SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

kaalimaankakara hyvä, kun alat parantumaan.. sairastaminen on niin tympeetä. en osaa sanoa joudutko insuille, mutta voihan sulla tuo kuumekin vaikuttaa arvoihin, jos en oo väärin käsittänyt.

mä taas tänne tulin valittaan.. :saint: mua meinaa harmittaa, kun tuntuu, että nyt alkaa meneen ihan päin paneelia nämä mun arvot. söin tonnikalapastaa (ja ruisleivän) ihan kivan annoksen ja mittasin 1,5h päästä arvon, joka oli ok eli 6.4. sitten alkoi jonkun ajan päästä tuntumaan, että on vähän huono-olo, joten mittasin taas ja arvo oli sitten 7,1. :( eli siis miten ihmeessä mulla alkaa vasta myöhemmin nousemaan ne arvot?? voi että.. nyt taas mittasin, kun syömisestä oli jo mennyt n. 3 tuntia, niin oli laskenut siihen 6.7. mun täytyy sitten oikeesti alkaa katsomaan tarkaan mitä suuhuni laitan. toivottavasti selviän loppuun asti ruokavaliohoidolla. osaako kukaan sanoa tuosta arvon noususta ? kiitos jos joku vastaa! :flower:
 
KAALIMAANKAKARA: Ei ihme että arvosi ollut noin korkea kun menit syömään sitä kebeb leipää :p , samoin jos syöt esim pitzaa voit olla varma että arvot korkeita. Meinaa tuo vaalean leivän yhdistelmä kera rasvaisen nostaa sokerit tosi helposti korkealle ja yleensä ne myös pysyy pidempään korkealla. Parempi vaihtoehto olisi ollut syödä kebabia esim ruissiivun kera. Muutenhan nuo arvot suht ok mielestäni.Pidätkö ruokapäiväkirjaa?? Se jos mikä itselläni on helpottanut seurata noita arvoja ja niistä sitten saanut vinkkiä mitä ei kestä syödä. En ainakaan minä usko että suoralta kädeltä insuille joudut, kyllä siihen yleenäs täytyy olla enemmän noita heittelyjä ja korkeita tuloksia. Ole huoletta, älä liikaa "ressaa". Itsekin tiedän että se on vaikeaa :)

ILLANHÄMY: Miksi ihmeessä mittasit uudestaan jos ensimmäien arvo oli ok ?? Pasta ja runsas proteiininen yhdistelmä voi nostaa arvoja hitaasti mutta en kyllä lähtisi tuohon että monta kertaa mittaa.Laittaa ylös sen mikä ensin lukema ja seuraavat mittailut vasta kun seuraava aika sille on...tsot tsot..neuvoo tää mamma täällä!! Mikäli et juurikaan liikkunut tuolla välillä niin on päivänselvää että arvo laskee hitaasti, hyvä konsti on saada hiukan vernsokeria paremmin laskemaan on juoda runsaasti vettä. En tiiä onko mitenkään virallinen tapa mutta mulla ainakin toimii..
Onko sulla viikkoja miten??

Minulla välillä arvot on pompsahtaneet huimiin lukuihin, mutta aika näyttää kuinka mamman käy joutuuko insuille.Toki toivon että jaksaisin pysyä ruodussa ja saisin dietti ruoalla pidettyä arvot kohdillaan sillä ei ne nyt niin halpojakaan nuo insut ole. Mutta kuten sanoin saas nähdä...
 
ansku71 kiitos tiedoista!! no, siks mittasin uudeleen, kun ihmettelin, että miten tuli jotenki huono-olo ja heti tuli mieleen, että oisko nyt noussu verensokeri ja olihan se. :xmas: |O ja oli pakko sitten uudestaan viel mitata, että eihän se enää oo noussut.. siis mun tilannehan on se, että viikkoja kasassa nyt 28+2 ja mulle ei oo koko raskaus aikana puhuttu sanallakaan sokerirasituksesta mtään. esikolta jouduin mittaileen arvoja kotona, kun rasituksessa keskimmäinen arvo oli 11.6. ei tosiaan ollut mikään sokerivauva tuo esikko, kun painoi vaan 3020g ja 47.5cm, syntyi 39+3.

