Sosevinkkejä 6 kk ikäisen ruokavalioon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Nyt kun aiheeseen päästiin. :D
Ja muitakin ruokavinkkejä voi antaa.

On annettu pottua, porkkanaa, parsakaalia, palsternakkaa, maissia, bataattia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia ja hedelmäsoseita.
Sitten paloina keitettyjä kasviksia, marjoja, hedelmiä raasteena, banaania palana..
Mitä muuta voi soseisiin laittaa? Missä vaiheessa saa laittaa sipulia, paprikaa?
Entä voiko tehdä itse leipää ilman suolaa eli voiko laittaa vehnäjauhoja? :ashamed:

Lihaa ja kalaahan suositellaan jo tuon ikäiselle. Ootko niitä laittanut?
Meidän poika on nyt 7kk ja oon jo vähän maustanut ruokia, esim. paprikaa, tilliä, sipulia...
Kyllä tuon ikäiselle voi jo viljatuotteitakin antaa, mutta ei varmaan leipää vielä osaa syödä?...

Sipulia ainakin on ihan 5-6kk ikäisille tarkoitetussa semper-soseissa, niin kyllä sitä varmasti voi laittaa vähän itsekin tekemään ruokaan. Viljojakin saa antaa alkaen 5kk, nii vehnäjauho lukeutuu siihen..
Lihaa voi vähän keitellä myös sinne kasvisten sekaan, niin johan on herkkua :)

Alkuperäinen kirjoittaja 6kk:
etkö ole saanut neuvolasta ohjeita? viljat voi aloittaa 5kk ja lihan myös.

Kyllä olen saanut ja meillä syödään jo muutamia viljoja. Mielestäni ei kuitenkaan tarvitse vielä ihan kaikkea syöttää 6 kk iässäkään eli meillä mennään vielä siinä suhteessa rauhallisesti että ei vielä kalaa eikä lihaa kun käydään nämä viljat ensin läpi ja kasvissoseet. :)

Meillä neuvolan terveydenhoitaja antoi vinkin, että kotimaisiin viljoihin kannattaa tutustua aakkosjärjestyksessä. Eli kaura, ohra, ruis, vehnä. Poika kun reagoi herkästi uusiin ruoka-aineisiin masullaan, ei ole kuitenkaan allerginen millekään.

Yhteistyössä