Sopiiko mihinkään persoonallisuushäiriöön vai mikä vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen tarina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen tarina

Vieras
Olen tuntenut kuopukseni isän reilun 2,5v - tai itse asiassa tuntuu, etten tunne häntä lainkaan.

Olimme molemmat jo pitkälti aikuisia tavatessamme, mies jo 40-vuotias. Itse olin avoimena, rehellisesti ja vilpittömästi tutustuin. Kerroin traumoistani ja vaikeista kokemuksistani elämässäni. Olin menettänyt molemmat vanhempani juuri ja hyvin vaikea ihmissuhde narsistisen, väkivaltaisen alkoholistin kanssa oli päättynyt. Olin kahden pienen lapsen totaali-yh.
Minulle oli ollut vaikeaa heittäytyä mihinkään, enkä pystynyt luottamaan. Tämän miehen kohdalla vain tuntui siltä, että kaikki oli viimein, lopulta elämässäni hyvin. Hän oli (esitti?) erittäin huolehtivainen, vastuuntuntoinen, kiltti, ahkera, pitkäpinnainen ja erittäin lapsirakas. Koska hän oli liian hyvä ollakseen totta, kyselin pitkään, mikä oli hänen "vakava vikansa", luurankonsa tms. Halusin olla mahdollisimman varma siitä, etten satuttaisi itseäni ja lapsiani enää.
Mies kielsi kaiken. Hän kertoi olevansa juuri niin hyvä, kuin antoi ymmärtää. Joitakin firmasotkuja oli ollut vuosia sitten ja liika työnteko oli ajanut erilleenkasvamiseen ensimmäisen avovaimon kanssa, mutta välit olivat hyvät ja kaksi lastaan olivat hänelle tärkeintä elämässä. Useampia vuosia hän oli ollut ulkomailla töissä juuri firman asioiden ja mielivaltaisten verosotkujen vuoksi, mutta nyt kaikki oli hyvin. Hän kävi töissä ympäripyöreästi, piti huolta vanhemmistaan, ei juonut oluttakaan jne.

Lapseni rakastuivat häneen heti. Ikiemme vuoksi ja koska kaikki loksahti kohdalleen etenimme nopeasti. Reilun puolen vuoden kuluttua olin raskaana ja *bäng* kaikki muuttui!

Mies jäi työttömäksi. Hänene pinnansa lyheni ja alkoivat huudot. Fyysisiä oireita oli laidasta laitaan. Hän oli äkkipikainen ja hajotti tavaroitakin. Hänen tilinsä ulosmitattiin. Hän ei saanut mistään senttiäkään, vaikka oli työtön. Minun oli rahoitettava kaikki. Hän aloitti kotona kaikenlaisia rakennusprojekteja, mutta tuhlattuaan rahaa tarvikkeisiinja koneisiin turhautui ja jätti kesken. Kotona häntä ei paljon näkynyt, koska ei jaksanut tehdä kotitöitä ja sai raivokkuudellaan minut alkuraskaana todellakin itkemään. Kenellekään en saanut puhua mistään, koska miehen mielestä mikään ei kuulu ulkopuolisille ja kaikista kauheinta olisi, jos joku ajattelisi hänestä mitään pahaa. Vähitellen alkoi myös raivoisa, erittäin syyttävä mustasukkaisuus ja kävi ilmi, että jo hyvin alussa mies oli alkanut tarkistella puhelintani. Mitkään selitykset eivät auttaneet, hän vain aika ajoin raivosi kaksoiselämästäni ja lähti jättäen minut itkemään. Mitään riitoja ei koskaan selvitetty, vaan hän otti sitten taas yhteyttä, kun hänelle sopi ja ilmaantui paikalle.
Loppuraskaudessa kävimme parisuhdeterapiassa pari kertaa. Pyysin/ rukoilin miestä ottamaan edes jotakin vastuuta itselleen perheestä TAI edes itsestään sekä kertomaan edes jotakin aikatauluja hän kun tuli ja meni aina miten sattui. Mitään en saanut. Terapiassa mies oli aivan toinen, ei myöntänyt edes työttömyyttään.
Laskettuna päivänä otin puheeksi jälleen rauhallisesti sen, että joku työnjako olisi saatava, koska en yksinkertaisesti jaksa yksin kaikkea. Hän raivostui ja pakkasi ja lähti. Yritin soitella perään - turhaan. Sain jokusen tekstarin, että rahaa on vain menomatkaan. Hän ajoi satoja kilometrejä. Parin päivän päästä ilmoitti, että voi yrittää selvitä synnytykseen, jos -taas- laittaisin rahaa tililleen. Ehti sitten juuri ja juuri kun supistusten väli oli 1-2min. Heti synnytyksen jälkeen lähti taas omille teilleen. Hänellähän oli minun autonikin käytettävissä ja tankki tyhjiin ajettavissa...