toista odottaessa ei ollut häikkää sokereissa. nyt sain kaverilta liuskoja ja olen mittaillut kotona ihan omasta tahdosta nuita arvoja ja huomannut nuo muutamat korkeat tulokset. mitähän jos aina olis niin, että arvo nousis vasta nuin myöhään?? toivottavasti ei tarvi alkaa insuille. vaikka kyllähän nekin oppis varmasti. mä vaan tahon olla vähän tämmönen ressaaja ja mietin varmaan vähän liikaa ja sitten on tullut mittailtua tosiaan vähän ylimääräisiäkin. toivottavasti ei nytkään kasva liian isoksi.

ja toivotaan ansku71, etti sunkaan tarvis alkaa insua pisteleen. koitetaan jaksaa katsoa mitä syödään, vaikka välil himot on melkoiset.. :kieh:

ja tsemppiä kaikille sokeriäideille! :hug: =)
 
pikaisesti: eka kerta tänä aamuna kun paastosokeri oli normaali 4,8 =) jospa tämä tästä lähtis pelkällä ruokavaliolla menemään oikeesee suuntaan.

Huomenna pitää soittaa torstaiset verikokeiden tulokset..toivottavasti ei vielä insuliinille joudu

voihan vitura..söin aamupalaksi yhden ruispalan ja vitalinean jugurtin niin johan arvot pomppas 8,1..mitähän tässä uskaltaa syödä aamuisin?
 
Laitanpa miekii väliaikatietoja. Eli mullahan alkoivat pomppia sokerit ja ei enää ruokavalio toiminut niinkuin piti. Sisätautilääkärin kanssa keskusteltiin ja päädyttiin siihen, että synnytykseen asti pidättäydyn kaikesta "mahdollisesta" eli olen nyt ollut täysin ilman maitotuotteita, vähentänyt hiilaripitoiset vaaleaa viljaa sisältävät ruoat (vaal./sekaleipä, kahvileivät, pastat jne) pois ja pienentänyt perunankin määrää yhteen kananmunan kokoiseen perunaan lautasella silloin kun sitä on tarjolla. Olen syönyt enimmäkseen salaattia ja porkkanaraastetta ja juonut light-mehuja ja vettä. Niin on sokerit pysyneet nyt sitten kurissa. Ilmeisestikin maitotuotteet nostivat minulla sokereita kuitenkin.. Maidossa kun on 5% sokeria.

Heili 37+6
 
monestihan tuo maito on tosi voimakkaasti sokereita nostattavaa... Itekkin oon joutunu maidosta luopumaan.
Mulle ei kuulu sokeri asioissa mitään ihmeellistä. Hyvänä on edelleen pysyneet vaikka ruokavalio onkin hieman lipsunut. Ihanan seesteinen aika tässä raskaudessa muutenkin nyt menossa...

Kojo 24+5
 
ILLANHÄMY: milloin sulla la?? Mennään aikalailla samoilla viikoilla mullakin jotain 28 ja päälle..ihan pihalla taas että monta päivää yli. Varmaan et sitten sentakia joutunutkaan rasitukseen kun edellinen mennyt ok ilman rd ja sokereiden nousua. Joten älä siis ihmeessä himona ressaa :) Mutta tokihan jos huolestuttaa kantsii siitä neuvolassa jutella. Näillä viikoillahan se sokeri rupeaa kunnolla kasvattaa vasta vauvaa joten tarkkana saa kyllä todella itsekin olla mitä suuhun laittaa.

