sopiiko hkierukka,jos pillerit ei sovi yhtään!

heippa!

29v yhden 5 v tytön äiti miettii hormonikierukkaa. olen paljon täältä lukenut kierukan hyvistä puolista, mutta entä ne huonot?!! haluaisin todella kuulla niistä.

pillereistä viimeisin kokeilu oli yasmin 4 päivän ajan ja siitä on tullut kauheimmat oireet mitä mistään muusta. ensimmäiset päivät päänsärkyä, hieman tuntunut huimausta jne. aiemmin olen kokeillut mercilon ja muistaakseni ainakin meliane, joista tuli turvotusta, huimausta ja päänsärkyä + mieliala oli mitä sattui. ja vielä oli joku muu mutta siitä on aikaa vuosia.

Neljännen yasmin pillerin jälkeen olin vähällä lähteä päivystykseen, olo oli niin kauhea. kamala päänsärky, huimausta, tuntui että sydän hakkaa kurkussa asti ja sen jälkeen muutenkin tosi huono olo. noin 4 tuntia pillerin ottamisesta ja olin oksella + vatsa löysällä, jonka jälkeen olo loistava.... tai no hieman sellainen olo, että sydän hyppii epätasaisesti. Lääkärille soitin seuraavana päivänä ja sanoi ettei kannata jatkaa pillereitä.

Lääkäri suositteli hormonikierukkaa ja oli sitä mieltä että ei siitä tule mitään oireita ja kannattaa kokeilla, mutta mistäs hänkään voi varma olla? kela korvauksesta huolimatta minusta melko kallis kokeilu jos ei muutamaa viikkoa kauemmin voi pitää (tai huonoimmassa tapauksessa päivää) ja ennen kaikkea jos olo on puoletkaan tuosta mitä pillereillä nyt oli niin ei kiitos.

eli te joilla pillereistä on tullut niitä ns. harvinaisempia sivuoireta, miten sitten hormonikierukan kanssa oletteko voineet sen kanssa elää vai onko sekin ollut sopimaton?

tuntuu niin isolta päätökseltä tuo kierukka, jos sekin on tosiaan sopimaton ja vain lyhyt kokeilu josta ei hyötyä.

talvisin terveisin -kaamos-
 
Tiedän erään ystäväni kenellä oli hormonikierukka ja hän sai sen johdosta masennuksen koska kierukasta tulleet hormonit vaikuttivat ihan liian voimakkaasti hänen mielentilaansa,sekä todella pahoja pääkipuja. Nyt kun kierukka otettiin pois hän on täysin terve. Minullekaan eivät mitkään pillerit sovi ja minulle suositeltiin kierukkaa,mutta kieltäydyin. Nyt on vain se ongelma etten tiedä mitä muuta vaihtoehtoa kokeilla..
 
heippa!!

ja kiitos elina89 vastauksesta. Tuota juuri pelkään, että jos reagoin hormoneihin voimakkaasti niin silloinhan kierukka ei ehkä sovi.
minua häiritsee gynen jotenkin liiankin positiivinen ajatus hormonikierukan sopivuudesta, ei jotenkin ota ollenkaan huomioon sitä, että on yllättävän paljon naisia joille se ei sovi. Minulla on jotenkin sellainen olo, että hänen kanssa ei pääse kunnolla keskustelemaan asiasta, kun kuitenkin vain kehoittaa kokeilemaan. olen yrittänyt kysyä, että mikä kokemus hänellä on siitä missä tilanteissa ei ole sopinut, mutta ei ota mitään kantaa, pitkän uran tehnyt gyne kuitenkin. mutta vastaus on aina se, että kokeile ihmeessä suurimmalle osalle sopii, eikä mitään kantaa kysymykseen jonka esitin. väistämättä tästä tulee mieleen valitettavasti se ajatus, että maksetaanko hänelle jotain bonusta kierukoiden asentamisesta. no toivottavasti ei. paikkakunnalle ei ole toista gyneä, jolle pääsisi noin vain jotta voisin mennä toista mielipidettä kysymään.

samaa täällä mietin: mitä kokeilla seuraavaksi?

-kaamos-
 
kiitos hyvästä vinkistä, minun pitääkin ottaa selvää onko, en oikeasti tiedä. terveyspalveluja on niin paljon karsittu, että en ole varma. mutta todella hyvä idea :flower:

hyvää uutta vuotta! B)
 
Omakohtaiset kokemukset ovat puolesta ja vastaan..pidin noin 6kk Mirenaa. Nyt tosin mietin uskallanko kokeilla uudestaan kun olisi kuitenkin pitkäaikainen ratkaisu ja vastaavaa hormoonia siältämä pilleri ollut ok. Kipuja kuitenkin tuli ajoittain, niin kuin olisi tappi tökitty väärään paikkaan....Ja mieliala kyllä ailahteli. Kun raivostutti niin se oli saatava ulos! En sitten tiiä uskallanko oikeasti kokeilla enää.............................................
 
minulla hormonikierukka aiheuttaa kovia kuukautiskipuja ja myös vuodottomana aikana epämääräisiä kipuja on.odotan ultraan ja tarkistetaan että on oikein tuolla kohdussa.jos kaikki ok niin otatan pois ja katsotaan helpottaako se kipuihin.lisäksi mulla on koko aika raivo olo,rasvaiset hiukset ja pahoinvointia
 
Kokeile ensin minipillereitä, jossa on sama hormoni kuin kierukassa. Siitä pääset jo aika hyvin selville. Ehkäisypillerit ja minipillerit sisältävät eri hormoneja ja eri määriä. Itselläni nyt Mirenahormonikierukka ollut vuoden verran ja kaikki on mennyt hyvin. Hiukan ylimääräistä tiputtelua, kuukautiset hyvin niukat.
Omassa kunnassani sain ekan hormonikierukan ilmaiseksi, kysy myös sitä! Yksityinen gynekologi laittoi sen paikalleen eikä sattunut.
 
Minulle ei aikoinaan minipillerit sopineet, vuosin jatkuvasti. Nyt on hormonikierukka ja vuodot kesti vain muutaman viikon. Saa nähdä kuinka käy kun imetystä alan vähentämään ja lopetan kokonaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannahm:
Minä idiootti menin laittamaan hormonikierukan, vaikka mitkään pilleritkään eivät ole koskaan minulle sopineet. Täällä raivoan ja itken odotellessa poistoaikaa.
onko totta että todella kaikki mielialaoireet kierukasta?
musta tuntuu välillä että olen tulossa hulluksi kun niin kovia mielialajuttuja mulla on kierukan laiton jälkeen ollut...
 

Yhteistyössä