Lapsi on jo reilun vuoden. Kaikki on muuttunut vain pahemmaksi. Jälleen olen syypää siihen, että hänen yrittäjyytensä uhkaa päättyä, koska ei pysty veroja maksamaan. Jos en laita rahaa tilille, olen paskin, itsekkäin prinsessa, joka ei koskaan ole hänestä välittänyt, laskelmoinut vain...

Huh. Kauheaa edes muistella aikaa taaksepäin. Onneksi lapset pitävät elämässä kiinni, kun syyllisyys kaikesta epäonnistumisistani on niin valtavaa ja miehen syytökset saaneet minut täysin lannistumaan ja hajoamaan. Koskaan en näin yksin ole ollut.

Kiitos, jos jaksoit lukea.

Aivan kuin oma tarinani.. minä jäin suhteeseen siihen saakka, kunnes oma hengenlähtöni alkoi olla hiuskarvan varassa. Mies oli asettanut minulle jo kuolinajan, kertonut jopa tappamistavankin jolla aikoo minut päiviltä päästää, enkä hetkeäkään epäillyt sanojen todenperäisyyttä. Miehen ollessa pois, pakenin lasteni kanssa.

Olit helppo uhri miehellesi. Elämäsi oli täysin sekaisin vanhempiesi kuoleman ja huonon ihmissuhteen takia. Silloin miehesi ja minun exäni kaltaiset ihmiset iskevät. Sinussa ei ole mitään vikaa. Tiedätkö, että olet ottanut jo askeleen kohti toipumista, kun olet alkanut itse epäilemään onko miehesi normaali, tai onko suhteenne normaali. Tuosta alkaa vapautuminen. Sinulla ei yksinkertaisesti ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin erota. Suhteenne tulee päättymään tavalla tai toisella, joko sillä että sinä lähdet (miehesi ei ihan oikeasti jätä sinua koskaan, erolla uhkailu on vain tapa manipuloida sinua) tai sitten sillä että miehesi tappaa sinut.

Miehesi on luonnehäiriöinen. Et pysty parantamaan häntä. Hän ei muutu koskaan.
Ota yhteyttä turvakotiin, kerro heille kaikki, saat apua. Varaudu siihen, että kun miehesi ymmärtää sinun olevan tosissaan eroaikeidesi kanssa, hän muuttuu väkivaltaiseksi. Hän tekee kaikkensa jotta sinulla ei olisi voimia lähteä. Ensin hän yrittää hyvällä, anelee, vannoo, esittää muuttunutta. Jos se ei auta, hän ottaa pahat keinot käyttöön. Uhkailun, kiristämisen, solvaamisen (olet hullu etkä koskaan saa enää ketään, et saa lapsia mukaasi ja loppuviimein hän huutaa että ei tapaa enää koskaan lapsiaan jos lähdet).

Voimia sulle!

On todella sairas ihminen, joka tuollaista tekee!! Suosittelen oman mielenterveytesi vuoksi eroamaan nopeasti. Onko sinulla ketään, joka olisi tukena ja turvana erotessa tai pyydä apua ammatti-ihmisiltä. Kovasti jaksamista sinulle!!

Minua ihmetyttää se, ettei hän koskaan edes pidä yllä kilttiä vaihdetta kuin ehkä maksimissaan vuorokauden. Aina huuto vain tulee ja syy olen minä. Sitten yritän muuttua ja anella anteeksiantoa - vaikken edes tajua mitä jälleen olin tehnyt väärin. Hän ei anteeksi pyytele, vaan saa minut tuntemaan itseni onnekkaaksi, kun hän ei jätä minua.

Jos on kauheaa muistella aikaa taaksepäin, vielä kamalampaa on ajatella, että tulevaisuudessakin on samanlaista. Lähde, ystävä hyvä. Tiedäthän tämän itsekin, eikö?