KAALIMAANKAKARA: Jos söit vaasan ruispalan tai vast siinä on reilut 10 g hiilareita ja katsopas siitä jogurtti purkin kyljestä paljon siinä oli hiilareita?? Jos oli sokerinto niin silloin kyllä itsellä kestää syödä mutta jos tavan sokerista ja hiilareita esim vaikka 14 g / 1 dl ja oletetaan että 2 dl purkki niin silloinhan siinä jo 28 g.Eli aamupalaksi siinä on liikaa hiilareita.Kannattaa tosiaan opetella katsomaan elintarvikkeiden tuoteselosteesta paljon hiilareita 100 g on ja siitä stten miettiä miten syö. Hankalaa yht äkkiä mutta kun jaksaa paneutua niin oppii sitä mukaa. Itse kun syön aamuisin esim, pari siivua ruisleipää jossa sipaisu margariinia ja jotakin täysliha leikkelettä vähärasvaista ja paljon kurkkua ja paprikaa.Siihen kahvikupponen päälle. Välipalalla esim päärynä, omena puolikas bansku. Lounaalla 2 pientä perunaa, hiukan kastiketta jossa jotain lihaa tai sit kalaa ja reilusti se toinen puoli lautasesta salaattia, kasviksia. Pieni pala leipää jossa sipaisu margariinia ja jos tykkää että tahtoo ruoan päälle vaikka vähäkalorista mehukeittoa niin sitten jätän maidon pois. Välipalla taas pari leipää ja esim pari mandariinia. Päivällisellä vaikka jotain keittoa esim jauheliha noin 3 dl siihen pieni leipä ja lasi vettä jos kestää niin lasi maitoa. Iltapalalla pari leipää joissa vaikka juustoa ja kasviksia ja teetä sekä myöhempään illalla vielä leipä ja porkkanaraastetta.
Mutta huom!! Jokaisella tuo sokeri homma on erilainen eli eritavalla vaikuttaa eri ruoat..mutta voi siis kokeilla ihan tuommoista perus ruokailua ja katsoa miten ne vaikuttaa.
Hyvä tässä itsellä neuvoja antaa kun ei omista sokereista jaksa paneutua huolehtimaan :ashamed:

Ja niinkuin KOJO totesi maito nostaa tosi nopsaan sokerit korkealle liian suurilla annoksilla sekä tietty jos käyttää sokerisia jogurtteja ja viilejä.Itse käytän vähäkalorisia jolloin se nostaa hitaammin arvoja silloin niiden hiilari pitoisuus matala. Samoin ensimmäisessä raskaudessa jätin pois kaikki vaaleat jauhot eli söin vain ruisleipää, perunaa kasviksia salaatteja ja vähärasvaisia leikkeleitä.Silti minulla nousi arvot korkealle viikoilla 33 ja jouduin insuille. raskauden myötä kun poju oli syntynyt tippui tuolla samaisella ruokavaliolla minulla paino 24 kg. Onneksi se on pysynyt noissa lukemissa mutta siltikin sokerit esiin tulee kun raskaus alkaa...

Olimpas taas opettavainen tätsy :LOL: :LOL:

Mukavaa alkanutta viikkoa meille kaikille kera sokereiden seurannan!!!

 
ja vielä lisään että esim aamupala juustoa voi syödä sillä siinä ei noita hiilareita ole jos tahtoo kalkin tarvetta sillä lievittää lisäksi. Jos itsellä joskus himo johonkin suolaiseen syön grillimakkaran jossa hiilareita ei juurikaan ole ;)
 
ansku71 söin aamulla 1palan vaasan ruisleipää siinä sipasu margariinia ja siivu sulatejuustoa ja sit söin vitalinean jugurtin ja join kupin kahvia (ilman sokeria). Päivisin mulla arvot ollut nyt ihan kohdallaan =)

tarkistin just sen jugurtin hiilarit eli siinä on 6,6g/100g ja purkin koko on 125g ja sokeriton oli...
 
No ei sen sit ainakaan siitä luulis johtuvan tuo nousu koska kuitenkin ei varmaan kovin paljoo päälle 20 g hiilareita ole siinä aamupalalla ollut.Voi olla että edellis illan syöty nostattaa tai sit se että ruoan välikin ollut liian pitkä.Hyvä juttu kuitenkin että päivä arvot olleet kohdillaan, kyllä se siitä ja mielestäni ei ne sitä insua ihan heti rupea määrää jos kutakuinnin pysyy kuosissa syömisillä sokerit. Kannattaa kertoa ne mistä heitot tullut eli mitä syönyt!! Tsemppiä siis!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ansku71:
No ei sen sit ainakaan siitä luulis johtuvan tuo nousu koska kuitenkin ei varmaan kovin paljoo päälle 20 g hiilareita ole siinä aamupalalla ollut.Voi olla että edellis illan syöty nostattaa tai sit se että ruoan välikin ollut liian pitkä.Hyvä juttu kuitenkin että päivä arvot olleet kohdillaan, kyllä se siitä ja mielestäni ei ne sitä insua ihan heti rupea määrää jos kutakuinnin pysyy kuosissa syömisillä sokerit. Kannattaa kertoa ne mistä heitot tullut eli mitä syönyt!! Tsemppiä siis!!
mulla tulee kyllä yli 12 tuntia väliä syömisissä..syön yleensä tossa 7-8 aikaa illalla ja aamulla sitten kun herään. mikähän aika olis sopiva illalla syödä ennen nukkumaan menoa?

