ja että päiväkodissa pitäisi olla säännöt että synttäreistä ei ilmoittettaisi pikkujulistein, jos kerta kaikkia ei ole kutsuttu. Harmi että juuri tämä hoitaja on nyt lähdössä pois tästä päiväkodista joka näytti ymmärtävän kantani.

Olen itse sosiaalialalla, ja paljon työssäni tekemisissä syrjäytyneiden perheiden kanssa. Joten todellakaan itseäni en tunnista päiväkodin luomasta kuvasta. Päiväkoti ei tosin tiedä ammattiani.

ja jonkinlaista peiteltyä häpeää...? En ymmärrä. Ymmärtäisin jos meillä voisi olla jotain erimielisyyksiä tai heillä jotain negatiivisia kokemuksia meistä. Mutta ei voi olla kun ollaan uusia.

Ensinnäkin: lopeta kotipsykologin hommat, ja tulkinnat siitä onko jokun ilmeessä nyt peiteltyä häpeää vai ilmavaivojen aiheuttamaa vääntelyä.

Toisekseen: jos olette niin uusia että heillä ei voi olla negatiivisia kokemuksia teistä, voiko heillä olla positiivisiakaan? Pitäisikö sinusta jokainen uusi ihminen heti kutsua avosylin omaan kotiin vierailulle?

Alkuperäinen kirjoittaja oot tymä:
olette hylkiöitä ja lapsistanne tulee myös sellaisia :laugh:

Kiitos sinullekin asiallisesta kommentista. En usko että hylkilötä tulee.
Käsittelen itse työkseni päivittäin tilanteita ja asoita joissa ihmisillä menee huonosti. Tiedän jotain näistä asioista.

Kuinka kurja tilanne :( Ne on jotenkin niin tarkeita noi synttarikutsut yms pienille koululaisille.
Mun pojan synttarit oli aika pian koulun alkamisen jalkeen eika kavereita ollut ehtinyt viela tulla ja jannitti aika lailla kun kutsuttiin 12 lasta ja kaiken lisaksi samana paivana kun jaoin kutsut sai poikani kutsun isoille kekkereille (pomppulinnat ja taikurit jne) samalle paivalle! 10 lasta kuitenkin saapui ja kaikki ilmoittivat etukateen. Koko porukka siirtyi sitten meidan kutsujen jalkeen sinne isoille synttareille.
Olin helpottunut pojan puolesta ja nyt mulla onkin se periaate etta mennaan kaikille kutsuille jos suinkin mahdollista vaikka se usein tarkoittaa sita etta melkein joka lauantai on jotkut kestit jossakin. En halua kenenkaan lapsen kokea pettymysta jos vieraat ei tulekaan.

Hoitja joka psykolgia ehdotti on puhunut johtajalle. Johtaja suosittaa sitä samaa. Pari muuta hoitajaa on kyllä sanonut minulle, että lapsessa ei ole mitään vikaa ja että päiväkodissa pitäisi olla säännöt että synttäreistä ei ilmoittettaisi pikkujulistein, jos kerta kaikkia ei ole kutsuttu. Harmi että juuri tämä hoitaja on nyt lähdössä pois tästä päiväkodista joka näytti ymmärtävän kantani.

Olen itse sosiaalialalla, ja paljon työssäni tekemisissä syrjäytyneiden perheiden kanssa. Joten todellakaan itseäni en tunnista päiväkodin luomasta kuvasta. Päiväkoti ei tosin tiedä ammattiani.
- Ootte olleet niin vähän aikaa paikkakunnalla ettei muilla voi olla teistä kokemusta
- Ootte olleet niin kauan paikkakunnalla että useilla ryhmäläisillä on ehtinyt olla synttärit ja tarhan henkilöstö on ehtinyt jo tutustua lapsiin siinä määrin että ehdottaa psykologia
- Tarha ei ole kiinnostunut vanhempien työpaikoista

Mä en oikein ymmärrä näitä kaikkia palikoita. No, ehkä tosiaan teille on sattunut joku tarha jossa kaikkien muiden lasten vanhemmissa on vikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
ja jonkinlaista peiteltyä häpeää...? En ymmärrä. Ymmärtäisin jos meillä voisi olla jotain erimielisyyksiä tai heillä jotain negatiivisia kokemuksia meistä. Mutta ei voi olla kun ollaan uusia.

Ensinnäkin: lopeta kotipsykologin hommat, ja tulkinnat siitä onko jokun ilmeessä nyt peiteltyä häpeää vai ilmavaivojen aiheuttamaa vääntelyä.