Kauheeta minkälaista elämää suostut elämään, et oo ansainnu tollasta kohtelua ja siks kannattaakki miettiä että onko järkevää jatkaa tollasta suhdetta. Toi vaikuttaa kyllä myöskin lapsiin jos ei nyt niin sit myöhemmin. Eikä tollanen tee kenekään mielenterveydelle hyvää, elää noin epävarman ihmisen kanssa, epävarmassa suhteessa. Se on sun kanssa vaan siks että lypsettyy sulta rahaa ja tietää vielä miten sitä parhaiten saa, eli osaa vetää oikeista naruista. Älä anna sille enää rahaa ja muuta pois sieltä missä nyt oot ja vaihda numero.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
No eipä ole ketään tukena, mutta ulkopuolista apua olen yrittänyt hakea.

Käy yksin jossain juttelemassa, että saat puhua vapaasti miehestäsi.
En ole niitä, jotka neuvovat joka ongelmassa eroamaan, mutta sun tapauksessasi se lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Ei sun miehesi ole miksikään muuttunut, se on lakannut vaan esittämästä rooliaan. Pelottava tyyppi.

No eipä ole ketään tukena, mutta ulkopuolista apua olen yrittänyt hakea.

Käy yksin jossain juttelemassa, että saat puhua vapaasti miehestäsi.
En ole niitä, jotka neuvovat joka ongelmassa eroamaan, mutta sun tapauksessasi se lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Ei sun miehesi ole miksikään muuttunut, se on lakannut vaan esittämästä rooliaan. Pelottava tyyppi.

En ole ap, piti kirjoittaa ap:LLE!

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän mistä puhut:
Aivan kuin oma tarinani.. minä jäin suhteeseen siihen saakka, kunnes oma hengenlähtöni alkoi olla hiuskarvan varassa. Mies oli asettanut minulle jo kuolinajan, kertonut jopa tappamistavankin jolla aikoo minut päiviltä päästää, enkä hetkeäkään epäillyt sanojen todenperäisyyttä. Miehen ollessa pois, pakenin lasteni kanssa.

Olit helppo uhri miehellesi. Elämäsi oli täysin sekaisin vanhempiesi kuoleman ja huonon ihmissuhteen takia. Silloin miehesi ja minun exäni kaltaiset ihmiset iskevät. Sinussa ei ole mitään vikaa. Tiedätkö, että olet ottanut jo askeleen kohti toipumista, kun olet alkanut itse epäilemään onko miehesi normaali, tai onko suhteenne normaali. Tuosta alkaa vapautuminen. Sinulla ei yksinkertaisesti ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin erota. Suhteenne tulee päättymään tavalla tai toisella, joko sillä että sinä lähdet (miehesi ei ihan oikeasti jätä sinua koskaan, erolla uhkailu on vain tapa manipuloida sinua) tai sitten sillä että miehesi tappaa sinut.

Miehesi on luonnehäiriöinen. Et pysty parantamaan häntä. Hän ei muutu koskaan.
Ota yhteyttä turvakotiin, kerro heille kaikki, saat apua. Varaudu siihen, että kun miehesi ymmärtää sinun olevan tosissaan eroaikeidesi kanssa, hän muuttuu väkivaltaiseksi. Hän tekee kaikkensa jotta sinulla ei olisi voimia lähteä. Ensin hän yrittää hyvällä, anelee, vannoo, esittää muuttunutta. Jos se ei auta, hän ottaa pahat keinot käyttöön. Uhkailun, kiristämisen, solvaamisen (olet hullu etkä koskaan saa enää ketään, et saa lapsia mukaasi ja loppuviimein hän huutaa että ei tapaa enää koskaan lapsiaan jos lähdet).

Voimia sulle!

TÄYSI peesi tähän!

ap, voimia sinulle ja lähde heti!!! pelasta itsesi ja lapsesi, mies ei muutu kuin pahemmaksi.

Persoonallisuushäiriöinen manipuloi vaatii uhkailee syyttelee haukkuu kiristää vuorotellen ja siltikin yrittää pitää otteessaan ja hallita. Persoonallisuushäiriöistä on vaikea parantaa edes lääkityksellä tai sairaalahoidolla. Miehesi vaikuttaa tältä vaikka ulkopuolisten silmissä voi näytellä ihanampaakin ihanampaa miestä ja rakastavaa isää. Persoonallisuushäiriöinen on loistava näytteliä ja täysin tunteeton. halutessaan voi näytellä tunteita. Sinun ja lastesi takia JÄTÄ HÄNET, mitä nopeammin sen parempi. Kokemusta löytyy, toivon ettet ehdi saada samoja kokemuksia kuin minä. Toivon että lapsesi eivät ehdi nähdä sitä mitä minun lapseni ehtivät. Olin hidas, halusin nähdä jos asiat muuttuisivat parempaan. Ne eivät muutu. Lähde ja pelasta se mitä pelastettavissa on.