eilen en illalla syönyt kun yhden jugurtin niin arvot oli normaalit ennen nukkumaan menoa (4,6)

tää palsta on aivan ihana tuki mulle ollut KIITOS siintä kaikille :flower:
 
ansku71 mulla on 13.pv la. kiva, kun niin lähekkäin sattunut meille nuo ajat. :D koitan tosiaan olla liikaa ressaamatta nuita arvoja. tämähän on vain elämää. B) no, täytyy silti olla mahd tarkkana, kun ei oo kiva jos vauvalle tulee jotain tai sitten se ei mahu syntymään. tuskin ne arvot kauheen herkästi kasvattaa vauvan tosi isoksi, kun itsellä ainakin oli niin pieni esikko, ku syntyi. harvoin oikeastaan enää kuulee, et kukaan synnyttää kolmikiloisia ja varsinkaan, jos on sokerivaua. toki syntyy kolmikilosia ja pienempiäkin, mutta nykyään ne on yleensä lähes neljä kiloisia..


KAALIMAANKAKARA: mä oon kans todella helpottunut tästä palstasta. ihana kuulla neuvoja ja tsemppauksia! sulla tosi hienosti nyt, kun tänään ollut muut arvot hyviä :flower:
 
kokeilepa syödä tuossa joskus yhdeksän kymmenen maissa vielä pieni leipä ja porkkanaraastetta, se hidastaa sokereiden imeytymistä. Sillä jos tuo ruoan välikin menee kovin pitkäksi niin se jotenkin vaikuttaa sokereiden nousuun jotenkin maksan kautta...en nyt vaan muista miten. Mutta kannattaa kokeilla onko vaikutusta.Itse syön iltapalalla noin 20-30 g hiilareita. Ja ainakin mulla on paasto arvot pysyneet tuossa alle 5.3. Mutta jos vaikka meen syömään puolikkaan pitsan on arvot aamulla liki 6. Kokeilemalla löytyy ne parhaat vaihtoehdot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ansku71:
kokeilepa syödä tuossa joskus yhdeksän kymmenen maissa vielä pieni leipä ja porkkanaraastetta, se hidastaa sokereiden imeytymistä. Sillä jos tuo ruoan välikin menee kovin pitkäksi niin se jotenkin vaikuttaa sokereiden nousuun jotenkin maksan kautta...en nyt vaan muista miten. Mutta kannattaa kokeilla onko vaikutusta.Itse syön iltapalalla noin 20-30 g hiilareita. Ja ainakin mulla on paasto arvot pysyneet tuossa alle 5.3. Mutta jos vaikka meen syömään puolikkaan pitsan on arvot aamulla liki 6. Kokeilemalla löytyy ne parhaat vaihtoehdot.
kiitos vinkistä :) mulla raja arvoksi annettu alle 5.Aamuisin ollut 5,1-5,9..
 
ILLANHÄMY: Joo mulla laskettu aika 16 pvä =) Mulla esikoinen painoi syntyessään 3,7 kg ja tosiaan rd huomattiin vasta viikoilla 33 jotn se varmaan vähän vaikutti. Kuopus painoi syntyessään 3.5 kg. Hänen aikanaan söin metformiinia viikoilta 27 lähtien. Eniten itseä huolettaa se että sokerieden takia vauva joutuu keskolaan jos hänen sokerit ei pysy kohdilla syntymän jälkeen. Ja kuuluuhan siihen paljon muitakin komplikaatioita joita en lähde hakemalla hakemaan netistä siis tietoa, sillä tulisin varmaan hulluksi jos lukisin kaikkea mitä vaikutuksia voi olla. Mutta toisaalta luulen tai oletan että ne joilla ihan oikea diabetes olisi suurempi riski joiden vauvoilla voisi kaikkea olla. Tiedä sitten!! Pääasia että kaikki menis loppun saakka hyvin. Omat edelliset synnytkset on molemmat olleet vaikeita ja toivon jotta tää kolmas kerta olisi edes helpompi.
 
