Sosiaali-ja terveysalan pääsykokeet(lähihoitaja)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koko päivän (9:00 - jotain 15:00) kestävät.

Aamupäivä täyteltiin vauhdilla kaikenlaista lippusta ja lappusta
(äidinkielen juttuja, matematiikkaa, loogisia tehtäviä, piirtämistä, muistaakseni oli joku
kirjoitelmakin, sarjakuvan täydentäminen kokonaisuudeksi)

Ruokatauko

Iltapäivällä psykologin haastattelu, kun on oma itsensä - se menee loistavasti läpite

Osaisko joku kertoa enemmän niistä matematiikan tehtävistä?!!Aika harvoin tulee päässä laskettua mitään,joten vähän pelottaa minkälaisia laskuja siellä oikein on??!!

Alkuperäinen kirjoittaja Heluna:
Osaisko joku kertoa enemmän niistä matematiikan tehtävistä?!!Aika harvoin tulee päässä laskettua mitään,joten vähän pelottaa minkälaisia laskuja siellä oikein on??!!

no minä olen HUO-NO matikassa, mutta selvisin kunnialla kyllä.
enempi minua vaivasi ne sellaiset kysymykset kun että "jos mäntä liikkuu näin ja noin niin mihin suuntaan tämä osa pyörii" ja vastaavat.
mutta arvauksilla menin sitten vaan jos en tiennyt/jaksanut miettiä.

ja läpi pääsin.molemmilla kerroilla.

Paljonko lie se enimmäis pistemäärä minkä voi saada ylipäätänsä sosiaali ja terveysalalle hakiessa? ei pelkästään vaan pääsykokeista vaan ylipäätänsäkkin?

huhhei ne pääsykokeet oli iha hirvee vaikeet must:D tai olin viimeviikol ite, haastattelu o iha perus ei sii o mitää mut ne matika tehtävät ja kaik ne ni mul loppu aika iha keske ja ne o tosi vaikei! toivotaa ny et pääsis silti kouluu

Meillä oli rautalangan vääntöä (pupun korvat rautalangasta ;) ), luovuustehtävää (piti keksiä eri käyttötarkoituksia tutuille esineille), matikkaa (ihan helppoa, perusjuttuja), lukemisen ymmärtämistä, psykologin haastattelu, ja rasti ruutuun -juttuja jne. Hyvin se menee, kuhan otat iisisti ja oot oma itses. Nimim. lähihoitajaopiskelija (yli 150 hakijaa, mutta pääsinpäs sittenkin :D)

Pääsykokeet, eli soveltuvuuskokeet kestää yleensä yhden päivän. Monissa on ihan peruskoulun matematiikan testi, sitten on psykologin haastattelu, ryhmähaastattelu ja voi ola jotain muita tehtäviä esim. piirtämistä, runoilua, joku kirjoitustehtävä. Sanotaan, että kaikki soveltuvat pääsevät opiskelemaan, ja se on hyvin lähellä totuutta. Kaikki eivät kuitenkaan valistu, ja se taas sitten johtuu siitä, ett ammattiin valmistuminen on vaativaa ja siinä putää todella osata asiansa.
Sinulle, jota kovasti lähihoitajan ammatti naurattaa- noo, on tässä kuitenkin ehditty kaikenlaista lähihoitajaa nähdä, itse valmistuin v. 2000 ja sen jälkeen olen opiskeut kaikenlaista, toimin nykyisin terveydenhuollon puolella ja voin kertoa, että ei näistä työtehtävistä todellakaan selviydy ihan jokainen seppo, joka on esim. näyttötukinnon suoritettuaan saanut lähihoitajan pätevyyden. Mielestäni lähihoitajan ammattitutkinto pitäisi edelleen suorittaa ihan kokonaan kouluasteisena tutkintona,ei vain osittaisina koulunpenkillä ja sitten näyttöjä antamalla.

Monet lähihoitajan tutkinnon pelkkänä näyttötutkintona suorittaneet ovat juurikin niitä, joilla puuttuu kokonaisnäkemys ihmisen hyvinvoinnista. Kivoja ihmisiä, joiden paikka kylläkin olisi korkeintaan avustavissa tehtävissä, ei lääkehoidollisella puolella. Näyttötutkintohan ei esimerkiksi anna lainkaan jatko-opintokelpoisuutta ammattikorkeakouluun tai yliopistoon ja sen valitettavasti huomaa.. näyttötutkinto sopii huomattavasti paremmin esim. tekniikan alalle, jossa ammattitaito todella hiotuu tekemällä. Ihmisten kanssa toimiessa pitäisi kuitenkin nähdä melko laajoja kokonaisuuksia ja ymmärtää tätä muuttuvaa yhteiskuntaa.Näin ei kuitenaan ole.