Toisekseen: jos olette niin uusia että heillä ei voi olla negatiivisia kokemuksia teistä, voiko heillä olla positiivisiakaan? Pitäisikö sinusta jokainen uusi ihminen heti kutsua avosylin omaan kotiin vierailulle?

No, yksi äiti on kovin hiljainen ja häpeilevän tuntuinen. Hänen lapsensa huutaa ja kiroilee päiväkodissa ja lyö herkästi muita lapsia. On ollut etunenässä lyömässä meidänkin lapsia kun tulivat uutena päiväkotiin. Siitä tämä johtopäätös.
Omaan kotiin kutsumisesta ei ollut kyse. He pitivät juhlansa julkisella paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Vaihda päiväkotia!

Toki epäreilua, koska ette ole mihinkään "syyllisiä", mutta jos ei siellä kertakaikkiaan saada lapsia ryhmään mukaan, niin olisiko vaihto paras vaihtoehto.

Mä vaihtaisin tuossa tilanteessa, koska lapsethan tuossa kärsivät. Laittaisin kyllä kiukkuisen palautteen päiväkodille epätasa-arvoisesta kohtelusta, ulkopuoliseksi jättämisestä ja leimaamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

- Ootte olleet niin vähän aikaa paikkakunnalla ettei muilla voi olla teistä kokemusta
- Ootte olleet niin kauan paikkakunnalla että useilla ryhmäläisillä on ehtinyt olla synttärit ja tarhan henkilöstö on ehtinyt jo tutustua lapsiin siinä määrin että ehdottaa psykologia

Mä en oikein ymmärrä näitä kaikkia palikoita. No, ehkä tosiaan teille on sattunut joku tarha jossa kaikkien muiden lasten vanhemmissa on vikaa?

Muilla ei ole meistä kokemusta koska meidät on suljettu ulkopuolelle. Emme siis ole olleeet mukana sisäpiirin jutuissa.

Olemme olleet kuitenkin riittävän pitkään tällä paikkakunnalla että synttäeritä on ehtinyt olla paljon.

Psykologi sanoi, että tämä ei kuitenkaan ole riittävän pitkä aika siihen, että uuden lapsen tullessa päiväkotin hoitajalla olisi oikeaa käsitystä lapsistani. Sanoi että psykolgia on ehdotettu aivan liian varhain ja hätiköidysti päiväkodista. Hän piti tätä normaalina Helsingin sisäpiiriin pääsemisen vaikeutena. Vai miten hän nyt sen hienosti ilmaisi...

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

Ammatista: päiväkoti ei tiedä ammattiani, ja kun puhuin hoitjan kanssa asiasta, hän sanoi, että psykologi näkee korteista tämän ongelman ratkaisun. Olen itse ollut tekemisissä psykogien työparina harva se päivä tekemässä arvioita, joten korvaani tökkii moni tuon kyseisen hoitajan sanoma.

Jos meidän tunnettaisiin tällä paikkakunnalla, tai olisin tehnyt pitkään työtäni tällä paikkakunnalla, luulisinkin että tässä on nyt kyseessä joku kosto siitä että olen työkseni joutunut hoitamaan ikäviäkin asioita kuten huostaanottoja jne. Mutta kukaan ei siis tiedä taustaani, joten siitä vahnemien, tämän yhden hoitjaan ja päiväkodin johtajan kohdalla ei voi olla kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Vaihda päiväkotia!

Toki epäreilua, koska ette ole mihinkään "syyllisiä", mutta jos ei siellä kertakaikkiaan saada lapsia ryhmään mukaan, niin olisiko vaihto paras vaihtoehto.

Mä vaihtaisin tuossa tilanteessa, koska lapsethan tuossa kärsivät. Laittaisin kyllä kiukkuisen palautteen päiväkodille epätasa-arvoisesta kohtelusta, ulkopuoliseksi jättämisestä ja leimaamisesta.

Vaihtaminenkin on käynyt mielessä, mutta kun on takana toiselta paikkakunnalta muutto kuitenkin melko lyhyen aikaa sitten, niin ei tee mieli lähteä sutta pakoon. Voi Hesan seuraavalla alueella tulla Karhu vastaan.

Summa summarum. Kyllä Helsinkinkin voi olla sisäänpäinlämpiävä. Ja päiväkodessa tehdään paljon virhearviointeja.
Ja ihan tavallinen perhe, joiden taustaa ei tunneta voi joutua ihmeellisen kohtelun kohteeksi. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Vai onko tämä harvinaista?

Yhteistyössä