ANSKU71: onko sun vauvoilla tai muiden vauvoilla, jotka ovat olleet ns. sokerivauvoja, niin olleet arvot syntymän jälkeen sekaisin? mä, kun sain esikon, niin ei ne ainakaan sanonu, että sil olis ollut mitn häikkää.. mietin nyt vaan, kun oulussa on nyt semmonen testi, jossa äiti voi päästä lapsen kans jo vuorokauden kuluttua kotiin, mutta voikohan esteenä olla tuo sokerijuttu? siis toki sitten, jos ne ei oo kunnossa, mutta päästääkä ne pian, jos ei heti syntymän jälkeen oo häikkää eli tarviiko niiden oottaa pitempi aika milta ne mittaa vauvan verensokerin? tietääkö joku? vaikka varmaan haluankin olla sen 2 vrk ihan muutenkin vaan, mut sen jälkeen haluaisin jo ehdottomasti kotiin. B)
 
ILLANHÄMY: Meidän molemmilla muksuilla oli sokerit ihan normaalit synnytyksen jälkeen joten eivät joutuneet keskolaan, vaan molemmat oli pari tuntia synnytyksen jälkeen siellä tarkkailtavana jossa mittasivat sokereita ja kummallekin antoivat heti lisä maitoa sillä näillä ns.sokerivauvoilla mahdollisuus sokereiden romahtamiseen synnytyksen jälkeen. Muistelen että mittasivat vielä osastolla seuraavan vuorokauden ajan heiltä sokereita. Eli käytännössä ei kait pitäsi olla mitään estettä kotiin pääsylle jos kaikki ok. Itse en osaa ees ajatella että pääsis kotiin parin vrk kuluttua kun kummankin aikana ollut viikon...Että nytkin valmiiksi siihen jo pitää varautua.

ON: Tänään mittailu arvot pysyneet tosi hyvinä kun olen malttanut syödä terveellisesti ja pysynyt aikataulussa...jospa se tästä.Nyt vaatehuonetta siivoamaan.
 
verikokeitten tulokset saatu..HbA1c oli 5,7% eli ihan hyvä..paasto oli 5.5 en joudu vielä insuliinille =) kotimittausta jatketaan viikon päästä lääkärille aika.

mutta..tarkkaa en vielä tiedä mutta kilpirauhasarvoissa häikkää :'( joku arvo on 6 mikä pitäs olla vähintään 9. ensiviikolla selviää mitä jatkossa.ainankin lisää kokeita otetaan.
HITTO onkohan tää loppu raskaus pelkkää murehtimista ja huolta!!!
 
huomenta!!

Tänään on jo parempi päivä =) eilen oli jotenkin niin masentunut olo näiden vaivojen takia mutta päätin että en enää stressaa itseäni ja alan nauttimaan tästä raskaudesta..
Aamulla paasto 5,5 eli pikkasen kohollaan mutta ei onneksi paljon.
 
hyvää päivää!!!

Mikäs kato tällä osiolla on kun kukaan ei kirjoittele mitään (paitsi minä =))
arvot pysynyt kohdallaan eilisestä aamusta lähtien..ilmeisesti alan oppia mitä voi syödä ja mitä ei :D
 
Mä kävin tänään sokerirasituksessa (rv 29+4 menossa). Arvot oli seuraavat:
Paasto: 4.0
1h: 7.2
2h: 6.8
Mun mielestä noi on alle raja-arvojen mutta näytteenottaja sanoi jotain että 1 h ja 2 h arvojen välillä pitäis olla isompi ero eli 2 h arvon ois kait pitäny olla pienempi. Ei kai nyt tuon perusteella pitäis joutua johonkin seurantaan kun kuiten arvot alle rajojen?
 
Mä olen kuin pahainen kakara.

"Sokereista" pitäis huolehtia, mutta mun tekee kaikkea "kielelttyä" kokoajan mieli.

Tiedän, että hyvää tarkoitavat kun huolehtivat, mutta mun arvot poikkeaa kuitenkin niin vähän noista äitiyspolin antamista rajoista ettei tahdo pää joka päivä kestää sitä ylen määrin huolehtivaa lässytystä.

Raskausajanhan pitäisi olla naisen parasta aikaa, mutta tämä raskaus on ollut kaikkea muuta kuin auvoista, kun jatkuvasti jossain mittauksessa on jotain häikkää ja aina pitää olla antamassa uusia näytteitä.

Yrittäkää kestää mun purkaus, mut on niin kyllästynyt noihin terveydenhuolto henkilöihin :eek:

Jossu & Hemuli 31+3
 

Yhteistyössä