Lähihoitaja-nimikkeellä vamistuvat toimivat hyvin erilaisilla aloilla, ja tämä on ongelma. Ennen suunnattiin selkeästi opiskelemaan mielenterveyshoitajaksi tai lastenhoitajaski, vammais-tai vanhuspalveluihin ja esim. lääkehoitoon vaadittiin vahvaa osaamista, pelkkä tekninen suoritus ei riittänyt. Vanha koulutusjärjestelmä ei kuitenkaan pystynyt vastaamaan yhteiskunnan tarpeisiin ja kun huomattiin, että osa opiskelijoista ei kertakaikkiaan selviydy opinnoistaan lähdettiin kehittämään näyttöjärjestelmää, joka tuottaa nykyään hyvinkin monen tasoista toopea, joka kyllä teknisesti kykenee suosiutumaan auttavasti konkreettisista etukäteen määritellyistä tehtävistä. Ihmisten kanssa toimiessa kaikki vaan ei ole paperille valmiiksi piirrettävissä, ja jos puuttuu kyky ymmärtää ja ajatella itse, on huono hoitaja.
Maassamme on paljon huonoja hoitajia, jotka eivät tiedä olevansa huonoja. Tämä siksi, että koulutusta järjestäville tahoille maksetaan opiskelijoiden valmistumisesta, ja valmistuminen on kaiken A ja O. Voit siis olla sekunda-hoitsu, joka osaa kyllä vaihtaa vaipan mummolle ja antaa pillerit dosetista, mutta jos vaipat on loppu ei tiedä mistä saa lisää eikä näe, että dosetissa olevat lääkkeet eivät olekaan niitä, joita pitäisi antaa vaan ihan jotain muuta.Hoitovirheet- niitä tuottaa koulutusjärjestelmä, jossa raha puhuu, mutta sitä ei vaan sanota ääneen.

T Lähihoitaja
Ei muuta kuin sitä omaa hoitokokemusta vaan odottelemaan ja toivotaan, että kohdalle oosuu se hoistu, joka ooikeasti osaa hommansa eikä tee sitä vain saamansa todistuksen turvin!

Itse kävin aikuispuolen soveltuvuuskokeissa. Sinne oli valittu 250 hakijaa joista 50 saa opiskelupaikan kahdessa eri oppilaitoksessa. Psykologi sanoi suoraan että hyviä, alalle soveltuvia tulee jäämään ulkopuolelle. Jostain syystä tänä vuonna hakijoiden taso oli tosi korkealla, edellisvuosien pistemäärillä millä oli menty heittämällä sisään, ei tänä vuonna sisään pääse.

Eli tuonne ei tosiaankaan mennä heittämällä sisään ;)

Itellä on ens viikko ti 1.11. pääsykoe ja en tiiä yhtään miten voi harjoitella tai lukia ku oon ihan pihalla koko asiasta.. jos joku haluas vähä kertoa niin olisin kiitollinen :)

Lähihoitajan kokeesta pääsee jokavuosi niiin monta alalle sopimatonta ihmistä, yleensäkkin sen takia, osaa valehdella / luntata (juu näitä on kuultu niin monet kerrat)... Itse oon hakenut 3 kertaa, aina tyssää kohdassa "keksi paistinpannulle 10 uutta käyttötarkoitusta" tyylisiä. Kokeet on nykyään menneet naurettaviksi, mitä olen vanhempien työkavereiden kanssa jutellut. Sovin allal hyvin, tai no ainakin pomo on jo 2 vuotta töihin pyytäny vaikkei koulutusta olekkaan niin kai minä jotain oikeen teen... Psykologin keskustelu voisi kestää kauemmin kuin 2min, niin että he selvittäisivät kuka oikeasti on kiinnostunut, esim minun keskustelussa he viis veisasivat työkokemuksesta..huoh

[QUOTE="Mietteliäs";30563407]Ajattelin ens vuonna hakea sosiaali- ja terveysalalle(peruskoulupohja) niin täytyykö mun tietää jo nyt et mihin haluun mennä (kuntoutus,ensihoito,yms)?[/QUOTE]

Ei täydy. Se valitaan vasta myöhemmässä vaiheessa.

huhhei ne pääsykokeet oli iha hirvee vaikeet must:D tai olin viimeviikol ite, haastattelu o iha perus ei sii o mitää mut ne matika tehtävät ja kaik ne ni mul loppu aika iha keske ja ne o tosi vaikei! toivotaa ny et pääsis silti kouluu
Kiitos kun olet samaamieltä. Olen itse 51 vuotta enkä ole koskaan tehnyt jotain uudella tavalla, siinä oli se KAUHEA neitiaika missä se piti tehdä. Se pisti minun pääni sekaisin . En päässyt :(

Osaisiko joku kertoa mikä on lähihoitajan soveltuvuuskokeiden jälkeinen (johon siis
kutsuttu soveltuvuuskokeiden läpäisseet) valintatilaisuus? ja sen jälkeinen haastattelu?
Iso Kiitos etukäteen!

Yhteistyössä