Minua ihmetyttää se, ettei hän koskaan edes pidä yllä kilttiä vaihdetta kuin ehkä maksimissaan vuorokauden. Aina huuto vain tulee ja syy olen minä. Sitten yritän muuttua ja anella anteeksiantoa - vaikken edes tajua mitä jälleen olin tehnyt väärin. Hän ei anteeksi pyytele, vaan saa minut tuntemaan itseni onnekkaaksi, kun hän ei jätä minua.

Tuo kaikki kuuluu tuohon miehesi sairauteen. Etsi netistä tietoa "narsismi" ja "luonnehäiriö". Hae kirjastosta tai kirjakaupasta seuraavat kirjat:

Hannele Törrönen: Hullu rakkaus -Selviytymisopas
Eva Rusz: Vaarallinen rakkaus -naimissa luonnehäiriöisen kanssa
Susan Forward, Joan Torres: Miehet jotka vihaavat naisia, Naiset jotka rakastavat heitä
Melody Beattie: Irti läheisriippuvuudesta
Tommy Hellsten: Virtahepo olohuoneessa

Hän syyllistää minua hyvin vahvasti siitäkin, että pelkään häntä. Kuulema koskaan kukaan ei ole häntä pelännyt ja hänen jaksamistaan hajottaa valtavasti se, että pelkään. Ensimmäiseen vuoteen hän ei edes myöntänyt huutavansa, vaan kyseessä oli vain äänen korotus...

Persoonallisuushäiriöinen ei omaa aina vain yhden häiriön esim narsismin piirteitä vaan persoonallisuushäiriöt voivat sekoittua toisiinsa ja oireet sopia moneen erityyppiseen häiriöön. Persoonallisuushäiriöinen kalvaa läheistensä sisintä. Monet muut mielisairaudet on helpompi kohdata lääkityksellä ja terapialla mutta persoonallisuushäiriöön ei ole parannusta.

Tajuan, että lapset kärsivät! Mies on onneksi kuitenkin paljon poissa.

Aina olen pyydellyt rutiineita ja aikatauluja. Mies ei anna niitä, koska ei ymmärrä niihin muuta syytä kuin sen, että saan "muut miehet" ajoissa pois, kun tiedän hänen olevan tulossa. Haluan rutiinit nimenomaan lapsille ja tottakai olisi kiva tietää, kuinka paljon tehdä ruokaa tai että voisi henkisesti valmistautua miehen tuloon ja seksin vaatimiseen jne.

Kun eskarin vanhempien vartissa syksyllä kysyttiin perhetilanteesta, kehoitettiin selventämään kuvioita lapsen vuoksi. Sitähän olen koko ajan yrittänyt! Soitin silloinkin miehelle ja rukoilin aikatauluja, jotakin perusturvaa. Hän vain suuttui, että hänen silmilleen eivät jotkut eskarin tantat hypi :(

Tietyt ihmiset vetää tietynlaisia puoleensa. Tein juuri pitkän tutkielman persoonallisuushäiriöistä ja sen perusteella vaikuttaisi siltä, että olisit saanut riesaksesi toisen narsistin. Voi toki olla myös mahdollista että olisi sekalainen persoonallisuushäiriö missä ei pystytä luokittelemaan mihinkään tiettyyn koska piirteitä on monista.

Tyypillistä narsisteille on että ensi alkuun esittävät ihannetta ja kun puoliso ns. kiikissä tai tulee vastoin käymisiä niin käytös muuttuu.

On tietty mahdollista että miehellä ns. naksahti masennus tms. päälle työn loppumisen vuoksi koska tuo käytöksen muuttuminen, saamattomuus, aggressiivisuus yms. ovat tyypillisiä masunnusoireita miehillä.

Alussa mies oli hyvä. Joitakin asioita kyllä huomasin ja hälytyskellot soivat kyllä, mutta hänhän oli "löytö" ja kaikki ongelmat johtuivat minusta. Hyvin pitkään syyllistin vain itseäni ja myöhemminkin aika pitkään työttömyyttä ja miehen fyysisiä oireita, jotka kuulema johtuivat työuupumuksesta.