Soseiden ohjeita, pakastaminen ym.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lumikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lumikko

Jäsen
05.09.2007
169
0
16
Olisiko teillä antaa jotain soseiden ohjeita. Vielä meillä ei syödä soseita, mutta kuukauden päästä viimeistään ajankohtaista. Oletteko pakastaneet soseita ja millaisissa purkeissa ja kuinka suuriss erissä? Voiko hedelmäsoseita pakastaa? Ja kannattaako niitä tehdä itse?

Mä en ole jaksanut koskaan tehdä hedelmäsoseita itse :ashamed: , mä syön itse niin vähän hedelmiä, tosi harvoin tulee ostettua hedelmiä kaupasta.

Mut muuten oon kyllä tehnyt ruokasoseet itse. Ihan oon keittänyt joko pelkästään tai erilaisilla kombinaatioilla mm. perunaa, bataattia ja porkkanaa (plus joskus pieniä määriä purjoa tai palsternakkaa, mitä nyt milloinkin kotona on). Sitten vaan antaa kiehua kypsäksi ja tehosekoittimella soseeksi. Oon pakastanut minigrip-pusseissa muutaman ruokalusikallisen kokoisia annoksia. Erityisesti peruna-bataatti on maistunut meillä hyvin.

Mä tein esikoisen kanssa niin, että pakastin pienissä 3 desin pakasterasioissa kasvissoseita, muutamaa erilaista esim. peruna-kukkakaali-porkkana ja peruna-parsakaali-bataatti jne. Lihat pakastin erikseen ensin jääpakarasiassa ja sitten siirsin ne minigrip-pussiin. Näin sain vaihdeltua kasvissoseeseen lihaa eri aterioille sitten kun voi syöttää erilaisia lihojakin jo.

Hedelmäsoseita en tehny itse, kun se on vähän vaikeampaa, tulee helposti vetistä.

Kasviksiet vain höyrystin kypsiksi ja soseutin sauvasekottimella ja lisäsin meillä käytettyjä mausteita mm. basilikaa, oreganoa ja tilliä maltillisesti.

Lihoissa kannattaa käyttää tietysti marinoimattomia ja maustamattomia ja mielellään kokolihaa jossa vähemmän rasvaa. No nykyään on kyllä jo niin vähärasvaista jauhelihaakin, että kyllä sitäkin voi varmaan käyttää, mutta kannattaa keittää se eikä paistaa.

Nyt teen soseet varmaan samalla tavalla kuopuksen kanssa ja maissilla ajattelin taas alottaa, vaikka neuvolantäti puhuikin perunasta ensimakuna. ;)

Yhteistyössä