Sopiva määrä leluja vajaa 3 vuotiaalle?

Meillä on aika pieni asunto ja joskus mietin mikä olisi sopiva määrä noita leluja 2,5 vuotiaalle tytölle. Pehmoleluja löytyy, legoja yksi paketti, laulava possu ja lelu läptop. Kirjoja ja muumi dvd:t tietysti. Joskus tuntuu että hienoin lelu on joku muovi kaulahelmi koru. Poika jos olisi niin kävisin hakemassa jonkinlaisen junaradan. Eikö sitä niin sanota että junaradalla ja tisseillä on yksi yhteinen piirre "moilemmat on lapsia varten mutta isät niillä leikkii".
 
Miksi ihmeessä tytölle ei voisi ostaa junarataa? Meidän vajaa 3-v. tyttö leikkii kyllä sekä poikien että tyttöjen leluilla. Vinkki: Biltemasta saa edullisesti ison junaradan, johon kuuluu kaikenlaista muutakin sälää (autoja, taloja, puita...). Brion veturiin saa kylläkin pariston, joten juna kulkee itsestään :) Me olemme yhdistäneet Brion ja Bilteman junaradat; junaratojen osat sopivat toisiinsa. Brio on siis PALJON kalliimpi, mutta siitä voi lähteä liikkeelle, ja sit laajentaa leikkiä ostamalla sen Bilteman laatikon...

Meillä leluja on aivan valtavasti. Tyttö on niin kova leikkimään ja on kotihoidossa 3-vuotiaaksi asti. Nukkekodillakin on leikkinyt jo 1-vuotiaasta lähtien!
 
Olen lukenut että aktiivisilla lapsilla pitäisi olla suht. vähän valmiita virikkeitä koska he keksivät niitä itse, kun taas passiivisilla lapsilla on hyvä olla enemmän jotta aktivoituisivat. Mun 2,5-vuotiaalla on junarata, duplot, paljon kirjoja, kohtuullisesti pehmoleluja, nukkekoti, nukkesysteemit, hella + tarvikkeita, kosketinsoitin ja laulukirjoja ja lasten-cd:tä, askartelukamaa, palapelejä ja pelejä.... Musta tuntuu että on ihan sopivasti, on erittäin aktiiivinen lapsi joten kehittelee kyllä leikit mistä vaan. Itse tykkään vaan ns. laatuleluista (puiset jne.) ja tykkään että lelumäärä on helposti hallitavissa ja pidettävissä järjestyksessä.
 

Yhteistyössä